Rul i v 13?!
Hej!
Jag måste fråga en sak som jag nu blev väldigt osäker på.
Imorgon ska jag och min sambo åka och kolla på våra bebis i magen, jag är i vecka 13 (ca 12+2) och vad jag har fattat det som så är det detta som kallas RUL, rutin ultraljud. och samtidigt ska vi göra kub testet som jag redan har tagit blodprov för. Så som jag fattat det som så gör man sitt första ultraljud i Norrköping/östergötland i vecka 13, så var det för min syster och många av mina kompisar i alla fall, om nu inget annat hänt innan som gör att man måste undersöka bebis.
Men jag fick tips av min BM att gå in och kika på en video på 1177 om kub testet och det kolla jag precis klart på. Men nu till mitt stora frågetecken, i den videon säger dom att man kollar om bebisen har alla kroppsdelar/att allt ser rätt ut osv i ca v 18? och jag har läst på vissa mamma bloggar/instagram att det är då dom har sitt första RUL men trodde bara det skilde sig från vilket län man kom ifrån.
Så vi får inte reda på imorgon om bebisen mår bra och att den inte har några missbildningar? mer att se om den lever och har växt osv?
för vi hade tänkt berätta för alla imorgon om bebisen och framförallt på mitt jobb som jag precis har börjat på och just för jag mår så dåligt med illamåendet så vore det skönt om dom vet om det.
Men nu blir jag ju nojjig om vi berättar imorgon, men att dom kollar allt sånt "viktigt" i vecka 18 och att i värsta fall måste avbryta graviditeten om det skulle va något allvarligt med bebisen.
känner att det bliv väldigt rörigt skrivit, hoppas ni förstår vad jag menar och undrar efter :) säg till annars, så får jag försöka förklara bättre haha.
RUL görs alltid runt vecka 18, då kollar man alla delar på bebis och beräknar hur långt gången man är.
I KUB som står för Kombinerat Ultraljud och Blodprov kollar man någon spalt i nacken och får ut ett värde tillsammans med blodprovet, din vikt och ålder och får fram ett nummer för att se risken för eventuella kromosonfel, så som downsyndrom t.ex.
Nej, RUL görs v.18-20 ;)
Detta är kub-test ni ska göra (KUB=Kombinerat Ultraljud och Blodprov). Ni kommer få se bebisen, det görs vissa mätningar och sen analyserar dom resultaten med blodproven du lämnat för att få ut en risksiffra på tre kromosonsjukdomar. Kort sagt :)
/Christine
För min del så blev vi inbokade för RUL för tidigt, var vecka 17 men för att kolla hjärtat ville de att man var i minst vecka 19 så vi fick komma tillbaks igen. Vecka 13 känns väldigt tidigt för att kunna upptäcka vissa defekter, vad jag förstått är den lilla fortfarande väldigt liten då och utvecklar nog väldigt mycket.
Super tack alla för era svar :) Då måste jag ha missuppfattat allt haha, men nu föll allt på plats! Då vet jag att jag är inbokad på kub imorgon och inget annat ;) det kanske bara är så att i detta län att man blir erbjuden ultraljud i v 13, för jag blev inbokad på ett utan att ens säga om jag ville göra kub eller ej :) för när jag va i v 8 så boka en bm in mig på ul imorgon och nu förra veckan när jag va hos bm igen fråga hon om jag ville göra kub samtidigt som vi kolla bebisen. För har alltid trott att i vårat län så görs RUL runt v 13, men då är det alltså kub :) men hur kommer det sig att alla går ut med den stora nyheten då? Okej inte alla såklart, så missförstå mig inte, men ni förstår kanske va jag menar :) Alla mina vänner har gått ut med bebis nyheten på tex Facebook vid ultraljudet i vecka 13, men då är det alltså kub testet de gjort och sett att bebis lever och att de kommit över den "magiska veckan" haha. Så egentligen är det en chansning då att allt är bra för att man eventuellt kan få dåliga besked sen i RUL v 18? Jag skulle tycka det skulle kännas så otroligt tufft och jobbigt om vi går ut med nyheten för allmänheten imorgon och sen visar sig att vi kanske måste avbryta graviditeten i v 18.. bor i en sån liten håla att alla skulle prata om det osv, inte för att jag bryr mig om alla andra om just en sådan sak är ju ganska känslig skulle jag tycka. Hur gjorde ni? Gjorde nu kub i v 13 och berätta ni då för alla? Eller vänta ni till efter RUL? :)
Man får aldrig något 100% resultat, utan ser allt bra ut då så gör det. Men det innebär inte att man får en frisk bebis eller att graviditeten fortsätter utan olyckor.
