Svinont i sidan
Hej!
Imorse vaknade jag ca kl. 7.00 med fruktansvärd smärta på höger sida av ryggen/midjan/magen. Det smärtade mest ut mot ryggen, men smärtan var så stark så hela högersidan gjorde riktigt ont. Jag kunde knappt gå eller stå, jag började fälla tårar av smärta efter några minuter. Jag kunde inte gå upprätt och fick gå som en hund upp för trappen.
Precis när vi skulle till vårdcentralen efter ca 15 minuter så började det släppa. Det gjorde fortfarande relativt ont när jag låg på höger sida, men ju längre tiden gick desto mindre ont hade jag. Nu har hela dagen gått, och jag har knappt känt något mer, bara när jag var ute med hunden förut så började det värka igen, men inte alls på samma sätt som innan. Smärtan satt samma höjd som naveln, jag har läst lite och det kan vara värk i njuren. Läste om njursten etc men jag kissar normalt och har inte haft någon urinvägsinfektion vad jag märkt av.
Imorgon är jag i vecka 17 och även fast jag inte tror att det var i livmodern så är jag ändå jätteorolig. Vad tror ni det var?
Jag har ringt både 1177 och min vårdcentral, de tyckte jag skulle vänta och se. Vårdcentralen trodde i telefon det kunde vara foglossning. Jag har haft problem med det innan, men inte alls som denna smärtan. Snälla hjälp mig, vad tror ni?
Ska jag kräva att de gör ultraljud på mig imorgon för att kontrollera att barnet mår bra? annars måste jag gå orolig till 7 oktober och jag vet inte om jag pallar det.
Kan det vara foglossning, blindtarmen, njurproblem etc? säg vad ni tror
Man kan ha "tyst" urinvägsinfektion dvs gå utan symtom länge . Sådär ont får jag när en urinvägsinfektion gått upp i njurarna. Det går inte alls att räta upp sig och känns nästan som ett knivhugg fast hela tiden och strålar utåt. Det brukar iofs visa sig med hög feber också och inte sluta göra ont, ev bli mer uthärligt vissa stunder. Tas det prover som visar på att problemet sitter i urinvägarna så bör ju barnet inte vara påverkat. Men visst kan du be om hjälp att få veta att barnet mår bra. Vården har resursbrister och man får tjata och vara envis men vi betalar ju skatt för att ha vård tillgänglig. Om inte annat kan man ju vända sig till en privatklinik.
Kan ju vara vad dom helst egentligen. Man behöver inte få ont av att kissa bara för att man har njursten, så det kan ju fortfarande vara en orsak till detta. Vet inget om olika krämpor under graviditet men hade du inte varit det kan det lika gärna ha varit någon nerv som kommit i kläm eller en muskel som blivit öm eller spänd. Inte för att det kanske var till hjälp, men något mer att klura och känna efter på :-)
Ligamentsmärtor för mig var rakt upp på varsin sida av underliv och livmoder, det högg som knivhugg. Misstänkt UVI måste Du kolla upp, det kan vara livshotande för bäbis. Insistera alltid på det.
#3 Varför är UVI livshotande för bebisen?