Energidryck? (Nocco)
Är det någon som vet om det är okej att dricka energidryck som varken innehåller koffein eller socker, men sötningsmedlet sukralos. Är i tidig graviditet nu (vecka 7).
Det är drycken Nocco jag syftar på. och innehåller;
Kolsyrat vatten, grenade aminosyror BCAA (l-leucin, l-valin, l-isoleucin), vitaminer (folsyra, biotin, niacin, B6, B12 och D3), surhetsreglerande medel (citronsyra), arom (jordgubb, rabarber), sötningsmedel (sukralos), färgämne (vegetabiliskt färgextrakt).
Är det någon som vet?
Jag kan inte se några som helst risker med det du har listat som innehåll i denna. 🙂 Om du tar gravidvitaminer så kan det vara värt att kolla så du inte överdoserar, om du konsumerar mycket av drycken. En gång hit eller dit ibland leder inte till någon överdos av vitaminer.
Kikade runt lite nu (då jag själv undrade typ samma sak!) och hittade det här:
http://nocco.se/faqs/
"Är det någon som inte rekommenderas att konsumera NOCCOs produkter? 
Vi rekommenderar inte barn, gravida eller ammande kvinnor att konsumera NOCCOs produkter. "
/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)
”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”
nu ska jag inte gå emot deras uttalande, men säkerligen garderar dom sig OM minsta lilla grej skulle uppstå. 🙂 men följ rådet eftersom det fanns.
Tänkte likadant, det farliga i energidrycker brukar väl vara koffein och taurin? I vissa fall för mycket guarana kanske? Jag skulle följt rådet :) säg gärna till om du (ni) hittar någon energidryck som är godkänd!
/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)
”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”
#4 Precis 🙂
Jag vet inte om det är intressant för dig men jag hittade i en broschyr att sukralos är ett av de där sötningsmedlen som inte ger utslag på blodsockret. Det är ju skönt om man tänker på graviditetsdiabetes eller diabetes eller vikt överhuvudtaget, tycker jag 🙂
Om sukralos är lika mycket testat som aspartam och acesulfam vet jag dock inte.
Tusen tack allihopa för svaren! Jag följer det rådet tills jag hör eller vet något annat, och isåfall skriver jag här så ni vet också :) tack igen! kram på er