Vi som planerar bebis 2016 #3
Här fortsätter den förra tråden. :) Den gamla hittar ni här: http://gravid.ifokus.se/discussions/5556511ece12c4429700431a-vi-som-planerar-bebis-2016-2?discussions-1
🙂
SÅÅÅÅ lycklig! Plussade igår svagt med clearblue ÄL +9. Vågade inte tro det. Idag med morgonurin - supertydligt plus och även "gravid" enligt veckoindikatorn!! Inga symptom, så klart överraskad!
#2 Stort grattis!!
#2 grattis!!
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Vad kul! Grattis :) Blir det ett maj-barn då eller hur långt in på nästa år blir det? :)
Åå grattis! :)
Tack snälla ni!!! Det känns helt galet, kan inte sluta le! # 5 Det blir ett mitten av april barn!
Min mens har inte ställt in sig efter förlossning ännu, så det är svårt att veta ägglossningen. Jag har min vän som förlorade sin pojk samtidigt med mig i bäbis-fabriken. Hon måste äta pergo-time(?), men vi hoppas att det tar sig för oss samtidigt då våra mensar är synkade denna gång med. (Hennes pojk var beräknad två dagar innan oss). Har hoppet uppe ännu, kanske blir det en sommarbäbis. Sonen är ju född på vintern och jag likaså.
#2 Grattis! :-D

Borde fått min mens igår. Den har alltid kommit tidigare eller samma dag. Tog ett test som visade negativt. Känner väldigt ogravid så får väl se när den kommer och sen på't igen ^_^
Hur går det för alla? Jag kände små hugg/stickningar vid äggstocken på vänster sida två dagar efter ägglossningstestet visade positivt. Då överanalyserade jag det som ett eventuellt tecken. Men nu när jag funderar var det nog bara själva ägglossningen jag kände av. Känner inte riktigt till kroppens signaler då jag var utan mens i ca 6 år (graviditet + spiral sen) Tog ju ut spiralen 22/6 och har hunnit få mens en gång sedan dess. Är alltså inte bra på att tolka kroppens signaler och man vill ju så gärna tro att det beror på en bebis! 💗 antagligen var väl min ägglossning två dagar sent enligt appen. Om jag tror rätt hade jag ägglossning i lördags och sedan igår känner jag en svag molande värk/ilningar. Brukar ni ha det efter ägglossningen fram till mensen?
Jag går och väntar på mensen jag. Förra gången jag slutade med prev-medel föll kroppen in i normala banor direkt, men nu vill den inte alls sammarbeta :/ tog ett grav-test i förra veckan iaf, som såklart var negativt. Nått annat hade ju varit ett mirakel typ.. Frågan är om den där blödningen jag hade för några veckor sen var mens, i sånna föll borde den komma i nästa vecka igen (om den blir regelbunden dvs). Nåja, jag vill gärna ha ett augustibarn till och då är det ju november som gäller så vi har ju tid på oss.
Grattis till er som lyckats och lycka till till er som fortsätter försöka :-) Vet inte riktigt vart jag ska vända mig för fertilitetsutredning och googlat lite. Får nog ringa sjukvårdsupplysningen, kanske de kan ge mig något råd om vart vi ska vända oss?

14# Vi tog kontakt med gyn direkt, ringde och förklarade läget. Sen fick vi en tid inom 3 månader för undersökning nr 1 😊
#15 funderar på om våran vc har gyn eller om man ska ringa till stora sjukhuset i närmsta storstad :-/
Ringde till närmaste storstad idag, hälsodeklaration ska skickas hem till oss som vi ska fylla i och skicka tillbaka där en doktor sedan ska bedöma om vi får gå vidare med en undersökning, blir det godkänt så får vi lämna prover inom 3 månader, Ja, ett steg i rätt riktigt, men det blir nog ingen graviditet eller klarhet i detta detta år heller :-(

Ge inte upp hoppet! Nu är ni på g :)
#18 ja, vi får väl hoppas att vi lyckas själva innan vi fått hjälp eller att vi får hjälp beviljat. Är lite orolig att vi inte ska klara hälsodeklarationen då jag är lite överviktig och min sambo är mycket äldre än mig. Jag är ingen smal och smärt tjej som lever på sallad och som tränar minst två gånger i veckan, är lite orolig att de har konstiga livsstilskrav för detta som jag inte kan leva upp till :-(
#11 jag kan få värk i äggstocken vid ägglossning, så att jag kan känna om det är höger eller vänster äggstock liksom. Nu är jag gravid i vecka 8 och detta ägg kom från vänster sida. Har nu in i graviditeten fortsatt att ha fått lite molande värk från vänster sida då och då. Är dessutom på kvällarna mer svullen på vänster sida av naveln, ser jätteroligt ut. Ska testa att ta bild nästa gång! Hehe
#19 Jag tycker inte att du ska tänks så, du är en helt vanlig kvinna och självklart ska ni få hjälp om ni inte lyckats själva! Bra att ni är på G nu! Håller tummarna!

Alltså, vi smala smärta tjejer som äter mest sallad och dessutom tränar ett tiotal gånger i veckan (alltså typ jag) är ju mentalt knäppa. Kanske klarar vi av en fysisk hälsoundersökning galant, men de mentala kraven vi har på oss själva kanske inte låter oss klara av en psykisk :D
Nej, jag vet. Men ändå… Hoppas att dom tycker att jag är tillräckligt hälsosam/normal för att kunna få hjälp med en undersökning. Vet inte riktigt vad dom ställer för hälsokrav speciellt inte gällande detta med vikt. Ingen av oss varken röker eller snusar så det borde vara en fördel, min sambo dricker någon öl på helgen ibland och jag dricker väldigt sparsamt med alkohol, speciellt nu sedan vi började försöka skaffa barn.
Och ber om ursäkt, var inte menat som att påhopp mot smala tjejer, men jag är ändå orolig att dom ställer för mig orimliga krav på min Livsstil för att få hjälp. Kämpar och försöker bli bättre på att motionera och med maten men det är tyvärr inte alltid så lätt. Nu kanske jag oroar mig helt i onödan, för jag är väl inte direkt fet utan snarare mer överviktig och mullig.

Tog absolut inte illa upp på ngt sätt :) menade mest att de flesta nog har issues, men att vi nog blir bra föräldrar ändå :)
Det tror jag absolut, men om jag har förstått det rätt så får man inte vara för överviktig för att få denna undersökning och därav min oro. Men det löser sig säkert, det är bara jag som är hönsig. Har sagt detta många gånger förr men säger det igen, tack för att ni finns, det är ett stort stöd för mig och betyder mycket.

Nu har du ju ngt jättebra att motivera dig med om du känner att du vill gå ner i vikt :)
Absolut, gör redan mitt bästa men ska försöka ännu mer.
Enda gången man kan få problem är om man är extremt överviktig (så man riskerar sitt och/eller barnets liv under en graviditet/förlossning). Då kan man bli nekad/ombedd att banta först.
#29 tack, då känner jag mig lite lugnare. Tack, ni är verkligen toppen!
Jag vet inte vad det är med min kropp den här månaden, sedan jag slutade med P- pillrerna i april har min ägglossning varit punktlig. Jag har varje gång haft rikligt med flytningar runt ägglossningen och en molande värk i ländrygg och nedre delen av magen. Den här månaden har jag inte känt något alls, inga ökade flytningar och ingen värk. Skulle haft ägglossning för ca 2 dagar sedan, men känner inte minsta tecken på att den är på G. Kan det hoppa över en månad av någon anledning?
ja ÄL kan utebli någon gång per år även om man är fullt frisk 🙂
Vi fortsätter kämpa utan att det går framåt :(
Men vi bokade in oss till undersökning som borde va någon gång nu i augusti eller september, för att se om de är något klart fel som gjort att vi inte kunnat lyckats. Sambon tror att de är han de är fel på :/ Så han mår ju inte så bra heller i de hela
Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln
Jobbigt #33 men bra att ni tar tag i det och bokar en tid! Om inte annat kan det vara skönt för hjärnspöken att få veta att inget är fel, bara sluta stressa. Jag håller tummarna!
#34 ja absolut. man måste ju göra allt man kan, vi båda två vill så gärna ha barn. Trots att många kanske tycker vi är unga, men vi är redo. Och han har haft hand om barn innan med sitt ex så han har mer erfarenhet än jag
#33 då är jag inte ensam om situationen, hoppas att det löser sig för er och för oss oxå för den delen. Hur länge har ni försökt? Skulle så gärna vilja berätta om utredningen för min familj men vet inte riktigt när det är lämpligt att göra det, jag är dessutom inte hundra procent säker på att dom är tysta om det, men känner att jag behöver kunna prata om det. Den jag litar på är min mormor, hon är mer som min mamma än min egen mamma och jag bodd även hos henne ett tag i min ungdom. men kommet det fram att hon vetat innan min familj så kommer det bli ett jävla liv. När skulle/har ni berättar för eran familj att ni ska göra en fertilitetsutredning?
#36 det är ni inte. Dock är det inte så många som går ut med det kanske.
Vi har försökt lite drygt ett år, så vi hade tur som fick hjälp tidigt. Men så har jag legat på dem då vi vill ha tid på oss ifall de inte är nått fel, samma ha tid om de är nått fel.
Min mamma fick veta att vi försökte ganska tidigt, även hon som pushade på mig att jag skulle be om hjälp.
Sen i och med att det gick sämre och sämre för oss så mådde min sambo otroligt dåligt av de hela. Inget han berättade för mig. Men tillslut så bröt han ihop och berättade allt för sin mamma. Så hans mamma och styvpappa vet, samt min mamma och min styvpappa. Men ingen annan, då detta känns som ett stort nederlag för oss eftersom vi är 23 och 25. Alla säger hela tiden att vi är unga och högfertila osv osv. Det gör även att pressen ökade ännu mer. Samt att nu börjar hans övriga familj förvänta sig att vi ska få barn snart, jag är den första tjejen som hans familj accepterat så de förväntar sig mycket av oss.
Jag har hjälpt honom från ett otroligt trassligt liv till de livet han alltid velat ha, vilket uppskattas av familjen och de vill allt för att vi ska hålla ihop.
Så känner du att du vill berätta för din mormor, gör det, det är otroligt skönt att ha ett stöd. Det lättar ångesten och pressen.

