Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 2663 ggr
emmaaaa
0

Försäkringskassan

Tjooooho alla :) Jag tänkte att jag snart skulle börja skicka in alla papper och sånt till försäkringskassan så allt är klart, ska även ansöka om gravidpenning då jag har ett tungt arbete. Jag fick mitt moderskapsintyg förra veckan :) hur ska jag gå till väga? Vart börjar jag? Hahah!. Jag fatta verkligen inget på försäkringskassans hemsida, eller jo fatta gjorde jag, men inte vart och hur jag ska börja? Nu antar jag att det är försent att ringa dom och jag jobbar morgon/dagtid så har svårt att sätta mig ner och ta mig tid att ringa dom utan att bli störd av min brukare jag tar hand om. Tänkte om någon vet hur jag ska börja så jag har alla papper mm :) och vad jag ska skicka till min arbetsgivare.

bohan85
0

skicka in moderskapsintyget till försäkringskassan så får du inom n¨gra veckoer ett startbrev med blanketter om inkomst att fylla i.

Hu man ansöker om ledighet pga tungt arbete vet jag tyvärr inte.

soundtrack
0

Jag skickade in moderskapsintyget och ansökan om GP samtidigt.

Sarah
0

Deras chatt funkar jättebra! Har använt den då det varit 300 i telefonkön och det har bara tagit några minuter så har jag fått hjälp.

soundtrack
0

Jag mejlade nån gång och fick svar inom ett dygn. Dock kan man ju bara ställa allmänna frågor via chat eller mejl.

Sarah
1

Jag fick hjälp genom hela proceduren att fixa min sjukskrivning på chatten. Jättesmidigt.

emmaaaa
0

Tack alla för era svar :) Kanske ska Tata chatten då för att få hjälp :) Men moderskapsintyget ska skickas på posten? Kanske dum fråga hahah!. Som #3 skriver vore det ju skönt att ansöka om gravidpenning samtidigt också.. men ska se om jag kan få kontakt via chatten :) antar att även den hat speciella "öppettider"?

soundtrack
0

Ja, du skickar det med posten. Tror du måste skicka in allt med post (eller går det att göra det via hemsidan numera?). Alla blanketter du behöver finns där iallafall.

emmaaaa
0

#8 jaa det kanske man bara kan göra, ibland så kan man ju typ skanna över saker mm :). Men jag tycker nog post funkar bättre ;) men då börjar jag med moderskapsintyget och ser om jag får tag på någon i chatten på FK och frågar vidare om gravidpenning :)

emmaaaa
0

Åååh #10 toppen Tack :) Jag kan inte bli omplacerad på mitt jobb, så då ska jag be min arbetsgivare fylla i den där blanketten :) Men då antar jag att FK måste ha mitt moderskapsintyg först för annars vet dom väl inte att jag är gravid? Eftersom att det står att min arbetsgivare ska skicka in det till FK själv tänkte jag. Om man inte tänker på gravidpenningen nu, men är det nu när man skickar in de andra papperna man ska skriva ut ut många dagar man vill ta ut samt hur länge man skava mamma ledig? För jag och min sambo (mest min sambo faktiskt) har bestämt att jag kommer ta en stor del hans dagar och jag vet att min syster tex bara plocka ut typ 3-4 dagar i veckan. Men sånt kanske man fyller i i efterhand? Hjäääälp vilken djungel detta är, känns verkligen som att jag inte har koll på något…

emmaaaa
0

såhär står det på ett exempel  dom hade skrivit på FK hemsida:

"skriv för vilken period du ansöker om gravidpenning, det vill säga från och med den första dagen till och med till den sista dagen. Tänk på att om du har ett fysiskt ansträngande arbete kan du få ersättning tidigaste från och med 60:dagar före beräknad förlossning. Du kan få ersättning längst till och med 11:e dagen före beräknad förlossning" 

jag är beräknad den 26 december, så jag kan ansöka om gravidpenning och gå hem 60 dagar innan 26 dec? har jag fattat rätt? :) haha

https://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/4a15bb18-bbae-4bb2-90e5-11fbf6e28afd/FK7205_018_IF_002.pdf?MOD=AJPERES

om nu länken funkar :)

soundtrack
0

Jag skickade som sagt in moderskapsintyget och ansökan om GP på en gång. Dom har ju en handläggningstid på ca 1 mån, så ville få in min ansökan så fort som möjligt. Mon chef fyllde i sin blankett och så skickade jag in den med resten av pappren (vi hade redan förberett allt både hon o jag så det var klart när jag fick moderskapsintyget så jag skickade in allt samma dag jag fick det). Ja, du kan gå hem 60 dagar innan BF. Föräldraledigheten kan du ansöka om via hemsidan, det är det absolut enklaste. Men dom måste ha fått in moderskapsintyget innan det går att göra det.