Utredning hälsodeklarationen?
Som några kanske vet så har jag anmält oss för fertilitetsutredning och jag har ställt frågan några gånger min inte fått något svar i andra trådar men rätt person kanske inte sett det?, någon som vet på ett ca har lång tid det tar innan man får svar på hälsodeklarationen? Fler än jag måste ju ha gjort en utredning här?
Här har du en artikel som kanske kan vara lite till hjälp http://barnloshet.ifokus.se/articles/4d712ed8b9cb46221d045027-var-utredning-uppdat-2009-08-02?readstate=false&articles-1

Memento mori

Medarbetare för Julen
Jag har tyvärr ingen erfarenhet alls, då jag hade löjligt lätt för att bli gravid. Hoppas du får svar på din fråga. Vi har ju medlemmar som gjort IVF, de borde veta.
#1 tack, ska kolla länken. Det forumet kanske vore bättre för mig just nu då vi tydligen inte "drabbas" av graviditet utan snarare barnlöshet. Kollade någon liknande sida som stod angiven i papprena man fick hem men fik inget svar där. #2 lite så var min tanke, jag har nog förmodligen inte fått något svar för att rätt person inte sett min fråga :-)
#3 jag tror som du ts. Du får ett bra svar bara rätt person ser tråden. :)

Kan ju förklara mer ingående hur det gick till för oss, men jag har fått uppfattningen utav att det inte ser likadant ut över hela landet.. När vi försökt i 1år 2månader så ringde jag till gynmottagningen på sjukhuset (detta var augusti 2013) fick svara på hälsorelaterade frågor så som vikt, snusning/cigaretter m.m och sen var det bra, och vi skulle få en tid inom 3 månader. Vi fick våran första tid i början på oktober, då tog de diverse olika blodprover på oss båda samt vaginal undersökning på mig. Veckan efter var maken ner till det större sjukhuset och lämnade spermaprov. Jag blev vidare remiterad direkt till Länssjukhuset för en spolning av äggledarna då de hittade en cysta på ena äggledaren. Där fick jag tid i mitten på december 2013. Allt så kalas bra ut och cystan jag hade var en ofarlig sådan och varannan var tredje kvinna har dessa ofarliga cystor utan att veta om det. Därefter var vi tillbaka på vår gynmottagningen i slutet på februari 2014 (1-2 veckor innan var jag uppe på labbet och lämna blodprov som skulle kolla iaf min ägglossning fungerade) på besöket där i februari hade de sammanställt allt och vi blev klassade som "oförklarligt barnlösa" och fick välja ifall vi ville ställa oss på kö till Sahlgrenska för att på börja ivf eller försöka med en spontan graviditet i 6 månader. Vi valde att ställa oss på kö direkt då det brukar vara lång väntetid.. I mitten på maj testade jag positivt och dagen efter kom kallelsen till Sahlgrenska, och första besöket skulle innefatta för mig: blodprov + vaginal undersökning, för maken: spermaprov. Nu avbokade vi besöket då vi lyckats bli gravida själva så vi behövde aldrig gå igenom ivf, men då vi har andra medlemmar som gått igenom detta kan säkert de berätta mer om det. Önskar er all lycka till på er resa till barn!
#5 tack. Vi fick papper hemskickade med dessa frågor som vi skulle fylla i och skicka tillbaka som sedan skulle bedömas av en doktor. Detta är gjort och jag funderar lite på hur lång tid bedömningen tar tills dess att vi får besked om hjälp eller ej. Försökte ringa dom i fredags med dom hade inte öppet för damtal, får göra ett nytt försök på måndag. Att inte veta på ett ca hur lång tid det tar tar knäcken på mig :-P

Förstår att det är jobbigt att vänta, men jag tror inte att du behöver oroa dig för att ni inte ska få hjälp. Det får ni säkert!
Väntan är helt ok dr är att inte veta på ett ca hur länge man får vänta dom är jobbigt. Handlar det om dagar, veckor, månader eller halvår? Har nog lite väl mycket kontrollbehov när det gäller tid och längd, vill gärna veta hur lång tid att tar och hur långt det är mellan olik saker, på ett ca.