36# Nu är inte vi under utredning men vi var innan dottern blev till, när vi fick vår tid för första undersökningen så hade vi försökt i 1,5år cirka. De hittade inget fel på oss efter alla möjliga provtagningar/undersökningar utan allt fungerade som det skulle. Så till slut blev vi remitterade till Sahlgrenska för att påbörja ivf. Nu kom vi aldrig dit i och med att jag plussade dagen före kallelsen till Sahlgrenska kom så jag fick ringa och avboka. Jag berättade för min mamma när vi påbörjat utredningen då jag skulle på iväg och spola äggledarna (en resa på 14,5 mil tur o retur) och fick rådet att inte åka själv ifall jag fick ont i magen efteråt, en del kan få väldigt ont sa de. Och maken jobbade utan möjlighet att ta ledig så då fick mamma följa med. För makens föräldrar berättade vi nästan exakt 1 månad innan vi plussade, och vi valde att berätta för dem eftersom det var ett evigt tjat om barnbarn och skulle vi då inte ha barn snart?? Ångrar i efterhand att vi berätta då svärmor tyvärr inte kunde hålla tyst om det för sin omgivning även om vi bad om det. Sen fick jag ju en känga också när vi berättade "Ja, mina pojkar är det då absolut inget fel på" och en menande blick på mig.. (Hon har bara söner) men gjort är gjort… När jag plussade med dottern hade vi försökt i 1 år och 11månader. Jag var 21 när jag blev gravid och maken 26. Så ålder "spelar ingen roll" är det svårt så är det svårt.
#38, känns skönt att ni mer var yngre och gick igenom problem. Vi vill bara ha svart på vitt om de är nått fel eller inte. Är de inte nått fel kommer vi försöka 1-år till på egen hand och sen söka hjälp igen. Och är de problem så har vi iaf fått veta de i god tid för att smälta det och tiden de tar att gå igenom de
Tack för ert stöd och för att ni delar med er. #39 jag är ju "bara" 25 år men sambon betydligt äldre, killar brukar ju vara fertila så länge de får till det och jag borde vara fertil om inget är fel, vilket jag nu anar. Inga papperna hälsodeklaration idag, hoppas dom kommer på måndag. Funderar på att prova ägglossningstest medans jag väntar, kan man använda sådana även om mensen tydligen inte är regelbunden?
Ja du kan använda dem även om mensen inte är regelbunden, men du lär bli ruinerad antagligen på alla stickor du får använda 😕
Det finns fler sätt att känna ägglossning ; temp, tapp och sekret. Jag avråder dock för man blir lätt analytisk då och satsar allt på en eller ett par dagar. Vilket gör sexet mekaniskt, samt stress om det inte stämmet. Regelbunden sex är det bästa. Har man sedan ingen ägglossning, så får man be om hjälp. Pergo-time t ex. Sedan har man kommit fram till att mäns sperma blir sämre efter 40 med. Risken för kromosomfel ökar t ex.
#41 jaha… Tänkte att jag skulle försöka göra något på egen hand :-( #42 har försökt att känna efter både sekret och tapp men även efter en liten "förmensverk" men har inte kommit fram till något bra. Undra om det kanske är därför det inte går, min sambo är i den åldern :-(
#43 Ni får beställa tid för utredning, så Ni båda blir utredda. Kanske släpper mycket då och Ni blir gravida utan hjälp.

igår bokade jag tid för att ta ut spiralen. pratade lite med gubben om det idag (vi har pratat tidigare, men dagens samtal var mer på allvar och inte bara lek med tanken om man säger så) om han vill att jag går över på något annat en stund. han sa bestämt nej och tyckte vi kunde börja köra och se vad som händer! verkar alltså som vi startar bebisverkstaden här hemma om 3 veckor. känns omtumlande att bara ha kommit så långt, så himla spännande och läskigt. helt otroligt att man kan bli både livrädd och lyrisk och full av längtan på samma gång!!! kan bara tänka mig hur det blir när/om pluset kommer.
ni som är mer rutinerade bebismakare, vad ska vi amatörer tänka på?? något man ska göra/inte göra? vi är inte rökare, dricker ytterst sällan, äter bra och trivs med livet i allmänhet :) något mer?
#45 Ha roligt på vägen 😎
#45 som TanatosNyx skriver, ha kul! Stressa intended att ha sex och ta det som det kommer annars förstör ni sexlivet helt… När man slutar med preventivmedel kan det även ta en stund innan ägglossning och allt det där kommer igång, antar att det även gäller stav, så det kan vara bra att tänka på :-) Lycka till.

#46 och #47, definitivt det bästa tips jag kunde få! :) kan nog vara så att man blir så inne i det att man glömmer av att ha roligt på vägen. Jag har kopparspiral, så inga hormoner som ska ur kroppen i alla fall. Oavsett räknar jag inte mef bebis på första försöket, och fram till plus ska vi fortsätta att njuta av varandra och livet som nygifta! Så himla spännande ska det bli!!!
#49 Grattis :)
Är tyvärr bara i V5 4+3
#49 Grattis!
Grattis :)
#48 Vi skulle oxå ta det lugn och låta det komma när det kom, första försöket var underbart, så mycket känslor och förväntan och vårat sexliv har inte varit så spännande som då förutom när vi var nykära.
Naiv som jag var så trodd man ju att det skulle ta sig första eller andra försöket och sedan kommer stressen, så var det för oss iallafall. Så ett bra att tänka på bara :)
#49 Grattis och lycka till :)
Grattis #49! :)
#49 Grattis! :)
BIM idag å fram till tisdag, får se om det hänt nått nu ca ett år efter att jag var gravid första gången :)
Jag sätter tass här. Får höra med läkaren som ska ha hand om mig och min endo hur saker ska ske. Jag vet att om det är någon det är fel på i detta med barn så är det jag. Men vi ser vad som sker. Måste lugna endon ett tag till. Annars lär den gro till som attan.

Memento mori

Medarbetare för Julen
#57 håller alla tummar och tår för dig. #58 lycka till :-) får jag vara okänslig och fråga vad endo är för något? Själv hoppas jag på att de där hälsodeklarationen kommer imorgon så vi kan skicka in den till doktorn, därefter ska ju denne berömma och fälla/ge klartecken för undersökning vilket i sig säkert tar någon vecka. Efter det skulle det ta ca 3 månader innan vi får komma in på undersökningen, då är vi säkert inne i december och alla är lediga så håller tummarna på att vi fått komma in för undersökning i januari.
#59 Endometrios, en kronisk sjukdom som gör att under mens så kommer blodet ut i buken och bildar härdar som blir inflammerade ibland som gör att man får otroligt ont(eller inte ont som vissa har) och så kan man få sk chokladcystor. dessa innehåller blod och kan gå sönder och har man otur så måste man opereras.(detta är en kort sammanfattning finns mer att läsa på internet)
Hoppas det löser sig för er

