liten fundering
Jag och min sambo planerar att skaffa ett till barn (har en dotter på snart 2 år) men då jag har svårt att bli gravid så gäller det verkligen att räkna dagarna här hemma och planering, vilket är svårt då jag har oregelbunden mens.
Men jag hade mens mellan den 9-13 September så idag är det 13 dagar efter mensens första dag vilket borde betyda att jag kan ha ägglossning i morgon om jag förstått rätt?
Men jag fick ett kraftigt hugg under byxkanten för en stund sedan, kan det ha varit ägget som lossnade? Kan man känna ägglossning?
Jag och min sambo hade samlag senast igår så hur stor chans är det att det kan lyckas?
Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!
Har du oregelbunden mens går det inte att räkna ut när du har ägglossning tyvärr.
Ja man kan känna sin ägglossning 🙂
Då ägglossning kommer beror på mensen. Mellan 10-16 dagar vanligen. Jag rekommenderar ägglossningstest. Om man prickar in ägglossning så är det 40% chans om man inte är över 33-35 år, då minskar chanserna.
Det är inte heller alla som har ägglossning 14 dagar efter mensens första dag. Jag har ägglossning mellan dag 16-18. Så jag skulle rekommendera vad #2 skriver för att vara säker på att inte missa det :-)
okej då får vi se helt enkelt. Jag och sambon fick köra med ferilitetsmonitor förra graviditeten och det blev sådan stor press på oss båda. Från mensen slut så har vi haft sex mellan varje och varannan dag och bara låtit lusten komma. Så vi har haft sex den 15, 17, 18, 20, 22, 24, 26.
I tre dagar nu har jag haft mensvärk så får hålla tummarna att våran lust har fört positivt med sig ;)
Så spännande! :)
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
eftersom vi haft samlag varannan dag så borde jag ju logiskt vara gravid, eller? Normalt borde man väl blivit det? mensvärken jag haft i några dagar har nu försvunnit.
Ja har du haft chans att bli gravid denna tid så borde du ju också ha blivit det, om hans spermier också är okej.
Mina graviditeter har börjat med mensvärk utan mens i några dagar när mensen skulle ha kommit. :)
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Nej, även om man har sex precis rätt tajmat så är oddsen ca 40% att det tar sig. Så "borde" är att lägga ribban för högt.
Får vänta och se helt enkelt. Men när borde jag kunna göra ett test? Jag har ju oregelbunden mens men min app på mobilen där jag alltid fyller i när mensen startar och slutar säger att jag ska ha min nästa mens den 6 oktober
Ca 10 dagar efter beräknad ÄL kan man ev se resultat tidigast. Då har ägget fäst.