/Christine
#5 nae det har du så rätt i! Har en barndomsvän, han och hans flickvän förlora deras flicka i vecka 38 ganska nyligen och graviditet hade sett så bra ut innan med bebis, men helt plötsligt dog hon :( så det ligger ju verkligen en sanning i det du säger, man ska väl aldrig ta något förgivet! Men man måste väl också hoppas på det bästa, annars går man nog under tillslut :) hehe.
Man får försöka komma ihåg att de allra flesta graviditeter går precis som de ska :)
#7 ja man får försöka tänka på det :) längtar så otroligt efter att bebbo börjar röra sig där inne så jag (och så klart min pojkvän) kan känna det :) Men samtidigt känner jag en enorm panik/ångest över det, jag har kännt sedan jag varit väldigt ung över panik känslan av att känna en människa röra sig i mig. Jag tror att jag kommer tycka det känns helt groteskt utan att låta som en hemsk människa. Kanske ändrar uppfattning när jag känner av de första rörelserna :) Men oj va jag tycker det är helt sjukt att man kan ha en levande människa i sig…!. En skräcksam förtjusning haha.
#8 Haha, delar dina tankar helt och håller faktiskt. Jag älskar när vår bebis sparkar och rör sig där inne men samtidigt så är det ju en rätt sjuk känsla. Ibland lite obehagligt nästan.
Jag kommer nog aldrig tycka något annat än att hela barnskapargrejen är rätt knäpp, här sitter jag och producerar en ny människa liksom :P
Även jag känner igen den där skräckblandade förtjusningen 🙂
Verkar som att i de flesta landsting erbjuds KUB-undersökning till blivande mammor som är eller kommer att bli minst 35 år vid bebisens beräknad födelse. I andra landsting erbjuds KUB till alla. Sen finns det landsting som inte erbjuder KUB alls läste jag nyss på Vårdguiden. Trist ju.
Lite märkligt att du inte blev tillfrågad. Det är säkert samma film vi har sett och där är de tydliga med att KUB-undersökningen är valfri att göra. Vissa vill ju inte veta. Men de gjorde samma sak med mig. Jag är över 35 och har dessutom typ 2-diabetes och barnmorskan var lite stressad och bokade in mig på en KUB-undersökning bara sådär. Jag tackade och tog emot iofs 🙂
Hoppas det går bra med din undersökning! 🙂
I Östergötland erbjuds alla KUB, men även om man väljer att inte göra KUB så får man göra ultraljudet (antar att det är för att nån inte ska kännas sug tvingad att göra KUB bara för att få tidigt ul) . Därför bokas ul:et in på alla, men man behöver inte bestämma sig förrän man är där om man vill göra hela testet (även om man tagit proverna innan). På mitt KUB undersöktes barnet så grundligt det gick med tanke på åldern - man mäter alltså inte bara nackspalten. Även om man inte kan se allt så tidigt så får man nog ett rätt bra hum om huruvida allt ser bra ut.
#9 haha ja men eller hur, det är helt galet sjukt att man "skapar" en människa i sig själv! Det är så konstigt och fränt på samma gång haha :) Ja jag kan verkligen tänka mig att det är obehagligt i vissa stunder, har hört att bebisen till och med kan sparka så det gör galet ont? Men det kanske inte är för att den sparkar hårt utan bara att den sparkar mot något ömt där inne i magen? :) Det ska bli kul att se hur jag kommer hanterar denna "spark del", om jag kommer få den panik jag alltid trott och drömt mardrömmar om, har drömt flera gånger/år att en bebis sparkar och jag får sån panik att jag vill slita av mig magen för jag tycker det är så läskigt, så det gnager lite i mig.. men förhoppningsvis kommer om jag tycka det känns helt okej och alldeles fantastiskt, har väl för visso inte så mycket att välja på mer än att gilla läget :p men det kommer garanterat va en upplevelse i sig ;)
#11 Låter som ett smart upplägg :)
Synd de inte har så överallt. Här måste man vara över 33 och så var det även i Malmö så jag har inte gjort kub med någon av mina. Dock ett tidigt vul med tvåan, men det var av andra anledningar.
#12 Ja, en del bebisar verkar vara superstarka, haha. Ingen av mina har lyckats sparka så hårt, fast tvåan har fortfarande några veckor på sig i och för sig så jag ska nog vara försiktig med vad jag säger.
