Gravid iFokus

Gravid

Etiketthälsa
Läst 1394 ggr
[mmalinn]
0

kosten under en dag

Hur äter ni under en dag? Frukost, meliss, lunch, middag? Fler mellanmål eller bara när ni är sugna? Vore roligt och intressant att höra hur ni alla äter under eran graviditet, skriv gärna vilken vecka ni är i också och om ni ändrat kosten under graviditetens gång :)

HMC
1

En bra (jobb-)dag för mig ser ut såhär:
Till frukost äter jag en skål yoghurt med ett äpple/apelsin nerskuret, ingefära, psylliumfrön, solrosfrön och gojibär. MUMS och bra för magen. Sen typ två mackor (gärna det vita proteinbrödet NyStart från CarbZone - hur gott som helst och mättande!) med skinka/ish och ost. Gärna ett knäckebröd också med en speciell ost från Schweiz (Gruyère), det är min last haha. Dricker mycket vatten till det och gärna ett glas hemmagjort iste. Ibland en C-vitaminbrus på det.

Försöker sprida ut alla måltider därefter jämnt under dagen, blir nämligen inte så mätt på frukt och macka. Så därför blir det matiga mellanmål/måltider varannan eller vartredje timme.

Till middag blir det gärna något kött, typ kyckling, korv, köttfärs eller fläskfile, alltid med pasta eller ris, ibland potatis. Sen någon god sås till det. Älskar sallad och grönsaker men lyckas på något sätt glömma bort det ofta… I alla fall i matlådorna till jobbet. Matlådorna till jobbet är nästan alltid hemgjorda från scratch, men ibland blir det något köpt då jag inte hunnit med eller haft ork.

Förut åt jag stora måltider mer sällan, väntade liksom ut mega-hungern. Nu försöker jag äta små portioner oftare så att jag håller mig mättare längre. Slipper mycket av halsbrännan då också :)

Saker jag tycker mycket om att äta på annars om jag är lite småsugen på något är apelsin, äpple (Granny Smith, dom mörkgröna), sesamfrökakor. Torkade aprikoser och nötter fungerar också bra som lite mini-mellis.

Är dock väldigt svag för chips och sura godisar just nu så lite sånt kan det bli ibland… Dock absolut inte varje dag och speciellt inte på jobbet om inte min hjärna "krisar" haha.

Ska tillägga att jag är i v.17 (16+1) nu. Fram till v.12 hade jag svårt för den mesta maten så det blev inte så mycket sånt, faktiskt mest ingefärste och chips. Baconchips haha.

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

[Miiika]
0

Jag är i vecka 7 (6+6) och mår mest illa på morgonen, jag kräks inte men jag kan inte äta direkt. Jag försöker stoppa i mig något för bebisens skull, allt för det lilla livet :) Jag klarar av lite yoghurt och eventuellt lite müsli på det, sen blir det en frukt eller två på förmiddagen eftersom hungern brukar göra sig påmind då när illamåendet släpper. Till lunch blir det matlåda från gårdagens rester, idag köttfärspaj med haricoverts och sparris - jag älskar sås så gärna en stor skvätt vitlökssås till det. Till kvällsmat blir det oftast kött men sedan vi fick reda på att det ligger en liten, liten minibebis i magen tvingar jag mig att äta fisk två gånger i veckan (jurk - pojkvännen uppskattar det dock), vi äter aldrig fisk annars. Nu har jag ätit lax flera gånger, för att inte tala om räkmackor, havskräftor, hummerklo, torsk… Vi är lite dåliga på att äta sallad till maten så istället brukar jag äta frukt på förmiddagen och eftermiddagen och sedan brukar vi göra fruktsallad till kvällsmat. Ett av målen toppas dessutom med en folsyra-tablett :)

pälli
1

Vecka 21.

Idag ser matmenyn ut såhär.

Frukost:
En kopp kaffe, en tallrik havregrynsgröt, två knäckemackor med ost och gurka samt en frukt (banan, äpple, clementin eller kiwi). Ibland blir det 1 eller 2 ägg till också.

