Gravid iFokus

Gravid

Etikettplanerar-barn
Läst 17938 ggr
ChristineL
1

Vi som planerar bebis 2016 #2

Aleya
0

Tassar här, då man aldrig vet vad som sker. :)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[AmandaBorg]
1

Hoppar in här jag med! 

Vad bör man planera och prata igenom med sin partner innan man börjar verkstan? Jag babblar mest om saker som är helt oviktiga för tillfället med min sambo, som namn och sånt, vilket han inte tycker är så kul då det ligger så långt fram i tiden. Så, vad är mer viktigt och aktuellt att prata om innan egentligen?

hellomissduh
0

Tass :) Min menscykel är 27-29 dagar. 28 dagar har gått. Så imorn hoppas jag den inte dyker upp!

[Thiah]
2

#2 kanske läsa på om hur en graviditet faktiskt påverkar en kvinna. Tror många sambos blir lite ställda när humöret åker upp och ner och sexlivet uteblir/ökar mångfallt osv….

PogoPedagog
3

# 2 Prata om hur ni tror tiden blir efteråt, när barnet kommit. Man måste vara medveten om att man kan ha otur och knappt få sova på flera år. Detta påverkar i sin tur såklart allt! Men många verkar missa att ha ett rejält snack om att sexlivet kanske kommer få stå på standby en bra tid och att det måste få vara okej i sånna fall.

Sen ska man gärna gå igenom nogrant hur man vill göra med föräldraledigheten.Där blir endel oxå förvånade när det visar sig att partnet vill vara ledig mer/mindre än de trott.

Kan vara bra att prata innan om hur man vill göra om det visar sig att barnet har skador/sjukdommar/handikapp vid RUL. Sen kanske man känner helt annorlunda om den situationen uppstår men det är lättare om man har hunnit prata om det innan med för man har väldigt kort tid på sig då att bestämma sig om en ev. sen abort.

Samt hur man ser på barnuppfostran, vad är viktigast för en. Vad minns man som bra/ hemskt från sin egen barndom osv.

densomundrar
2

#2 du jag fått många bra tips, men vill tilläga att det kan vara bra att prata om hur ni vill göra om det inte fungerar. Kan ni tänka er ivf eller att adoptera? Och ät folsyra, du kan börja redan nu då man helt ska börja 3 månader innan man blir gravid :-) Skulle haft mens i onsdags, fortfarande ingen mens och inge menstecken. Ovisheten gör mig galen, men tiden få utvisa vad som händer.

Sarah
4

Ja prata praktiska saker rekommenderas verkligen att göra i god tid. Iaf i stora drag. Vi diskuterade föräldraledigt, hushåll, egentid, kosthållning mm långt innan. Såklart var inget satt i sten flera år i förväg, men nu under graviditeten är vi på det klara hur vi vill ha det. De stora dragen visste vi ju så nu har vi kunnat diskutera detaljer. Är sådant inte klart innan är det lätt att en står med det största ansvaret. Vi var eniga om att dela 50 50 på ledigheten och att vi vill dela tidigt efter förlossningen och båda jobba deltid nästan från början. Vi har valt att diskutera egentid mycket. Hur ska jag hinna ta hand om mina två hästar och hur ska han hålla kvar ett socialt liv (han har tendens att avskärma sig lite då vi snart bor en bit ut på landet). Hur ska jag sköta min karriär, han bryr sig inte om sin osv. Han kommer jobba 70% från början, så att jag kan skriva klart min avhandling under hösten. Sen gå ner mer i tid medan jag går upp i tid. Namnfrågan är ju rolig och gullig att diskutera, men det var ngt vi tog tag i först nu under graviditeten. För oss var det viktigaste att vi var på samma praktiska bana och ville samma sak med föräldralivet, innan vi ens började försöka skaffa barn. Att eventuella barn växer upp som vegetarianer var ex en så pass viktig punkt för mig att jag var villig att avstå barn helt annars. För honom är det jätteviktigt att han får egentid med barnet för början, oavsett amning etc, och inte hamnar utanför, vilket också är del i beslutet om hans deltidsjobb från början. Ekonomi generellt är ju bra att diskutera, hur gör vi nu då jag kommer tjäna mycket mer än honom osv. Uppfostran / närhet osv?

[AmandaBorg]
0

Tack allihopa för alla bra tips! Nu finns det en hel del att prata om! 😃

hellomissduh
1

Ja, nä. Igen mens idag heller. Kommer inte våga testa imorn. Så får bli på måndag morgon om jag inte fått den tills dess :)

densomundrar
0

#9 det känns lovande, håller tummarna och tår :-)

em.nord
0

#9 håller tummarna :) Jobbigt att vänta jag vet! Försök sysselsätta dig med något. :) Själv borde jag ha ägglossning imorgon enligt kalendern My Days jag fick tips om här :) men då jag inte vet om min cykel är regelbunden än så räknar jag plus/minus någon dag. Brukar känna när jag har ÄL men vet inte om man känner av det innan, under eller efter att ägget släppt? Känns som mensvärk typ. Håller i sig några timmar upp till en dag.

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

densomundrar
0

#11 hoppas att du har lika mycket nytta av den som jag har :-) ingen aning jag heller :-/

hellomissduh
0

#10 - Tack :) hur går det för dig? #11 - Tack :) Och angående ÄL, så har jag fått tipset att 10 dagar efter mensen första dag ha sex antingen varje dag eller iaf varannan, fram tills mens :) provade det denna gången så hoppas jag lyckades!

densomundrar
0

#13 läget oförändrat, ingen mens och inge menstecken :-P Det beror ju lite på hur lång cykel man har, men sex varannan dag ska tydligen vara optimalt. Har man sex varje dag ska spermierna tydligen inte hinna upp i max antal om jag förstått det rätt och dom lever dessutom ca 48 timmar efter utlösning :-) men kan ha fått det om bakfoten.

hellomissduh
0

#14 - Då får vi hoppas på att du är en låghormonare då :) Nä det är helt sant det du säger, jag har ju en "normal" cykel på 27-29 dagar så på mig funkar det :p och vi körde på varannan dag den veckan jag skulle ha ÄL :)

hellomissduh
1

Och jag verkar inte ha några problem med att lätt få urinvägsinfektion, så låg med satsen hela natten :p

jackiejohn
0

Skriver här då vi satsar på en bebis 2016 men inte riktigt har startat bebisverkstan än.. Hade min mens för två veckor sen och har jag läst av kroppen rätt (har även en app som "stöd") så har jag/ska ha ägglossning igår/idag/imorgon typ. Nu här i eftermiddag när jag var på toaletten så kom det lite bruna flytningar och (Google is My bestfriend ;)) enligt mina sökningar så är det en så kallad ägglossningsblödning? Kan det stämma tro? Ska ha mens om 13 dagar har jag räknat ut.. Ska tilläggas att jag endast haft två menstruationer sen dottern kom och även om den kommit punktligt dessa två gånger vet jag att den inte behöver vara regelbunden! :) Tänkte jag skulle ta ett ÄL test senare för att se om mina misstankar stämmer men någon annan som haft liknande?

em.nord
0

#17 Välkommen :) man ska ju kunna få en liten blödning och då du är i "rätt" dagar så var det säkert en ÄL blödning du fick :) fått det

emmans blogg

densomundrar
0

#15 då har du gjort allt du kunnat :-) Jag önskar det jag med, att jag är en låghornonare, men känns ändå som att det bara är mensen som strular av någon anledninG. Om det fortfarande inte kommit någon på onsdag får jag väl köpa ett nytt graviditetstest och hoppas på ett svar.

Aleya
0

Underlig fråga. Jag går ju på behandling av min Endometrios igen = blir inga barn gjorda. Jag har även slutat röka, jag planerar framåt kan jag ju säga, mår inte jag bra så kommer inte "parasiten"(gillar dr houses beskrivning av när man är gravid, så inge illa menat) må bra.
Jag vill rätt och slätt vara en bra värd för lilla parasit. ;)

Vet inte hur länge jag måste gå på behandlingen. men kan det vara lika att grunda med "folsyra"? innan man vet vad som sker?

eller är det onödigt att börja med det kanske ÅR innan något sker?

Medarbetare för Julen

densomundrar
0

#20 ingen fråga är konstig, tycker du tänker bra och förnuftigt. Hoppas att du mår bättre snart

densomundrar
2

Fy, skrev mer men det försvann. Iallafall, men rekrekommenderas att börja 3 månader innan man plussat och många äter längre än så, tex jag som inte riktigt lyckas bli gravid. Jag tror inte att det gör någon nytta om behandlingen kan.ta upp till ett år men det skadar ju inte att börja heller. Antar jag. Så det är nog snarare en övervägning om vad plånboken säger och du känner för och vill :-)

hellomissduh
0

#19 - Det var väl för några månader sedan den oxå kom sent va? Eller var det inte alls? Fastän att det inte var nått? Förlåt för mitt dåliga minne. Förövrigt, ingen mens idag heller för min del. Kommer inte våga testa imorn :( är så rädd att det ska visa negativt och att mensen kommer sen imornkväll :(

jackiejohn
0

18# Tack! Ja men då är det nog så, tog ett ÄL test bara för att förut och fick två hyfsat starka streck :) Nu är bara frågan, ska vi köra redan nu? Ska börja jobba i januari igen och skulle jag bli gravid nu och det går vägen kommer bebis nummer två 5 februari enligt appen jag hade med dottern.. Tösen blir 1 år 20 november så 14,5 månad emellan om inte denna bebisen också vill ut MYCKET tidigare :( ingen risk alls säger läkarna men hjärnan lever sitt eget liv!

[TanatosNyx]
1

#24 Ta läkarna med en nypa salt där ang. risk för ytterligare en prematur. Vad jag förstår vet dom inte varför moderkakan började släppa på dig? Isåfall kan dom inte lova att det inte händer igen… Typiskt vården att "lova" sånt.

densomundrar
0

#23 jo, i januari hände något konstigt, förmodligen händer det igen. :-/ har inget hänt på fredag så testar jag igen, det är då 1 vecka och 2 dagar efter beräknad mens. Har nu haft koll på min mens i typ 1 år och i januari var det första gången den inte kom på beräknad dag eller före/efter.

