Gravid iFokus

Gravid

Etiketthälsa
Läst 1134 ggr
teezan
0

Kapraltunnelsyndrom.

Någon som har haft det under sin graviditet? Försvinner det efteråt? Kan det ge bestående skador på nerverna? Vecka 35 svullnade jag upp mycket och sedan dess somnar/domnar och sticker mina fingrar & händer väldigt ofta, de gör ont & jag har ingen kraft i dem, kan inte knyta dem ordentligt. Nu går jag in i vecka 38. Vet inte om jag borde kolla upp det eller om jag helt enkelt får stå ut tills vätskan & trycket är borta. Lindar händerna ibland för stöd men det hjälper inget särskilt. Ska ta upp det med barnmorskan nästa vecka och se vad hon säger men ville kolla om någon känner igen detta.

hanna-jo85
1

Nu är jag visserligen inte gravid. Men hade karpaltunnelsyndrom i flera år. Min kompis hade det när hon var gravid och det gick över strax efter förlossningen. För mig gick det över när jag gick ner i vikt. Har du problem med det, som jag en väldig smärta på natten och kraftig värk när jag ansträngde mig. Så tycker jag du ska kontakta en sjukgymnast och prova ut skenor till handlederna. Det var en skön avlastning :)

hanna-jo85
0

Att linda in dom kan göra det värre. Mwn skenorna är bättre :)

teezan
0

Skönt att det gick över för er båda! Får man dessa skenor att låna av vården eller är det något man får köpa själv? Var nämligen på Apoteket och kollade på skenor innan jag valde att Linda händerna istället, för de kostade 199-399 kronor per hand vilket kändes väldigt mycket. Och de kändes inte ens bra att ha på sig :/ min värk är jobbigast på natten, om dagarna rör jag händerna så då är det mer att jag är svag i dem och har svårt att knyta dem ordentligt. Är lite fumlig.

hanna-jo85
0

Värken var värst för mig på natten också. På natten böjde Jag handlederna automatiskt. Det var då jag fick så ont. Skenorna hjälper mot detta. Men dom måste sitta rätt för att det ska kännas bra. Jag fick mina gratis hos sjukgymnasten. Tyckte dom var mycket bättre än dom på apoteket. Hoppas det går över för dig efter graviditeten, vilket jag även tror :) blev själv erbjudanden operation i båda handlederna, men är glad att jag tackade nej till den.