Lunch:
Gårdagens rester från middagen, men idag blir det en Broccoli- och ostpaj från Felix och till så har jag avokado och gurka.

Middag:
Idag blir det egen pyttipanna, men annars blir det bland annat spaghetti och köttfärssås, potatisgratäng, korv och makaroner, korvgratäng, köttfärslimpa, potatisbullar, blodpudding, lax med rotfrukter och dylikt. Simpel husmanskost.

Som mellanmål under dagarna så blir det knäckemacka, rostat bröd, fullkornsbröd från Fazer, müsli med fil (kan vara till frukost med ibland), banan, clementin, kiwi, äpple osv. I början av sommaren åt jag mycket jordgubbar, kräm kan jag också slänga i mig om vi har det hemma.
Mellanmålen äter jag ofta, matvrak som jag är haha.

Medarbetare på Chinese Crested ifokus.

HMC
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Med bara 3 timmars sömn i bagaget är jag vrålhungrig idag. Blir alltid så när jag sover för lite. Känner mig dessutom bakis (?) så svårt att få i sig ordentligt, speciellt här på jobbet.

Men idag började jag iaf som vanligt med min skål yoghurt med diverse tillbehör + två mackor till det. Och vatten i mängder. Det gick 2,5 timme, sen var jag bara tvungen att ha något för att inte tuppa av. Blev en tallrik kyckling- och pastasallad med mozzarella och hemgjord dressing. Vatten till det, återigen.

Nu ska jag ta mig en kopp med espresso och varm choklad (enda sättet jag får ner lite kaffe i magen trots smaken, vilket jag desperat behöver just nu). Har ett äpple som snällt väntar på mig i personalrummet.

pälli
1

#4 Har nyss avslutat min frukost och vill ha mer, haha! 😃

Sarah
0

Äter som vanligt, förutom att jag lagt till frukost. Hade en period i början då jag åt mer och mycket mer kolhydrater. Men inte längre.

HMC
0

#5 I feel you, haha, jag känner exakt likadant! 🥵

[WickedAlly]
0

Jag äter smörgåsar och ibland frukt till frukost, dricker juice eller kaffe till. Sedan käkar jag något litet till lunch för att hålla Willeman sällskap, kan vara ett par ägg med majonnäs, en smörgås eller så tar jag lite av makens lunchmat. 
Sedan käkar vi middag på kvällen. 
Någon gång äter jag en frukt under dagen men det är sällan. 

Har alltid ätit såhär, bm tycker ju att man ska äta tre större mål och två mellanmål om dagen men det går inte alls.

pälli
1

#7 Tur att mat är så gott! Haha 😃

Velinga1984
0

Just nu styr mitt illamående min kost. Vecka 7 (6+1). Alldeles för lite men av erfarenhet vet jag att jag måste lyssna på kroppen. Jag har fått sluta äta rent kött (samma som när jag väntade min minste) pga illamåendet). Frukost igår. Makrillfile i tomatsås samt några majsbröd med ost Mellanmål Glass och några majsbröd med ost. Lunch. Kall färskpotatis med gräddfil Mellanmål 1 tomat och lite riskakor Middag/kvällsmat Bakpotatis, laxfilé och kall sås.

[TanatosNyx]
1

#10 Väldigt bra kämpat med såpass rejält illamående, märks att du är van 🙂

Velinga1984
0

#11 Haha ja, jag blir illamående varje *pip* graviditet så vore konstigt om man inte lärt sig vad som kan funka. Men än så länge får jag behålla det om jag lyssnar på kroppen; och det är en ny upplevelse. En skrämmande situation. Bara kroppen får något att arbeta med varje gång så vet jag att det kan lindra illamåendet. Det svåra är att få kroppen att förstå det ;)