em.nord
1

#24 min son blir 1 år den 26e oktober :) och vi satsar :) (trots att sonen inte sover på nätterna sen födseln) haha jag har sagt att om jag inte är gravid/har bebis den dagen han börjar sova på nätterna så kommer jag aldrig skaffa barn igen utan njuta av sömnen ;) på skoj men ändå inte. Känner att jag vill köra småbarnsåren nu så det blir gjort :) De kommer ju hålla bättre koll på dig den hör gången och kanske kan förhindra att moderkakan släpper? Min moderkaka slutade fungera tidigt så sonen föddes undernärd med akut snitt. Nära att förlora honom och har blivit lovad mer kontroller denna gången. Ja den där mensen har eget liv ibland :/

emmans blogg

hellomissduh
0

#26 - Just det ja! Fy vad tråkigt :( hoppas det inte är så igen. @)-- Nu ska jag ta mitt test.. Nervös som vet inte vad

densomundrar
0

#28 det löser sig nog, hoppas ja. Men jag skulle vilja veta vad som är på g och varför det blir såhär om det är fördröjd mens. Lycka till, återkom med resultat sen :-)

hellomissduh
0

Nä, det var negativt :(

jackiejohn
0

25# Jo det är sant, de kalla det otur.. Och det finns ingen som helst risk att det händer igen enligt läkarna. Enligt mina journaler så står det de är nästan helt säkra på att moderkakan började lossna pga min symtom men att de inte kunde fastställa till 100% då de fick gå igenom moderkakan vid snittet :( Visst vi hade tur med Lilli och jag låter kanske aningen otacksam nu men jag vill inte uppleva det igen, ovissheten de första veckorna höll på att ta dö på mig, att skriva här i Lillis tråd var en del av bearbetningen just då.. Händer det igen så självklart tar man sig igenom på ett eller annat vis men helst inte nej! :( 27# Jag känner också att jag vill bli "klar" med småbarnsålder och inte låta den ena växa upp för att sedan börja om, jag har inte blivit lovad extra kontroller alls inför nästa gång! :( Men kommer nog försöka kräva det.. Det jag kan känna vore positivt med att vara gravid med nr 2 när jag redan går hemma är just för att jag kan undvika otroligt mycket tunga lyft (jobbar på äldreboende och misstänker att jag kanske gjort nåt lyft som blev för mycket då jag hade moderkakan placerad såpass utsatt..) men läkarna säger nej till min teori men naa, jag håller fast. Sen kan jag tänka spelar det någon roll ifall jag bara förlänge mammaledigheten eller kommer in och kanske jobbar ett par månader innan jag går hem igen? ;)

densomundrar
0

#30 tråkigt att höra, bättre lycka nästa gång :-)

em.nord
0

#31 intressant! Jobbar med inom hemtjänsten och jobbade in i det sista. Promenader och höll igång med vedstapling (inte i era mått men ändå ;)) & frågade också om det hade med saken att göra men de sa nej… hm… Jag är bara vikarie så kan vara hemma en omgång till ;) ska jobba 3 månaders vikariat nu i sommar.

emmans blogg

em.nord
0

#30 tråkigt :/ Vissa är ju låghormonare och det var inte morgonkiss så ge inte upp än :) kommer inte mensen så ta ett test till :)

emmans blogg

hellomissduh
0

#32 - Mensen har ju inte kommit än så än är det inte helt hundra :p #34 - Jo det var morgonkiss, jag hade bara inte tid att uppdatera här efter att jag tog det :) ska ta ett test om några dagar om den inte dykt upp :)

hellomissduh
0

Bara för att jag skrev detdär så kom mensen.. Jaja, nytt försök! :)

densomundrar
0

#36 det är rätta takter :-) Ingen mens här ännu, 6 dagar sedan jag skulle ha mens. Jag börjar bli otålig, vad händer? Är jag gravid eller är något fel alt knas denna månad?

em.nord
0

#36 åh blir alltid så :) bara att försöka igen :) #37 hm :/

emmans blogg

Josephiine90
0

OJ, hela natten? låg du på något skydd som tex en handduk eller nåt? ligger jag kvar så rinner de mesta av satsen ut :P haha hur klarade du det? :D

hellomissduh
1

#37 + #38 - Ja, jag inte så ledsen faktiskt :p ska på skidsemester i dec, känns skönt att inte vara höggravid då ^^ fast tar det nästa månad så kmr jag ju ändå vara stor antagligen :p #39 - Jag låg på en handduk :) jag bullade upp den lite så att rumpan låg högt till en början så att rackarna hade en chans att komma in i livmodern, sen fick resten åka ur om dom ville :p

jackiejohn
0

Eeh.! Skrev i förrgår att jag fick en brun flytning vid toabesök och har tagit ÄL sticka sen dess och igår var det en tydlig stegring och idag morse nästan obefintligt, där av trodde jag att jag hade haft min ägglossning och att jag haft en såkallad ÄL blödning. Nu här nyss var jag på toaletten och det kom blod (som vid mens) så nu verkar det som mensen satt igång? Bara att vänta ut och se om det drar igång eller om det bara var detta.. Jaja ja inte hela världen egentligen då vi inte dragit igång bebisverkstan än men hade hoppats att mensen skulle fortsatt vara regelbunden och snäll som den vart i alla år ;) Sitter just nu med min mammakatt som är i öppningsskedet så snart borde vi har kattbebisar här ❤️

hellomissduh
0

Jag måste fått ett tidigt missfall. Konstiga klumpar som jag aldrig sett innan :/

densomundrar
0

#41 Då finns det fortfarande lite hopp iallafall :) 

#42 Nu säger jag absolut inte emot dig, för du kan ha fått ett tidigt missfall. Men jag har hört att om man får missfall kan ett graviditetstest visa positivt upp till en månad efter, då det tar tid för gravidhormonet att gå ur kroppen. Om du då tog ett gravtest för någon dag sedan borde det kanske ha visats positivt om du varit gravid? Bara en tanke…

densomundrar
0

Satt och kollade igenom gamla trådar (vi som satsar) för att kolla hur långt efter beräknad mens som mensen kom sist som den strula och det var ca 7 dagar senare. Nu har jag mer eller mindre gett upp hoppet men Om det då inte kommit någon mens på fredag och jag testar då så borde jag inte testa för tidigt åtminsonde. 

Tur att dessa trådar finns, så man kan följa sin "resa" bakåt i tiden med ord och inte bara olika prickar och färger i en kalender :P

[TanatosNyx]
0

Det här med tester vid missfall; ibland hänger hormonerna kvar, och ibland dippar dom innan det blöder ut. Känns lite 50/50 där. Ett negativt test kan man alltså få med ett pågående missfall också.

densomundrar
0

Ok, då förstår jag. Tack för att du gav lite mer klarhet i det.

[AmandaBorg]
0

Idag skulle jag ha fått mens, men den har inte kommit. Är det ett litet frö i mig nu är det otroligt välkommen trots att vi inte ska börja försöka än på ett par-tre månader. Helt oförberedda kan jag ju inte säga att vi är heller då vi har haft oskyddat sex kring ÄL (dock utan att han har kommit i mig). Imorgon bitti gör jag ett test om inte mensen kommer inatt. 🙂

densomundrar
0

(47 spännande :-)

[AmandaBorg]
0

#48 Ja, väldigt! Hoppas verkligen att jag får ett plus, men samtidigt är det helt okej om det inte blir något än också då vi faktiskt inte aktivt försökt än. 😛

Joflo
0

Tjoho mensen är sen!!! 😊 Bara 2 dagar än så länge så tänkte vänta med test till helgen!! Spännande! Lycka till till er alla som oxå hoppas bli gravida!!!

Aleya
0

Jag är lite förvånad…. nu när jag går på hormonbehandling så skriker killen: Är du gravid??? 🤪
Jag säger att det blir nog svårt att få barn gjorda.
Men han har blivit tokig. 😂
Han frågar det konstant.
Vill han så gärna ha barn med en så "ofruktig" gurka som jag. 😊
(med ofruktig så syftar jag på endon)

Medarbetare för Julen

densomundrar
0

#50 håller tummarna :-) #51 kul att han engagerar sig och visar att han vill :-)

[AmandaBorg]
0

Negativt test. Så nu väntar jag in mensen (som inte alltid är så regelbunden).

Joflo
0

#52 Tack, jag med :) Och jag håller tummarna för dig!!

villblimedbarn
1

Hej på er! 

Jag är ny här och hittade er tråd. Hoppas att jag får vara med och följa era resor till att bli med barn 2016, samt dela min egen resa.

Min sambo och jag är inne på första försöket/månaden utan kondom. Jag har BIM 7 juni. Åh vad jag hoppas att det ska ta sig på första försöket… Men jag inser ju samtidigt att det kanske inte är så troligt. Men kan ändå inte sluta hoppas. Jag har troligtvis ägglossning nu i dagarna. :-)

Men visst är det en häftig känsla att ha bestämt med sin respektive att det är dags att försöka!? :-)

densomundrar
0

#53 Då får vi hoppas att den kommer inom en snar framtid. Även om man fått ett negativt test så är man ju inte alltid "lugn" med det utan vill att mensen ska komma för att bekräfta.

#55 Välkommen, jag önskar dig lycka till. 

Visst är det en spännande känsla när man väl bestämt sig, jag var jätteuppspelt och kunde knappt vänta till "starten". Hade jag vetat att det tagit så lång tid som det gjort skulle jag nog däremot börjat tidigare. 

Mensen är nu idag 1 vecka sen. Sist jag hade strul med mensen så fick jag den en vecka senare. Inga tecken på varken mens eller graviditet. Otroligt frustrerande att inte veta om man är eller inte är gravid. 
Har den inte kommit på fredag när jag slutar jobbet så kommer jag som tidigare nämnt att köpa ett nytt test.

densomundrar
0

Hehe, men en liten märklig fråga kanske. När man väl blir gravid, kan man skada fostret för att man har tight byxor som skär i Och tycker på magen?

ChristineL
0

#57 - Nej, nej, absolut inte! Men är du några veckor in kommer du troligen finna det tämligen obekvämt med tajta byxor, magen kan svullna och bli riktigt öm, jag kunde inte ligga i sängen på mage från v. 6 första grav :P

Sarah
1

De ligger väldigt skyddade. Min kille var orolig för min ridning, om jag skulle ramla av. Men bm da att fostret inte skulle skadas av mindre än att en häst trampade mig i magen i princip.

villblimedbarn
0

#56 Tack så mycket och detsamma!  Har du och din karl försökt länge? Åh, har du tagit något test som varit negativt redan? Hoppas att mensen fortsätter att utebli och att fredagens test visar pos! :)

densomundrar
0

#58 hehe, ok. Då slipper jg fundera mer på det med andra ord, det reder sig själv :-)

ChristineL
0

#61 - Ja, det gör det garanterat. Den här graviditeten har jag kunnat ligga på mage hela tiden, dock inga längre stunder nu med fem dagar kvar till bf :P

densomundrar
0

#62 hehe, det kan ju bli lite svårt :-)

[TanatosNyx]
0

#57 På sin höjd att du får en förbannad bebis som sparkas och slåss där det klämmer 😛 du kan få lite sammandragningar om livmodern är känslig.

densomundrar
0

Har varit lite orolig att om det är något där inne och jg inte vet om det, att jag då kan skada fostret/embryot. Har blivit lite väl rund och har svårt att få plats i mina största byxor :-( pendlar i vikt ganska mycket…

[AmandaBorg]
0

#56 Jag har vanligtvis väldigt svårt att hålla mig lugn, mitt tålamod när det gäller utebliven mens är inte att leka med. 😂 Mensen kom hur som här på eftermiddagen. Så vi håller oss till vår planering här hemma. 👍

densomundrar
0

#66 full förståelse, känner samma här :-P men skönt att mensen kom, då vet du iallafall ganska säkert hur det ligger till

[AmandaBorg]
0

#67 Jo precis, det värsta är verkligen att gå och undra.

densomundrar
0

Undrar fortfarand, ingen mens idag. Har mensen inte kommit när jag slutar jobbet imorgon köper ju ett test och testar på lördag om mensen inte kommit då. Har men mensen fortfarande inte kommit och testet är negativt vet jag inte vad jag gör :-(

Vifyra
0

#69 lustigt att du inte fått den än. Känner du av några mens eller gradivitetstecken?

em.nord
0

#69 om det är negativt borde du kanske kolla upp det hos gyn? Är säkert inget men ändå :)

emmans blogg

densomundrar
0

Jag har nog sedan i augusti när vi påbörjade detta gjort det vanligaste nybörjare misstaget att övertolka alla saker som hänt i kroppen och igutit mig falskt hopp för sådana lätta saker som tex gasig mage, som jag trodde var molnvärken. Något jag lärt mig är dock att jag har.mycket gaser. Nu kan jag säga att jag är mer skeptisk till allt som händer i kroppen för jag vill inte bli besviken, men den ömmande knölen i bröstet har tidigare varit ett tecken på att mens kommer.Igår började knölen ömma lite till och från när man petade med fingret. Men knölen är inte svullen.som det brukar vara vid mens. Tog som sagt ett negativt test förra veckan, har varken.mens kommit på lördag och nytt test ger samma resultat ringer jag nog till sjukvårdsupplysningen för råd, för så måste ju nästan något vara fel?

