Gravid iFokus

Gravid

Etikettförsta-trimestern
Läst 3797 ggr
tnoet
1

Hur ska man orka?

För två veckor sedan plussade jag, väldigt oväntat men inte ovälkommet! Har sedan ett par månader varit sjukskriven pga stress/depression, och har därför trott att symptomen jag känt berott på detta. Men tydligen inte. 

Jag kan inte sova fastän kroppen är så otroligt trött. Och jag mår illa precis hela tiden, samtidigt som jag är så förbaskat hungrig. Konstig kombination och oavsett hur mycket jag äter så blir jag inte mätt/slutar må illa. Vaknar om nätterna med kurrande mage och måste då äta något för att kunna somna om. Kräks inte, men har en såndär "kväljande känsla" i svalget konstant. Kan inte gå en meter utan att ha en vattenflaska till hands, då vatten är det enda som får mig må yttepytte bättre.

Ska det vara såhär?! Så tidigt?! Jag står inte ut.. Har ingen erfarenhet av graviditeter (varesig egna eller vänners) sedan tidigare och är helt rådvill. Är i vecka 9 (8+3) och kommer inte bli inskriven hos BM än på ett tag. Kan man ringa dem och be om hjälp mot illamåendet fastän man inte varit där? Jag kan inte leva ett normalt liv som det är nu, och det börjar bli jäkligt tröttsamt att bara ligga ner dagarna i ända.. Behöver tips och råd. Hjäääälp!

Sarah
1

Grattis till pluset :) ring bm direkt. Vi var på vårt första möte i v7 redan. Även utan illamående är det bra att ringa tidigt. Du kanske vill göra kub ex, så ska det göras ganska snart osv.

Sarah
0

Och ja, väldigt vanliga symptom tidigt i graviditeten.

VildaVittra
2

Ja, du kan höra av dig till dom eller till din allmänläkare. Men det är inte säkert att det finns något som hjälper tyvärr (det finns en medicin, men den hjälper inte alla), men du kan i alla fall få råd om hur du ska hantera illamåendet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

typjessica
2

Grattis! 😊 det är jätte vanligt att må dåligt så tidigt! Oftast vänder det om några veckor, finns självklar fall där det inte gör det. Ring till mvc och boka tid, ofta får man då komma in. Lycka till!

tnoet
0

Jag ringde BM samma dag som jag plussade, men fick inte tid förrän om ett par veckor. Verkar som det är väldigt lång väntetid. Och de verkade inte så "måna" eller vad man ska säga. Inte direkt glada för att få en patient till! 

Hon i telefonen frågade om jag ville boka in KUB, men eftersom jag inte visste vilket datum både jag och min sambo kunde så tyckte hon att bokningen av det kunde vänta. Vilken veckor ska man göra det testet i?

soundtrack
1

#5 V 11-13 tror jag det är, så det börjar ju helt klart bli dags att boka in! Det är helt normalt att må som du gör just nu, det är i början av graviditeten som det flesta mår dåligt. Många börjar må bättre runt v 12 ungefär, men det finns även dom som mår dåligt genom hela graviditeten.

Baaabz
3

Jag känner med dig, den enorma tröttheten och illamåendet som hela tiden ligger och pyr. Det som underlättade för mig när jag mådde som sämst var bubbelvatten och digestive. Trots att jag var hungrig kunde jag inte äta så värst mycket eftersom illamåendet gjorde sig påmind hela tiden. Har du provat postafen?  Det underlättade för mig tillslut, jag slapp gå omkring och se grön ut i ansiktet hela dagarna :D

Grattis till graviditeten förresten och all lycka :)

tnoet
0

Får ringa till BM imorn helt enkelt och rådfråga om måendet samt pusha på för KUB. Om man är lite jobbig och ligger på kanske det går fortare att få komma in. ;)

Jag måste äta konstant, annars mår jag jätteilla. Dock blir jag inte mätt när jag äter, känns så skumt! Och i den här takten lär jag väl rulla fram innan sommarn är slut.. Haha. Har inte hört talas om Postafen! Är det receptfritt?

tnoet
1

Tack för alla grattis förresten. Tror inte riktigt på detta ännu, trots att jag tagit 8(!!!!!) positiva tester hittills. :P

Baaabz
1

Postafen ska du kunna köpa på apoteket utan något recept! Är ju till för åksjuka men den har fungerat väldigt bra på mig :) du kan testa och se iallafall.

JeFo
1

Grattis! Helt vanliga "fel" du har. Förhoppningsvis vänder det för dig. Kommer oftast, om man får det superjobbigt, lättare dagar. Såna dagar gör att man orkar vidare. Jag bodde på toa från v9 till v23-24. Kräktes av allt! Postafen är receptfritt, är åksjuketabletter, Finns tom på Ica här. Sen finns det sånt på recept att testa. Mig bet inget på 😞 Hungern var det, som du beskriver, med nr 2 men även det vände. Mycket som händer med kroppen men jag stoppade i mig för uppenbarligen behövde jag det.

OlgaMaria
2

Standard är att man får komma första gången till barnmorskan ungefär i vecka 12 tror jag. Så jag tror inte det beror på att det är väntetider som du fått vänta, utan helt enkelt att det är så de brukar göra. Men om du berättar hur du mår och att du vill träffa en barnmorska för att prata om illamåendet osv så kan du nog få en tid! Man måste säga vad man vill, annars förstår de inte det. :)

KUB är inget som görs rutinmässigt. Det finns en risk att man får svar som inte stämmer helt, och går man vidare och vill göra fostervattenprov finns det en liten risk för missfall, kanske helt i onödan. Och vill man ändå inte göra abort vad proverna än visar så är det kanske onödigt att gå igenom allt det.