De flesta får ju lite mjukstart i och med att man oftast känner som fisksprattel bara i början, kan ju vara bra så får man vänja sig sakta. Istället för att bli sparkad det första som händer, då hade i alla fall jag hoppat högt :P
#10 ja för det läste jag också att det var där runt 35 års ålder som man blev framförallt erbjuden kub :) jag är ju "bara" 24 år, hinner fylla 25 innan bebis kommer :)
Jag vill göra kub testet så jag tacka och tog emot också ;) men ja lite lustigt att dom inte fråga mig först, men jag fick en inhoppare när jag va där första gången då min BM blev hastigt sjuk och va tvungen att åka hem när jag satt i väntrummet, så hon kanske missa lite info att ge mig pga stress. Men nu har jag min riktigt BM och hon fråga mig om jag ville gör kub så det får jag svar på imorgon om det ser bra ut :) tack så mycket🙂
#11 Jaaaaha okej :) då förstår jag varför alla gjort ett ultraljud vid vecka 13 i min kompiskrets haha. okej va skönt, då lär dom ju förhoppningsvis gör det på våran bebis också :) ska bli spännande att se hur det ser ut där inne och om bebbo mår bra :D
#13 ja men eller hur :) nu fick jag ett bra svar på varför alla i min kompiskrets varit på ultraljud i vecka 13, därför jag fattat fel ang RUL haha.
hahah va skönt ;) känns som dom absolut hårdaste sparkarna kan man "klara sig utan" :D
jaaaha, fisksprattel lät spännande :) när kan man känna de första rörelserna? eller "fisksprattlet"? :) jag kan redan nu känns hur det små bubblar i magen eller typ som myrkryp, men antar att det är en del av växtvärken/tarmarna för än är det väl på tok för tidigt att känns bebis? :)
#15 Skönt att få det utrett :)
Mjo, en del viker sig dubbelt har jag både hört och sett ett par gånger. Slipper gärna det ja :P
Några få känner väldigt tidigt, men som förstföderska är det nog allra vanligast att känna runt vecka 18-22 skulle jag tippa på. Sen är det ju annat som spelar in, vart man har moderkakan t ex :)
Tarmarna luras mycket där i början ja.
#16 hehe ja :) Jaså, men hjälp va läskigt om det kan göra så ont/kännas obehagligt..! Ja, jag förväntar mig nog inte att känna några rörelser förens då runt de veckorna du skrev just för att det är första bebis :) okej, om man har moderkakan tex i bak kant (säger man så?!) så kan man känna mer/tidigare än om den ligger i framkant? Kan man se redan nu moderkakans placering? :)
Måste bara fråga också, det står på mitt papper att jag ska ha en fylld blåsa imorgon för att dom ska kunna se bättre, men jag måste väl få kissa någon gång under dagen? Minns inte va bm sa .. ska göra ultraljudet kl 15.30 och börjar jobba kl 7 så kommer ju explodera om jag inte får kissa någon gång där emellan? Haha.

#18 hm, jag var på toa precis innan jag gick in och det var inget problem alls att se allt som skulle ses.
#17 Ja, man brukar känna lite tidigare om den ligger i bakkant. Men det varierar det också, som allt annat :) På ul kan de se vart den ligger men så länge den inte ligger väldigt långt ner så brukar de inte säga något om det så vitt jag vet. Fast fråga kan man ju om man är nyfiken. Nä, gå på dass som vanligt men om du är kissnödig när ni kommer dit så undvik toaletten. Det är vad jag fått höra i alla fall :)
man ska inte vara nykissad helst bara 😛är du orolig så svep ett par glas vatten typ en halvtimme innan.
#21 å på mitt sjukhus i Finland ska man vara nykissad. ;)
Haha nämen va olika det är #22 :) men då kissar jag på under dagen, kommer inte ha tillgång till någon toa efter 14.00 då det kanske blir bra då :) så dricker jag lite vatten! Tack för att ni hjälper till vid alla mina frågetecken :) guld värt verkligen!!
Haha bara för det kom jag på en till fråga som jag glömde fråga min bm, tas detta ultraljud/KUB på magen eller vaginalt? Tycker alltid det känns tryggast att ha klänning på mig vid vaginalt ul haha. Känner mig inte lika "naken" då än om jag har på mig jeans och ett linne tex.
#22 tror det beror på när i graviditeten ul:et görs? På kub skulle jag ha fylld blåsa, på RUL var det tvärtom vill jag minnas. #24 det kommer tas på magen
#25 okej, tack för svaret :)

På danderyds samarbetspartners säger de att det är en myt att man ska ha full blåsa. Det har du läst på ngt forum, men det är fel, gå och kissa sa de till mig.