[AmandaBorg]
0

#72 För några månader sen var det samma för mig, negativa test och ingen mens. Men till slut kom den, 28 dagar för sent (så lång menscykel som jag hade då). Så mensen hoppade helt enkelt över en månad för mig.
Det behöver absolut inte betyda att det är något fel, men det är ju aldrig fel att kolla upp, utifall att. 🙂

densomundrar
0

#73 jo, precis Det konstiga är ju att min mens aldrig hoppat över mig veterligen, däremot varit ca 1 vecka sen. Skulle den hoppa över på grund av stress eller liknande borde den ha gjort det förra året, då många tragiska och jobbiga saker hände. Det är inte förens detta år jag kunnat slappna av och börjar må riktigt bra igen. Men jag håller tummarna utan något större hop på positivt test imorgon eller alternativt mens innan tetstet imorgon.

densomundrar
0

Var på Ikea idag och gick in en snabbis på en avdelning som jag bara brukar gå förbi; barm avdelningen. Kollade lite snabbt på spjälsängearna, fy vad jag längtar till jag jag få göra om gästrummet till barnrum.

mollyt
4

Nu är det 15 dagar kvar innan vi gifter oss! Sedan kan vi att börja försöka på riktigt! 🙂 Med lite tur kanske vi kan pricka in en vår-bebis!

densomundrar
1

#76 vad roligt, hoppas det blir en fin dag och att bebisskaffndet går bra :-)

Joflo
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mensen nästan en hel vecka sen, kunde inte hålla mig längre utan testade idag-och den var positiv!!! Jaaa!!! Precis berättat för sambon som oxå blev jätteglad

[AmandaBorg]
0

#78 Stort grattis!

densomundrar
0

#78 grattis =D :-)

Lilolizeit
0

#78 ett stort grattis! :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

mollyt
0

Grattis!!! #78

hellomissduh
0

#78 - Grattis! :)

em.nord
0

#78 grattis!!! :)

emmans blogg

densomundrar
1

Inget positivt test för mig denna.gång heller och mens för 40 dagar sedan sist. :-( Varför ska det vara då svårt att bli gravid för? Och varför.måste mensen hålla på och knöla? Börjar fundera på om det är något fel på mig…. Kollade.min mensapp, hade jag fått mens när appen beräknade den så är jag inne i min fertila period igen, så det är väl bara att.dortsätta att jobba på det. Ber om ursäkt att jag spammar denna tråden hela tiden, men det känns skönt att få skriva av sig med er som förstår. Om jag tar för mycket plats, SÄG TILL, SNÄLLA :-)

em.nord
0

#85 Du tar INTE för mycket plats! Denna tråden är till för att skriva av sig! Ibland är det skit helt enkelt :( ♡ Tror inte att det är något fel men att vissa har svårare att bli gravida är det ingen tvekan om. Min sambo blev till efter 7 års försök att bli gravida för svärföräldrarna! 7år men de sa aldrig något till nån. Va hände där liksom?! Känner du att det är för hopplöst så finns ju hjälp med hormonhöjare osv ♡

emmans blogg

em.nord
0

#85 kanske försöka att ta en paus och bara vara? Funkade för mig. Blev gravid den månaden vi slutade "försöka" & lät det vara. Hade 6 en gång. ..

emmans blogg

Sarah
1

#85 Tror inte heller att ngt är fel på dig/ er. Det är många som får vänta lite efter de börjar försöka. Att mensen strular tror jag mer handlar om stress/ press. Min mens hade aldrig någonsin strulat innan vi började försöka. Sen började den och kroppen spela mig spratt. Vi försökte ganska halvhjärtat, men ändå blir man ju lite besatt. Tog 2,5 år innan det tog sig för oss och då hade jag bestämt mig för att det inte blir några fler försök på ntg år. Ville disputera och börja min nya tjänst och sen kanske dra i gång en utredning ngt år senare. Vi hade sex några dagar innan min app sa fertil period. Jag tänkte att iom att det inte funkat på 2,5 år och ägglossningen var flera dagar bort så var det lugnt…

Joflo
0

Tack alla!!! Och fortsatt lycka till med era bebisverkstäder, hoppas alla ni som önskar blir gravida :)

Sarah
0

#89 och grattis till dig såklart :)

densomundrar
0

Känner mig inte speciellt stressad över situationen just nu, däremot gjorde jag det förut Ett tag, men vi tog en månads paus och det kändes som att allting lugnade ner sig då. Viktigt att tänka på är ju att det kan ta tid och att det tar lång tid för många, men när man inte lyckas bli gravid och mensen strular blir man lite fundersam och man kan inte låta bli att undra. Vi åker på en semester i augusti. Det var efter denna semester som vi började försöka skaffa barn, har det inte tagit sig tills vi kommit hem från den så kommer vi att söka hjälp. Det är ett gemensamt beslut. Finns det någon bra tråd/artikel om detta med att söka hjälp med att bli gravid och hur det brukar gå till?

ChristineL
0

#91 - Jag har skrivit min historia här:

http://gravid.ifokus.se/articles/50e7414588f472086d024d2b-min-resa-till-barn?4d7124b7b9cb462141047357-1

Finns även på min blogg om du bläddrar tillbaka från början, det är lite mer personligt på den.
http://purposeoflife.blogg.se/

densomundrar
0

Tack för länkarna :-)

densomundrar
0

Nu kom mensen, många dagar för sent men då vet jag iallafall att den inte vart överhoppad. Lite tragikomiskt, de flesta gånger jag tagit ett graviditetstest så har mensen kommit dagen efter, känns lite som att kroppen tänker "ok, nu ska jag sluta lura dig" :-P

Vifyra
0

Skönt för dig att den kom. Bara att försöka på nytt igen om några veckor :)

densomundrar
0

Ja, precis. Så känner jag med :-)

[Miiika]
1

Enligt mensappen så hade jag ägglossning nu i helgen men när jag gjorde ägglossningstest så visade det inte på någon ökning… Får hoppas att vi prickade in den ändå :) Nu kommer bara den jobbiga två-veckorsväntan :P

Intehärutandär
0

Jag har reashoppat vinterjacka och byxor. Ett steg åt rätt riktning. Tyvärr klarar jag inte närhet ännu.

Solskensstumpan
3

Hejsan! Jag hakar på tråden eftersom jag hittade denna sida och har smygläst och tittat igenom inlägg os.v, och tycker att forumet verkar väldigt positivt så jag joinar :)

Jag och min sambo ska försöka nu i vår/sommar att sätta igång bebisverkstaden. Vi prövade förra månaden när jag skulle ha haft ÄL och de dagar som jag var "mest fertil" enligt en app jag har på telefonen. Jag är en otålig människa så om jag kommer på att jag vill ha något så skulle jag vilja ha det medsamma, så dethär är nog minsann bra övning för mig. ;)
Men mensen kom nu igår så ingen bebis ännu. Jag får helt enkelt drömma vidare ännu. ^^,

[Mogg]
0

Imorgon är BIM. Testade negativt i morse men vi får se!

Välkommen till de nya och lycka till!

Grattis till de som har plussat! :)

[AmandaBorg]
0

Häromdagen sa min sambo att han längtar tills vi ska skaffa barn. Han har också själv börjat prata lite smått om namn (okej, ett namn). Det har han inte gjort tidigare, så jag är jätteglad. Nu känns det lite mer som att vi är två om det här här hemma! 😃

densomundrar
0

#101 åh, vad härligt :-) Jag förstår inte vad som händer med min mens, den är så skum den här gången. Kan något ligga och stoppa upp? Att jag haft mens innan jag fick blödningen men att blodet inte kommit ut för att något legat för och bromsat upp? Känns lite så.

[AmandaBorg]
0

#202 Ja, känns jättehärligt! Han håller på och pratar med hunden lite då och då "du och Emma kommer att växa upp ihop, ååh, så kul ni kommer ha" osv osv. 😂 Emma är namnet han helt plötsligt har fastnat för som han tycker att bebisen ska heta.

densomundrar
0

#103 naw, vad gulligt :-) måste kännas skönt. Jag vet att min sambo vill ha barn men han pratar sällan om det, ibland känns det som att han inte vill just av den orsaken. Däremot pratar och planerar han inför hundköpet vi ska göra, som vi inte vet när det blir :-P Karlar alltså. Haha

[AmandaBorg]
0

#104 Haha, karlar alltså indeed. 😃

hellomissduh
0

Ja, ÄL igen då i dagarna :)

densomundrar
0

#106 bättre lycka denna gång :-)

Vifyra
0

Och jag fick min mens idag. Jjag har slutat tro på något annat nu.. Måste bara fråga er andra som har försökt ett tag. Har ni varit hos gyn och gjort en undersökning?

densomundrar
0

#108 nej,jag tror man måste ha försökt i 1 år innan man kan få hjälp. I augusti efter semestern har vi försökt 1 år, om vi inte blivit gravida mensen efter det så kommer vi att söka hjälp.

Vifyra
0

Jag menar vanlig undersökning. Och om man skulle undersöka sig, skulle det vara möjligt att dom kunde se något där och då isånafall?

densomundrar
0

Vad menar du för undersökning? Vad innebär en "vanlig undersökning", kan ju ha missuppfattat.

Aleya
0

#110 antar att du menar ex en undersökning hos gyn. Om man gör ett vaginalt ul så kan man se om det finns någon missbildning av livmodern. Men eftersom det inte verkar ha gått så lång tid för er så kan dom ev vara motvilliga.