Memento mori

Medarbetare för Julen
Vill bara inflika att endo kan vara boven till extrem mensvärk. 😕 dold folksjukdom typ. Vården är urkass på att ta hand om och upptäcka endopatienter.
Tack, då förstår jag bättre. Låter inget vidare, hoppas det ska lösa sig för dig.
En bekant till mig har endo, verkar inte vara det lättaste att leva med :(
Och jag tror jag får mensen idag, känner av ett litet molande i livmodern :(
Åååh, vad jag hoppas att jag är gravid! Har haft en konstig känsla långt ner i magen som jag inte känner igen. Kan inte beskriva känslan alls, men den känns annorlunda. BIM på söndag, hoppas, hoppas, hoppas!
Och som vanligt letar jag efter tecken (det gör väl iiiingen av er andra va?). Jag har hur som helst plötsligt blivit känsligare för stark mat. Nu bränner det i munnen när jag äter så starkt som jag vanligtvis brukar kunna äta.
Nähä, ingen mens igår 😮 får se om den dyker upp idag istället!
Haha jag har graviditetstecken varje dag oavsett, har lärt mig ignorera dom då jag ändå blir besviken. Nu har hälsoblanketten kommit och ska fyllas i.
#69 Haha, jag ska försöka lära mig det jag med.
#70 haha, men lär sig nog tillslut :-P jag kommer nog inte tro mina tecken förens jag spyr av illamående tyvärr eller en månads sen mens :-P
#71 Nej, jag hoppas otroligt mycket vid varje möjliga tecken, men jag tror egentligen inte på dem och det kommer jag nog inte göra förrän jag ser ett plus. 😃
#67 Haha, här är en till som tänker att varenda liten grej kanske är ett tecken på att jag är gravid ^^ Jag vaknade bland annat plötsligt upp inatt av att illamåendet kom som en våg! Men det kan ju såklart vara helt tillfälligt och bero på annat med.. suck! Har haft så otroligt ont i brösten så jag inte vet var jag ska ta vägen. Sambon får inte ens röra dom haha! Sen har jag haft molvärk från och till vid livmodern sedan ägglossningen. Men jaja, man gör sig bara en okänst att tänka för mycket om det visar sig inte vara någonting :( BIM på lördag, ååå vad jag hoppas!!
Helt normalt att känna efter och övertolka allt som händer i kroppen, jag tror alla som försöker skaffa barn för första gången gör det. Nu är mina papper inskickade, snälla, håll tummarna för mig. Var lite orolig över att dom skulle ge nerslagen på min vikt men vart ganska lugn när det stod att rekomenderat var att man skulle ha ett bmi på mindre än 30 och jag har ca 26 och kommer förhoppningsvis att hinna bli av med dom kilona som tillkom strax före och under semestern.
Jag håller tummarna för dig! :) Ja men då ska du inte behöva oroa dig för vikten. Så länge det inte handlar om extrem övervikt att det är en stor hälsorisk, förstår jag inte varför så stort fokus ligger på det. Alla är lika bra föräldrar oavsett. Men hoppas nu allt går bra för dig :)
#73 Jag har BIM på söndag, hoppas så otroligt mycket jag med! Känner av en liten värk i magen nu, kan mycket väl vara mensvärk, men naaaah. Jag är gravid, såklart. 😉
#74 Jag håller tummarna för dig (och för alla andra)!
Här är det nog tomt för min del tror jag… ja har haft ägglossning, har haft sex några gånger men tror nu knappast det tatt sig. Tycker inte jag sett va någon mer flytning heller under hela fertila perioden?? :o
Jag vet egentligen inte varför, men fick för mig att göra ett gravtest i dag, 6 dagar före BIM. Onödigt gjort, då jag tycker mig se en svag skugga av ett sträck. Hade varit bättre att vänta för att inte gå och hoppas på något som kanske inte finns. Men, men, gjort är gjort.
Är det någon mer än jag som kan ana en skugga? eller är det troligast inbillning från min sida tror ni? Har ju inte känt av någon ägglossning denna månade, så kan väl inte vara så troligt att jag är gravid?
#78 Jag tycker mig också se en skugga!
#78 jag ser också ett svagt streck! Försök ha is i magen och testa på nytt igen om några dagar, men typ sådär svagt var mitt streck när jag blev gravid (testade också några dagar före BIM).
Ska försöka ha is i magen och vänta en vecka, men jag kan ju inte låta bli att hoppas! Tur att det inte är något fel på synen i alla fall, man vet aldrig vad man inbillar sig när man längtar efter något ;-P
Ser ut som när jag plussade på BIM -6 🙂
Anar en skugga :-) Någon som vet hur lång tid det tar innan hälsodeklarationen är genomgått och godkänd/fälld på ett ca?
Slutade med p-pillerna i måndags, lite tidigare än vi tänkt från början men jag har en misstanke om att det kan ta ett bra tag innan det blir något. Är en riktig planerings människa så stressar upp mig över att detta är något jag inte kan kontrollera. Är också orolig att det inte blir något alls, har en syster som testat att få barn i några år och gör en utredning nu och jag vill inte behöva gå igenom det hon går igenom.
#84 förstår precis hur du känner kring kontrollen, att man inte kan kontrollera detta nämnvärt, det är jobbigt. Försök ha lite is i magen även om jag vet hur svårt det är när det är något man verkligen vill ha/va/göra, det finns så många olika faktorer som gör att man har svårt att bli gravid och det är inte säkert att du har samma som din syster.
Skönt med någon som förstår! Försöker prata med sambon och han är jätte gullig men det märks att han inte riktigt förstår vad jag menar. 😊 Troligtvis har jag väl inte samma som syrran men har alltid haft en känsla av att något inte riktigt stämmer, är svårt att förklara. Vill helst bara vara jätte glad över att vi bestämt att det är dags och det är jag, men oron kommer smygande. När började ni försöka? Försöker ni pricka in ÄL eller kör ni bara lite spontant? 😊
Inte haft tid att skriva här inne på ett tag, men fick mensen i onsdags, nån dag sen :( blä..
#86 dom är killar och jag tror att man som kille naturligt har annan inställning, förståelse och tänk kring graviditet. Min är oxå gullig mot mig och stöttande men det märks att han ser det på ett annat sätt medans jag nu faktiskt börjar bli orolig. Vi har försökt i lite över ett år, första månaderna hade vi sex som vanligt, någon gång i veckan men sedan började jag inse att jag varit väldigt naiv med hur lätt det är att bli gravid och då började vi försöka köra varannan veckan runt ÄL.
#87 tråkigt, hoppas det tar sig snart igen för dig.
Ingenting här heller, fick mensen igår.. Vet att vi inte alls försökt länge men mentalt har vi planerat det i ett år. Så det känns hårt när man hoppas och längtar så! :( Kan inte låta bli att titta på alla små söta bebiskläder mm.. Men det positiva i det hela är att jag faktiskt verkar ha regelbunden cykel efter spiralen. Det är ju en stor fördel när man vill bli gravid! :) Jaa, då är det väl bara att ta nya tag och hoppas på det bästa.
#90 känner igen det där, längtar så efter att få börja boa inför bebis och köpa kläder och så. Håll ut, det kommer förhoppningsvis snart :-)
BIM idag och negativt test.
Börjar tro mer och mer på det där svaga strecket, men ska inte testa igen förrän på onsdag då jag har BIM. Har varit väldigt trött senaste veckan, och de senaste två-tre dagarna har jag haft problem med maten. Jag blir mätt väldigt fort och mår lätt illa om jag försöker tvinga i mig mer mat. Sen är jag hungrig igen efter bar någon timme, är det här normalt i början av en graviditet?
#93 normalt? det är en klassiker 😃
#93 Jag ser också en skugga! Kan säga att jag testade också väldigt tidigt! Jag såg ett streck, men inte sambon. Jag testade sen varje morgon och såg sakta med säkert att strecket blev starkare och starkare. Idag är jag i vecka 5+5 men känner nästan inget alls, Nästan så jag funderar på om det ens finns något där inne! Jag håller tummarna!
Hehe, har ätit så pass mycket idag så jg har en liten bebis bula på magen, vad jj önskar att den var på riktigt…
#93 jag såg också en skugga så håller tummarna :)
#93 jag tycker mig oxå se en skugga ^^
Grattis! :)
Tror jag håller på att bli sjuk, vill inte att detta ska minska mina chanser att det tar sig denna månad, jag som så sällan är sjuk :-(
säg inte det.. både vi och min kompis blev gravida som sjuka. Hon hade väl runt en 40 i feber.
#99 grattis :-) #102 får hoppas det iallafall. Vi tänkte köra stenhårt med att försöka bli gravida denna månad, hålla benhårt i varannan dag hur trötta, stressade eller okåta vi än är. Tar det sig inte denna månad, vilket jag inte har några förhoppningar på, så lägger vi det nog på hyllan och väntar på utredning och hoppas på att det kan hjälpa oss
Här försöks det att få till nr 3. Hormonspiralen togs ut den 13. Har noll koll på hir cykeln ser ut, men tror jag har prickat in en ägglossning nästan i direkt efter bortlägsnandet av spiralen.
Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag
#104 lycka till :-)
Och jag har fortfarande inte fått mens sen jag tog ut P-ringen, snart 2 månader sen. Blir galen!
#106 konstigt, hur lång tid brukar det ta?
Det är inget ovanligt att det tar flera månader innan mensen stabiliserat sig.
Precis. Förra gången (2 år sedan) kom mensen igång direkt och blev regelbunden. Den gången var jag inställd på att det skulle ta tid och blev glatt överaskad. Nu tänkte jag att det kanske skulle gå smidigt även denna gången, men nä nä, nu ska det jävlas den här gången istället. Sen var det ju så att min mens inte hade kommit igång sen förlossningen när jag satte in ringen, och jag ammade (om så bara nattetid) fram tills förra måndagen så det kan ju vara så att ägglossningen inte kommit igång efter det än heller. Så segt bara att gå och vänta.
#99 Grattis! :)
Nu lämnar jag denna tråden för att hoppa över till nästa, de som ska ha barn. Jag kan fortfarande inte fatta det, och det kanske man aldrig riktigt gör. Jag håller tummarna för er andra och hoppas verkligen att det tar sig för er snart! Jag kommer fortsätta spionera ;-)
Fick idag svar på våran ansökan om fertilitetsundersökning, de vill att vi ska lämna prover och ska även få en tid för utredning. Jag är så glad att vi äntligen kanske kommer att få hjälp. Om det inte tar sig den här månaden med våra militäriska varannan dag metod kommer vi att slappna av lite till nästa menscykel, för nu har vi gjort det mesta som vi kan. Nu tror jag inte att det vart något denna månad heller trotts sökande symptom, men ändå…
Mensen kom här också i punktlig form så bara att försöka vidare igen då, denna månad har vi bestämt att inte prova då vi ska på utlandsresa och jag inte vill ha mensen under den tiden.
#114 men du får väl mensen när den ska komma oavsett om ni försöker bli gravida denna cykel eller ej? Eller missförstår jag dig? :-/
#114 jag förstår inte heller hur du menar?
#116 skönt, då var jag inte ensam om det :-)

