TanatosNyx #4
Jäklarns, blev förra tråden full så fort 😮 aah! 😃
Det är så roligt att följa dej!😃👍
Den här måste jag följa igen! Trots att jag bara halkade in hit. Har tre barn själv och det blir bra med det :)
Förhoppningsvis har du det lugnt resen av graviditeten och att den här tråden kan bli den sista!
Medarbetare på Skor iFokus
Hänger på denna tråd också så klart! ❤️
Verkar som att smärtorna beror på att någon har brötat sig runt igen, nu sparkar det väldigt högt i magen i stället för neråt 🥳 alltså han kan verkligen inte vända sig smidigt min lilla klumpe! Men jag vette tusan, nu medan jag skriver tyckte jag det kom nån tjong neråt…. hmm.. japp! vad tusan är upp och ner 🤦♂️😃 nån som övar på grodhopp? 🤪
Men dom starkaste knuffarna är nästan rakt upp… det har dem inte varit på flera dagar, då har allting varit rätt ner eller strax ovanför blygdbenet.
Tror att du väntar en liten atlet!
Bevare mig väl, den talangen vet jag inte vem han skulle ha ärvt ifrån 😂
hehehe 😃

Läste i andra tråden men skriver här istället 😉 Vecka 28 och neråt räknas de som extrem prematurer, från vecka 29 till 32 räknas de som mycket prematura och från vecka 33 till 37 prematur 😊 fulla veckor då givetvis som min tös är född vecka 31+1 i folkmun vecka 32 😉
Så var det ja, tack Jackiejohn! Då har vi mindre än 2,5h kvar på extremprematursidan 🥳 Milstolpe!!!
Nää nu tänkte jag fel, räknas hela 28+ veckan så är det ju en vecka kvar!

Ah, du är i vecka 27+0? Då har du 1 vecka kvar på extrem prematur sidan 😊Men det går fort och jag tror fortfarande inte att bebis kommer förrän 17e mars så du kan va lugn 😉 skämtåsido..
Yes i morgon går jag in i vecka 29, dvs 28+0 i morgon.

Jaa men då så! Då har du ju "bara" typ 2h kvar på extrem prematur sidan 😊

Så fick jag lära mig på sjukhuset ifall..att de räkna så 😁
Åh, hurra igen då 😃 jag är alldeles för trött för att orka tänka just nu haha, sitter och halvsover 😇
#17 då tycker jag att du ska lägga dig och helsova! Haha
Jag är jordens segaste på att masa mig i säng… det här med när man är för trött för att gå och borsta tänderna, men vägrar sova utan att få det gjort 🤪 problemet är bara att graviditeten tröttar ut mig nåt så in i vassen, så jag har börjat på att somna lite varstans så sambon får "sopa upp mig" och få mig i säng haha 😂
#19 jag är just nu vaken av samma anledning… För trött för att göra mig i ordning för att sova. Och jag är inte ens gravid!
Såklart dina trådar blir fulla snabbt man vill ju ha koll på busfröet Alvin!
Tjoho vecka 29 nu!!!
Har haft en rätt mysig natt faktiskt, sovit helt okej även om lilleman väckt mig flera gånger med snälla söta små buffar i stället för att dänga mig gul och blå 😃
Nu åker vi till antenatal för koll, och har mycket goda förhoppningar om oförändrat läge då det i princip har varit hellugnt sen sista akutkollen på förlossningen.
Hurra!!! Idag mättes tappen till fullängd igen så jag får röra på mig igen. Inget strikt sängläge! Wihooo! Även om jag självklart inte får göra något eller anstränga mig så får jag iaf lulla runt så länge det känns bra. 🥳
De gjorde TUL idag också, de ville ha koll på vad som kan tänkas ploppa ut om han kommer i förtid med buller och brak iallafall. 1,1kg uppskattas han väga, och han ligger i tvärläge igen 😕 därav den mysko rektangelformen på magen och sparkar både högt och lågt. Huvudet in under moderkakan och ser så nöjd ut så! Mysgris! ❤️