Medarbetare för Julen

Vifyra
0

Ok det var det jag menade #112 Förlåt för dåligt förklarande :)

Mara-Bell
1

Jag och min man har börjat planera barn till nästa år, hoppas vi på i alla fall :-) Det blir första barnet för oss båda. Slutade med cerazette i slutet av april och har haft mens en gång efter det. Nu håller vi tummarna att det ska gå vägen innan vi känner behov av att börja med ägglossningstester :-)

densomundrar
0

#114 lycka till :-)

hellomissduh
0

#114 - Lycka till! :)

villblimedbarn
0

Åh.. Jag kan inte tänka på något annat… Längtar så mycket. Är inne på bim- 6(eller 7) och tog ett grav test i morse som givetvis visade neg. Blev ändå så ledsen. Oro över att inte veta när det kommer att ta sig eller om det ens kommer att ta sig… :(

densomundrar
0

#117 det är bara att försöka härda ut, vi går nog nästan alla igenom denna oro och iver. Tids nog tar det sig förhoppningsvis :-)

em.nord
0

Här händer inte mycket. Vi prickade in ägglossning bra. Beräknad mens imorgon. Så får se :) Inte tänkte mycket på det denna gången. Fokuserat på hemmet och sonen.

emmans blogg

hellomissduh
0

Ja, nu får jag väl sitta och vänta i ca två veckor för att se om det tog sig eller inte :( blä

densomundrar
0

Denna underbara väntan :-)

em.nord
7

Orkade inte vänta tills imorgon. Och plussade :) en "början på februari bebis"!

emmans blogg

[AmandaBorg]
0

#122 Ååh, grattis! 🤗

Solskensstumpan
0

Just nu inne i ägglossningsperioden, visar på appen att jag borde vara mest fertil nu så igår blev det myspys och få se om det tar sig nu.. Knappast men man kan önska ? ;)

Mara-Bell
0

#122 Grattis! Själv vet jag ju inte vad jag ska vänta på, har ingen aning om hur min menscykel är då jag endast har haft mens då och då under tiden jag åt cerazette. Men jag laddade ned en app för att försöka hålla lite koll, och har jag en normal menscykel borde jag ha ägglossning typ i dag och få nästa mens runt den 15 juni. Vi får väl vänta och se om det hänt något eller inte, då vi försökte ligga i lite förra veckan ;-)

densomundrar
0

#122 gratulationer :-)

[Miiika]
0

Åh, vad roligt! Grattis!!!

Jag väntar och hoppas… Borde få mens nu i veckan men hoppas såklart att den inte kommer :P Har ömma bröst och mått illa på morgonen, kanske önsketänkande men jag hoppas verkligen!

Aleya
0

#122 Grattis. :)

Medarbetare för Julen

em.nord
0

Tack alla :) Åt också Cerazette innan min son blev till. Fick regelbunden cykel redan efter en månad. Men inte lätt det där med cykel! Inte ens säkert man får ÄL varje månad :/

emmans blogg

hellomissduh
0

#122 ååh grattis!! :D

densomundrar
0

Hur går det för er allihopa? Borde ha ÄL när som helst nu, hoppas på att det snart är min tur :-)

[AmandaBorg]
0

Jag och min sambo har haft oskyddat sex tre gånger kring ÄL den här månaden. Två av gångerna kom han i mig. Han har tidigare sagt "vi håller oss till schemat", att vi ska vänta till i augusti som vi har bestämt alltså, men nu verkar han inte riktigt lika noga med det. 😃 Så jag hoppas ju såklart att jag ska vara gravid nu, helst med tvillingar som jag av någon anledning har fått för mig att jag vill ha.

hellomissduh
0

Jag bara väntar å väntar :p BIM på måndag nästa vecka.

jackiejohn
0

Beräknad mens är om 7 dagar och vi hade oskyddat samlag 1 gång runt ÄL.. Tror ingenting om hur vida det kanske tog sig då vi tjuvstartade litegrann, bebis nummer två hade jag tänkt mer framåt nästa sommar så att jag hinner jobba lite under våren 😉 Maken vill köra på då dottern var trög att få till så vi får väl se! Skulle jag bli gravid nu eller i höst spelar väl egentligen ingen roll egentligen mer än att jag inte hinner gå tillbaka och jobba ifall jag blir gravid nu men det kan ju vara skönt de också 😊

Mara-Bell
0

Jag väntar på BIM om ca en vecka, men vet ju inte riktigt hur min menscykel ser ut. Har jag inte fått mens innan midsommar ska jag göra ett gravtest för säkerhets skull. Brukar bli lite festande på midsommarafton annars ;-)

[Miiika]
0

Ingen graviditet… Har precis haft mens igen. Åh, NÄR ska det bli tur igen? Känns så segt att det inte funkar nu, jag vet att det inte gått så lång tid sedan missfallet (fyra månader) men eftersom det var så himla långdraget och det tog tid innan allt fungerade igen börjar man ju undra om allt är som det ska… Suck.

Vi har ju sex varje dag hela veckan när jag har ägglossning, och det har vi haft varje månad i tre månader nu, men icke… Ingenting än…

Vifyra
0

#136 Beklagar med missfallet. Väldigt tråkigt :( men ser det såhär att du vet ju att du kan bli gravid, du har ju redan varit det en gång. Jag har aldrig varit det och inte ens fått minsta tecken på att kunna bli det heller. Håller tummarna för dig och alla andra

[Miiika]
0

Ja, jag vet, många har sagt så med så man får försöka tänka på det sättet :)

Om det skulle hända den här månaden blir det kanske en födelsedagsbebis till mig :P Vid ägglossningen är det nio månader till min födelsedag :P

jackiejohn
0

Idag när jag vaknade och gick upp ur sängen så forsade blodet, trosorna blev dränkta och jag fick skura golvet. Tunt ljusröttblod bara forsade och sen kom smärtan, Gud vilken mensvärk.. Hade räknat ut att mensen skulle komma 16/6 Aldrig varit med om maken, eller jo avslaget de första forsade på bra! 😋 Så antar att mensen ville komma lite tidigare, för vi hade som sagt oskyddat 1gång vid ÄL så risken att det skulle ha tagit sig och att detta är en mf känns väldigt liten ☺️

densomundrar
0

Håller tummarna för er och för er som fått mens önskar jag bättre lycka nästa gång :-)

hellomissduh
0

Jag närmar mig BIM med stormsteg. Eller inte :P känns som om att dagarna segar sig fram till måndag :P vill inte känna efter hur kroppen beter sig heller. Och eftersom att jag kanske fick ett tidigt tidigt missfall förra månaden så vet jag inte om mensen är förskjuten?

densomundrar
0

#141 det löser sig ska du se :-)

hellomissduh
0

Ja, det gör det väl :)

densomundrar
0

Känner på mig att det inte vart något denna gång heller, har känningar i min knöl. Mensen bör komma nästa vecka någon gång. Hade tänkt söka hjälp efter min semester, då har vi försökt i lite över 1 år själva. Försökte leta efter information om vart man vänder sig, men hittade mest information om hur olika behandlingar går till. Kanske sökte jag på fel sak? Kan jag få hjälp med ett bra sökord ellet lite hjälp med info och hur jag går tillväga?

jackiejohn
0

144# Jag ringde bara upp till gynmottagningen och förklarade hur länge vi försökt och lite så, fick svara på lite frågor och så fick vi en tid. Så ring du bara och förklara när det är dags :)

Solskensstumpan
0

Hej! Inget har hänt här heller. Jag är två dagar före beräknad mens nu och har haft varje dag konstiga bruna flytningar, och har luktat speciellt… typ sött ? Kände samma sak en dag då jag var och kissade en dag, väldigt speciell lukt… Så har ingen aning nu vartåt det lutar, har inte ont i brösten heller och har inte haft någon magknip ännu. Känner mig helt normal, så antagligen kommer väl mensen som vanligt… tror jag ?

hellomissduh
0

Här verkar det inte heller tagit sig denna gång. Känns som om mensen är på G. Molvärk i livmodern

ChristineL
0

#146 - Kan ju vara nidblödning ;)

Bella_Bus
0

Nu är skrapnig klar efter missfall i vecka 11 som var beräknat 2015 dec 24 Så nu kör vi nya tag mot en bebis 2016! :-D

Mara-Bell
0

Väntar på att min mens ska komma, kunde kommit i går, men kan också komma nästa vecka. Vill ju helst att den inte kommer alls ;-) Om den inte kommit innan torsdag tänkte jag göra ett gravtest för säkerhets skull med tanke på helgens festligheter. Men är det någon som vet om det spelar någon större roll ifall man gör det med morgonurinen eller senare på dagen? Kan det göra så stor skillnad att det på morgonen är positivt och det senare negativt eller är det inte så viktigt? Lite funderingar bara, har ju aldrig testat innan nämligen.

densomundrar
0

#145 då ringer jag gyn när det är dags, tack. #150 testa du för tidigt så gör det med morgonurin då det är starkare på morgonen

fluffis
0

Från vårdpersonal har jag fått lära mig att det gäller att urinen ska ha legat i blåsan så länge som möjligt. Därför är det morgonurin som gäller för de flesta. Är man däremot uppe och kissar en miljon gånger om natten så kan det ju inte vara någon idé med morgonurin kan jag tycka :) Det bästa för de flesta är nog att göra det på morgonen, men om du "tvunget" måste göra det under dagen/kvällen så se till att inte ha kissat på länge.

Mara-Bell
0

Då var morgonens gravtest gjord , men något andra streck ville inte dyka upp :-(

densomundrar
0

#153 kanske är för tidigt? Eller så kanske det tyvärr inte vart något denna gång?

Mara-Bell
0

Det är väl bara att vänta och se, kan inte säga att jag känt några tydliga tecken på en graviditet, förutom att jag varit ovanligt trött senast veckorna och att min mage ballat ur sista två dagarna. Men det kan lika gärna vara att man behöver semester och min mage är lite känslig i perioder. Det jag tycker är jobbigt är att jag inte känner några tecken på att mensen är på väg, vilket jag brukar :-/ Har det inte hänt något till på måndag kollar jag igen, för då är det 3 veckor sedan jag hade ägglossning. Men ska kanske köpa ett annat test, använde testlagrets stickor, men tydligen är det många som inte gillar dem.

HMC
2

Jag använde Clear Blue Digital, visar resultat snabbt och säkert. Enklare att tyda en text som säger "Gravid" eller "Ej Gravid" än sträcken som eventuellt kommer… Köpte mina billigt på Graviditetskollen.se :)

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

Intehärutandär
5

Jag använde enbart testlagrets sist (förra året). Tog tre st som alla visade plus. De är lika bra som andra enligt BM. Testa runt v 5-6 så ska det nog synas oavsett tillverkare. --- Vi startade bäbisverkstad igår. Har dock bara haft tre mensar efter avslag, så ägglossning har jag noll koll på. Sista mensen kom iaf mer tätt som den brukar.

HMC
0

Ja, det borde synas då.

#157 Lycka till! Håller tummarna!!!

Sarah
1

Är ju många som upplever att mensen blir lite konstig då man försöker bli med bebis. Tror att andelen som är riktiga låghormonare är rätt liten. Får man inte plus efter att mensen är sen så är det förmodligen ingenting, osvsett test. Snövit, håller alla tummar för er. Skönt att höra att du orkar försöka nu.

