Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 990 ggr
emmaaaa
0

Ang blodsockret...

Jag blev inlagd igår igen med dropp pga mitt extrema illamående/spyande. Innan dom släppte hem mig så tog dom mitt blodsocker och då hade jag 12 i socker, (vet inte hur man skriver haha) så hon sa att det var ganska högt och jag var tvungen att kolla upp det här. Har detta hänt er och hur ska man fortsätta med detta? Kan det *hoppas hoppas* bara va en engångs företeelse och att det är normalt igen? Jag prata med min bm nyss och jag måste åka till sjukhus nu igen. Har någon utav er haft högt blodsocker och vad gjorde läkaren/bm åt det? :)

[TanatosNyx]
0

men hade dom nyss tankat i dig glukosdropp och sen kollade sockret menar du? du får ju typ sockerlösning rätt ut i blodet…. 😕

emmaaaa
0

#1 ja precis.. jag och min pojkvän prata om det igår kväll att sockret borde va högt just för att man får den där sockerlösningen rakt in i blodet. Har precis varit på skuhuset igen och kollat sockret och det var ju precis som så att det antagligen va högt pga droppet. nu har det sjunkit, lite dåligt av sköterskan att inte nämna det igår istället för att skrämma upp mig om att jag eventuellt skulle få diabetes också. Men min bror har diabetes kanske därför dom ville kolla det lite ordentligt :)

[TanatosNyx]
0

gud så klumpigt gjort av dem! nej strunta i den siffran du. Börjar det stiga när du inte fått dropp däremot eller nyss ätit är det värre.

ChristineL
0

Det låter ju jättekonstigt att dom gjort så! 12 är skyhögt men inte konstigt när du fått det rakt in i blodet som sagt.

Under dina besök hos bm kommer dom kolla sockret och det ska helst ligga under 8, gränsen för graviditetsdiabetes ligger vid 10. Men det tar du med bm när du kommer dit och ja, borde strunta i den där tolvan.

emmaaaa
1

#4 ja, för jag blev verkligen livrädd att jag skulle få diabetes nu också.. hon kunde ju åtminstone säga typ "ditt blodsocker kan va såhär högt pga droppet du fick, men det kan va bra att kolla upp det" osv osv. Men inget sånt, utan bara att detta måste kollas upp för du har jätte högt blodsocker och just för att min bror har diabetes så låg jag i "risk zonen" . För i morse när jag vakna så hade jag en sån sjukt huvudvärk och ont i nacke att jag aldrig varit med om maken och min bror får likadant när han har högt socker. Jag fick det sista droppen vid 24.00 och vakna kl 7.00 så det kan ju va så att sockret fortfarande va högt just då. Men efter några timmar då jag fick tid hos läkaren igen så hade jag 5,8 så det var ju otroligt mycket bättre :) Och som du sa, bm kommer ju kolla sockret när jag är hos henne :)