Har ju följt din andra tråd om stressen du upplevt på sistone. Känner verkligen med dig!

När man är så stressad förbrukas en massa vitaminer och mineraler på ett onormalt sätt och det är lätt hänt att få brist. Och det leder lätt till många symptom, t ex att man får svårt att sova, svårt att slappna av, illamående, hunger som inte tillfredsställs hur mycket man än äter.

Jag tycker du ska köpa en multivitamin för gravida, samt magnesiumtillskott (köp på hälsokosten där de har bättre upptagningsformer (magnesiumcitrat är bra t ex) och dosering, (du behöver 300-500 mg) som du tar på kvällen (svårigheten att sova beror nästan helt säkert på magnesiumbrist). Omega 3 tipsar jag också om för att det är himla bra när man är gravid men satsa framför allt på de två jag sa först. 

Och Grattis!! :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

typjessica
0

#12 fast i min kommun är det rutin att få träffa barnmorska någon vecka efter man ringt för att kolla hur långt gången man är, konstråd osv, sen är nästa möte runt v 12. Så det är nog väldigt olika. När jag gjorde kub så tog dom blodprov istället för fostervattensprov, det var tydligen dom nya riktlinjerna enligt min mvc, då finns det ingen ökad risk för missfall! Himla fiffigt! :)

OlgaMaria
1

#13 Jo det stämmer, men KUB ger inga säkra svar. Får man misstanke vid KUB har man möjlighet att gå vidare med fostervattenprov för att få ett säkrare svar. Personligen tänker jag att om jag inte vill göra fostervattenprov kan jag lika gärna låta bli KUB också. Men alla tänker olika. :)

sisela
0

#13 men kub består ju av blodprov och scanning? Och om risken värderas som hög så går man evt. vidare och gör ett fostervattensprov.

Eller menar du att de gjorde ett blodprov istället för fostervattensprov som steg nr 2?

typjessica
0

Fast dom sa att fostervattensprov är påväg bort och att det ersätts med blodprov. Jag ska inte säga för mycket ifall det vart missförstånd men det var ifall så dom sa till mig för ca 1 månaden. :)

soundtrack
0

Jag har läst att det finns ett blodprov man kan ta i stället för FVP redan idag, men det kostar x antal tusen…

typjessica
0

Nu fråga jag precis min moster som är barnmorska, jo vissa delar av Sverige ersätter fostervattensprov med blod prov det är säkrare även om risken för missfall vid fostervattensprov är väldigt liten. Varför det inte är standard är för att det är dyrt. Alltså en fråga om pengar.

Sarah
0

Det forskas på billigare blodprov iaf :) jag lämnade några extra rör till det då de tog de stora blodprovet.

sisela
0

hmm, min kommentar kom visst inte med. 
Provar igen då.

Det låter ju kanonbra att det forskas på det.

[TanatosNyx]
0

Yes det finns blodanalys som ersätter FVP :) kombinerat med ultraljud är det riktigt bra.

[WickedAlly]
0

Nipt-test kallas det va? Kostar typ 7000 om man går privat, hutlöst :o

Sarah
1

#22 ja ngt sådant, så lämna blod till forskningen om ni kan allihop, på så sätt kan det bli billigare och rutin för alla.

tnoet
1

#12 <3 Ja, det här minskade inte stressen direkt. Även om jag så klart är jätteglad, så är jag extremt orolig över hur mitt mående och min medicinering under första tiden har påverkat knyttet därinne. Men allt som allt är det positivt, något för mig att fokusera på att se fram emot! Något som ger situationen/livet en helt annan dimensom, så den andra skiten blir lite enklare att koppla bort. :) 

Gravidtillskott har jag ätit sedan dag ett. Magnesium har jag hemma, men inte tänkt att jag kan ta! Är så orolig över vad man kan och inte kan äta. Alla varningstexter på bipacksedlar blir helt plötsligt jätteläskiga sanningar som man inte vågar tumma på. Till och med vitamintillskotten står ju att man inte får kombinera med annat. Hur ska man lära sig allt sånt här?

Har nu fått tid till inskrivning nästa onsdag! Illamåendet kunde jag inte få så mycket hjälp med dock. Men ironiskt nog har det känts lite mindre jobbigt idag. Ska köpa en förpackning Postafen och ha som backup under helgen, då vi självklart ska resa 50 mil bort och umgås med familjen… Som inte vet och inte ska få veta något ännu.  :P

OlgaMaria
0

#24 Magnesium är jättebra att ta när du är gravid så var inte orolig för det. :)

Härligt att graviditeten skänkt lite ljus in i tillvaron i alla fall. Du får fokusera på det ljusa och positiva. :)

Och vad härligt att du har en bättre dag idag! Försök ta det lugnt och gör saker du mår bra av. Vi får hålla tummarna att det värsta ligger bakom dig nu. Under min senaste graviditet mådde jag som sämst innan vecka 8. Sen blev det bara bättre.

Intehärutandär
0

Man står ut. Jag har haft två otroligt jobbiga graviditeter med 16 års mellanrum. Man får ta en dag i taget helt enkelt och försöka fokusera på målet. Sätt upp delmål. I mitten av graviditeten brukar det kännas lättare och då passar man på att vila upp sig inför slutspurten. Försök tänka att 9 mån är så pass liten tid av ditt liv, så känns det litet lättare. Detsamma gäller förlossningen senare. Den lilla tiden med värkar är ingen tid alls i jämnförelse med ett helt liv. 🙂

---

Här får man blodprov + UL vid KUB. Finner man tvetydiga svar erbjuds man fostervattenprov. Där är missfallsrisken 1 på 200. Vi fick prova det sista efter vår dotter avlidigt i magen, för att ta prov på fostervattnet - men det fanns för lite att ta av. Det är ingen trevlig upplevelse.