[WickedAlly]
0

Håller också tummarna för er Snövit 🙂

[TanatosNyx]
0

Åh, lycka till nu Snövit! 🌺

Mara-Bell
0

I natt kom mensen, så nu kan man börja på nya tag :-)

densomundrar
0

162 vad bra, då vet man att det bara är att sikta på nästa gång. Det är jobbigt ned att inte veta :-)

Mara-Bell
0

Jag önskar Snövit lycka till! Själv återkommer jag senare, ska försöka att inte hänga här inne hela tiden. Blir lite för sugen på att bli gravid då ;-) ska försöka att inte tänka på det och låta allt ha sin gång :-)

densomundrar
0

Ok, hoppas att du kommer tillbaka senare :-) och framförallt, lycka till!

mollyt
0

Vi har bestämt oss att till nästa ägglossning om 1,5 så slutar vi med kondom 😍

densomundrar
0

#166 roligt, lycka till. Men om 1,5 vadå? :-)

mollyt
0

Haha!! 1,5 vecka skulle det stå!

densomundrar
0

Då förstår jag, vad roligt :-)

pemlaan
0

Är i v9 nu (8+0) å bebis beräknad 31januari. Tror jag hamnat i dessa såkallade spökveckor då alla.symptom har lämnat mig förutom ömma bröst.. Lite orolig är man allt. Använde mig av naturalcycel och efter första försöket så satt sig ägget!:)

Aleya
0

Medarbetare för Julen

densomundrar
0

Grattis :-) vad är naturalcycel?

pemlaan
0

#172 Naturalcycels är ett "hormonfritt preventivmedel" som dom marknadsför med. Men appen har två funktioner ä, förhindra och hjälpa till en att bli gravid. Man väljer vilken man vill använda. Det går ut på att mäta basaltemperaturen varje morgon och försöka lokalisera när man har ägglossning å diverse ;)

densomundrar
0

#173 tack, då förstår jag :-)

[AmandaBorg]
0

Jag sa igår till sambon att om vi skulle börja försöka nu istället så blir det perfekt timing att berätta för folk på min födelsedag (förutsatt att det tar sig direkt). Han sa då "okej"! Jag blev helt ställd eftersom han tidigare varit så noga med att vi ska "hålla oss till schemat", jag frågade vad han menade med okej och han sa att en månad tidigare spelar inte så stor roll för honom. Vi ska alltså starta verkstan nu! Jag har svårt att förstå och ta in det, men jag är sååå lycklig!

Jag har precis haft mens och har ägglossning den 3:e juli enligt WomanLog (app). Jag är så förväntansfull! Jag är helt klart medveten med att det kan ta lång tid innan det tar sig, men jag hoppas såklart att jag är en av dem som det tar sig för direkt! 😃

densomundrar
0

#175 najs :-) Beräknad mens imorgon, inväntar den då jag är säker på att det inte vart något denna gång heller så att jag kan börja på ny kula. Har egentligt så gott som gett upp och väntar mer eller mindre på att då ta tag i en utredning, men vi "gör vårat bästa" tills dess och hoppas lite tafatt på att det kan ta sig ändå.

Elin89
1

Hej allihopa! Tror jag hänger på denna tråd! Kul att följa fler som försöker och se hur det går för er! :) jag har 7 dagar kvar till BIM och är lite osäker på om vi prickat ÄL. Använder appen P tracker lite och försöker med hjälp av den lära känna min kropp lite bättre! Tycker det är svårt att veta precis vilken dag man har ÄL.

[AmandaBorg]
1

#166 Jag har också ÄL om ca 1,5 vecka, då ska jag och sambon också börja försöka! 😃

densomundrar
0

Vart tog min kommentar vägen? :-( Iallafall… #177 även jag har lite svårt att veta när ÄL är, vi brukar köra varannan dag runt den perioden och hoppas på att pricka rätt någon gång. Lycka till

Elin89
0

Ja varannan dag har jag förstått ska va bra. Vi har kört på lite när vi orkat under den fertila perioden. Sambon jobbar borta under veckorna så varannan dag funkar inte för oss :( testade förresten äl-test denna månad och förra månaden. Förra månaden hittade jag ingen stegring, men förra måndagen fick jag vad jag tror var ett positivt ÄL test. Då hade vi myst på söndag.. Så nu går man och bara väntar och väntar. Denna väntan mellan ÄL och BIM är så olidligt långsam!

densomundrar
0

#180 då blir det lite knepigare. Men håller tummarna :-)

Elin89
1

Ja man hoppas så mycket varje månad :) den första månaden vi provade så var jag så nervös så jag höll på att spricka! Och då hade jag brunaktiga flytningar i fyra dagar innan mensen kom igång, så har jag aldrig haft förut.. Men då var det inget. Andra gången då fick jag en blödning 1 vecka efter ÄL och läste massa om "nidisar" och levde på hoppet, men mensen kom då med! Och en sån mellanblödning har jag aldrig haft. Känns som kroppen och hjärnan spelar massa spratt?! Någon mer som upplevt "onormala" saker i er cykel som ni inte hade innan ni började planera?

densomundrar
0

Tror nog de flesta som försöker skaffa barn går igenom det även om dom inte vill erkänna det :-)

densomundrar
0

Tror mensen spelar mig ett spratt denna månad med och håller på att knölar, borde fått mens igår men har inga andra tecken än just min förbannade knöl i bröstet som ömmar.

Solskensstumpan
0

Hej, skrev här förut att jag väntade mensen, direkt efter att jag stängt ner denhär sidan så kom den som en blixt från himlen…. Jippi.
Just nu har jag ägglossning, verkstaden har varit igång och nu känner jag att jag har ägglossning, mensvärk liknande smärta och det började redan igårkväll och håller i sig från och till idag. Puh.

mollyt
0

#178 haha vad roligt! Då håller jag tummarna lite extra för er nu också! Hur lång cykel brukar du ha? Min varierar lite mellan 26-28 dagar. Men förhållandevis oftast ganska exakt. Använder mig av en p-dator (LadyComp).

soundtrack
2

Då kan jag kliva in i den hör tråden på allvar. Tog ur min P-ring nu ikväll och kommer inte sätta in nån ny nu. Förra gången jag slutade med P-medel fick jag ägglossning oxh regelbunden mens direkt, dottern blev till på tredje ägglossningen (och första riktiga försöket), får se om det går lika snabbt denna gång. Vi vill helst inte ha barn innan juni nästa år, så vi kommer nog ligga lite lågt ett par månader i vilket fall som helst. Läst att det är flera här som använder mens-appar, vilka använder ni? Jag är så dålig på att skriva ner när jag har mens, så tänkte testa att hålla kolla via app istället :)

Intehärutandär
1

#187 Period tracker heter min. Har köpt den, då gratisversionen inte visar graviditet. Blev lite skumt att få mens o få meddelande att nästa mens beräknas 380 dagar efter. :-) Har haft den i några år. Gör automatisk backup via mailadress med jämna mellanrum. Visar mens, ägglossning o fertilperiod. Samt inställningar att välja med t ex vikt, temp, värk vart, medicinering, egna anteckningar, sex osv

densomundrar
0

Lycka till allesammans :-) Jag använder my days, lätt, gratis och täcker mina behov. Fick mensen igår, väntat och det är bara att börja om på ny kula. Känns ganska hopplöst, har så gott som sluta hoppas, det verkar ändå inte hända. Längtar tills efter min semester då vi ska söka hjälp, då kanske vi får svar. Om några månader kanske vi äntligen får hjälp.

[AmandaBorg]
0

#186 Tack, håller tummarna för er med! 😃 Min cykel är vanligtvis på 30 dagar men kan variera från 28-31. 

#187 Jag använder WomanLog (gratisversionen). Man kan fylla i vikt, symptom, humör, sex etc. varje dag. Man fyller i när man får mens och när mensen tar slut, den räknar ut cykelns längd och när man har ÄL osv. Väldigt enkel och bra app! 👍 Finns även ett graviditetsläge men det har jag ingen aning om hur det funkar.

MamsenTramsen
1

Hej på er!

Följt er i hemlighet ett tag, men nu när vi själva startat på riktigt har jag svårt att hålla mig från att skriva något litet jag också :-) 

Hade glad gubbe på CL i onsdags vid lunch. Kort indikation för på eftermiddag var den borta igen. Fick till det på tisdag kväll och torsdag morgon och hoppas att det räcker. Haft riktigt vattniga flytningar sedan dess. Men idag försvann dem och ersattes av mer krämig flytning. Har också fått ett smått illamående i halsgropen. Känner igen det från när jag väntade vår numera tvååring där jag också fick illamående ca dag 5/6 efter glad gubbe (sen höll det i sig resten av graviditeten….). Vacklar mellan hopp och ett mer nyktert synsätt. Inte kan det väl ta sig vid första försöket….men hoppas gör man ju förstås!

BIM cirka 7-8 juli. Funderar på att testa på fredag, d.v.s. ca BIM -5, det var då jag plussade förra gången. Så man hoppas ju att historien kan upprepas!

mollyt
0

#187 jag använder en app som heter WomanLog (finns en jättebra WomanLogPRO som jag sedan uppgraderade till). Den är jättelätt att använda och man kan fylla i mycket mer om man vill (typ basaltemperatur, ägglossning, graviditetstest/ägglossningstest, vikt, symptom osv osv osv). Dessutom sparar appen allt du fyller i - och du kan se till att få all din data sammanställd och mailad i en PDF om du vill. Kan vara spännande att se över statistiken i efterhand om man är som jag och gillar sådant!

mollyt
0

Jag har beräknad ägglossning imorgon. Vi har haft frekvent sex (vi har generellt sex i alla fall en gång om dagen 😊) utan kondom(!) nu senaste veckan, vilket ändå känns stort för mig då vi alltid använt kondom (hela samlaget) sista veckan före ägglossning sedan dess att jag slutade med preventivmedel. 

Men nu har vi i och för sig haft (för det mesta) avslut utan vaginal utlösning (då vi tänker att det inte gör något om det tar sig 2-3 "försöket"… ) Men det känns ändå spännande! Läskigt men… spännande! Väljer i vilket fall att inte dricka så mycket kaffe, ingen alkohol eller liknande OM det nu skulle bli en befruktning. Känns häftigt. Men ja, kommer mensen nästnästa vecka så är det ingen sorg i sig. Känns skönt att försöka hålla en avslappnad inställning, det tar sig när det tar sig.

MamsenTramsen
0

#193 Vad spännande! Vilket datum har du BIM?

[AmandaBorg]
1

#193 Åh vad spännande! Håller tummarna för er!
Jag har ÄL den 3:e (på fredag) och BIM den 17:e, vi har haft sex ungefär varannan-var tredje dag sen mensen tog slut och kommer vara mer frekventa nu runt omkring ÄL. Planerar att förföra sambon inatt när han kommer hem från jobbet. 😂 
Precis som du så vill jag hålla det rätt avslappnat, inte ha sex bara för att försöka skapa ett barn utan för att vi faktiskt är sugna. Men till skillnad från sambon har jag bebisar och graviditet på hjärnan konstant, så det är svårt för mig att hålla det avslappnat. Haha!

MamsenTramsen
0

I går (Bim -8/9) hade jag ett svagt illamående hela dagen efter lunch och på kvällen innan jag skulle sova kom en hemsk värk långt ner i magen. Nästan som mensvärk men ändå inte. Idag finns den kvar, men inte alls lika starkt. Nån som vet vad det kan vara…?

Sarah
2

#196 om du ska analysera varje liten känsla i kroppen så kommer du bli knäpp :) du vet ju logiskt att du inte kommer få veta innan mensen eller ngn dag eller två innan och 8/9 dagar innan är allt för tidigt att ens gissa ngt. Lite molande kan vara precis vad som helst.

Intehärutandär
0

#196 Tror mest på annat med. Illamåendet för mig har alltid kommit i v.6, dvs efter 2 veckor försenad mens. Och aldrig lite i taget, utan från bra till fruktansvärt illamående som inte gått att hålla emot utan medicin.