Va härligt!! 😊
Ja, det är så enormt mycket lättare att bara vila än att hålla sig liggandes. Det gör mycket för att skona fogarna mm! och man känner sig inte så nedrans hjälplös och deppig. Nu ska jag bara hålla mig i skinnet också, vill ju fara runt och fixa och städa 🤪 men så dum tänker jag inte vara. Vet ju hur fort det kan vända igen..
Titta på film och bädda ner dig under en mysig filt! (Det ska jag göra i alla fall, trillade nyss i trappan så jag får nog också vila…)
är det något jag har gjort så är det ligga och glo på film medan jag har haft sängläge 🤪 har sett typ allt jag vill se 3-4ggr minst hehe. Kan knappt kolla på något utan att börja gråta, och då får jag sammandragningar. Alltså jag får tom sålla bland disneyfilmerna just nu! haha!
Hitta en serie som gått si så där 4 säsonger och börjar maraton-kolla! Då har du någit att göra, hahaha
Ska bara hitta någon sevärd 😃 har iofs en som jag redan fixat, men jag drar mig för att kolla på den, hmm.. får ge den ett försök 😛
Vad skönt att höra! Grattis! Rör dig med måtta nu så det inte händer något. Måste vara underbart att bli lite "fri" igen. Kämpa på!!
Ja jag får ju fortsätta i samma tempo som innan, annars får jag ju sammandragningar direkt tyvärr. Så jag får vårda min lilla frihet ömt 😃
Hurra! Tror min också lade sig i tvärläge igår :P Sparkar både hit och dit och bökande :P
/Christine

Har du inte netflix så skaffa :)
Har tänkt skaffa hur länge som helst haha, får aldrig tummen ur, men ska skaffa det 🤪

Grattsi. Jag tipsar om stickning annars som är en rolig, beroende framkallande aktivitet.
Stickat har jag försökt en gång i mitt liv, ett under att jag inte slog knut på varenda finger 😃 däremot borde jag göra klart lite tavlor jag började på i somras så lilleman får något att kika på på väggen.
Hurm, jag får visst inte ens andas en tanke på att röra mig, har minutlånga sammandragningar (alltså topparna, sen tillkommer några minuter för att det ska släppa helt) igen och dom kommer med ca 5-7min mellanrum, hade dock 3 på raken en sväng, men nu har jag ett lite längre uppehåll i gengäld. De gör halvont och trycker neråt så jag får ont i blåsan och bäckenbotten. 😟
#38 du kanske varit för aktiv efter det positiva beskedet. Skönt att det såg bra ut, men var försiktig och rör dig inte för mycket ändå..
Jag är väldigt försiktig med att röra på mig, men det är mycket möjligt att det lilla jag gjort idag blivit för mycket ändå. Svårt att svara på. Jag har dock suttit i soffan som jag brukar hela eftermiddagen/kvällen. 😕 Har vilat en stund på sängen nu och det blev möjligen lite färre sammandragningar, men smärtan är konstant. Den ökar dock inte heller, så det är ju inget på G. Bara samma gamla vals liksom.
Nu har jag fått magen att lugna sig igen, jag tror den blev för kall? hade vikt ner byxmudden då brallorna är lite för trånga för min lättretade mage, så märkte av en slump att sammandragningarna klingade av när jag höll händerna på magen, så jag rev fram en gosig filt och vips blev det mycket bättre. Knepigt det där, vissa dagar kan jag sitta i trosor och t-shirt och svettas floder utan att magen reagerar… Men då är ju hela jag kokhet! (största fördelen med att vara gravid haha, jag som jämt fryser annars!)

Oj känslig mage där. Du kanske har någon gammal tight kjol eller tubtopp att ha runt magen som värmer?
Ingen kjol tyvärr, och linnena har börjat åka upp med ett plopp sista veckan :p men när jag står funkar mudden, så jag får köra med filt eller stora tjocktröjor som når runt. :) och överväga större gravidbyxor!
Ännu en bra natt att vara tacksam över 🙂 tack och lov får jag mycket sömn, annars vette tusan hur jag hade orkat! 😮
Du får sno sambons kläder helt enkelt! Han får stå ut, du är ju gravid ;)
Jag har bott i hans garderob större delen av graviditeten 😃
#46 att sambon/pojkvännen/mannen/partnen köper mer kläder borde ingå i förberedelserna inför graviditeten!
Haha 😛
Ujujuj, fått mitt första migränanfall denna graviditet, jag kom undan länge! 🤦♂️
Dagen spenderades i övrigt på sofflocket medan sambon har möblerat om och röjt plats i vardagsrummet, så nu har lilleman fått ett eget litet hörn där vi ska ordna leksaksförvaring i framtiden. 🙂
Tjoho, nu är vi inne i mars! Det blev ingen februaribebis 🥳
Fick bukt med migränen och lyckades somna, mår helt okej än så länge idag. 👍
Migränanfallet från helvetet idag, verkar vara slut på friden nu..
hade aura mer eller mindre hela dagen igår, var ganska otäckt 😕 normalt sett har jag aldrig aura längre än en timme, sen kommer huvudvärken, som brukar sitta i några timmar, inte en hel dag! Ringde förlossningen till slut för råd men de var väldigt vilsekomna vad gäller den typen av fråga, så de hänvisade till 1177, men dem orkade jag inte ringa, de säger ju bara att man ska åka in akut om man andas att man är gravid så jag sket i det hela.
Huvudvärken satt i hela natten, men har sovit hjälpligt iallafall. Fick dock ingen kvalitéssömn, men det funkar ändå. Idag har jag en sån där härlig migrän-hangover och känner mig långt ifrån bra, fortfarande halvdan huvudvärk och smärre förvirring och yrsel. Tur att jag ska till BM i morgon annars hade jag ringt dem och bett om att få en tid.