Igår åkte spiralen, mitt under pågående mens, så i stort sett kör vi på riktigt om några dagar. Var nästan lite pirrigt att komma hem igår efteråt även om det kan dröja länge och vi känner att det gott kan vänta lite med att bli något. Jag har precis börjat nytt jobb och mannen pluggar ju, så ingen panik :) händer det så händet det tänker vi. Just nu känns det verkligen som om vi är på väg ut på okänt vatten. pirrigt, spännande, läskigt… Nu får vi bara se om det tar sig också!
Tänker att hon vill skjuta upp mens med. Jag inväntar mens vilken dag som helst efter negativt grav test. Ska få göra hormontest nästa vecka och så rekommenderade min förlossningsläkare ägglossningsstickor. Ville slippa sånt, men köpte sju st för att se om mensappen stämmer. Har ju bara varit gravid tre ggr på 17 år.
#119 lucka till :-) #118 120 jo, men hur?
Man kan ju inte skjuta upp mensen "bara" genom att inte försöka skaffa barn just den månaden?
Det finns tabletter att äta för att skjuta upp mensen. Man börjar äta dem 2 veckor innan beräknad mens om jag inte minns helt galet.
#123 jaha, det hade jag ingen aning om :-o kommet det att påverka menscykeln till nästa månad så som det gör när man slutar med p medel tro?
#124 det undrar jag också. Tänker att mensen/ägglossningen påverkas och därför kan hoppa lite som när man slutar med ppiller? Eller skjuts bara allt upp utan andra problem?
Jag minns inte, men jag gissar att det skjuts upp en vecka sedan med. Har ätit en gång för 10 år sedan jag skulle på resa med nybliven pojkvän. Mensen försvann, men det gjorde också sexlusten. Blev alldeles torr och grät för ingenting.
Då förstår jag ^^
Ok, tack. Då kan det ju vara en bra sak utav praktiska skäl :-)
Har haft någon form av "före mens" verk i magen i flera dagar nu, kan inte minnas att jag känt av detta så många dagar innan mens förut. Kan ju hoppas att det tagit sig denna gång då vi militäriskt haft sex varannan dag denna menscykeln, men har varit så hoppfull så många gånger och blivit lika besviken varje gång det inte blivit något att jag helt enkelt nöjer mig med att det är mensvärk tills vidare. Skulle det visa sig att det är ett plus denna gång skulle jag bli överlycklig, annars ska jag in på undersökningen och provtagning 2-4 dagen i menscykeln. Nu kommer vi slappna av och bara försöka när vi själva känner för det fram till utredningen för att se vad dom säger.
#130 tack så mycket, det hoppas jag med. Hade förutom en kompis som skulle påbörja IVF, vet inte om förberedelser hade börjat gjort eller hur det var men hon vart hur som helst gravid när utredningen var klar och dom skulle få behandling. Hoppas att jag har sådan tur, men vill inte hoppas allt för mycket på denna månad.
Jag känner mig så förvirrad. Jag skulle ha ägglossning den 28/8. Men redan söndagen den 23:e började känna av smått molande värk och jag fick sedan ÄL flytningar som höll i sig till måndagen. Jag fick bara en känsla att jag borde ta ett ÄL test på måndagen. Sagt och gjort, det visade en glad gubbe. Jag var inte alls beredd på att få ägglossningen såpass tidigt (har aldrig hänt innan) så nu är jag orolig att vi inte hann pricka in det ordentligt. Jag tänkte att vi skulle ha sex hela den veckan jag hade ÄL. Men det blev inte riktigt så. Vi hade haft sex på lördagen och sedan samma dag som jag tog testet och dagen efter. Men undra om det räcker.. Jag vill ju bara så gärna ha det där pluset! Och tänkte att den här månaden ska vi verkligen försöka till 100 %. Men jag håller verkligen tummarna för att det tog sig ändå :)
Kopierat detta från ett inlägg jag skrev på kolhydrater.ifokus, tänkte nån kanske här inne har nån aning då jag tycker många är kunniga här inne :)
Hej! Har ätit LCHF 4,5 veckor nu och har PCOS.. Har inte haft en aktiv ägglossning på flera år. Har sen i januari gått ner 18kg, varav 6kg med LCHF.. Nu till saken. Kan hormonerna ställas om så snabbt så jag har hunnit haft en ÄL?
Äter Provera för att få mensen men det ger inte ÄL, så hade mens mellan 11-19 augusti, och sen den 26 augusti har jag haft rosa/brunaaktiga flytningar, plus en blödning i lördags. i två dagar nu har jag mått sjukt dåligt. Mått illa till och från. Orkeslös i kroppen, varit svullen här och där, huvudvärk, en konstig mensvärksliknande värk.. och nu sen igårkväll kommer det ca en gång var 10:de minut en "strimma" av smärta(ej aggressiv) nerifrån underlivet och går upp mot magen/mellangärdet.. Kissar dessutom med ca 3 timmars mellanrum, vanligtvis kissar jag 3 gånger per dag! Kan det ha med att jag fuskat lite i helgen och tagit avsteg från kosten? Eller nåt annat. Gravtest visade negativt i söndags. Nån som vet?
#133 kan det vara biverkningar av proveran?
#134 har dock inte tagit proveran nu sen 7 augusti.. försöker att begränsa intaget till 4 ggr per år för att jag blir så deprimerad och mår dåligt på dom.. och får jag biverkningarna brukar dom komma under 14dagarsperioden jag äter dom..
#132 hållet tummarna. Själv vet jag inte vad jag ska tro och hoppas. Kommet mensen på dag 31 borde den kommit i måndags men då mensen kommet när den själv känner för det så är det inte pålitligt. Mensvärken som höll i några dagar för några dagar sedan är borta men knölen i bröstet värker fortfarande. Var innan mensvärken öm i bröstvårtorna på ett sätt jag aldrig upplevt förr. Nu ömmar nedre delen av andra bröstet och jag har grym halsbränna till och från och ibland bara litegrann, detta kan ha sina naturliga orsaker och jag vet att jag säkert övertolkar allt eftersom jag så gärna vill bli gravid men är ganska säker på att jag skulle slösa på ännu ett graviditetstest om jag testade mig nu. Om ingen mens kommit på fredag morgon så testar jag då. Men kan tyvärr inte låta bli att hoppas att allt jobb och slit samt pajat sexliv och alla tankar kring varför det inte händer något har gett resultat.
#135 Aha ja nej då är det nog inte proveran som är boven.
Fick nyss någon typ av brun flytning så det är nog kört denna gång med. Skönt iof, då slipper jag hoppas och längta iallafall.
Äntligen är har jag och min sambo börjat försöka :) har haft barnlängtan i ca 8 år, men har väntat in killen ; ) senaste tiden har jag väntat in min diabetessk ska ge mig godkännande. Och det har jag nu fått :)
#139 skoj, lycka till :-)
Hej alla! Är en aning förvirrad här. Jag tror mig känna mig gravid, illamående, trötthet och ömma bröst (lite i alla fall). För någon dag sedan, kanske 5 dagar jag kommer ej ihåg då jag fick en liten blödning blandat med slem typ.. Det varade bara under dagen, och nu den 1 september väntade jag mensen och idag den 3:e så har den fortfarande inte kommit. Jag provade såklart ett gravtest som var neg. Så nu vet jag inte vad jag ska tro. 🤔
Luvinis Råttor
#141 vänta några dagar och prova igen om mensen är sen :-) Då min mens kom för 3 dagar sedan och jag nu är beviljad en fertilitetsutredning så ska jag idag in och göra tester. Nervös, vet inte riktigt hur dom går till och det stod dåligt med information i papprena vi fick. Lite orolig att det ska göra ont oxå, men det kan det vara värt om jag får reda på om det är något fel med mig.
Märkligt, i mina papper jag fick så stod det att jag skulle på provtagning 2-4 i min menscykeln och att dom önskade att jag gjorde detta snarast möjligt då vissa prov tar lång tid att kolla. Sagt och gjort, då min mens ibland är gles så åkte jag på första bästa dag, idag, och sköterskan som tog blodproven vart förvånad art jag var där. Hon pratade något om att jag hade tid i november för provtagning, om jag förstod det rätt, och tyckte att allt verkade lite märkligt. Både hon och jag var stressade och jag visade henne mina papper och då sa hon typ " jaja, jag gör alla prover nu så är det gjort iallafall". Hajade inte riktigt och hoppas att inget vart galet nu. Trodde att samtliga provet skulle tas men det var endast 4 blodprover som togs. Resten kanske kommer efter första mötet om inget konstigt hittats i mitt blodprov eller min gubbes spermaprov? Inväntar kallelse nu iallafall
#143 Skönt att det är på gång nu iaf! :)
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
#143 Ja, äntligen är det på gång! :)
Funderar på om jag oxå ska söka hjälp sen vid årsskiftet eller nått. Har gått ett år i november sen jag fick mitt ma. Har kanske haft ett jättetidigt missfall efter det. men det vet jag inte säkert.
Väntar in min mens nästa vecka, helt 100 på att den kommer, även om vi hade sex kring ÄL.
Att det ska vara så svårt 😕
#144,145 ja, verkligen. Hoppas att vi snart får klarhet i varför det inte fungerar och det bästa av alla världar vore ju om det tillslut blir en 2016 bebis iallafall. #146 det tycker jag låter som en bra plan :-)
Är det någon som kände sig väldigt ogravid i början av sin graviditet? Jag är nu sen nästan en vecka och det enda jag känner är ömma bröst som jag brukar känna innan mens. Ska ta ett test men känns onödigt när den enda symptomen är ömma boobs som lika gärna kan bero på att mensen tar en veckas semester.
Jag har inte haft symptom innan v. 6. Det är nog individuellt.
#148 när jag plussade med dottern i v 4+5 så var mitt enda symtom utebliven mens. Några dagar senare började brösten ömma lite och jag fick molvärk i magen till och från. Illamåendet kom först i v 8.
#148 Både med första och andra var första symptomen utebliven mens. Båda graviditeterna har jag mått oförskämt bra och har i det stora hela känt mig ogravid mest hela tiden (ända tills magen började växa 😃). Är snart inne i v. 14 nu och förutom brösten som faktiskt existerar numera och foglossningen som återkom igår så känner jag mig sjukt ogravid.. // Tvåan
Mensen tog bara semester. Så på't igen om några veckor. Känns bara tungt efter att ha försökt i snart ett år. Aja, inte hänga läpp så kommer det när det kommer 😊
Över 2,5 månad sen jag tog ut p-ringen, ingen mens sen dess men nu äntligen tror jag att kroppen börjar fatta galoppen, är rätt säker på att jag har ägglossning nu! Har iaf lätt molvärk och en diffus obehagskänsla i nedre delen av magen, vilket jag haft tidigare vid ÄL. Så hoppas det stämmer nu bara. Har inga förhoppningar om att det kommer bli nått redan denna månaden (vi sexade dock igår..), är bara glad om det faktiskt är så att kroppen börja komma igång igen :)
Håller tummarna för er :-) Själv inväntar jag besked eller tid för fortsättning på våran fertilitetsundersökning
Hur går det för er? Något nytt? Tjatar på min sambo att han ska lämna sina prov, misstänker att man inte får tid för utredning innan båda lämnat sina prov, men dom är hela tiden 1 kort på jobbet eller alldeles för mycket att göra och tiderna för provlämning är så dåliga, bara några timmar på morgonen.

