Gravid iFokus

Gravid

Etikettförsta-trimestern
Läst 4278 ggr
[postmortum91]
0

Foglossning vecka 10?

Det kanske inte ens är möjligt men jag undrar om jag REDAN fått lätt foglossning?
Jag är jäävligt stel typ i ländryggen och kan knappt gå ibland utan att det gör asont. Det är som att när jag sitter still för länge och ska resa mig eller gå så smärtar det till. Kan man ens få foglossning så här tidigt? Någon som vet?

Intehärutandär
0

Jodå, jag var sjukskriven i v 11-12 med första barnet för hemsk foglossning.

[postmortum91]
0

Men ska jag höra av mig till BM och berätta det här eller vad ska jag göra med denna nya "kunskapen"?

Intehärutandär
0

Du får hjälp via rehab. En sjukgymnast kan hjälpa med övningar, tens-apparat, glidlakan, akupunktur m.m.

[TanatosNyx]
0

min foglossning var värst första trimestern

Sarah
0

Tänk på att ta det lugnt, blir värre av att du är aktiv. Att sitta länge blir jobbigt. Ta små steg och försök att inte sitta med benen i kors. Så vila mycket. Om det blir jobbigt kan du ta kontakt med en sjukgymnast. Förhoppningsvis släpper det efter tag. Jag kände inte av speciellt mycket i slutet så kanske har du samma tur.

[postmortum91]
0

hur ska jag få hjälp av rehab/sjukgymnast? Jag måste väl berätta för nån först och vem ska det vara? BM eller läkare eller vem?

Sarah
0

Du kan ringa en sjukgymnast själv. Bara att googla en, fråga om de är duktiga på foglossning och boka en tid.

Intehärutandär
1

Det är lite olika i olika län har jag förstått. Berätta för BM först, så kan de leda Dig rätt. Det är bra att ta tag i det direkt, så Du har övningar intränade om det blir värre senare. Och kan bara ringa vid hjälpmedel.

villavägen
0

Tog mej knappt utför trappen mellan v7-14. Hade fruktansvärd foglossning samt problem med leder, främst fötter. Vad jag inte visste då var att jag väntade tvillingar och hade således dubbelt hormonpåslag.

jackiejohn
2

Fick min första behandling (har en svåger som är osteopat) i vecka 14 (13+nånting..) och då hade jag haft ont ett tag, min foglossning blev inte bättre men den var uthärdligt tack vare behandlingarna jag fick. Åka bil längre sträckor, bära tyngre saker, städa, promenera var jobbigt men man får hitta en teknik och takt som funkar och det kan ta ett tag :) Tänk bara på att om du en dag skulle känna dig pigg och smärtfri så kör inte på med massa saker utan ta det lugnt ändå för du får igen de trefaldigt efteråt ;)