Har du tagit några värktabletter?
golf.ifokus.se
Går på citodon
Huvudvärken lättade bara jag kom igång idag, så nu har vi lufsat runt lite i snigeltempo som tom verkade irritera pensionärer med rollator 😃 passade på att köpa bland annat amningsBHar.. Jag kollade på amningslinnena som Ally tipsade om, fick ge upp dom rätt snabbt med en suck 🤪 om dom ska sitta bra över brösten så hänger som som säckväv under 😂… fick vackert knalla till BHarna och riva åt mig några 85E… 😮 tur dom har många reglage så jag inte växer ur dem i första taget.. ehe…
Idag fick jag riva fram kryckor och handledsortoser för att ens ta mig ur sängen. Nu har foglossningen gjort entré som förväntat. Är så tacksam att jag klarade mig så långt som jag gjort utan att rasa som ett korthus. Kan inte vara annat än nöjd faktiskt, trots att det känns bra eländigt nu.
Nu bär det iväg till MVC.
Allt såg bra ut med lilleplutt, han sitter i säte nu igen, med ansiktet framåt. BLev en redig maktkamp mellan bebis och BM för att höra hjärtat, hon försökte med alla vinklar och vrår och han for efter och försökte dänga mikrofonen 😂 till slut nöp hon tag i huvudet på honom och höll fast, åh jävlar va han sprattlade! Men 145bpm lyckades hon få fram, halvvägs bak på min rygg 🤪 trägen vann! 😃
Glukos på 5,8 och då hade jag knappt hunnit svälja frukosten, och HB på 144 😎 SF-mått på 27 och +8kg på mig. Väger prick 70 nu. 🙂 115/60 i tryck, och inget protein att tala om. Så det blev en stor fin OK stämpel idag också. 👍
Fick även veta att här är det ambulans som gäller om vattnet skulle gå före v.37, är omedelbart ner på golvet och lägga något under rumpan som gäller. Är det efter v.37 och bebis ligger i position men inte sjunkit ner så får man gå till bilen och ligga i baksätet medan man åker in.
Va skönt att allt såg bra ut! 🙂
Tycker man kan leva länge på sånt… Allt lidande får liksom en anledning när man blir ok:ad!
Ja verkligen! 🙂
Men vilken galning ni har! Haha, blir intressant att höra om han kommer var alika vild ute :)
/Christine
Hehehe, ja man börjar ju undra vad det är för en illbatting som bor där inne 😃 dom flesta tror han kommer att vara lika galen när han kommit, bara min ena moster som tror att han bråkar ifrån sig i magen och blir lugn sen. 🤪
#61 det blir nog en buse 😀
Fniss, ja han har då verkligen arvet på sin sida som talar för att det ska bli en riktig liten busunge 😇
Nu är han igång och gungar igen med huvudet från sida till sida i magen, undrar om han vaggar sig själv till sömns? 😛
Hur går det , ingen rapport idag… saknar den !
Ajaj, här kommer den på momangen:
Somnade som en knockad bäver igår och sov okej med höggravid-mått mätt 😛 foglossningen tvingade mig dock ur sängen okristligt tidigt i morse. Hade en bra morgon fram tills vi åkte iväg en sväng till babyproffsen och handlade. Sambon sprang iväg ett ärende och jag hörde inte vad han sa, utan satt nöjt kvar i bilen. En timme senare hade jag milt sagt sjuhelvetes ont och lilleman kickade mig på blåsan så jag pissade ner mig… Kan inte påstå att jag har varit på strålande humör efter det!
Nåja skit händer, var bara att stryka resterande ärenden för dagen och åka hem och fräscha till sig och sen vila.
Sen har det inte hänt så mycket mer idag då jag legat under täcket.
Hehe, med tanke på att sammadragningarna är som bortblåsta så börjar ana att vi kommer att få bråka ut honom också 😛 BM frågade mig sist jag var där om jag inte hade en sammandragning… näää sa jag. Visst hade jag det! var tvungen att kolla efter haha, det kallar jag smärtfritt!
Haha tänk om jag går över tiden 🤪 fast mest troligt får jag väl planerat snitt snart eftersom han envisas med att sitta i säte och livmodern ju är missbildad. Men vi får väl se. Just nu tror jag lite vad som helst med andra ord 🤪 (är inte så pigg på vändningsförsök eftersom jag har så jävla ont när nån tar i magen).
Vecka 30!!! (29+0) 🥳 HURRA!
Grattis… alla dagar räknas… !!🍸🎈
Ja, nu är det bara 2v kvar tills de skulle klara honom på neo här 🙂 dom börjar försöka klara dom från 31 fulla om dom mår bra och är friska, och från 32 fulla får alla stanna.
#70 vi håller tummarna att du får ha kvar honom så länge, minst… 👍
jag har ju gissat på 1 april, och det är ju ca 4 veckor till 😃så nu får du knipa extra --hehe..

