"5 av 6 embryon överlever inte"?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nu blev jag lite orolig när jag såg det här videoklippet på hur ett barn utvecklas i magen. Om ni spolar fram till 1:52 så säger han att 5 av 6 embryon inte överlever fram till vecka 8. Är det verkligen sant? Jag är såklart nervös. Är själv i vecka 7.
Det är lite olyckligt uttryckt. Fsktum är att den stora majoriteten befruktningar aldrig ens lyckas fästa i livmoderväggen och det betyder att man inte ens hinner uppfatta att man är gravid. När emryot väl har fäst och kroppen uppfattat att den är gravid är man oftast redan i vecka 4-5 egentligen. Sedan är det visst så att det är vanligare med missfall under första trimestern än sedan. Därför är det inte ovanligt att många vill vänta med att ens berätta om sin graviditet tills dem är förbi den första känsliga tiden då risken för missfall är som störst. Det betyder inte att de flesta graviditeter man är medveten om (hunnit testa positivt för) slutar i missfall utsn bara att det är vanligare i början då emryots är mer känsligt än när det väl utvecklats till ett foster där alla organ finns på plats och sedan bara behöver växa till sig och utvecklas.
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Jag vet inte om just det är sant, men vet att många missfall vet man inte ens om. Kan verka som en lite sen mens bara, och man vet inte ens att man varit gravid.
Tycker inte du skall oroa dig för det. Var glad och se framåt istället. Och grattis!
#1 Oj är det så pass? Jag läste i papper som jag fick av min BM att 15% får missfall, det var faktiskt mer än vad jag trodde :S Dessa tolv veckor kommer att kännas som en evighet 😛
#2 Ja, jag tror också att jag har läst det någonstans.
Tack så mycket! 🤗
Det är som det skrivs i tråden att majoriteten av embryona aldrig ens fäster sig så kroppen ens börjar producera gravidhormoner. :)