När började ni köpa saker?
Som frågan lyder, när började ni köpa vagn, skötbord, säng, bilstol, kläder osv osv? Ja allt egentligen? Trots att allt såg bra ut på ultraljudet och att vi är i v.19 så känner jag att… nja… efter nyår kanske? Alla gör olika, men berätta gärna hur ni tänkte/tänker? :) Jag är så sugen på att köpa saker🤪
Är väl bäst att köpa mellan jul och nyår? Tänkte att det är lite billigare då ;)
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 

Vagn köpte jag kanske i vecka 24? Minns inte så noga :) Spjälsäng köpte jag förra veckan, skötbordet kom på plats idag. Jag har själv köpt en body (se bild), också runt vecka 24 kanske. Den tänkte jag att bebis ska ha på sig på väg hem från BB. Har annars ärvt en påse kläder av en kompis, mamma har köpt lite jox på Gekås när jag var i vecka 29-30 sådär. Lite kläder, badbalja osv. Amningskudde fixade vi förra veckan. Några små fynd i Spanien blev det också i vecka 27-28 (roligt att köpa till bebis utomlands ^^). Har nu 21 dagar till BF. Så jag väntade ganska länge. Fast var sjukt sugen runt vecka 14 på att handla ALLT. Men jag höll mig. Nästa inköp blir babyskydd. Eller om jag ska hyra. Har inte bestämt :) Fick också ärva en hoppgunga och en babysitter för en månad sen :)
golf.ifokus.se

Köpte första dressen till bebis i vecka 5! Haha sen köpte vi vagnen i vecka 17 hade hittat en som jag blev störtkär i så vi slog till. Spjälsäng, babysitter, diverse möbler har vi ärvt och en herrans massa kläder. Nu hade vi två rum som skulle tapetseras/målas och möbleras och vi var klara med allt bebis skulle ha vecka 31 köpte spjälsängsskyddet i vecka 30+6 och när jag vaknade vecka 31+0 så hade värkarbetet startat och min dotter är född vecka 31+1.. Jag kan säga att jag nu är oerhört tacksam över att vi hade fixat klart allt såpass "tidigt", nu efter 3 veckor på sjukhus så är jag glad att när vi nu får åka hem så är allt klart, vi har allt vi behöver! Jag hade aldrig räknat med att få min dotter 2 månader förtidigt och folk i min omgivning har sagt att jag har så god tid på mig och inte behöver montera allt så tidigt, bebis ska ju inte komma förrän nästa år! Nä men nu ville min bebis det och jag är jäkligt tacksam att jag hade fått upp allt så vi bara kan åka raka vägen hem nu och sätta rutinerna på livet med prematurbebis och allt vad det innebär :) Så enligt mig kan man inte börja "för tidigt" du vet aldrig när din bebis tänker komma.
Första bodyn köpte jag vid vecka 6 för att smälta det hela.
En väldigt billig bärsele köpte jag vid vecka 8.
En body och gosedjur fick jag i present vid vecka 9.
Ett gratis, okrockat babyskydd fick jag vid vecka 10.
En gratis spjälsäng med alla tillbehör fick jag vecka 15.
Mer bodys inhandlade i vecka 16.
Är nu i vecka 17.
Vagn kommer köpas runt februari och beräknad
födsel är i maj.
Började redan förra graviditeten som slutade i missfall. Inget jag ångrar, var inte ett dugg jobbigt att ha bebissaker efteråt. Har kontinuerligt fortsatt köpa saker i omgångar för ekonomins skull. God planering = mer tid att fynda billigt. Nu ligger vi lågt tills efter jul då vi är omringade av shoppingsugna :p
Jag började först i v. 23 typ. Köpte väldigt lite då vi ärvde mycket och sen får man en del från staten här i Finland. Så jag kanske köpte 10 saker själv..
Vi började köpa saker (billiga på second hand främst då) redan några år innan vi blev med barn (men efter vi började försöka, det tog lång tid för oss). Helt enkelt för att vi visste att vi skulle ha barn och ville köpa om vi hittade något klipp.
Nu har vi köpt/ärvt/lånat nog för att klara det basala i början (även om många nog skulle tycka vi har för lite då vi tex inte har en barnvagn, men det kommer vi nog inte ha användning för pga div olika saker). Sen är tanken att om vi märker att något behövs så får vi köpa det då men babyn kommer att vara varm, ha mat, kunna sova och kunna åka i bilen säkert i alla fall.
l'm back
#7 och vad mer än det behövs egentligen?
#8 Egentligen är ju resten bara bekvämligheter, men det kan ju vara bekvämligheter det visar sig vi vill ha. Men då får problemen visa sig först.