155# Jo der stämmer att ni båda måste ha lämnat prover först, eller ja..så var det för oss. Efter första besöket där de gjorde vaginal undersökning på mig och tog blodprover på oss båda så skulle maken lämna spermaprov innan vi kunde komma vidare. Maken sa till jobbet att han hade en tid på sjukhuset en utav dagarna de hade öppet för att lämna prov och arbetsgivare kan inte neka dig. De behöver inte veta varför man ska till sjukhuset :) Vet inte alls hur det ser ut för oss, har haft galen sexlust denna perioden! Så vi har sexar var varannan dag hela perioden, ska ha mens om 7-8dagar och har nu (medräknat idag) haft 1 gång per dag haft en rosa/brun aktig flytning, det har liksom varit vanlig flytning med lite missfärgning alltså inte helt brunt eller rosa…blev detaljerat nu haha! Så vet inte vad det kan vara tiden får utvisa :) Vi har ingen stress med syskon Lilli är ju bara 9månader och 3veckor ;)
#156 oj, mig tog de bara blodprov på när jag var in? Har fått så himla dålig information om när, hur och var alla prover, möten och undersökningar ska vara. Vilka typer av vanliga undersökningar förutom blodproven har jag däremot fått papper om men vet inte när dom kommer att tas eller när, vart i ledet av undersökningen. Har ingen koll alls på vad som kommer hända men hoppas på mer klarhet snart. Fick ni barn på naturlig väg tillslut eller med någon form av hjälp? Sexlust är alltid en fördel om man vill ha barn, så det är ju bra :-)

Det kan kännas snurrigt innan man kommit in och påbörjat utredningen:) Men det verkar skilja sig lite om hur utredningar går till i landet… Vi blev gravida på egen hand, läkaren kunde inte hitta något fel på nån utav oss utan att var tipp topp för att citera läkaren, så vi blev remitterade till Sahlgrenska för att påbörja ivf, jag plussade 15/5-14 alltså 1 år och 11 månader efter att vi började försöka och första kallelsen till Sahlgrenska kom dagen efter plusset, lite komiskt men är tacksam att vi slapp ivf.
Jahopp, mensen dök upp i morse. Som jag misstänkte 😛 bara på´t igen!
#158 ah, vad skönt för er :-) #159 trist. Bättre lycka nästa gång :-)
#160 Tack! Börjar dock tappa hoppet om detta.