MamsenTramsen
1

#197 Sarah, du har givetvis rätt. Men oj, hur lätt är det att inte analysera? ;-) Särskilt svårt har jag nog då jag kände det på mig så tidigt i min förra graviditet. Då kom illamåendet på dag 5/6 efter ÄL och släppte sen inte förrän förlossningen var över 🤮Men jag ska försöka hålla mig! 😉

Sarah
0

Jo jag vet, det är svårt :)

jackiejohn
0

Precis haft ägglossning och vi avvaktade denna månaden + att karln har varit förkyld så det passa bra! ;) Efter mensen som bör komma om ca 9 dagar så kör vi igång med bebisverkstan, och om hag räknat rätt så får vi bebis som tidigast april nästa år och det passar bra för då hinner jag jobba lite innan bästa bebis 😊

Velinga1984
2

#196 #197 

Det är olika från person till person. Med min äldsta son började jag kräkas redan veckan innan beräknad mens , och med minste sonen så började jag känna mig konstig i kroppen veckan innan BIM. Samma vecka som BIM fick jag extrema kräkningar. För tidigt att känna säger alla men mina pojkar är bevis på att man kan känna av det tidigt. 

Egentligen borde jag vara hemlig men äsch, det får väl vara så. Ni som vet vem jag är i verkligheten får gärna vara tysta. Men jag har 8 dagar kvar till BIM enligt min mensapp, och jag har samma känsla i kroppen som när jag väntade min minste son. Allmänt disträ (tappar koll på körvägarna, mitt arbete, minskadkoncentration (värre än tidigare), mår svagt illa på morgonen tills jag äter och mår allmänt knepigt i kroppen.  

Med mina tidigare erfarenheter så tyder det på en graviditet, men det kan också sluta med mens, kan vara på väg att bli sjuk osv.  Det finns många anledningar och först nästa vecka vet jag om jag är gravid, kroppen inbillat sig eller om det är något annat. För att sköta mitt jobb som heltidsundersköterska i hemtjänsten så är jag iaf tvungen att börja äta postafen eftersom jag stundtals mår illa.

Velinga1984
1

Placebo -effekt eller inte, postafen + åksjukeband är för tillfället toppen :)

Luvinis
1

Hej! Första gången jag skriver här. Jag har haft koll på tråden sedan en månad tillbaks ungefär. Idag känner jag att jag kan bli delaktig i väntan på bebis jag oxå. Jag har 9 dagar kvar på mina mini-piller, efter det får barn verkstan börja!! Det kommer bli mitt och sambons första barn, vilket faktiskt skrämmer mig en aning men ändå något jag ser fram emot. :)

hellomissduh
1

#204 - Välkommen :) och lycka till ^^

hellomissduh
1

Jag har förövrigt haft ÄL i söndags/måndags. Så nu väntar den långa väntan i ca 2 veckor :P

mollyt
0

Jag har BIM 13/7 så vi får väl se

Solskensstumpan
0

Jag har BIM om 7 dagar… och har faktikst kännt mig lite småkonstig nu tycker jag. Jag försöker att inte alls tänka på det, men får emellanåt liknande mensvärk, i måndags mådde jag illa, och har haft lite ont i magen (ej mensvärkkänsla)

Kommer testa om det inte händer något på BIM dagen, eftersom vi ska på resa två dagar senare så vill jag vara på den säkra sidan, om inte mensen dyker upp och testet visar negativt så får jag nog lov att hålla mig undan vinet just in case…. jobbiga är ju då att jag måste berätta för resesällskapet.

MamsenTramsen
0

#208 Håller tummarna för dig! Då har vi BIM ungefär samtidigt. Jag har 8 juli. Känner mig också eventuellt lite annorlunda, små illamående då och då och ömma bröstvårtor.  Men börjar mer och mer misstänka att det bara är inbillningssjuka ;-)

Carro87
0

Hoppar in här! Vi är på vårt tredje försök nu, eller vi tänker väl mera att "det blir om det blir". Det är nog jag som analyserar och har hyfsad koll på ÄL och så vidare. :) slutade med piller för drygt ett år sedan och sen dess har mensen varit lite kocko, inte haft riktigt regelbunden cykel, fast jag hade det innan jag började med piller. Har BIM idag (enligt app, men det kan ju diffa lite uppenbarligen) och emellanåt känner jag av alla möjliga sympen. Kanske för att jag letar? Vi sexade runt ÄL iaf och jag har den senaste veckan haft lite som uvi känningar, men inte när jag kissat, utan mer när jag suttit ner. Det som bränner lite.. Mensvärk som kommer och går, och lite (ytterst lite) ont i underdelen av brösten idag, vilket jag inte brukar ha just före mens, bara under ÄL och då är det bröstvårtorna. Jag tänker nog ihjäl mig men man kan ju alltid hoppas. Tar nog ett test mot helgen om jag inte fått mens då, är på dag 31 idag. Hade 31 förra månaden och 33 månaden innan det..

Solskensstumpan
0

Ligger just nu ner o har en time out, min vänster äggstock arbetar för fullt känns det som med att knöla på med något. Jag blir galen, låt mig få dethär undanstökat så jag får reda på om jag har inbillningssjuka eller inte. Till de som undrar så brukar jag inte ha såhär före mens, max två dagar före kan jag veta av att det drar lite, men inte en vecka.

#209, Heja Heja! Jag hoppas du inte heller inbillar dig! :D Håller tummarna för dig!

MamsenTramsen
1

#211 Låter ju hoppfullt! Håller tummarna hårt för dig också!!! Ska du testa först på BIM?

Själv börjar jag tappa hoppet här. KANSKE lite illamående, men vem vet om det bara är jag som känner efter för mycket. Eller kanske jag mår så här alltid? Minns knappt haha🤪

Tänkte prova att testa på söndag, d.v.s. BIM -3.  Blir det negativt då så inväntar jag mensen. Mentalt börjar jag redan ställa in mig på BIM i augusti istället. När jag var gravid förra gången hade jag så tydliga tecken veckan innan BIM att jag var 100 % på att jag var gravid. Ingen tvekan. Hade aldrig mått så illa tidigare. Konstant, tydligt illamående. Och superömma bröst. Det kändes på riktigt i hela kroppen att något var vääääldigt annorlunda. Nu har jag som sagt KANSKE lite smått illamående då och då och ömma bröstvårtor, men ömma bröstvårtor har jag alltid veckan innan mens så det säger ingenting egentligen.

Pust….

MamsenTramsen
0

#210  Carro87:  Hur känns det för dig? Blir det test i helgen?

Solskensstumpan
0

#212: Ja tror ja ska försöka hålla mig iallafall. ;) drömde inatt jag hade fått en liten blödning före mensen kom, kändes riktigt verkligt så fick extrakolla trosorna i morse så jag verkligen hade drömt. HAHA! :D

Carro87
0

#213 jag testade imorse men det var neg. Är på BIM +2, eller något sånt. Ingen mens än men jävulsk mensvärk och väldigt öm i speciellt ena bröstet? Så den kanske är påväg. Får testa imorrn eller söndag igen om den inte dyker upp, känns som att det kommer idag iaf. :/

MamsenTramsen
0

#215 Vad tråkigt…håller ändå tummarna för din mens inte kommer!

LaSadie
1

Kan smyga in i denna tråd. Jag och mannen har kommit överrens om att nu kan det vara dags att göra allvarliga försök. Har inte tagit p-piller sedan november och mår toppen. Så vi får se :)

[NutellaSmile]
0

Hej! Jag tänkte oxå smyga mig in här i er härliga tråd! Enligt min app är jag i v.8 (7+4) och jag å sambon är lite oense om hur vi ska göra.. Han tänker ekonomiskt då han är ensam inkomsttagare nu med en lön på ca 20.000, hyra på 5800, lån på bilen/försäkring/diesel som tillsammans blir runt tio, sen är det våra mobiler, internet och mat.. Kommer vi kunna klara oss på hans lön? Har kollat på försäkringskassan men förstår inte riktigt vad som menas med allt när det gäller bidrag och dylikt? Jag vill gärna behålla (sambon med om det inte va för ekonomin) så vill veta hur ni andra gjort och tänkt? Tack i förhand och grattis till er alla som fått fina plus på era test!!

Aleya
0

Medarbetare för Julen

[NutellaSmile]
0

Förlåt att jag hamnade fel…

[TanatosNyx]
0

Ingen fara NutellaSmile, det är lite rörigt med trådarna. Jag tar och förtydligar trådens namn. 🙂

densomundrar
1

Har ÄL nu i veckan någon gång men jag har helt gett upp, vi har sex som "normalt" och blir det så blir det. Det verkar ju ändå inte ta sig för oss, är trött på att hoppas och att det sedan inre blir något, för att inte tala om all energi och de åtgärder man gjort för att maximera chanserna. Ser fram emot att få starta en utredning och kanske få hjälp, förhoppningsvis är det bara en liten knuff i rätt riktning som våra kroppar behöver, om vi ens kan få barn. Förlåt att jag party poopar tråden, men känner att jag någonstans måste få ur detta ur mitt system. Funderar på att berätta för min familj när vi startar utredningen men är osäker på hur dom kommet att ta det eller om dom kommer att föra informationen vidare. Jobbiga och komplicerade relationer har jag till min familj. Hoppas så innerligt att jag kan ge ett ev. Barn bättre familjeförhållanden och framförallt en bättre uppväxt än vad jag haft.

[Miiika]
4

Har varit på semester ett par veckor och tänka sig, nu väntar vi också en liten bebis! Det är väldigt tidigt än, vecka 5. Jag gjorde graviditetstestet igår morse och det där underbara plusset uppenbarade sig äntligen. Eftersom min pojkvän jobbade (och jag ville såklart inte tala om det på telefon) så slog jag in ett par bebisstrumpor i ett paket som han fick öppna :) Det tog någon sekund innan han förstod :P

Jag hoppas bara att det går bra den här gången, det är fem månader sedan missfallet, men barnmorskan som jag pratade med sa att man inte ska oroa sig utan bara njuta av den här graviditeten :)

Lilolizeit
0

#223 grattis! :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Mara-Bell
0

#223 Grattis! Och lycka till :-) Själv hade jag ägglossning i fredags tror jag, kändes så. Och vi myste lite i både onsdags och fredags, så håller tummarna den här månaden. "Tredje gången gilt" säger man ju ;-)

[Miiika]
0

Tack så mycket :) Och lycka till du med!

[AmandaBorg]
1

#223 Grattis!!

