Kräks hela tiden
I onsdags förra veckan började jag må riktigt illa och fr.om torsdag har jag kräkts konstant(!) dag som natt! Igår låg jag på akuten i åtminstone 5 timmar med dropp eftersom jag inte får behålla något alls.. Har provat med te, blåbärssoppa, fruktsoppa, sockerdricka, och massa annat men det kommer upp efter Max 10 min! Nu till frågan; har ni tips på vad jag kan göra? Har ingen ork kvar och känner mig svimfärdig emellanåt eftersom jag varken får i mig mat eller dryck! Vad hjälpte för er? Tack på förhand!
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus
klarar du tugga i dig lite torra kex innimellan? Type mariekex, digestive, bokstavskex, typ vad som helst smått?
En polare kräktes kaskader om hon inte i principen smååt konstant
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
När jag mådde som värst så var det frusna jordgubbar och gurka som passade mej någolunda
Tar du något mot illamåendet? Tex seaband eller åksjuketabletter? Hur är dina värden i övrigt? Småätande kan verkligen hjälpa som #1 skriver, kex, skorpor, knäckebröd…
/Christine
Undvik socker som triggar illamående. Och fett. En knäckebrödskant/saltat kex och lite osötat te går att gnaga/smutta på. Prova ingefära med. En sked malen eller te med det i. Jag spydde hela mina graviditeter. Denna gång var jag mer nogrann med åksjuketabletterna och att ha salta kex o en vattenflaska med hela tiden.
sura isglassar funkar på mej
Frusna hallon var det för min del, enda som fungerade. Tror att iskalla saker överlag dämpar ganska bra.
Jag använde ingefära (kanderad eller örtte på rå ingefära) mot illamåendet. Jag brukade däremot redan innan jag blev gravid må illa om jag inte åt regelbundet så jag såg till från start att jag åt regelbundet och alltid hade nått att småäta om jag behövde (mot illamåendet).
Ibland steg jag upp på natten till och med och åt men jag slapp då spy i alla fall.
l'm back
Sötmandel kan fungera också att knapra på. Lätt att ha med sig i fickan också.
/Christine
För funkade ingenting i början. Med tiden hjälpte akupunktur, potatismos och glass och Lergigan Comp x3 dagligen. Med yngsta sonen fick jag sluta äta kött och kolsyrad dricka under hela graviditeten för annars kräktes jag. Värsta illamåendet la sig runt 4-5 månaden med båda barnen.

För min del hjälpte inget så jag fick lergigan comp utskrivet, tog det på morgonen och det höll det i schack så pass mycket att jag inte spydde mer än en gång i alla fall.
Grapefruktjuice var bra för min del, drack jag det på morgonen kunde det hålla illamåendet i schack så jag kunde få i mig något. Kaffe kunde jag inte ens lukta utan att må illa och spy, minns på jobbet där kaffebryggaren står på konstant där kunde jag inte ens gå in i köket.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Jag kräktes av allt i ca 15 veckor. Låste in mig och bodde i stort sett på toaletten. Allt kom upp… Iskalla drycker och cheeseburgare behöll jag oftast. Tuffaste tiden i mitt liv, går inte att förstå om man inte upplevt. Kräktes inget med nr 1 å 2 bara 3an som varit sån, alla tre tjejer.
#0 Jag har två pojkar, så det illamåendet styrs inte av fostrets kön :)
Tack så hemskt mycket för alla svar! Blev inlagd precis så nu ligger jag med dropp igen.. Så fort jag kommer här ifrån ska jag prova era tips!
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus

Jag fick tipset att äta postafen och ha tex morotsstavar el kex med mig samt vatten, det höll det hyfsat i schak men då var jag tvungen att småäta hela tiden..mitt illamående gav sig i vecka 11 visserligen 😁 Kräktes bara 2ggr under hela graviditeten..
#13 Dropp är superbra när du är uttorkad. Fick det själv flera gånger :)
#14 Tyvärr är det stor skillnad på graviditetsillamående och extremt graviditetsillamående. För det senare hjälper inte postafen eller ens att äta, för man kräks ändå.

16# Förstår detta och jag lider med er som har haft/har detta hemska illamående och kräkningar! En känner sig lite löjlig när en gnällde över det lilla en annan hade.. Jättebra med dropp ts!
#17 Äsch, man mår så olika. Alla får lov att gnälla, bebisarna är efterlängtade ändå trots att vissa får en tuffare resa :P

18# Helt riktigt ;)

Usch vad jobbigt för dig, och er andra som berättat, att kräkas hela tiden :(
Jag mår illa och har kräk halvvägs upp i halsen i stort sett hela dagen, utom just precis då jag knaprar på något - vilket blir heeela tiden nu alltså… Jag lever på hoppet att det ska vara som i min förra graviditet då illamåendet gick över där nån gång mellan v.12 & 14. :) men än så länge är jag bara i v.7 🥵
Medicin hjälpte inte på mig heller… Testade lite olika tills det inte fanns något att testa längre.
Satte upp milstolpar. Vid v12-13 brukar det gå över, måste överleva dit.
När jag var där tänkte jag: v19 är det ultraljud, måste överleva dit
Och lite annat där i mellan och efter. Mitt mål var att inte behöva bli inlagd, var så rädd för det. Så att låsa in sig och vara allmänt lugn hjälpte mig en del. Behöver ha mål för att kunna fokusera.
Lika fort som det kom v 9 så var det runt v 24 helt plötsligt bara bra en dag. Men vägen dit var låång och jag skämdes ibland över mina egna tankar. Ville hoppa framför tåget, ville inte vara gravid och massa annat.
Man överlever och tur är väl det!
Jag hade väldigt jobbigt i början av graviditeten, spydde och hade migrän dagligen. Fick ett tips av barnmorskan att inte äta varm mat (det kan trigga illamåendet), dricka mycket vatten och äta saker som jag fick i mig. Man får testa sig fram! Den första tiden åt jag godis och glass varje dag. Nu i efterhand så klagar jag inte på den dieten.