#161 samma här men det är väl att bara kämpa på.
#densomundrar, hoppas allt går bra för er nu! Håller alla tummar och tår för att ni ska få en liten bebis snart, med eller utan hjälp :)
#157 blodprovet var nog (bl a?) hormonprov. Tog själv sådant nyss för att se om åldern är emot mig. Var helt normalt, så jag har nog några år till kvar att kunna få barn. Även om jag inte vill vänta flera år. Jag har satt max till februari - min änglsdotters 1 års dag. Sedan ger jag upp och är glad för de två barn jag har.
Själv är jag lite förvirrad, ledsen och hoppfull om vartannat! Är på bim+1 idag enligt mina beräkningar och bim-1 enligt appen. Jag har gjort två test, ett i förrgår och ett igår, och båda var negativa. Men jag har haft den här känslan bara att jag är gravid. Jag har mått illa nu till och från sedan torsdags, känner mig uppblåst, haft mycket flytningar, fick en sjuk menssmärta ca 1 v efter ägglossning, INTE haft ont i brösten (brukar vara så ömma att jag inte ens kan röra vid dem) + lite annat. Igår på BIM (enligt mig) fick jag som brev på posten en jäklar mensvärk. Tänkte att ni var det kört den här månaden också, men mensen kom aldrig.. Värken försvann på kvällen och idag har jag haft molande värk till och från. Har ju läst om många som plussat ett par dagar efter BIM, och att det kanske bara var lite tidigt att testa. Eller så jävlas den bara lite med mig och kommer snart ändå :/ åå, varför kan den inte bara komma när den ska om man inte är gravid eller så kan man få ett pluss direkt??
Jag tycker att jag ser ett svagt streck :-)
#166 Där är ett plus 🙂
#167, #168 Hoppas att det visar starkare med morgonurinen imorgon bitti då, då kommer jag inte tvivla en sekund! :D
Negativt nu på morgonen, ska försöka vänta med att ta ett nytt i ett par dagar. Men kommer säkert inte orka vänta..
#170 hur lång tid efter den första testet avläste du resultatet?
#171 Jag satt och stirrade på testet direkt och såg ganska fort hur ett streck kom fram. Det var inom fem minuter som det står i bruksanvisningen. Jag får vänta och se om mensen kommer imorgon när den är beräknad, annars tar jag ett nytt test.
Då kanske det är något fel på det sista testet? :-/
#173 Hoppas det! Ringde bm som tyckte jag skulle vänta en vecka och sen ta ett nytt test om inte mensen har dykt upp då. Ha! Som om jag kommer lyckas vänta en hel vecka! 😂
#161 känner med dig, håller alla tummar och tår att det kommer snart. När skulle ni söka om det inte lyckas igen? November? #163 tack, det värmer. #164 så är det nog, vet faktiskt inte riktigt vad det är för prover men 4 blodprover var det iallafall även fast jag var inställd på att även ta gyn prover. Hoppas att allt löser sig för er på bästa möjlig sätt. #165 känner igen den där frustrationen, varför kan man inte veta direkt om det blivit något eller ej?! Jobbigt men så fungerar det tyvärr inte. Har du testat än?
Och måste säga tack till er alla, ni har varit ett sådant fint stöd och en bra stöttepelare som svarat på mina konstiga frågor och kommit med uppmuntrande och peppade ord under denna resa. Utan er hade jag nog tagit detta hårdare än vad jag redan gör.
Hm.. Jag var ute och gick med en kompis nu ikväll, efteråt kände jag mensvärk en väldigt kort stund och tänkte då att okej, mensen kommer imorgon. Gick på toa för en timme sen och då var det lite blod på papperet. Något mörkare än min mens brukar vara (inbillar jag mig i alla fall). Nu mår jag illa.
175# Jag är på bim+5 nu, fortfarande ingen mens (inte ens minsta tecken på att den är på g) och fortfarande inget plus. Tog ett test imorse som var negativt, hade jag varit gravid borde det ju blivit ett plus vid det här laget! :( Är jag inte gravid vill jag hellre bara få mensen nu så jag kan köra på nästa försök. Jag är bara så himla orolig över att det är något fel med min ägglossning. Jag hade otroligt oregelbunden mens innan jag väntade min son. Det var ingenting jag tänkte på då men det kunde ta upp till 6 månader emellan. Vanligtvis hade jag mens kanske varannan månad eller ca 40 dagar mellan. Däremot blödde jag väldigt länge, mycket och hade fruktansvärt ont! Nu efter jag tog ut spiralen har jag haft två regelbundna cykler, fram tills nu.. jag är så orolig att jag inte har ägglossning varje gång, trots att jag hade pos ÄL test + värk. Måste jag vänta ett helt år för att kunna få hjälp då?? Eller hade jag kunnat få hjälp redan nu? 177# Hur känns det nu? När tänker du ta nästa test? Hoppas verkligen att det är en liten bebis! :) Vore ju väldigt märkligt att få ett plus annars, trots att det är svagt.
Ber om ursäkt för mina långa inlägg! Kanske blir jobbigt att läsa.. Men jag kände bara för att få ur mig alla funderingar :/ det är påfrestande det här att längta, planera och försöka! Även om det i slut ändan kommer vara värt det :)
Det är det som är så skönt med detta forum, man kan skriva av sig och det finns de som förstår till fullo och man får stöttning. Det är bara du skriver, blir det får långt och vi inte orkar läsa det så kommer vi inte göra det ;-) Kanske har du bara haft tur med mensen hittills? Håller tummarna för att ni lyckas igen.
#178 Nej, det där svaga pluset känns himla konstigt om det inte är någon liten där inne. Just nu mår jag fruktansvärt illa, har gjort hela natten så jag har knappt kunnat sova. Jag är så sugen på att ta ett test nu, ska strax kliva upp ur sängen.
Tog ett test, det var negativt. Förstår inte riktigt vad som händer.
Någon skrev att positiva stickor sällan är falska men att negativa stickor kan vara det ibland. Chansen är väl inte så stor att du fått två sådana på rad? För lästes provet av inom utsatt tid när du fick ett plus bör det ju vara korrekt. Om man får ett väldigt tidigt missfall, kan svaren skifta så snabbt då? Hehe, illamående kan dock vara vad som helst. Jag har varit skengravid en gång, hemskt. Hade massa starka symptom, förmodligen för att jag sp gärna ville ha dom. Brukar du ha punktlig mens?
Hej! Jag hoppar in här! Min mens är 11 dagar sen och jag tog ett test som var svagt svagt positivt. Sedan tog jag ett till och det va negativt. Ringde barnmorskan och hon sa att jag skulle vänta en vecka till med att testa. Man blir ju galen av väntan 😖 isåfall är jag i vecka 5+5 idag.
#184 märkligt. Hoppas att nästa test visar positivt. Välkommen :-)
Lyssnar man på vården så är det ett "vanligt problem" med moderna graviditetstest, det här med att man plussar och att det sen försvinner. Orsaken är just att testen är så känsliga och reagerar på så lite hormoner att man hinner upptäcka supertidiga missfall.
Aha, så det kan alltså vara ett väldigt tidigt missfall om man plussat en gång? Men försvinner geavidhormotet på ett dygn då? Eller rättare sagt, kan det göra det? Eller iof, har man bara fått ett svart plus kanske det inte är så mycket som måste försvinna för att testet inte ska kunna känna av det..
Ja, så tidiga missfall kan hormonerna försvinna på några timmar.
Jo jag funderar på om det bara var tur att kroppen kom igång så snabbt och det gick bra i två månader. Men inte vill jag vänta i ett helt år innan vi får reda på hur det ligger till! Tänkte ringa en bm och fråga om det finns möjlighet att kolla upp nu. Annars får jag väl bara hålla tummarna att jag får ägglossning snart igen och att det lyckas då..
Usch vad jobbigt det måste kännas att först få positivt och sen negativt :/
Ja sjukt jobbigt :-/ Jag tog testen precis efter varandra. Men min mens brukar aldrig vara en dag sen och jag har hela tiden styva bröstvårtor som svider och är hungrig hela tiden men när jag väl får fram maten mår jag bara illa. Vågar inte ta ett nytt test för att bli besviken om de skulle vara negativt :-(
Kissade du direkt på stickan och tog testet efter varandra?
Nu har jag inte läst alla inlägg men visst är det väl så att ett test inte kan visa positivt om man inte är gravid? Däremot kan ju ett negativt test vara felaktigt… Håller tummarna att det går bra!
Jo, jag har för mig det.
#189 förstår dig, denna väntan är så jobbig och speciellt när man inte vet när hur och var. Men har ni ett barn redan? Får man hjälp/göra undersökning om man redan har ett gemensamt barn? En nyfiken fråga bara. Ja, ett negativt efter ett positivt test skulle bog jag tycke vara värre än tvärt om, då har man ju redan hunnit fått lite hopp.
Hmm, det var en intressant fråga! Det är ett barn jag har sedan ett tidigare förhållande. Min sambo nu har inga egna barn så det blir hans första. Jag har tänkt lite att jag vet ju att åtminstone jag kan bli gravid. Men nu har jag funderat på om det bara var rena turen att jag hade ägglossning just då. När sonen blev till hade jag just haft ett uppehåll med mensen på 6 mån (längsta jag haft), fick det sedan en gång och sen efter det blev jag gravid. Men jag var bara 19 år när jag fick honom och det var inte planerat. Jag hade alltså egentligen ingen anledning att fundera på varför den var så oregelbunden. Men nu gör jag det såklart..
Oj, förlåt. Måste blandat ihop dig med någon annan. Pinsamt för mig… Har ni inga gemensamma barn och din sambo är barnlös borde ni få kolla upp det, förutsatt att dom tycker att det är inom en rimlig tidsgräns.
#183 Illamåendet berodde förmodligen på sjukdom. Hela dagen igår låg jag helt utslagen först i soffan och sen i sängen, sov nästan konstant och fick inte i mig någonting. Sambon fick tvinga i mig lite vatten och te på kvällen. 😓
Min menscykel brukar vara 28-31 dagar, mensen brukar nästan alltid komma på dag 30 men den kan alltså skifta ett par dagar. Nu har den dock kommit igång ordentligt så jag misstänker ett väldigt tidigt missfall med tanke på det första pluset.
Jag blev såklart väldigt lycklig över pluset, sambon däremot ville inte ta ut något i förskott och sa åt mig att inte hoppas för mycket eftersom det var så svagt, men det är ju lättare sagt än gjort.
Usch :-( Men de finns ju vissa som blöder igenom hela sin graviditet också har jag hört. Det kommer lite lite blod när jag är på toa typ brunt gammalt. Men det kommer inget i bindan. Det började efter vi hade sex.
#199 Jo, en del gör ju det. Men eftersom jag fått två negativa test dagarna efter det positiva så misstänker jag ändå ett supertidigt missfall. 😕 Men jag försöker tänka positivt och sikta framåt. Har ju trots allt bara försökt i fyra månader.
Tråkigt att höra, hoppas att du känner dig bättre snart. Det är ju aldrig kul med ett missfall, om det nu var så, men det borde ändå ge en smula hopp om att det borde fungera :-) Det tar sig nog snart för er, håller alla tummar :-)
#201 Idag mår jag mycket bättre än igår så det var nog bara någon sån där 24-timmarsgrej.
För ca 4 år sen blev jag gravid, men då gjorde jag abort då varken jag eller sambon var redo. Så att det någon gång kommer att funka är jag övertygad om. 🙂
Tack, håller alla tummar för er med!
#202 aha, men då lyckas ni nog snart igen :-)
#202 Har följt tråden och funderat över spökstrecket på ditt grav-test. Det kan ju ha varit en plus men tycker också att det ser ut som kanten på själva testet? Finns ju många olika sorter men tror att strecken ska sitta tätare om det är ett plus? Skriver detta i hopp om att du ska få klarhet i situationen, menar inte att låta negativ. Jämförde med mitt eget test (som visade positivt efter månader av försök och många många test), bifogar en bild på det. Hoppas ni lyckas snart och att du mår bättre!
#204 Det är inte kanten jag menar, utan jag tycker mig se ett streck emellan. På samma ställe som i #205. Fast väldigt väldigt svagt, mycket svagare än strecket man ser där på kanten. Tar det inte alls på ett negativt sätt. 🙂
Tack!
Tillägg till #206, man ser mycket bättre om man förstorar bilden och vinklar skärmen (med laptop).
Kan tyvärr varken säga bu eller bä om ditt test, vet inte hur dom ska se ut… Idag ska gubben lämna spermaprov, hoppas att vi får fortsätta undersökningen ganska omgående efter det.
Nu har båda lämnat prover och jag inväntar nu en tid för fortsatt utredning. Det gick snabbt och smidigt sa gubben min, fattar inte varför han inte fått tummen ur och gjort det tidigare ;-)
Missfall idag i vecka 7 så hej och tack för mig här :-(
Tråkigt att höra, beklagar. Hoppas att det tar sig för dig snart igen.
#210 Aj vad tråkigt, beklagar 😕 håller tummarna för att det tar sig igen om ni försöker på nytt. Missfall är ju som bekant väldigt vanligt, men de flesta får ändå barn utan allt för mycket tårar och slit.
Drömde inatt att jag var gravid och vattnet hade gått, var så besviken på att jag inte haft.någon gravidmage utan bara sett "normal" ut. Fy vilken besvikelse att vakna :-(
Usch, sånt är inget kul :(
Nej, men men… Vart lite förvånad igår, svärmor har alltid gett mig negativa pikar till en ev. Graviditet. Igår satt vi hemma hos dom och fikade och hon kollade ut genom fönstret och grannarna kommer hem vars son som bor hemma har haft en flickvän ett tag nu, varpå hon säger; hon är inte gravid hon heller. Jag funderar lite snabbt på vad hon menar men frågar helt enkelt, inte hon heller? Ja, du är ju inte heller gravid. Tog det som en positiv pik, för ovanlighetens skull,
Låter som att svärmor längtar? :)
Vi fick en son i april, nu ska vi börja försöka med nr 2! Blir i slutet av juni-juli-augusti beroende på när och om det tar sig! Gick på andra försöket sist så vi får väl se! :-)
#216 ja, eller något sådant. Det där svänger nog snabbt från dag till dag skulle jag kunna tro. #217 spännande, hoppas på framgång
Hej! Jag hoppar på tråden här! Jag och min man har nyligen börjar försöka bli gravida. Vi är en stjärnfamilj med tre underbara barn men längtar efter ett kärleksbarn tillsammans efter 5år! Vi hoppas på bebis 2016 😍
Hej! Jag hoppar på tråden här! Jag och min man har nyligen börjar försöka bli gravida. Vi är en stjärnfamilj med tre underbara barn men längtar efter ett kärleksbarn tillsammans efter 5år! Vi hoppas på bebis 2016 😍
Hej hej! Jag tänkte också hoppa in här då vi bestämt oss för att försöka få vårt tredje barn! 😂 Vi ska dock vänta tills mitten av december då vi vill undvika att få barnet mitt i sommarvärmen. (Vårat andra barn föddes precis innan sommaren nämligen och det var så otroligt varmt! Mer mannens önskan än min dock…)
Börjat äta folsyra och andra vitaminer nu inför detta. Hur gör man att tiden går snabbare nu då? 😉
#221 Man går i ide ;)
Kul att vi blir fler :-)
222: Haha I wish!
Försöker ni alla redan nu? Eller är det någon som väntar lite som jag?
Jag har försökt sedan innan midsommar förra året
Vill inte vänta mer :-P
Idag fick jag min mens, woho! Kan ju verka konstigt attbli glad över det i denna tråden, men den har ju inte kommit igång efter att jag tog ut P-ringen kring midsommar… Men nu så! Och det betyder att smärtan jag hade för 2 v sen var ÄL-smärta, precis som jag mindes det. Så nästa gång den dyker upp är det bara att ligga i då :P hoppas mensen blir regelbunden nu bara…
Gött, back on track :-)
Den här månaden känns som en bra månad. 5:e försöket känns perfekt, det är nu det händer! 😃
Väntar mens idag eller imorn. Väntat 16 mån på bäbis nu. Önskar man kunde sakna ihjäl sig.
Vad tufft för er som fått vänta så länge :/ ❤️
Det enda jag har fått invänta hittills är mannen. Men lite masigt är det ändå att inte få börja försöka direkt ;)
En fråga till er som varit eller är gravida. Jag hade ägglossning nån gång mellan ons-fre förra veckan varpå vi jobbade ganska hårt jag o maken. Idag och igår kväll har jag haft molnande "mensvärk"… Jag vill notera att jag aldrig innan känt av min ÄL utan bara haft galen mensvärk men BIM är ju inte förrän 4/10 ca… Någon som känner igen sig eller kan veta vad det är? Eller så kanske jag bara inbillar mig i hopp om att jag blir gravid!
#232, Svårt att veta och dumt att ge dig falska förhoppningar om det nu inte är så, men när jag varit gravid tidigare så är det så jag känt. Molvärk precis ovanför blygdbenet :) Jag är en sån som känner av graviditeten tidigt :) (Iaf hittills)
Du får helt enkelt invänta BIM och hoppas att mensen inte kommer ;)
Lycka till alla nya, och alla "gamla" som försöker bli gravida på nytt! :)
Jag hade ÄL inatt skulle jag tro. Kom hem från jobbet, gick på toa och fick världens äl-flytning på pappret när jag torka! Som om någon kläckt ett ägg där och lämnat kvar äggvitan bara :p haha äckligt att läsa kanske :p och så kände jag av en liten molvärk där jag tror att vänster äggstock sitter :) väckte såklart gubben min så vi fick myst till det ^^ känns dock lite lustigt att det kom mitt i natten? Tänk om jag missat det. För jag börjar misstänka att min kropp inte släpper ett ägg så ofta, eller att äggen åker genom äggledarna väldigt fort. Vad tror ni?
235, Haha älskar din beskrivning xD Vilken tur att du upptävkte det och att ni fick till det! Hoppas det blir nått nu då ^^
Håller alla tummar för er. Själv är jag övertygad om att det inte blir något denna gång, vi har tagit en paus denna cykel och endast haft sex då vi själva känt för det vilket har blivit två gånger hittills, beräknad mens någon gång i början på nästa månad. Fick även brev om att jag får göra om ett av mina hormontester :-(
Hej igen! Var ett tag sedan nu. Jag fick iallafall min mens. Nu när jag har haft ägglossning enligt. Kalendern. Så har jag haft ömma bröst, vilket jag normalt inte brukar få. Det var några dagar sedan men har fortfarande ont. Inte bara det med mest under nätterna av och då får jag typ som mensverk. Så jag tror att jag ska få mensen men det är ju ca 1,5 vecka dit egentligen… Mycket märkligt.. Jag försöker även att inte tänka så mycket på att man kanske har en bebis i magen varje månad, det sliter verkligen på krafterna. Nu tar jag dagen som den kommer helt enkelt. :)
Luvinis Råttor
Bra inställning, tänk om en annan lyckades tänka Likadant :-/
Jag fick nyss hem äl-stickor, nya gravtest och ett spermavänligt glidmedel från graviditetskollen. Innan har jag använt inte använt något annat än en mensapp för att hålla koll på ÄL, men där vet man ju inte hur det faktiskt ligger till.
#236 haha tack ;)
#237 vad betyder det? Och varför måste du ta om det? :(
#242 något värde va lite högt vilket innebär i stora drag att jag är infertil i värsta fall, om jag förstått det rätt. Och dom vill väll ta om det för att vara på den säkra sidan. Finns mer info om detta i min tråd om just fertilitetsutredningen. :-(
#243 jo jag läste där efter att jag kommenterat här :( låter inte alls kul :( hoppas att värdena bara var förhöjda just då!
#245 det låtet ju som att det inte är helt kört om inte annat, jag hoppas på att det i värsta fall går att lösa med IVF. Vi har pratat om adoption och vi båda skulle kunna tänka oss det, men bästa av alla världar är ju om vi kan få biologiska barn. Skulle även kunna nöja mig med att bli fosterfamilj eller liknande.
Hoppas verkligen att provet bara var missvisande just vid tillfället. Men om inte, känns det på något sätt skönt att få veta hur det ligger till eller är det bara väldigt jobbigt att få veta? Jag är nästan säker på att jag har problem med ägglossningen. Fortfarande ingen mens men nu exakt 1 mån efter jag fick positivt på ÄL testet så fick jag väldigt vattniga flytningar, kändes som jag kissade på mig hela tiden. Tog ÄL test i måndags och det var positivt med den glada gubben. De vattniga flytningarna höll i sig i tre dagar ingen ÄL flytning kom.. och som sagt förra månaden fick jag positivt test men ingen mens. Nu känns hoppet om en bebis ganska lång borta.. :(
#246 håller tummarna för det bästa!
#247 självklart känns det skönt att få veta vad som är fel och så länge jag kan få biologiska barn på något sätt så tror jag inte att jag kommer ta det så hårt. Vad som gör mig ledsen och frustrerad är däremot att vi försökt så länge och allt man gjort för att försöka skaffa barn verkar ha varit helt värdelöst, för att inte tala om allt hopp och förväntan man haft på en graviditet som nu verkar varit helt i onödan. Skulle önska att man kunde göra några lätta test eller på annat sätt ta reda på om man kan eller inte kan själv innan man börjat försöka, utan att det kostar skjortan. Dessutom gör det väl kanske lite ont oxå att det är mig det verkar vara fel på, mensen känns nu för tiden som ett påskägg. Fin utsida men värdelöst innehåll… Hehe. Tråkigt att höra, hoppas det löser sig för dig med. Längtan och väntan är så jobbig.

