Gravid iFokus

Gravid

Etikettförlossningen
Läst 3873 ggr
[postmortum91]
0

föda i Norge?

Jag skulle jättegärna vilja föda i Norge. 
Min sambos pappa bor på västlandet i Norge och det hade varit jättetrevligt om vi kunde tillbringa månaden runt förlossningsdatumen där. 
Anledningen är för att jag inte litar på sjukvården i Sverige och har hört att Norges sjukvård är sååå mycket bättre. Jag har dock några funderingar som ni kanske kan hjälpa mig med:

* Vi bor själva i Värmland, och måste isåfall antingen flyga dit eller åka bil väldigt långt, typ 60-65 mil, kan/får man flyga som höggravid?
*Vi tänkte ta med vår hund och 2 katter också, och isåfall måste vi ta bilen, hur tror ni det kommer bli att åka bil 60-65 mil med en nyfödd bebis, hund, katter och allt tillbehör?
*Har någon fött i Norge och vet vad man behöver tänka på?
-Kostar det pengar, hur mycket?
-Kan det vara bra med en försäkring isåfall?

Ge mig gärna fler tips och tankar kring det.

ChristineL
9

Vill bara säga det att sjukvård och förlossningsvård är inte samma sak ;) För Sverige är världsbäst på förlossningsvård och eftervård :)

teddykaniner
0

Är inte gravid själv men eftersom så många kvinnor föder barn i Sverige och det går bra tror jag nog inte att du borde oroa dig alls. Det går nog bra! Är en människa som gillar logik och tycker inte det alls verkar logiskt att åka till Norge när det finns samma sak i Sverige också. Tycker det vore mycket enklare och mindre stressigt för er alla att stanna i Sverige under din sista månad som gravid.

Med vänlig hälsning,
Jenny

[postmortum91]
0

#1 Jo jag vet, men jag har hört allt för många som är missnöjda, speciellt där jag bor. Jag är rädd för att det är personalbrist, det kommer en ny hela tiden och inte har koll och jag blir orolig för att det hela tiden kommer någon ny jag aldrig sett förut.

ChristineL
6

#3 - Skriv ett förlossningsbrev där du klargör att du endast vill ha en och samma barnmorska (undantag vid skiftbyte såklart men det är du förhoppningsvis bara med om max ett).

Tänk också på att barnet kan komma långt före bf, hur blir planerna då? Och att åka så långt med en så nyfödd, nej aldrig i livet att utsätta mig, bebis och djur för det! Det är inte kul med bebis som skriker så fort man sätter den i bilen och det är inte kul med åksjuk bebis. Ni måste också stanna flera gånger både för att rasta djuren, mata bebis, mata er själva, toapauser och kanske blöjbyte en gång i timmen. Är det värt det? För att inte tala om risken för olycka när man kör så långt.

[postmortum91]
0

Okej, jag förstår vad du menar. Jag skriver ett förlossningsbrev och hoppas på att det räcker :)

Sarah
4

Tycker också att det låter som en dålig idé. Utöver det som redan är sagt så vill iaf jag direkt hem efter bb, till mitt eget hem, min lugna plats där jag kan läka ifred och vi i min lilla familj kan lära känna varandra. Blir stressad bara av tanken på att ha andra människor där, samt sätta mig i bilen för en lång resa tidigt efter förlossningen.

[WickedAlly]
3

För att inte tala om att åka så långt i bil om man får problem efter förlossningen, t ex med svår ruptur eller om man blir akutsnittad. Skulle inte vilja sitta så länge i bil efter ett snitt, hujedamig.

JeFo
2

Och flyga får man inte som höggravid. De flesta har en gräns runt v 35 om jag inte missminner mig…..

jackiejohn
0

Jag skulle inte åka iväg så..utan skriv ett ordentligt förlossningsbrev och diskutera igenom med din sambo så han kan föra din talan om du är oförmögen att göra det. Är det inte flygförbud efter vecka 28? 😁

[kerstinthemilklover]
0

Om du skall till Norge med djur så krävs det pass till hundar och katt och veterinärbesiktning samt vaccinintyg och avmaskningsintyg.

Vill du absolut föda i Norge så är Oslo närmare.  Men på sjukhusen så finns inte alls plats för pappor på samma sätt som i Sverige.

[TanatosNyx]
1

För att inte tala om att sätta en nyfödd i bilen en så lång resa hem!

Intehärutandär
0

Jag håller med Cristine att förlossningsvården är bra - enligt mina erfarenheter. Däremot är mödravården riktigt dålig i Sverige, där ligger vi långt efter - där sker de flesta misstagen.

JeFo
0

V 36 inom EU och typ v 34 för annat har de flesta tror jag…

[Thiah]
3

Jag skulle lita på svenska vården. Att få komma hem till egen säng efter dagarna på BB bar underbart.

JossanH
1

Små bebisar ska inte sitta i en sådan position som i ett babyskydd för länge då det inte är bra för bebisens rygg. Och som sagt krävs det en himla massa om du ska ha med dig alla djur dit i och med nya regler gällande pass och avmaskning. Och efter en förlossning är det sällan skönt att sitta många timmar på samma sätt som man gör i en bil. Västlandet i Norge är bland de bästa ställena på jorden (enligt mig), men skulle aldrig i hela mitt liv vilja göra den resan dit och hem…

Sajtvärd på Iller.ifokus