JH1990
1

Gud, nu har jag riktig dålig samvete. Jag är i vecka 11 (10+5) och äter bara bara toast med ost och dricker läsk. Det låtas helt hemskt, jag vet, och innan jag blev gravid åt jag väldigt hälsosamt (typ kyckling, fisk, broccoli, muesli etc… Lite kolhydrater och socker), men nu…. Jag klarar inte av att äta något annat än toast och dricka läsk (och vatten då). Min barnmorska sa jag ska äta det jag kan och vill så länge jag tar mina folsyra/gravid tabletter, men jag känner endå som jag verkligen borde äta något sunt varje dag. Hur gjör ni det? Hur mår ni inte illa av att äta många mellanmål? ( ju oftare jag äter desto dåligare mår jag) Hur planerar ni era måltider? Skulle vara tacksam för någon bra förslag :)

Velinga1984
2

#13 Håller helt med din BM, ät det du kan. Barnet far inte illa av den kosten :) När jag inte är gravid så äter jag sällan mellanmål men illamåendet kräver täta mål för att hålla sig på en jämn nivå. Jag planerar inte min kost, utan äter när jag känner att kroppen behöver mat.

Intehärutandär
1

Jag åt inte så mycket. Mådde fruktansvärt illa och tog mig inte upp ur sängen till spisen halva graviditeten. Blev en tugga hårdbröd eller salt kex, salta pringles, multivitaminjuice, te till vardags. Sedan fick jag pilla i mig så gott jag kunde om jag orkat göra matlådor. Förra graviditeten fick jag i mig mer mat trots starkt illamående för då gjorde mormor mat. Inga cravings.

[TanatosNyx]
2

#13 Hörredudu, inget ont om osttoast här inte, min Alvin är bakad på det från dag ett tills han banne mig kom ut 😛 en prima prins blev han på det. 😃 (och kexchoklad, ahlgrens bilar och oboy)

mollyt
0

Åh vad spännande! Jag äter nu ganska vanligt för att vara jag. I början av graviditeten var jag mycket hungrig mest hela tiden men nu (v6) är det ganska lagom. Jag äter frukost runt kl 5:30: Mandelgröt (ägg, grädde, mandelmjöl, mjölk med kanel på) och en halv kopp kaffe med mjölk. Häller upp ett glas vatten när jag är på jobbet. Försöker äta en frukt (har fruktkorg på jobbet) vid 9-tiden om jag kommer ihåg. Lunch runt 11-12. Matlåda från middagen hemma, oftast kolhydratsnålt och med grönsaker. Dricker vatten/kolsyrat vatten till maten. Vid 15:30 blir det kanske en kopp te och ibland en frukt på jobbet. Middag hemma runt 18-19-tiden. Här lagar vi mat och då blir det oftast mycket grönsaker till. Dricker ännu mer vatten!

smurfis
1

Jag har fått lägga till ett mellanmål på förmiddagen. Har även småätit ibland när jag mådde som mest illa i början. Åt även större portioner för jag var hungrig hela tiden. Det är lite bättre nu men jag äter nog mer än jag brukar fortfarande. Försöker inte småäta så mycket.

Kaffe har jag helt fått lägga ned… fixar det inte!

Äter lite LCHF/GI i vanliga fall men nu är det sånt jag blir sugen på… typ pasta, potatis, pizza, bröd…. så jag äter det jag är sugen på.

fluffis
1

Jag har inte ändrat måltiderna så mycket men jag äter mindre portioner och betydligt oftare. Frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, kvällsmat, mellanmål 🙂Jag har märkt att mellanmålen blivit viktiga för mig, dels som ett vapen i att aldrig gå hungrig och som en konsekvens plötsligt stoppa i mig för mycket av fel saker. Och dels som ett vapen att hålla blodsockernivån jämn. Jag måste det pga diabetes.

Jag har också lärt mig mycket om vad olika livsmedel/maträtter ger för utslag på blodsockermätaren, väldigt lärorikt. Vissa saker har jag varit tvungen att välja bort, t.ex. marmelad.

HMC
0

Var på Teneriffa en vecka med maken och kom hem nu igår. Vi (jag) var helt inställda på att frossa då vi köpt All-inclusive. Men icke. Utbudet var urkasst och det som fanns var faktiskt inte gott. Haha. Så åt sjukt mycket mindre där borta än vad jag gör hemma.