sjukpenning gravid
Jag har en fråga. Jag har fått olika svar från försäkringskassan så jag är lite osäker.
Så här här det:
1 september sjukskrevs jag 100% t.o.m. 31 oktober. Då hade jag jobb
Imorgon (1 oktober) blir jag uppsagd).
Om jag fortsätter vara sjukskriven resten av min graviditet, hur ser min sjukpenning ut då?
Någon sa att eftersom jag började vara sjukskriven när jag hade jobb påverkas inte sjukpenningen när jag blir arbetslös så länge jag är fortsatt sjukskriven.
Någon annan sa att sjukpenning sänks från den dagen jag inte längre har jobb.
Vad gäller, någon som varit med om samma som mig?
att man förlorat jobbet samtidigt som man varit sjukskriven?
Nej din sjukpenning ska inte sänkas så länge du fortsätter ta ut sjukpenning hela tiden. Skulle inte din sjukpenning förlängas så måste du anmäla dig som arbetslös från dag 1 då din sjukpenning tar slut.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Jag måste bara fråga varför du blir uppsagd? För man får ju inte säga upp någon som är sjukskriven eller föräldraledig. Dock ska inte sjukpenningen påverkas av kort arbetslöshet
#2 Man får säga upp någon som är föräldraledig eller sjukskriven (Källa: bl.a. http://www.unionen.se/rad-och-stod/uppsagning-under-foraldraledighet Jag kan plocka fram skriftlig källa om någon önskar.) men samma premisser gäller förstås som vid vilken uppsägning som helst, d.v.s. det måste gå att motivera antingen arbetsbrist eller personliga skäl. Föräldraledigheten eller sjukskrivningen är däremot inte i sig ett giltigt skäl för uppsägningen.
Skillnad från uppsägning av någon som är arbetande vid tillfället för uppsägningen är att uppsägningstiden börjar gälla från det datum då man återgår till arbetet efter sjukskrivningen eller föräldraledigheten.
SE*Simbelmynes