#249 känner igen mig i det du skriver. Har försökt i snart ett år och det känns bara hopplöst.
Det är så jag känner det med, att inse att det nog är någonting som inte stämmer och att det är mig det är "fel" på. Det gör ont.. jag ringde en gynmottagning idag men fy vad ledsen jag blev efteråt. Trots att det ganska uppenbarligen är någonting fel så bad hon mig ändå att försöka i ett år, annars får jag återkomma nästa sommar!? Jag menar det är ju självklart en sak att man måste prova ett år och att det kan ta tid att bli gravid även om allt är som det ska. Men hur i hela friden kan man begära att man ska prova ett år när man inte ens får ägglossning? Säger ju sig själv, ingen ägglossning = omöjligt att bli gravid. Jag har läst och fått höra av många andra att vet man att det är någonting som är fel från början så får man hjälp tidigare. Men tydligen inte där jag bor :( hur ska jag kunna lossas "försöka" med vetskapen om att det inte går? Att inte ens få känna den förväntan efter varje månad, tänk om? Just nu vill jag bara begrava mig och gråta.
Man får helt enkelt fortsätta hoppas, de flesta blir nog gravida utan hjälp och det tar i snitt 7 månader för ett par att bli gravida, dvs att många tar det mycket längre tid för och några mindre tid för. #251 men har du inte ägglossning alls? :-/