Jag hade ÄL i fredags och det var ju tänkt att vi skulle ha sex extra mycket där omkring, men nej, så blev det inte riktigt. En gång i tisdags och en gång i söndags. Men förhoppningsvis har det tagit sig ändå, annars är det bara på´t igen. Det är ju trots allt första försöket för oss. 😃

[mmalinn]
1

Min mens har inte kommit än (den skulle komma för fyra dagar sen) det är inte planerat, men vi har sagt att händer det så händer det. Och våran bebislängtan är enorm. Vi tänker också att när det är meningen så sker det. :)

[Miiika]
0

Håller tummarna för er nu då :)

Solskensstumpan
0

BIM imorgon men är säker på att mensen kommer, känner mig absolut inte annorlunda och har haft lite bruna flytningar både igår och idag. Så dit for nog det kan man säga.

jackiejohn
1

Mensen är i fullgång och efter denna mensen så kör vi igång bebisverkstan, mensen är regelbunden sen förlossningen så det känns bra! Nu hoppas vi bara att det inte tar 2 år igen innan nästa bebis blir till😉

Zanja
0

Jag prova här också, vill gärna höra era tankar, jag är i slutet av vecka 6 och fy vad det är jobbigt just nu…För sex dagar sedan blev toalettpappret ljusrosa efter toalettbesök, jag har också använt trosskydd och det har under dessa sex dagar kommit lite blod nästan varje dag, ungefär som en enkrona dock inte alls i närheten av hur min mens brukar vara. Det har inte gjort ont och det har heller inte kommit några klumpar. Jag mår lite illa men tycker mig inte känna några andra symptom på graviditet. Gjorde ett test igår som visade ett mycket starkt pluss (mycket starkare än det senaste testet) Jag ska på ultraljud på måndag (13/7) känns som en evighet… Jag vill bara veta om den lille lever där inne eller inte. Kan inte sluta tänka på detta! Vad tror ni? Vågar jag hoppas?

[Miiika]
0

Jag tror inte att du ska oroa dig. När jag fick missfall kände jag en tomhet och hade så ont i magen att jag blev sängliggandes. Om det kommer klumpar, säger de ju, så är det inte bra men det är ju vanligt att det kommer lite blod men det behöver verkligen inte betyda något! Försök att inte oroa dig (jag fick tipset av barnmorskan när jag ringde i måndags om min graviditet) och bara njut av den här tiden :)

[Miiika]
0

Jag tror inte att du ska oroa dig. När jag fick missfall kände jag en tomhet och hade så ont i magen att jag blev sängliggandes. Om det kommer klumpar, säger de ju, så är det inte bra men det är ju vanligt att det kommer lite blod men det behöver verkligen inte betyda något! Försök att inte oroa dig (jag fick tipset av barnmorskan när jag ringde i måndags om min graviditet) och bara njut av den här tiden :)

[Miiika]
0

Sitter på jobbet och börjar må illa… Har inte mått illa tidigare och inte sist heller, men nu. Usch… Är bara i vecka 6+0 så vill inte berätta för någon än men tänk om man kräks!

Zanja
0

#234 Tack för ditt stöd! Det som oroar mig mest är att detta är ett förtecken och att den lille kommer ut snart i form av klumpar. Hade du ljus rosa flytningar och lite blod i flera dagar innan missfallet satt igång? Jag förstår att det kan se otroligt olika ut. Jag försöker att inte oroa mig och bara njuta men det är jättesvårt…

[Miiika]
0

Nej, det tror jag inte att jag hade. Plötsligt så forsade blodet…

Oroa dig inte :) Den lilla mår säkert bra där inne :)

Intehärutandär
5

Min mens har nog ställt in sig rätt nu efter förlossning. Har ägglossning på min dotters första namnsdag, vill gärna ta det som ett tecken från min ängel.

[Miiika]
0

Vad fint att det är just den dagen, det är säkert meningen :)

Charlotte94
0

Jag hoppar in här då jag och min sambo försöker att bli gravida igen efter ett missfall. 

tänkte dela med mig av min berättelse till er, och själv hoppas jag att det kommer att gå vägen nästa gång. Men är så sjukt orolig att samma sak ska hända nästa gång.

• Vet inte vad som hände men åkte in till akuten för att jag fick en liten blödning, tänkte först inte åka in men vi gjorde de ändå. Där gjorde de ett ultraljud och såg att barnet i magen var dött i vecka 14. Sedan dagen efter fick vi åka till gyn och bekräfta att de var ett missfall. Mins att vi tänkte att de kanske inte var ett missfall utan att de bara var något fel på maskinen som de hade på akuten eftersom att den var så gammal. Men de är väl sådan saker man tänker eftersom att att man inte vill inse vad som har hänt. Men hon på gyn bekräftade missfallet och sa att vi skulle vänta en vecka och se om de ville komma ut av sig själv. Gjorde de inte de så skulle jag få tabletter eller komma in och skrapas. Men redan samma kväll fick jag så ont i magen att jag bara kunde skrika och gråta. Så jag och min sambo Johan fick köra in till akuten där de konstaterade att de var påväg ut för livmodern, men jag hade så ont så jag bara skrek. Ingen kunde få kontakt med mig så jag fick två morfinsprutor, en i sidan av magen och en i armen. De bara forsade ut blod, efter ett tag kom de ut och jag fick åka upp till avdelning 3 på Ystad lasarett. Men de slutade inte blöda, de kom bara mer och mer. Vid ca 04:00 på natten blödde de precis lika mycket och jag började förlora medvetandet helt efter att ha blött och spytt så mycket. Någon timma senare bestämmer de sig för att flytta mig till operation men innan de får jag två påsar blod. Sen åker jag upp på operation och de hittar en liten bit av moderkakan som satt kvar. Sen försöker de få stopp på blödningen, och jag får komma till uppvaket. Sen får jag stanna ytterligare några dagar eftersom att jag är så svag och få mer blod. Jag tappade nästan 3,5 liter blod av de 4,5 liter blod som jag har i min kropp.

Så nu är jag och min sambo som sagt oroliga att de ska hända igen. Min sambo är rädd att han ska mista mig som han höll på att göra förra gången så tror att han är mest orolig över det hela. Men jag är också lite orolig över att jag inte ska klara det, Men har fått prata med min gynekolog och vi har diskuterat framtida graviditeten och planerat den så jag vet vad jag ska göra.

Det jobbiga är att vi har både vagn säng och kläder mm så vi har typ allt man behöver och det känns jobbigt att ha det här hemma men samtidigt är det skönt att ha det här hemma eftersom att vi slipper att köpa allt sen.

Känns skönt att äntilgen skriva av sig om allt som har hänt. ni för givetvis ta bort mitt inlägg om ni inte tycker att de passar sig här.

[Miiika]
0

Det är alltid skönt att skriva av sig! Vilken jobbig tid för er båda! Hoppas att ni vågar satsa igen nu, det kommer att gå bra :)

hellomissduh
0

Åååh, vet inte vad jag ska tro om min kropp :( mina bröst har ömmat som bara den denna veckan. Mest idag, och mest högra bröstet :P brukar inte ömma innan mens, och vågar inte hoppas på att det kan vara tecken på graviditet. Ska åka utomlands om 6 timmar. Vill ju inte jättegärna ha mens på resan heller :P

[Thiah]
0

#240 oj! Måste ju gått så dåligt för er som det bara kan gå vid missfall. :( Lycka till i framtiden

[AmandaBorg]
0

BIM på fredag och jag har varken några gravid- eller menssymptom. Ena bröstet ömmade på ena sidan häromdagen och en dag förra veckan hade jag lite värk i tjejmagen, men det kan ju vara precis vad som helst. Jag har för mig att jag brukar få mensvärk två-tre dagar före mens, förhoppningsvis får jag varken ont eller mens.

mollyt
5

Glömde skriva igår, då plussade vi! (Jag rekommenderar digitalt test, då är det ingen tvekan! ) Är i vecka fem nu (4+1) så väldigt tidigt. Vi kommer berätta för mina föräldrar i helgen - vi vill att de ska veta och det spelar ingen roll att det är så himla tidigt ännu, om något händer så vill vi ha deras stöd!

Luvinis
0

I torsdags var sista dagen jag tog piller. Nu är jag fundersam på hur lång tid det ska ta innan mensen kommer.. Vi hade sex precis när jag slutade.. Kan det vara möjligt att det gick så snabbt? (Piller som uteblir mensen)

Är det fler som har erfarenhet av att sluta med piller, och när har eran mens satts igång?

mollyt
0

#246 för mig tog det 3v efter stt jag tog sista pillret tills att mensen kom. Då hade jag ätit piller i 9 år ovh inpricka varit mensfri under de åren. Men jag har hört sååå olika. Allt ifrån att en del blivit gravida utan mens innan till de som inte fått mens på ett år efteråt. Ha sex ni och njut av det, det tar den tid det tar innan cykeln kommer igång. Lycka till!

Luvinis
0

#247 Tack för svaret. Är bara att vänta och se då och som du sa njuta under tiden :)

mollyt
0

#248 Det rycker jag att ni gör rätt i! Det är trots allt inget som ni kan påverka (när cykeln kommer igång) så därför är det psykiskt snällare att bara "glida med", njut av att du slipper hormonerna och ha sex med kondom. 😉

Denna kommentar har tagits bort.
HMC
0

#246 Jag slutade med mina piller i januari/februari i år, blev gravid i april. Det var då mindre än 3 månader. Dock åt jag minipller (Cerazette) vilket kanske gör situationen annorlunda?

Håller med #247 - njut av tiden! Det kommer när det kommer :)

Mara-Bell
0

4 dagar till BIM nu, så väntar med spänning :-)

[AmandaBorg]
0

Igår kom mensen. Hoppas på bättre lycka nästa gång.

Mara-Bell
0

I dag kom mensen, får bli nya tag när den gått över.

MamsenTramsen
2

Nu är mensen över och vi får hoppas på andra gången gillt! ÄL om exakt en vecka, så nu gäller det att försöka få tvååringen i säng i tid om kvällarna. Nu under srmestern har dygnsrytmen blivit lite förvrängd 😅

densomundrar
0

Hur går det för dig hellomissduh? Vi har ju försökt ungefär lika länge om jag inte missminner mig? Hoppas resan varit trevlig? :-) Beräknad mens på fredag, just då åker jag iväg på den enda aktivitet som jag kommer göra under semestern. Inte så kul då jag brukar få enligt mig svåra menskramper och jag ska spendera halva dagen i en bil och en veckan framåt i en husvagn. För ja, jag är övertygad om att det inte blev något denna gång heller, har nog helt gett upp, ska ringa gyn när jag kommer hem från "semestern"….

hellomissduh
0

#256 Ja, jag fick mensen på resan så det var ju inte så kul :P men annars var resan underbar, så härligt att komma iväg :) ungefär lika länge tror jag, fick MA i november, så har ju försökt sen dess att bli gravid igen. ÄL i helgen, så får se hur det går :)

densomundrar
0

#257 måste vara skönt ändå, trotts missfall, för då vet du ju att ni kan. Håller alla tummarna för er.

hellomissduh
1

#258 Jaa, det är riktigt skönt att veta att jag kan bli gravid. Fast kan ju ändå inte fatta vrf jag inte blir det igen? Är ju ändå 8 månader sen :/ Håller tummarna för er oxå!

densomundrar
0

#259 ibland tar det tid bara, eftersom ni lyckats en gång så är jag ganska säker på att det kommer tids nog för er :-)

Luvinis
1

2 veckor har gått sedan jag slutade med mina piller. Ingen mens än. :)

Jag hoppas redan att det tagit, men vågar heller inte hoppas för mycket. Håller tummarna för er andra som försöker bli gravida! :)

MamsenTramsen
1

Ägglossning igår/idag, men fick tyvärr till det lite dåligt denna gång då mannen var i väg hela helgen. Det stör mig något så oerhört att känna att man inte "maxat" alla chanser… BIM ca 7-8 aug, så nu startar den långa väntan.

MamsenTramsen
0

Solskensstumpan hur går det för er? Du har väl också ÄL snart?

Solskensstumpan
0

Hej! Har inte varit inne här på flera veckor då jag inte hunnit. Ägglossning har varit och farit. Hann bara ha sex en gång under den fertila perioden, och två dagar före själva ägglossningen så tror nu knappast någon bebis infinner sig denhär månaden.

