Hur var eran molvärk?
Känns som jag skriver ett nytt inlägg titt som tätt här inne haha. Men ni lugnar oftast ner mig så bra, googlar jag så kommer alltid det värsta upp…. så tänkte att jag fortsätter fråga er, så får ni svara om ni vill :) Men jag har en sak som jag grubblat över ett tag, i v9 (8+2) gjorde en läkare ett vaginalt ultraljud på mig och då såg man att fostret va i rätt storlek för den veckan och hjärtat slog så fint :) jag fick då utskrivet lergigan comp pga att jag kräks och mår otroligt illa. Nu är jag i vecka 11 (10+5) mår fortfarande illa och kräks, kräks inte varje dag längre skönt nog, men jag får "falsk alarm" ett par gånger om dagen då jag tror jag ska kräkas och får kväljningar osv. Kräks alltid när jag äter lagad mat framförallt och när jag rör på mig för mycket….. Men nu till min fråga.. innan jag gjorde ett vul i v9 så har jag haft en sån otrolig molvärk som jag haft ända sen jag plussa. Ibland hade jag så ont att jag kräktes, blev kallsvettig osv osv. Kände av växtvärken flera gånger om dagen, men nu sen v9 och sen jag börja med mina lergigan comp har jag inprincip inte kännt av någon växtvärk, i alla fall inte på långa vägar som innan. Kan i bland känna av en svaaaaag känsla av mensvärk liknande känsla. (Kan lergigan comp lindra "smärtan" tänkte om det är därför molvärken försvunnit?) Bör jag va orolig att nåt hänt bebben? Man kanske inte kan ta illamåendet/kräningar och ap ömma bröst/svullna bröst som ett positivt tecken. Jag gjorde det tills nyss så jag som sagt börja googla och det kom upp skräck historier….. Alltid ska det va något att oroa sig för hehe…… men jag tyckte att den där molvärken va ett tryggt symptom även om jag hata den när den väl dök upp….
Molvärken var som mensvärk, och kom och gick. En del får aldrig molvärk, andra dras med dem konstant. Vanligast är dock att det kommer och går. :) Sen har vi spökveckorna där du är nu, många känner ingenting då. Helt ogravid känsla alltså. :)
Glömde säga att själva värken kan vara allt från lindrig till så jobbig att man vankar runt och gråter.
#1 Aaaaha okej :) tyckte det kändes så "konstigt" att den helt plötsligt i v9/10 bara försvann, just för jag har haft en riktig jobbig molvärk innan. Men då kan den alltså komma och gå lite som den vill :) för visst jag känner ju lite ibland, men då väldigt svag molvärk. Oj, spökveckor lät läskigt haha. Vad innebär det? att som du skrev, att man känner sig ogravid? För det ända som sagt jag känner av är mina väldigt ömma och svullna bröst och illamående/kräkningar, hade jag inte haft dom symptomen hade jag nog aldrig trott jag var gravid längre hehe.
Hur länge är man inne i spökveckorna? :)
Jag hade molvärk tidigt i graviditeten bara, tror den försvann runt v 8-9. Sen hade jag bara lätt växtvärk vid ett par tillfällen efter det. Spökveckorna brukar börja runt v 12, då brukar många bli av med illamåendet osv, och sen kan man känna sig rätt så ogravid fram tills att magen börjar synas lite mer och man känner tydliga fosterrörelser, vilket kan dröja till runt v 20. Oftast gör man ju dock RUL innan dess, så från ca v 12 fram till RUL är det inte helt ovanligt att gå runt och känna sig rätt ogravid.
#5 aaha okej :) men då är det ungefär samma här med molvärken. Ja jag kan tänka mig att man känner sig ogravid fram tills att man ser en mer tydlig mage och känner foster rörelser, för just nu i början finns det ju inte så mycket att ta/tro på mer än hoppet om att allt ska gå bra :) jag ska göra RUL 16 juni, så inte så långt kvar :) borde klara mig tills dess. #6 ååh va kul att vi ligger såpass nära varandra :) och "skönt" att höra att dina symptom också minskat lite just för att vi är i samma vecka, lite lugnande :) hihi.
Det låter som om ni har riktiga skolboksexempel på normala graviditeter :)
#8 hahah låter underbart :)

#8 Japp, så är det :) precis som förra gången hittills för min del, förutom att dyspepsin inte var lika jobbig sist så är det i stort sett lika som min första graviditet. Bara det att nu vet man vad som händer och hinner känna efter och registrera allt på ett annat sätt. :)
Jag måste säga att jag inte tror på spökveckor. Symptomen lindras, man vänjer sig och det är inte säkert det kommer tillbaka och man är inte mindre gravid för att man inte har några "symptom" ;)
Min molvärk varade till och från under större delen av båda mina graviditeter och jag började känna av det rätt sent i båda.
/Christine
#11 haha nae jag hade faktiskt inte hört talas om spökveckor innan pinsamt nog… jag tror absolut också på att kroppen vänjer sig vid vissa "symptom" och att de kommer och går. Men just växtvärk hade jag nog fått för mig att man skulle känna av hela tiden, just för att det växer där inne hela tiden. Därför jag blev lite "orolig" när den helt plötsligt typ försvann just för att jag haft en väldigt jobbig växtvärk sen start. Men idag har jag kännt lite mer igen, så som ni säger så kommer den väl och går lite som den vill haha. Bara 10 dagar kvar till RUL, får hålla ut till dess ;) En liten fråga till, man säger ju att det är lite mer "säkert" efter v 12. Menas det v13 (12+0) eller v12 (11+0), jag går in i v12 (11+0) imorgon söndag :) men jag antar att det är v13 (12+0) som är den magiska veckan? :) haha.
#12 - Bebis växer olika mycket hela tiden, ibland får dom växtspurtar och då känns det mer ;)
Ja efter man har passerat vecka 12 (+0) minskar missfallsrisken :)
/Christine