Typ, så gjorde man på 70 talet, vi vet bättre nu :p

Och på mitt sjukhus i Danmark sa de absolut ingenting om blåsan vid KUB, så jag kissade gladeligen alldeles innan och det var som sagt inget problem med nåt.
Och här sitter förmanade lappar på toaletterna på mottagningen som gör kub/rul (antenatalmott.).
Lappar här med. I alla fall om tidigt ul/kub.
Som sagt, på KUB skulle den vara fylld, på RUL tom. Jag gissar att det är lättare att se om blåsan är fylld när man gör tidigt UL helt enkelt? (Jag har nått svagt minne av att vi fick det förklarat för oss, men jag kan inte minnas varför riktigt…)
Ja, blåsan "lyfter" livmodern så att den blir lättare att se :)
..vid RUL sedan spelar det väl ingen större roll kanske, då har ju ändå bebisen och livmodern hunnit bli såpass stora :)
Ja som #33 säger, så stod det på min lapp jag fick ang kub att blåsan skulle va "fylld" så att livmodern lyfter upp sig :) så nu håller jag mig så får vi se vad dom säger sen haha.
Spännande, är lite smått avundsjuk, vill också åka och tjuvkolla på min bebis ju :)
#36 hihi ja det ska bli himla mys och spännande att se bebisen nu :) har bara sett bebbo i vecka 9 och då slog hjärtat och allt såg bra ut av det man kunde se i den veckan, så hoppas det ser bra ut nu också :D vilken vecka är du i? :)
Det är nog stor skillnad på hur bebisen ser ut nu då :) jag gjorde VUL i vecka tolv och då såg man kroppsdelar och så tydligt :) Jag går in i vecka 34 i morgon, så snart får jag ju träffa honom på riktigt istället. Ska ju inte klaga direkt, hehe :)
#38 nämen ååh, då ligger du en bit före mig alltså ;) haha! Men så mysigt att snart få träffa eran plutt! Jag längtar så mycket efter våran, och jag tror "tyvärr" bebis kommer på julafton haha. Vi tror det är BF runt den 26 december. Vore roligare för bebis att komma i början av januari istället ;) Gud va spännande, nu blev jag mer pirrig om man kan se mera :) sist va det typ en klump med ett pickade hjärta haha.

#39 när jag gjorde kub i v 12 tror jag, så kunde vi se fingrar och ben som sprattlade. :) På en av bilderna håller den upp handen så man kan se alla fingrar.
#39 liten bit ja ;) Det är ju väldigt vanligt att man går över tiden, speciellt första gången så det kan ju lika gärna bli en januaribebis :)
Angående vul eller ul så har jag alltid fått göra vul innan v 16 så det där är också annorlunda. Vul görs om bebisen inte syns tillräckligt bra på ett ul.
#40 åh va mysigt :) hihi!!! Vi såg en sprattlande liten plutt där inne i magen som levde livet :D så otroligt häftigt att se, allt känns så verkligt nu :) och kub resultat va bra, hade en väldigt låg risk för DS så det var skönt :) Ja precis #41, jag hoppas på det :) en liten januari bebis hoppas vi på här hemma, för det var som vi trodde, BF 26 december haha.
#43 Vad härligt! Kan ju inte bli bättre :)
Therese här inne hade bf på nyårsafton förra året om jag inte missminner mig men henne lilla Elly är född 13 januari (Om jag inte missminner mig igen, haha). Så er bebis kan ju komma med god marginal in i januari :)
#44 nae verkligen inte :) så nu vill jag (vi) skrika ut det för hela världen haha, kan man säga nu att det är lite mer säkert efter v 12+ gränsen? :) även om man har haft ett missfall strax innan denna graviditet? Vi tänkte lägga ut den "hederliga Facebook bilden" imorgon hahah (töntigt det lät) när jag berättat på mitt jobb. Men så skrämde min mamma mig lite smått och sa "ska ni redan berätta? Är det inte lite tidigt, tänkte just för ditt missfall innan", och då fick jag lite smått en klump i magen..igen….. Känner verkligen att vi är redo att gå ut med nyheten nu, men nu vet jag barken bu eller bä. Vi vill ju kunna glädjas över detta och inte hålla det hemligt längre :)
Haha ja det tror jag faktisk jag minns att jag läste att hon gjorde :) men visst kan man väl få gå över i 2 veckor? :) eller är det mer/mindre? Ska bli spännande att se när den vill komma ut :D såå pirrigt!!