Vattnig flytning är fertil. Jag har blivit gravid 2 ggr när jag haft den typen av ägglossningsflytning, men aldrig på äggviteaktig.
Vi har börjat försöka nu…! Är helt överlycklig och hoppas att det går fort!
Jo ja har ägglossning på egen hand men tydligen inte regelbundet. Jag kan få det några gånger per år, mer eller mindre, men har ju ingen aning om när.. så chansen att lyckas är ju ganska mycket mindre än om man har ägglossning varje månad. Jag gjorde en undersökning när jag var yngre som visade att jag inte får ÄL varje månad och därför fick jag så oregelbunden mens eller helt utebliven. Men jag brydde mig inte om att gå vidarebefordra och ta reda på varför. Eller snarare, jag antog att jag bara var stressad helt enkelt och inte mådde bra. Men nu när jag lever i en helt annan tillvaro kan jag inte längre skylla bort att det skulle bero på det :/ och nu när jag vill ta reda på varför så blir jag nekad..
Men nu när jag har fått deppa lite känns det bättre. Jag får väl helt enkelt hoppas på att jag får ÄL snart och att någon av de få gångerna ska leda till en bebis :) så helt kört är det inte.. sen finns det två andra kliniker jag kan prova att ringa, så får väl se om de vill hjälpa mig istället. Hoppet är det sista som lämnar en :)
Sarah, hm står ju i tråden "så vet du att du har ägglossning" att äggviteliknande oxå är fertilt sekret, det mest fertila tom?! Min kropp verkar å andra sidan skifta lite mellan dom två vid ägglossning. Någon gång kan det vara vattnigt. Nästa inget alls vad jag märker av. För att gången därpå vara som äggvita.

Ja äggvita är fertilt, men vattniga också :) det är många som missar att vattniga betyder ägglossning. Jag har oftast haft vattniga, som ett klockverk och mensen har alltid kommit exakt 14 dagar efter. Sen för några år sedan började jag få mer åt äggvitehållet. Blev gravid först när de vattniga kom tillbaks.
Keyborn hoppas att ni lyckas pricka in rätt, annars får ni hoppas på hjälp om inte annat efter ett år. Själv väntar jag på min mens, så jag kan ta om mina prover. Då det verkar som att jag är infertil hoppas jag inte längre på att jag är gravid, för jag vet att jag med största sannolikhet inte är det, och det är ju ett lugn i sig även om jag önskade att jag helst vart gravid för ett år sedan. Jag som hade planerat att vara hemma denna jul, att kunna säga att dom som vill fira jul med oss får komma hit så jag inte vill släpa runt på en liten den julaftonen. Annars brukar jag och gubben alltid få åka ikring en massa för att göra alla glada. Men men, livet blir inte alltid som man tänkt sig
KeyBorn: min mamma hade papper på att hon var steril, och på 9 år hade hon varken ÄL eller mens. Sen kom lillebror från ingenvart 😃 så visst händer det!
Jag fick positivt äl-test i förrgår, jag längtar till BIM så jag får se om det tagit/tar sig denna månad! 😃
#259 dock kanske du inte är infertil. Vänta tills provet är taget och se vad som sägs. Om dom ännu inte har hittat något stort fel som dom absolut har påpekat på så tycker jag att du inte ska ge upp hoppet riktigt ännu. Ibland tar det tid. Det är så otroligt mycket som ska klaffa för att ett barn ska kunna bli till. Det ska vara rätt temp, rätt fas och mycket mer.

Memento mori

Medarbetare för Julen
#262 jag lever med tron om att jag helt enkelt inte kan få barn utan hjälp tills vidare, jag slappnar av på ett helt annat sätt och slipper det jobbiga hoppet om att man är gravid varje månad som slutar i besvikelse, stressad och "påtvingad" sex samt övertolkning om allt som händer i kroppen. Jag kan ta att jag inte kommer kunna få barn utan hjälp, vad som däremot kommet att ta riktigt hårt är om jag inte kommer att kunna få egna barn. Jag lever på tillfället på hoppet om hjälp att få barn :-)
#258 Det är ju olika från person till person, vad som är mest fertilt :) Även om jag vet att jag verkligen pricka in ÄL denna gången så vågar jag ändå inte tro att det tog sig :/ Har även börjat fundera på om sambons spermier kan vara lite sämre kvalité . Finns det inte såna hemmatester för att kolla det? :p har för mig jag har sett det på testlagret.
Kanske ska köpa en sån då, om det nu inte visar sig att jag är gravid :p
Strax innan ÄL, så är man säker på att det finns simmare redo som väntar när ägget släpper. Det är otroligt svårt att pricka mitt på ägglossningen. Har man otur har man bara 12h livslängd på ägget, då försvinner chansen snabbt. Man kanske ägglossar 4 på natten liksom, kliver upp och går till jobbet, slutar 16. Ops. Vänta på nästa månad..
Attans… fick älvärk och på kvällen hade vi sex. Även dagen efter, och idag är tredje dagen och jag har fortfarande smått ÄL värk.. Värst var dag 1 dock… hoppas verkligen att det kan ta sig ändå…
Vet ju iof inte när exakt ägget släppte dock.. Kan man ha ont innan ägget släpper tror ni? Har ju för mig att barn nr2 blev till några dagar efter jag känt av ägglossning, om man räknar på bf då ;)
Vågar knappt tro det är sant, plussade idag :)
Grattis :-)
Tack :)
#272 Grattis! :)
För min del så kom mensen igår :/
det i alla fall i rätt riktning :) Hoppas bara nu att det fortsätter så och att det blir ett plus snart istället :)
#275 Hoppas att det fungerar bättre. Hur länge har ni försökt? #277 tråkigt :-( #278 härligt att höra :-) då kanske det blir något snart. En okunnig fråga men kan man ha mens utan ägglossning?

#280 Jag har vart utan p-piller i snart ett år.
#280 Ja, man har mens utan ägglossning.
Ja tyvärr kan man ju det.. :/ Så får man sin mens är det ingen säkerhet att man har ägglossning. Men jag tror att det är sagt att om man har regelbunden mens så kan man utgå från att man också har ägglossning. Däremot är det inte helt säkert om mensen är väldigt oregelbunden.
Fy, undra om jag sov på sexualkunskapen? Men om jag fattat det rätt är mens "gamla ägg" som inte är befruktade och kroppen skickar ut, eller snarare ägg dom inte blivit befruktade på vägen ut. Om man då kan ha mens utan ägglossning, vad är du mensen när ägglossning är utebliven?
#284 Det är slemhinnan som stöts ut vid mens utan ägglossning. Har man för låga nivåer av östrogen så kan ägg inte släppas.
En vän till mig har regelbunden mens, men sällan ägglossning. Därför får hon äta medicin som gör att äggblåsorna växer till sig och ägglossning sker.
#285 där ser man… Jag undrar jag vad vi lärde oss i skolan egentligen, jag kan bara minnas av vi lärde oss organes olika delar och skillnaden på dessa :-/ Vilken tur att ni är här och kan förklara sånt som jag inte fick lära mig, så att man förstår bättre hur saker och ting fungerar :-)
Nu när vi ändå är inne och snurrar på ämnet, om man som jag haft tex älflytning, har man haft ägglossning då eller kan man få såna flytningar ändå?
Dom flytningarna kan man få ändå. 🙂
Själv skulle jag ÄNTLIGEN få min p-stav utplockad i måndags.. det hände inte.. den satt för djupt och jag hade ett hål rakt in typ. Fått tid bokad för att en gynekolog ska plocka ut den med starkare bedövning än emlakräm tack o lov. Men de kändes lite surt att inte få bort den :(
"289 Äsh vad trist :( Det verkar hända lite väl ofta med de där stavarna…
#290 ja verkligen! Har ju gått och sett fram emot de jättelänge.. ja jag har egentligen inget positivt att säga om p-stav, den har varit hemsk och ändå drogs jag med den i 3 år, fantastiskt 😭
Eller har dragits då den fortfarande sitter kvar haha 🤪
Jag tror inte jag vet någon faktiskt som har varit nöjd med sin stav 🤦♂️ och i början vägrar dom ju typ att ta ut den också..
#293 ja oja! Det är dom sannerligen inte generösa med.. ringde efter drygt ett halvår då jag hade haft mens i princip hela tiden, men nog fan skulle jag försöka ha den ett tag till.
#288 Attans :p Jag blir inte riktigt klok på detta :p jag är iaf glad att jag har en regelbunden mens.
Hoppar in här igen då Jag fick missfall igen .. :(
#287 skönt att jag inte är ensam :-) #297 har oxå hört massa dåligt men min syster har och hon är nöjd. #296 beklagar :-(
#296 Nej, Gud vad tråkigt, beklagar verkligen :(
BIM idag och den håller sig borta. Hoppas, hoppas på ett plus imorgon bitti!
Håller tummarna :-)
Hur går det för er? :)
(psst, tråden är full, den fortsätter här:
/Sajtvärden)