Har tre dagar till beräknad mens och är 100 % på den kommer denna gång också eftersom vi inte prövat desto mera denna ¨period. :) men det känns helt ok då man inte ändå prövat, då blir man inte heller besviken då mensen dyker upp.

MamsenTramsen
0

#264. Ok! Skönt att tänka på annat! Då är det som jag. 2 dagar före ÄL. Tror inre heller det blir nåt denna gång. Hoppas ändå att du meddelar om det skulle bli ett plus! Ha det så bra!

[AmandaBorg]
0

ÄL på söndag. Har planerat att ha sex i fyra dagar nu men det har inte blivit av. Sambon slutar jobba 0.30 på nätterna och kommer hem strax före 1, och jag har varit så fruktansvärt trött att jag knappt har märkt att han har kommit och lagt sig. Nu är jag dessutom förkyld och jävlig. Men jag får försöka få till några mystillfällen ändå och hoppas att någon liten hittar fram och sätter sig. 🙂

Solskensstumpan
0

Absolut, jag hör nog av mig om det plussas, men tror inte det. Skulle nog bli väldigt överraskad då, så lätt kan det inte gå. ;)

Elin89
0

Behöver er hjälp.. Skymtar jag ett supersvagt streck?

hellomissduh
0

#268 Jag tycker jag ser ett iaf :)

Elin89
0

Ser ut såhär om jag mixtrar lite 😂

jackiejohn
2

268#-270# På första bilden ser jag bara 1 streck, på andra bilden ser jag det men då du mixtrat så vågar jag inte säga varken bu eller bä så mitt råd är att ta ett nytt test om ett par dagar och då med morgonurin.

Elin89
0

Nej men precis, har man mixtrat så kan man ju inte alls va säker. Beställde nya tester igår från testlagret, hoppas de kommer imorgon! :) är ju bara på äl+ 9/10 men jag har haft sån mensvärk i några dagar nu och fick en känsla igår att nej nu testar jag för skojs skull. Men får nog bli ett nytt ganska snart. Vi ska ha sommarfest hemma hos oss med drinktema på lördag… Känns inte optimalt, hur ska jag komma undan det liksom! Får skylla på att jag haft världens migrän och att jag inte vågar dricka :-p

[TanatosNyx]
1

Om jag kikar "nerifrån och upp" på skärmen, alltså hukar mig och kollar uppåt, så ser jag strecket. 🙂

Flugan20
2

Hej, 

hittade detta forum av en slump och tonen verkar väldigt skön och hjälpsam här :) Är en 27 år gammal finlandssvenska som precis gjorde ett positivt graviditetstest, två tydliga streck kom upp (dagsurin). DOCK fick jag mens för 2 veckor sedan ??  Mensen varade ca 1 vecka men var lite konstig… Allt var normalt i en vecka efter mensens slut, men nu, dryga veckan efter mensen har jag haft en lättare blödning (brunt/rosa, fläckvis) samt otroligt ömma och störa bröst, detta har pågått en vecka. Därför gjorde jag testet.

Har läst att man kan ha mens trots att man är gravid men herregud, varför kan inte kroppen bara bete sig? Har ju såklart druckit en hel del vin (semestertider) i min ovetskap.

Vågar inte tro detta och har 100 % is i magen eftersom risken finns att min "mens" var ett missfall och att jag ännu två veckor senare har hCg-hormon i kroppen.

Någon som har erfarenhet av detta? Ska ta ett nytt, digitalt test imorgon och sedan ringa rådgivningen beroende på vad testet säger. TACK för svar :)

soundtrack
0

#274 en del blöder ju i samband med ägglossning (och det verkar ju stämma tidsmässigt). Jag vet dock inte hur mycket man brukar blöda då. ---- Själv går jag och väntar på en mens som aldrig kommer. Och jag tror inte att det är så att jag är gravid… Tog ur P-ringen för en dryg månad sen och fick den vanliga blödningen då. 2 v senare "skulle" jag ha ägglossning (om allt nu kom igång direkt dvs). Hade lite molvärk under ett par dagar då och även en sparsam blödning under några dagar. Hade sex en gång under dom dagarna, men det blev snabbt avbrutet så om det var ÄL så känns det ändå inte så troligt att det blev nått av det.. Så frågan är nu vad den där blödningen stod för. Om det var mens? ÄL-blödning? Eller nån annan form av mellanblödning eftersom att jag nyss slutat med hormoner. Så frustrerande! Tycker bara att min mens kan komma nu så jag vet att kroppen börjar komma igång igen o bebisverkstaden kan starta på allvar.

Flugan20
0

Ja så jäkla frustrerande att den där mensen ska styra allt! Hoppas din kommer i gång snart. 

De sjukaste är att min mens har kommit regelbundet på klockslaget och aldrig bråkat sedan jag var 11 år!? Så misstänker nog att kroppen är lite förvirrad… 

Även om detta var en ägglossningsblödning så är det ju lite konstigt att göra ett positivt graviditetstest bara en vecka efter ägglossning? :D Nåja, får väl ringa läkaren imorgon.

KeyBorn
2

Hej, jag har läst den här tråden ett litet tag och nu äntligen tänkte jag hoppa in här! 😊 Jag och min sambo tänkte satsa på en vår/sommar bebis 2016 💗 Det kommer att bli vårat första gemensamma barn men jag har en son sedan tidigare. Vi har planerat det här sedan ett år tillbaka men då bodde vi för litet, jag skulle byta jobb osv. Men nu äntligen är vi så redo man bara kan bli 😀 Jag har använt hormonspiral och skulle ta ut den i början på maj. Barnmorskan fick inte ut den och jag blev så besviken och ledsen. Vi tänkte inte börja aktivt förrän nu i aug men jag ville ge kroppen en chans att få tillbaka cykeln, så att jag även kunde ha koll på ägglossningen 😊 men en ny tid till gyn på sjukhuset kunde dröja upp till 3 mån.. Hade tur och fick en tid den 22/6. Och vilken lättnad, hon fick ut den! Jag fick sedan min första mens den 16/7 (hade varit mens fri unde mina år med spiralen). Enligt min app skulle jag ha ägglossning igår och jag fick även ett positivt ägglossningstest igår. Men jag vet ju att det inte måste innebära att man faktiskt har ägglossning och jag är så nojjig över det! Hade tidigare väldigt oregelbunden mens. Men jag håller tummarna nu och som jag längtar! 😊 Lycka till allihopa och hoppas att vi får våra plus snart 💗

Elin89
1

Keyborn, välkommen och lycka till! Jag jar tyckt att det är riktigt svårt stt hitta mon ägglossning. Litade på appen först, men denna månaden gjorde jag ett äl-test typ en vecka innan appen visade att jag skulle ha ägglossning. Och det testet fick kah positivt på! Vi fick till det några gånger under den perioden och känns som vi borde ha prickat rätt denna gång. Har nu haft mensvärk och ilningar i underlivet och tyckt att något är annorlunda. Men jag jag blivit lurad så många gånger.. Har tagit två graviditetstest nu, ett i förrgår och ett idag, inget med morgonurin. Tycker stt jag ser ett lite starkare (men fortfarande väääldigt svagt) streck.. Ser ni andra någon skillnad eller ser jag i syne? Så svårt!! Och man hoppas ju så mycket..

Niini
1

Jag skulle nästan våga mig på ett grattis baserat på det nedre #278 :)

densomundrar
0

Har inte orkat logga in på ett tag, haft alldeles för mycket att göra och detta med att bli gravid känns lönlöst. För ett år sedan var jag så förhoppningsfulla, längtade och såg framför mig hur jag nästa år och nästa semester skulle ha ett barn att ta hand om, helt underbart. Jösses vad naiv man var, jag lyckades inte ens att bli gravid till nästa semester :-( fick mens i förrigår. Tänkte ringa gyn i slutet av nästa vecka och be om hjälp, något jag ska förbereda innan?

Sarah
5

#280 Lägg inte massa skuld på dig själv, och känn inte att "du inte lyckas bli gravid till nästa semester heller". Det är så mycket som ska klaffa och det behöver inte vara ngt fel alls bara för att det tar tid (flera år för oss). Den dagen ni får er bebis kommer all väntan vara värt det, för då får ni precis rätt person.

[TanatosNyx]
2

#280 Du bakar någon alldeles alldeles speciell person, det tar tid att baka mirakel 🙂

densomundrar
0

#281 tack. Försöker att inte lägga skulden på mig själv men det känns som att vi inte kommer kunna göra det här själv. Det var naivt av mig att tro att vi redan skulle ha ett underbart barn i vårat liv vid den här tiden men man kunde ju åtminstone hoppats på att bakningen var igång vid det här laget. #282 åh, vilken fin tanke, tack för den. Men ska man förbereda sig på något sätt innan man ringer, någon som vet?

KeyBorn
0

densomundrar, hoppas verkligen att ni lyckas snart och att du snart får hålla om en liten bebis. Kan inte föreställa mig den eviga väntan.. Men kämpa på, jag håller tummarna! Själv hade jag ägglossning förrgår och ikväll kände jag hur det plötsligt stack eller högg till i äggstocken. Bara knappt en minut. Sen nu precis fick jag svagt molande värk och ilningar vid livmodern. Hoppas att det är tecken på någonting positivt. Vet såklart att man inte ska överananalysera alla symtom. Men det är bara sååååå svårt att låta bli :/

densomundrar
0

#284 tack. Håller tummarna för tt det är något.

Sarah
1

#283 ibland tar det bara tid, och man mår inte bättre av att lägga skuld på sig själv. Det finns en anledning till att vår dotter heter Elva. Vi försökte lite mer aktivt i ca 2.5 år innan jag blev gravid, men vi hade börjat prata om barn tidigare och gjorde ngt försök eller två i slutet av 2010/ början av 2011 och skämtade om att om det blev en flicka som föddes 11/11/11 så skulle hon såklart heta Elva oxå. Så eg tog det nästan 4 år (med sporadiska försök i början) innan vi fick vår Elva (1 vecka gammal idag). Inget var fel på oss, det tog bara tid :)

densomundrar
0

#286 plötsligt händer det :-) Men tycker du inte att vi ska sök hjälp?

Sarah
1

Jo självklart ska ni söka hjälp. Tänkte mest att du inte ska gå runt och tänka att det är fel på dig och skuldbelägga dig själv. För oss spelade det inte så stor roll, därför hann vi inte söka hjälp, men för dig är det väldigt viktigt, så självklart ska ni ta hjälp när det finns :)

Luvinis
0

3 veckor och 3 dagar sedan jag slutade med mina piller. Ingen mens ännu och känner mig illamående. Så mot helgen om ingen mens synts till då heller så kommer jag göra ett test. Så håller tummarna :)

Intehärutandär
0

Och här kommer en som väntat 16 år på (nästa) barn som slutade i PSD. Jag har tur att ha ett barn, så jag kan vara lite avslappnad för det inte gick denna månad heller. Skulle gå i tusen bitar annars.

[Thiah]
0

Stänger denna tråden och gör en ny. Så fortsätt där :) http://gravid.ifokus.se/discussions/55bede01ce12c423eb0012b1-vi-som-planerar-bebis-2016-3

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.