Jag har däremot tänkt göra en nalle av ett kaninskinn vi har liggandes då har babyn en "kompis i sängen" för något sånt har vi inte än (även om vi säkert kommer att få).
l'm back
Vi köpte första bodyn i vecka 12, sen köpte vi vagnen och babyskyddet i vecka 15. Fast vagnen hade 15 veckors leveranstid.
Sen rullade det bara på därifrån. Var i Ullared i vecka 19, då hade vi precis vart på RUL och fått okejstämpel så då handlade vi ganska mycket. Sen köpte jag nog, pinsamt nog, nästan någonting varje vecka i klädväg. Var så svårt att låta bli :o
Spjälsängen runt vecka 25, den köpte jag för julklappspengar :)
Babysitter och bedinbed fick vi i julklapp, fick även väldigt mycket kläder.
Nu är detta andra barnet och även om det är 16 år mellan, så har jag haft 2 baby-kartonger sparade till barnbarn. De flesta baskläder och första babysaker som skallra o mjuka goboken böcker. Köpte en vagn av kusin runt v. 24-26. Spjälsäng tidigare, som är ommålad. Med sonen köpte jag liggvagn tidigt på loppis, mån 3 kanske. Spjälsäng hade jag kvar efter mig själv. Målade om den bara. Bilbarnstol minns jag inte, i mitten kanske. Hade vagga, skötbord över badkar m.m. som var helt onödigt. Spjälsängen sov han få ggr i med. Denna gång har jag inte köpt något onödigt.
Vi köpte säng v. 10! Den var så billig så vi kunde inte hejda oss ;) I samma veva köpte jag gravidbälte och gravidkudde också.
/Christine
Vi har efter UL alltid köpt kläderna till BB. Så även denna tredje gången. Var till gekås i v 20 typ och då handlade jag bra mycket. Med första köpte vi sakerna ganska tidigt och nu med nr3 fan s det mesta, iaf alla stora saker… Är sån att jag gillar att ha allt färdigt och klart. Gick över med nr3 så att se en tom säng och vagn var lite halvdrygt. De andra kom på BF och då var det bara mysigt att se sakerna.
Spjälsäng, hokus pokus - stol och lite annat hade vi fått ärva sen tidigare :) Första jag köpte är lite kläder i v15 ca. Sedan har vi ärvt så mycket kläder att jag inte köpt något mer och lär inte behöva göra det på länge heller ;) Vi kommer nog att svämma över av presenter då vi har en stor och lite köptokig släkt ^^ Barnvagnen hämtade vi hem förra veckan (v22) och den fick vi som present av mina föräldrar. Babyskydd funderar jag på om vi eventuellt ska hyra. Skötbord och annat som kan behövas lät vi köpa på oss med tiden, känns inte jätteakut :)
Tack för alla svar! Ja det var väldigt olika :) men då känns det inte som att vi är för tidiga iallafall om vi börjar köpa lite saker redan nu :D många i familjen vill köpa julklappar till bebis och särskilt farmodern som bor vid ullared. "Han kommer ju inte fören i Maj!" Sa jag, "Och? Han behöver väl saker ändå" Sa hon… så vi kan nog räkna med att få vissa saker från henne redan i jul ;) man ser ju så många bra saker på köp och sälj sidorna på facebook men mitt inre säger "Inte än!" men när vi når v.25 som senast ska jag ha säng och skötbord! För det är så in i bombens gulligt…
Är i v 34 o har bara köpt vagn än så länge, har fått ärvt en del kläder som bebisen kan ha första tiden. Tänkte ta resten om ett par veckor 😊
Nu är jag i v21 och julen bidrog mycket riktigt med en hel del för oss. Sedan letar vi i reorna nu och nu är det bara lite ytterkläder kvar. Till och med blöjor har vi fixat billigt. Möjligen har vi babyskydd att ordna, men troligen köper vi av en vän. Nu känner jag mig redo, och behöver inte stressa om jag skulle bli inlagd tills bebis kommer. Nu slipper allt ansvar hamna på sambon.
Vann ett klädpaket på tradera den 29e som ska hämtas ut imorgon! :D och hittade två par strumpor på ica maxi för nyfödda på extrapris. Imorgon åker vi och köper en begagnad skötbädd till skötbordet också :) hon som säljer den köpte den för ca 2 månader sen för 400 och jag får den för en hundring så det känns bra :) Mamma hittade min lillebrors skötbord (som han hade för 6 år sen, han är inte så gammal) så det tar jag över nu i helgen :) å så roligt det är att börja köpa saker! :D går in i vecka 24 på fredag så det känns inte allt för tidigt ;)
Vad skulle ni rekommendera att man kan köpa innan graviditeten? Fick ju missfall för ungefär två veckor sedan och då hade vi inte köpt några saker just för att det skulle kännas jobbigt om det hände något - vilket det gjorde. Men jag har ju en massa leksaker och kläder hemma ändå eftersom min systerdotter kommer och hälsar på så ofta :) Och det känns ju inte jobbigt!
