Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 2300 ggr
mollyt
0

Tips på laxerande mat?

Jag tror inte att jag är ensam om att magen har segat till ordentligt. Jag tror att den stora boven är att jag minskat mitt kaffeintag så mycket. Tidigare (innan jag var gravid) kunde jag utan problem dricka 6-7 koppar kaffe varje dag, nu dricker jag bara 1. 

Vad har ni upplevt ha hjälpt er bäst? Katrinplomminjuice?

Aleya
0

Är inte gravid. Men skulle ändå vilja tipsa om kokosolja. Smörjer tarmen bra. Ha en tsk av de i kaffet så kan det smörja tarmen.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Tjeja
1

Plommon i alla former! Plommondryck är standard att ha tillgång till på sjukhus för att förebygga förstoppning o trög tarm. Finns i vanliga matbutiker att köpa också.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

starhawk
1

Har prövat mig igenom olika laxerande födoämnen eftersom jag har IBS-1 men dom hjälper inte på långa vägar så bra som vissa receptfria produkter på apotekshyllan, Movicol och dess kloner håller magen igång!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

AnnaFagerell
1

Päron är laxerande och undvik choklad och alla mjölkprodukter så hjälper det bra. Försök motionera

Medarbetare på djurskydd.ifokus

typjessica
1

Jag har fått carvings på persikor och dom sätter fart på magen kan jag säga 😛

Sarah
1

Massa bönor, frön och frukt.

smurfis
1

Kokosolja!! går att ha i kaffet, smoothie eller liknande.

Sen dricka mycket vatten, röra på sig, undvik mjölk, öka fibrerna….

Äter du järntabletter kan de göra dig ännu hårdare i magen om du har otur.

[TanatosNyx]
3

Skyll inte på det stackars kaffet, kroppen utsöndrar massa relaxin för att göra tarmarna mjukare och mer flexibla eftersom dom behöver flytta på sig när livmodern växer. Detta gör att tarmarna arbetar mycket långsammare, och man blir förstoppad. 🙂

Vad gäller mediciner så är det främst lactulos som rekommenderas till gravida.

mollyt
0

Tack för era svar! Ska testa mig fram, har köpt katrinplommonpuré och fikon och lite gott och blandat idag. Tänkte prova det först och sedan får jag besöka apoteket om jag behöver något annat!

Tack #8 :D Då kan jag ändå få tänka att det blivit så ändå, även om jag inte druckit mycket kaffe tidigare.

Vixxen
0

Messmör är laxerande!

Litenloppa
1

Jag äter 1,5 msk chiafrön till filen på morgonen tillsammans med fiberrik müsli. Mellan 6-8 timmar senare gör magen vad den ska, varje dag och utan dramatik eller mediciner 

mollyt
0

Åt tre fikon igår och hade en matsked katrinplommonpurré på mandelgröten nu i morse. Ska se om jag kan få in lite vardagsjusteringar som gör det lättare. Linfrön ska jag testa, åt det mycket förut men har liksom glömt bort det. Chiafrön bildar ju också gelé i vatten så det kanske går att variera med. Jag får prova mig fram.

PerhapsimAnna
2

Jag skulle vilja säga att du ska tänka på att dricka mycket vatten, ca 2-3l om dagen och försöka hålla dig i mycket i rörelse som möjligt. vet själv att det är supersvårt att klämma i sig massa vatten men bär med dig en vattenflaska. Sedan som många har sagt så är alla typer av frön bra, bröd med mycket frön, frö på gröten och frö på yoghurten till exempel!

LoAEmma
1

Funkar inte huskurerna så testa Inolaxol, det kör jag med!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

starhawk
0

#14: Beror på det, IBS och Inolaxol passar till exempel inte bra ihop, i mitt fall ledde det till spräckt ändtarmsöppning två gånger i rad

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Linusidah
3

Min mage har också segat till sig rejält sen jag plussade, trots att jag testat allt möjligt som ett par kiwi och mogna päron om dagen, dricka minst 2 liter vatten per dag, hålla igång med vardagsmotion och träning, frön på fil och i gröt osv. Nu är jag tillbaka hos mina gamla vänner torkade plommon (tillsammans med mycket vatten och motion) och det verkar funka bättre nu :) 

Värt att notera är att frön är bra, men tänk på att det finns ett rekommenderat maxintag på linfrö per dag. Det står även på vissa paket med chiafrön vad som är rekommenderat. Dessutom måste man komma ihåg att inga fröer hjälper tarmarna om man inte dricker mer vatten :)

Spöket
1

Ät en halv ask läkerol , det är garanterat laxerande men att akut leta efter en toalett var TS kanske inte ute efter ^^

Multi vad?

mollyt
1

#13 Jag dricker mycket vatten nu, har alltid ett glas vatten med mig på jobbet som jag smådricker ur hela tiden. Ett måste för mig att ha vattnet tillgängligt - annars blir det inte av!

#14 #15 Jag ska försöka med huskurer så länge det går. Nu har jag ingen IBS men de där sprickorna lockar ju inte direkt. Usch, stackare!

#16 Jag har också försökt med kiwi regelbundet, är ju dessutom gott haha! Jag är också tillbaka mycket på plommon och det känns helt okej just nu, hoppas att det håller i sig!

Haha, jag behöver nog ingen sådan akut laxerande hjälp #17 ;) Men vem vet, kanske får behov av det en annan gång.

jackiejohn
1

Jag åt katrinplommon puré under graviditeten, åt det med jämna mellanrum och det höll magen i trim 😊

HMC
1

Superbra tips här ju!

Jag har chiafrön, psylliumfrön, solrosfrön, gojibär och kiwi i min yoghurt på morgonen (man får se till att inte få i sig för mycket av det goda bara 😉). Har jag ändå problem så fungerar torkade aprikoser fint. Och vatten vatten vatten.

Katrinplommonpuré ska jag testa igen, har dock inte hjälpt så mycket tidigare.

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”