Plötslig förändring i brösten
Är gravid i v 7. Igår kväll när jag tog av bh:n var brösten plötsligt svullna, ömma och väldigt varma. Kändes precis som efter missfallet när mjölken rann till vilket såklart ledde till mjölkstockning. Ingen angenäm upplevelse… I övrigt hände inget liknande med brösten förra graviditeten, men alla kroppar och graviditeter är ju olika. Nu oroar jag mig iofs inte särskilt mycket men blev nyfiken på om andra varit med om detta? Just denna plötsliga förändring från "normal" till "BOOM" ;) Det känns dessutom verkligen hur otroligt varma dom är. Jag s redan är för varm ^^
Jag skulle tro att det är en kombo av hormoner och mjölkkörtlar. Vila från bh så mycket som möjligt då Du är öm. Prova att ha amningsbehå eller linnen.
Jag känner igen det där så förmodligen är det inget konstigt. I början av min graviditet var det vinter och jag använde inget sköljmedel och hade rejält sträva nytvättade badlakan. Jag tänkte inte på att jag var öm utan torkade mig som vanligt efter duschen. AJ! .. började nästan gråta så ont det gjorde. Nuförtiden är jag inte särskilt öm längre men det kommer väl igen när det är dags att börja amma :)
Nä jag är inte orolig. Tycker det är intressant och fascinerande vad som händer med kroppen :) Ömma bröst är ju en klassiker i graviditets sammanhang ^^ Det jag reagerade på var att dom helt plötsligt kändes precis som när jag hade mjölkstockning fast det rimligtvis inte finns någon mjölk som kan "stocka" sig; ;)
Stockning vet jag inte direkt, men du kan säkerligen ha känslan av mjölkstas, vilket beror på att mjölkgångarna och mjölkkörtlarna mognar och svullnar upp av hormonerna. När mjölken rinner till "på riktigt" kommer detta att eskalera enormt 😛 man får typ svårt att ha armarna hängandes rakt ner, för det ömmar ända ut i armhålorna.. man känner sig typ febrig och kan få ont i kroppen.
Ojdå, jag skrev visst typ exakt samma sak som Snövit fast med andra ord, bäst jag går och lägger mig när uppmärksamheten är såpass 🤪
Ja alltså mjölkstockning har jag haft så det vet jag precis hur det känns. Skriver ju också att jag vet att det inte är det som sker nu utan något annat och att jag inte är orolig. Skriver jag så otydligt?
är nog snarare jag som är snurrig, och inte du som är otydlig. 🙂 Jag läste inte ordentligt, fast jag tyckte att jag gjorde det.