Man behöver ju kanske inte köpa vagn och säng men kanske lite kläder att börja med?

#19 varför köpa ngt innan öht? Jag köpte en liten sparkdräkt för ca 3 år sedan, bara för att jag råkade se i en butik och den var så jäkla söt att jag inte kunde motstå. Hade köpt den även om vi inte pratat barn.
#19 - Ser inte heller någon anledning till att köpa något innan, det kan ta lååång tid att bli gravid. Knapra folsyra och drick blutsaft istället :)
/Christine
Vi köpte några saker innan men det var saker vi hittade på second hand som man inte hittar så ofta, i alla fall inte till dom priserna men jag ser inte att det finns nått måste att skaffa innan graviditeten. Sen när vi väl var gravida så började vi köpa grejer efter v 30 fast det mesta har vi ärvt eller fått.
l'm back
Kan säga att vi hade köpt säng vagn osv osv.. Ja allt som kan tänkas väga något! Och resten, innan vecka 26. Och jävlar vad glad jag är för det…. För nu vecka 33, (32+0) har jag inte kunnat gå utanför dörren, knappt röra mig runt lägenheten o allra minst bära saker. Inte dammsuga ingenting, pga en sån sjuk ryggvärk !! Det kom liksom på en dag, så nu känns det ruskigt skönt att inget mer behövs, har tom blöjor och bröstpump.. Så ja vi började tidigt för att vi ville och det kändes mysigt, men nu vet jag att det var värt guld för mig också att ha allt redo nu. Mannen hade fått göra allt själv annars. Mitt tips är att börja med tunga saker i tid för man vet inte alls hur man mår längre fram :-/ jag har tex mått bra och inte haft jobbigt med värk fram tills nu, iaf ingen värk jag inte kunnat hantera! Denna smärta är dock sinnes.
Kan tillägga att allt är fynd från blocket och andra second hand ställen, så passade på när Jag kom över bra priser!! Superbra sätt att spara pengar. Hittade tex ett Ikea skötbord i vitt med tre hyllplan (på min egen gata!!) för 150kr, hon slängde med en skötbädd och badbalja för att hon ville bli av med de :) så fynda är bäst enligt mig Edit: skulle dock inte köpa något innan jag ens är gravid! Vi började i vecka 20 efter RUL.
Jag kan köpt nytt är tygblöjor, napp och några av sängkläderna. Allt annat är ärvt, fått, köpt begagnat eller hemmagjort.
l'm back
Nu är ju jag rätt gammal och mina barn vuxna men jag var så rädd att något skulle hända mitt barn vid födseln eller innan att jag inte hade köpt en enda grej innan första barnet föddes. Barn två och tre fick heller inget nytt förrän de var födda. De fick låna av storasyskonet.
Jag måste ha varit otroligt ovanlig.🤔
Hehe, hittade en jättefin vagn med sittdel för ett bra pris, så det har jag redan köpt trots att jag inte är gravid. Men jag köpte den inte endast för barnplaneringen utan även för att jag tyckte att den var så otroligt fin, den står och pryder sin plats på övervåningen. Skulle det vara så att vi aldrig får barn och tröttnar så vet jag en som samlar på sådant som gärna vill ha den, under tiden får en docka som min mamma lekte med som barn ligga i det :-)
Nu är det inte så jättemycket kvar för oss att köpa! 10 veckor kvar till BF dock så vi ska köpa in det sista nu inom en månad. Idag kom farmorn hit med vagn, babynest och en massa kläder så det är i stort sett bara småsaker (hygienartiklar, flaskor, nappar osv) och babyskydd kvar :)
Har egentligen inte köpt så många saker utan mest fått presenter från familj och släktingar. Är i vecka 39 och det enda jag har köpt är skydd till vaggan som vi tog hem igår. Jag har absolut inte känt att det har varit bråttom med att köpa saker utan har gjort det de senaste 2 veckorna. Nu känns det som att den sista pusselbiten är på plats, väskan är packad och nu väntar vi på att bebisen ska titta ut.
Med äldsta barnet var det nog redan runt vecka 12 och med yngsta barnet var det efter RUL.
Vid flera barn behöver vi bara köpa babyskydd och sovorm typ så det är inte ens något nödvändigt innan födseln då vi känner många med babyskydd :P