6# När du får ok på hälsofrågorna så är ju vårdgarantin som så att du ska få en tid inom 3 månader (iaf här) spontant tycker man ju inte att det borde ta så lång tid att få svar på erat häsloformulär! :)
#9 ja, så har jag förstått det med. Frågan är bara hur lång tid det tar på ett ca att få svar på hälsodeklarationen. Går med spänning och förväntan till postlådan varje dag och skyndar mig hem, dom borde mottagit vårat formulär i slutet av förra veckan och posten inte strulat.
Ringde och fick tag på dom idag, papprena hade kommit fram och det brukade gå ganska snabbt att få svar, någon vecka sa hon. Så vilken dag som helst bör jag få svar om jag förstått det rätt, men sedan tar det ju upp till 3 månader innan någon mer händer, men så längre jag har koll på ett ca hur lång tid allt tar så är jag nöjd :-)

#8 förstår kontrollbehovet :p men är det ngt man får lära sig då det kommer till graviditet och bebis, så är det att man inte har kontroll :)
#12 jotack, det har jag fått lärt mig… Men just denna grej går ju iallafall att sätta en ca tid på, och det är skönt :-)
Fick idag brevet, så för andras framtida vetskap tar det ca 1-2 veckor att få svar från och med att dom mottagit hälsodeklarationen. Det står att dom vill att man lämnar prov snarast möjligt, förmodar att dom vill att man ska ringa och boka tid? Det står även "ni kommer att kallas till oss för fertilitetsundersökning inom 90 dagar". Innebär det att vi inom 90 dagar kommer att få en tid som kan vara senare eller att man kommer att få en tid som är innan 90 dagar?

Ni kommer att få en tis inom 90dagar 😊
Som jag misstänkte, så skönt att vi äntligen är på g :-) Min sambo reagerade dock på ett väldigt märkligt sett, har aldrig varit med om liknande. Vi har ett väldigt öppet förhållande där vi pratar om allt led varandra, eller iallafall jag pratar med honom. Han har sagt att han vill göra det här och jag har frågat flera gånger för att inte göra något som han inte vill men han har sagt att han vill. Kanske fick han kalla fötter eller så vart det nu jobbigt nu när han insåg att han skulle behöva göra en motprestation, att lämna spermaprov, men nu känner han helt plötsligt att man ska kunna skaffa barn utan att behöva ta hjälp och att det.får ta tid helt enkelt. Vet inte vad det tog åt honom :-(
Och nu blir jag lite orolig, gick in på en länk till fertilitetskliniken som vi har kontakt med som ligger på unniversitetssjukhuset i våran region och hittar en prislista på vad det kostar men fattar inte om det är vi som ska betala dom summorna? :-o Nog för att jag vill ha barn, men inte betalar man väll 30000 själv om ivf blir aktuellt och man går via ett stadsägt sjukhus? Inte för att det är det vi kommer göra, men försöker att sätta mig in i vad som kan hända. "! Ovanstående priser gäller kostnaderna hos oss. Görs kontroller på andra kliniker tillkommer avgifter där. " Längre ner, i en annan spalt, står detta "Landstinget ersätter 3 hela behandlingar samt återföring av embryon som frysts vid dessa behandlingar under förutsättning att…………………………..,….Vid landstingsbehandling gäller landstingets vanliga mottagningstaxa.

Ni behöver inte betala för de 3 första försöken, om det går så långt utan att ni blivit gravida. Behövs det 4e försök och ni inte har frysta embryon kvar, då får ni betala. Antal embryon antar jag beror på hur många ägg de får ut och hur många som blir befruktade på de första försöken.
Ok, tack, då förstår jag. Hoppas ju så klart att det är lättare än så.