Du kan få missfall hela graviditeten, så ska man vänta med att berätta pga det så kan man få vänta länge ;) de flesta brukar vänta tills man går in i v 13 för då minskar risken rejält o ni har ju sett att er bebis lever nu så berätta ni :) Ang att gå över så är det lite olika från landsting till landsting, men vanligast är att man får gå över 14 dagar. Så är det även i Östergötland, man blir igångsatt på 42+0. Dom allra flesta föder dock spontant innan dess. Min tjej valde att titta ut på 41+6 :)
#45 Att haft missfall innan säger för de flesta absolut ingenting om en ny graviditet vad jag har förstått. Några få har ju bakomliggande orsaker men då har de ju oftast också fler mf i bagaget. Nu har ni som soundtrack skrev kommit så långt att ni sett att er bebis lever och frodas, är jag inte helt ute och cyklar så är mf-risken typ 0,3% (Någon får gärna rätta mig på denna punkt dock).
Och ja, två veckor är väl det vanligaste. Dock vet jag att Karlstad har (haft?) tre veckor, kanske finns fler.
#47 haha ja precis, min mamma kom väl på sig själv lite där när hon även sa som jag skrev i början av tråden att en kompis till familjen fick missfall i vecka 36 eller va det var och då sa hon "eller ja, så länge ska ni ju förstås inte vänta med att berätta". Men jag vet att det är av vänliga tankat hon sa det, jag är lite av en olycksfågel, allt händer mig med sjukdomar osv så jag vet att hon är orolig för mig och vill bara väl även om jag blev lite putt på henne hahah! Så tänkte nog att vi berättar nästa vecka, kanske på måndag då vi precis gått in i vecka 14 (13+0) även om dom dagarna inte gör någon större skillnad på den fronten kanske haha… Aaha okej, skönt att veta att jag inte behöver gå över mer än 14 dagar :) hihi vilken tajming på din flicka att titta ut lagom innan :) #48 ja det är det jag också fått för mig att jag läst någonstans, så därför börjar vi ju känna oss säkra nu, också just för att det verka bra med bebis idag :) och 0,3% lät ju som en väldigt bra siffra, hoppas den kan stämma :D
Jag tycker Du ska berätta när Du vill. Hur det än går, så är det skönt med stöd. Man får inte missfall sent i graviditeten. Då är det ett dödsfall. I Dalarna erbjuds KUB till kvinnor som fyllt 35. Jag valde det o allt var bra. Vi hade en frisk flicka fram till förlossningen. Då hade hon avlidigt under mitt värkarbete. Och hon var frisk, jag var frisk. Det finns alltså ingen magisk tid som avgör att man går säker. Barn kan avlida i plötslig spädbarnsdöd till dem är ett par år gamla. Råkar man ut för detta, så har man riktig otur. Det föds ju väldigt många friska barn varje dag.
Vi blev erbjudna KUB i v.13 (nästa vecka) trots att jag bara är 21. Dom sa att det inte brukar behövas men att man får göra om man vill ändå. Och vi valde att göra det, dels så att vi får se att bebis hjärta slår (endast gjort VUL i v.4-5, minns inte exakt, och då var det för tidigt för att se något annat än att moderkaka och livmodertapp såg bra ut typ) men också för att av. göra sig beredd på ev. DS.
Mest vill jag göra det för att få se lillen :P vi fick inte göra ett tidigt UL om vi inte ville ha KUB typ… Skumt. Men men.
Min man nämnde idag att han fått för sig att man "ska" göra det officiellt (FB-officiellt haha) efter första UL, men jag tror nästan jag vill vänta till RUL… Får se om vi kan hålla oss ;)
/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)
”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”
#51 ja men jag förstår dig, vi är 24 och 23 är men hinner fylla 24 och 25 innan bebis kompis, men det var ändå skönt att göra kub :) men vi fick göra ett ul ändå även om vi ej ville föra kub. Det va verkligen otroligt häftigt att få se bebisen :) hur den låg där inne och gjorde kullerbyttor haha. "Han" ville inte ligga still en enda sekund så det blev svårt för bm att ta någon bra bild för att mäta nackspalten haha. Så nu längst jag massor till RUL i v 18 för att få se bebis igen :D Vi valde att vänta en stund till att göra det offentligt, men igentligen vill man ju bara skrika ut det för man är så glad :D
Innan bebis kommer* ska det står haha