Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 1202 ggr
[Synnerlig]
0

Mår så illa :(

Jag är gravid i sjunde veckan och jag mår illa från morgon till kväll. Ibland mår jag så illa att jag inte kan jobba och det känns som att jag ska kräkas fast jag har inte gjort det än så länge. Då funkar inte kex och knäckebröd för jag mår illa bara jag tänker på att försöka tugga i mig något.

Hur gör ni när det är så jobbigt?

Litenloppa
0

Kolsyrat vatten var en livräddare för mig. Några klunkar sen fungerade jag någorlunda normalt en stund ;) Att aldrig hinna bli hungrig är ett tips, jag åt något ca en gång/timmen. Inte mat men ett par äppelklyftor, en näve nötter, ett par kex, müslibar etc.

OlgaMaria
0

Undrar vad det var med det kolsyrade vattnet som hjälpte, vilken sort drack du?

Håller med om detta med att inte bli hungrig. Illamående har väldigt mycket med blodsockret att göra. Försök också vara försiktig med socker och snabba kolhydrater eftersom det gör blodsockret ännu känsligare. Försök få i dig fett och proteiner, det ger längre mättnad.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Litenloppa
0

Jag drack vilket som helst bara det bubblade ^^ Ingen aning om varför det hjälper men många vänninor som har barn har tyckt att det hjälpte också. Men det gör ju inget positivt för gaserna i magen haha

OlgaMaria
0

Okej… undrar om det kunde vara bikarbonaten som hjälpte, men vissa sorter innehåller betydligt mer sådant än andra, och hemmabubblat innehåller typ inget. Loka t ex innehåller ganska mycket bikarbonat och Ramlösa innehåller bara lite. När jag var gravid tappade jag sugen på kolsyrat, i alla fall hemmabubblat vilket var vad jag brukade dricka innan.

Litenloppa
0

För en del är det säkert bikarbonatet. Jag tror mest att jag helt enkelt gillar det, när jag varit ordentligt sjuk/skadad osv har jag alltid kännt mig lite bättre av kolsyrat vatten. Dricker lika gärna "hemgjort" som köpt med eller utan smak.

[Synnerlig]
0

Ska prova bubbelvatten! Jag kan tänka mig att det hjälper 🙂 Jag mår ju illa nästan 24/7 känns det som och då blir det lite svårt att äta något hela tiden 😃 Sen har jag svårt att äta när jag inte är hungrig.

Mara-Bell
1

Jag mår också illa större delen av tiden, men oftast blir min dag något bättre om jag lyckas spy på morgonen. Brukar tvinga i mig en riskaka och några rejäla klunkar vatten, sen är det bara att hänga över toastolen några minuter ;P mår visserligen illa resten av dagen ändå, men det blir mer hanterbart och jag får behålla den mat jag småäter hela tiden. Blir mycket frukt och skorpor mellan de "stora" måltiderna som kanske består av en fjärdedels normal portion :-) Tror Postafen underlättar lite för mig, även om det inte tar bort illamåendet.

[Synnerlig]
0

#7 Oj, jag kan inte tvinga mig själv att spy. Jag kan räkna hur många gånger jag har spytt i mitt liv på en hand och är rädd för att spy. Jag har typ världens bästa kräkreflexer. Men ibland mår jag så illa så det känns som att jag inte kommer att kunna förhindra en spyattack 😛

smurfis
0

Äta lite och regelbundet och aldrig bli jätte hungrig + postafen!

Mara-Bell
0

Om jag hade varit du så hade jag verkligen försökt spy. Man mår lite bättre efterråt, precis som när man är magsjuk :-) så länge jag inte måste spy 10 gånger om dagen så är jag nöjd, trots extremt jobbiga dagar ibland.

smurfis
0

För mig är det tvärtom… jag har gjort allt för att inte spy för då mår jag bara ännu sämre!

[Synnerlig]
0

#9 Vet inte vad Postafen är, men det får jag kolla upp 😃

[Synnerlig]
0

#10 Hehe, när jag var ung och dum och blev så full att jag behövde spy så har jag försökt att få mig själv att göra det och det gick inte hur mycket jag än grävde mig själv i halsen. Det är bara obehagligt men jag framkallar inga kräkreflexer över huvud taget. Till och med min sambo som typ är "expert" på att få sig själv att spy när han känner att han behöver det, försökte på mig, haha. Som sagt, vi var unga och dumma 😃

smurfis
0

Åksjukepiller. De dämpar det värsta tycker jag. Inte så det försvinner helt men ändå klart bättre! Nackdel att man blir trött!

[Synnerlig]
0

#11 Samma här. De få gånger jag har kräkts så har jag mått hemskt. Ramlar typ ihop och gråter och sen svider det i halsen och det känns bara äckligt efteråt 😕

[Synnerlig]
0

#14 Haha, åh jag som redan är så förbenat trött på grund av graviditeten 😛

Mara-Bell
0

Men testa åksjukepiller även om du redan är trött, själv märker jag ingen större skillnad på tröttheten då jag är extremt trött ändå. Men allt är ju individuellt :-)

smurfis
0

Hellre trött än illamående! 😉

[Synnerlig]
0

Då får jag ta och testa det då 🙂

[Synnerlig]
0

Jag börjar tro att jag mår illa när jag väl äter 🤔 Jag mår liksom väldigt illa, väldigt snabbt efter att jag har ätit och ibland under tiden då jag äter. Är det normalt?

Mara-Bell
0

i början mådde jag bara illa när jag åt och efterråt. Sedan började jag må illa hela tiden, nu har det återgått till att oftast vara när jag äter igen, eller när jag blir för hungrig. Tror det är helt normalt :-)

[Synnerlig]
0

#21 Okej, skönt att höra att jag inte är onormal 😃 Blev dock lite osäker då jag hela tiden får höra att man ska äta om man mår illa, men jag mår ju mer illa när jag äter 😛

OlgaMaria
0

Just när du äter så lindrar det inte. Men många upplever att illamåendet blir ohanterligt om man hinner bli rejält hungrig mellan måltiderna. Därför är det bra att äta ofta. Men målet är att hålla blodsockret jämnt. När du äter så stiger blodsockret och det är också jobbigt. Det bästa är att försöka äta mat som håller blodsockret på en bra nivå. Dvs inte snabba kolhydrater som får blodsockret att stiga snabbt, och bra med fett i maten så att blodsockret inte sjunker lågt på länge.