Att bli gravid
Jag och min sambo är bara 20 & 21 år. Vi har pratat om att skaffa barn. Jag vill helst göra det nu, eller inom ett år iallafall. Jag har heltidsjobb just nu (annars 75%), ev kommer jag få ta över den ordinaries tjänst o få 100%. Får man ut någonting då när man är mammaledig på 75%? Sen undrar jag även hur jag ska kunna jobba med det jobbet om jag är gravid. Det är mycket att gå, man går hela tiden, packa upp varor (som oftast är 5kg+) till 20-30kg. Det är ett yrke inom kök.
Du får ut ca 80% av din faktiska lön, oavsett hur mycket du jobbar.
Har man tungt jobb har man rätt till graviditetspenning från FK, om arbetet inte kan anpassas så att det blir lättare.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
#1 Tack för ditt svar, då fick jag reda på en del frågetecken :-)
Fast graviditespenning är väl inte förren de sista 55 dagarna eller nåt sånt? Jag har också ett stressigt och tungt jobb som dessutom innefattar en hel del narkotikaklassade läkemedel. Trots att det inte går att omplacera till lättare jobb så får jag ju inte grav.penning direkt för det. Jag löste det med att sluta på mitt jobb och börja plugga istället. Enligt försäkringskassan kommer min föräldrapenning ändå räknas på mitt (fd)jobb förutsatt att jag går direkt från jobb till studier utan lucka emellan.
#3 Tror det beror på vilket jobb man har. Finns säkert bestämmelser för vad som gäller för olika yrkeskategorier. Vissa typer av jobb berättigar till graviditetspenning från början. Bäst är väl att ringa FK och fråga vad som gäller. Men arbetsgivaren ska alltid få en chans att underlätta för den som är gravid först.
Att plugga är ju smart. Som du säger får man behålla sin SGI om man går direkt från jobb till studier.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Jo förvisso men det ska nog vara extrema förhållanden om man ska få grav.penning direkt. Mitt yrke räknas som "mycket tungt" samt att det som sagt innebär hantering av starka läkemedel, injektionsnålar, utsatthet för blodsmittor, ensamarbete och ibland även hot och våld från patienter. Jag fick inte beviljat tidig grav.penning, enbart halvtidssjukskrivning pga att jag inte håller fysiskt för en hel arbetsdag och då inte kan utföra mina arbetsuppgifter.
Man får sjukskriva sig fram tills gravidpenningen börjar gälla.
Som sagts ovan så kan man i normalfallet bara få GP för dom 60 sista dagarna (eller rättare sagt; det börjas betalas ut från dag 60 före BF till dag 11 före BF. Sista dagarna kan man alltså inte få GP för.) Detta gäller om du har ett fysiskt krävande jobb (och försäkringskassan är rätt hårda på vad som definieras som fysiskt krävande..) Skulle du tycka att ditt jobb är för tungt innan det så får du försöka bli sjukskriven.
Däremot så kan ens chef bestämma att man inte får arbeta pga att man har ett jobb med för mycket risker i arbetsmiljön och då kan man få GP tidigare i graviditeten.
Litenloppa, vad är det du arbetar med exakt? Låter som att du är usk/ssk? Jag är ssk och fick beviljat full GP - men detta baserades nog enbart på att jag arbetar på en strokeavdelning = mycket tunga lyft och förflyttningar. Övriga saker i arbetsmiljön, som hantering av läkemedel och ev blodsmittor är inte skäl nog. Sen kan man ju fundera på om det skulle kunna falla in under det där med "riskfyllt arbete", vet inte vad det är för kriterier för det egentligen. Verkar dock vara upp till arbetsgivaren att bestämma detta..
Ah, såg nu att du skrev att du inte blev beviljad TIDIG GP. Och ja, det stämmer ju. Aldrig hört talas om nån som arbetar inom vården som fått detta, utan det brukar ju bli sjukskrivning i sånna fall.
(Och full GP i mitt fall innebar alltså från dag 60, jag övervägde inte ens att söka tidigare).
Soundtrack : ja det är usk jag jobbar som, inom hemtjänst. Med pressat schema, mycket tunga lyft, dementa och hotfulla brukare som vi ensamma hemma hos och ett par brukare med hep c. Jag sökte aldrig grav.penning utan frågade FK. Fick dock ingen heltidssjukskrivning heller och därför valde jag att avsluta min anställning och plugga istället, något jag dock hade tänkt göra ändå. Jag kände mig inte trygg på jobbet som gravid helt enkelt.
#9 Vanlig GP hade du nog fått om du sökt, om du har tillräckligt mycket tunga lyft och har dåliga möjligheter till att ta pauser och få avlastning. Det är som sagt det dom tittar på bara. Jag skrev med en del andra saker i min ansökan också, men tror inte dom bryr sig så mycket om det. Har man en farlig arbetsmiljö så ska jag ju arbetsgivaren ta beslut om avstängning.
#10 Hur mycket är för mycket tunga lyft? Och vad klassas som för tungt?
/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)
”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”
Kvinnan på FK som jag pratade med sa att det var väldigt ovanligt att tidig grav.penning beviljas. Ofta handlar det enligt den handläggaren om att folk istället blir heltidssjukskrivna men att det också minskat då så mycket fokus nu ligger på att graviditet inte är en sjukdom. Jag fick som sagt inte vara sjukskriven på heltid trots att jag vid läkarbesöket hade så ont att det var svårt att gå. Iofs så slogs jag inte särskilt hårt för det heller eftersom jag ändå planerat att studera för att kunna byta yrke. Och tydligen är det inte för tunga lyft att vända och vrida på vuxna människor(ibland i 100 kilos klassen)som inte alls hjälper till själva och inte heller att lyfta upp dessa från golvet när dom ramlat…
# 12 Ja, alltså, tidig GP tror jag inte heller beviljas särskilt ofta, oavsett tunga lyft. Personligen såg jag inget bekymmer med att jobba fram till v32 även om det periodvis kunde vara tungt, men då hade jag en väldigt okomplicerad graviditet.
#10 Jag vet inte var gränsen går ärligt talat, men jag vet att det är många inom vården som faktiskt får avslag. Det verkar bero på vilken handläggare man får. Jag arbetar som sagt på en stroke-avdelning och hos oss har ingen, varken sjuksköterska eller undersköterska, fått avslag hittills.
Jag hade gärna jobbat längre men känner av foglossning plus får ont i ligamenten kring livmodern om jag tar i. Att få grav.penning de sista veckorna däremot har ingen uska/ssk jag känner haft problem med. Men som jag förstod TS så känner hon sig fundersam på att kunna jobba alls under en graviditet? Någon nämnde grav.penning som en lösning men jag tvivlar starkt på att kökspersonal kan få det i ett tidigt skede av graviditeten.
#14 Nej, tidig GP är nog absolut inget alternativ för TS. Att vi hamnade på sidospår var för att jag tolkade ditt första inlägg som att du inte hade fått GP alls vilket lät konstigt (även om jag som sagt vet om folk inom vården som konstigt nog fått avslag…) :)
Ja inte är det lätt att uttrycka sig i text alla gånger ^^ Då är vi på samma spår nu iaf :) TS; ring försäkringskassans kundtjänst och prata med dom. Jag har pratat med dom några gånger nu och har alltid fått bra hjälp. Och det är inte ett dugg konstigt att ringa med frågor som rör graviditet /föräldraskap innan det är aktuellt. Bara bra att ta reda på hur alternativen ser ut i god tid så man kan ta bästa möjliga beslut för sig själv och sin framtida familj.