Härligt! Vet inte hur ni har det men på vårt sjukhus så får man komma hem vecka 34+0 med hemvård om föräldrar känner sig bekväma med det och sen att bebisen mår bra och inte kräver vård av utbildad personal.. Lilli kom ju hem med sond och apnelarm 😊
#73 Det blir nog inga problem vad det verkar som just nu iaf, det känns som om värsta pärsen med prematura värkar är över, och tappen har börjat bli längre igen. Nu krävs det provokation för att jag ska få jobbiga sammandragningar, typ undersökning eller att jag rör på mig för mycket utan att vila. Helt normalt med andra ord! 👍
#74 Samma här, mår bebis bra får man hemvård då. Iaf de som bor relativt nära sjukhuset, vilket vi gör (10 min).
Hejja Alvin!
Skönt att läsa att Alvin lyckats hålla sig någorlunda "lugn" och på rätt ställe - i mammas mage! :)
Ja han håller sig i skinnet den lille gynnaren!
Tror han försökte vända sig för en stund sedan, men jag fick sammandragningar hela tiden han höll på, så han kom inte runt 😟 jag låg dock ner så han fick ingen hjälp av tyngdlagen direkt heller, hoppas han försöker igen och kommer runt (och stannar med huvudet neråt).
Följer. Detta är både kul och spännande. = )
Rackarungen har inte lyckats vända sig ännu. I natt bankade han skiten ur tappen igen så jag var uppe och vankade som en annan olyckskråka. Knockade ur på soffan till slut och vaknade mitt i natten och var knallsjuk 😟 (förkyld som hejsan).
Lilleman har spenderat morgonen med att pillra upp benen (han har suttit skräddare ett tag) och planterade fossingarna precis ovanför blygdbenet och drog igång nån flummig variant av tåhävningar och kombinerat rumplyft. Hela magen gick i vågor så jag blev nästan åksjuk 😂 självklart slutade han innan jag lyckats få fatt i kameran.. 🤓
Det är så kul att läsa om allt den lille rackaren har för sig i magen. = D Min andra son försökte klämma in fötterna under revbenen under flera veckors tid. Det var inte alls uppskattat av hans mamma kan jag säga.
Jag längtar efter de där revbensterrorangreppen när lillfis bankar loss på tappen kan jag säga 🤪 kanske är det för att jag aldrig fått en riktig tjolablängare på revbenen ännu, men den mentala biten lär ju bli bättre så sett… Han kan inte tjonga ut en fot genom bröstkorgen tänker jag 😃
Annars har han som sagt suttit skräddare ett tag, och vässat knäskålarna.. S*tan vad vassa de är alltså 🤪
Jag är fascinerad av att du så tydligt känner vad han styr med i magen och hur han ligger! Jag lyckades aldrig identifiera Alices kroppsdelar eller hur hon låg, kände bara att det bökades runt en massa.
#83 Mycket sitter nog i alla ultraljud vi fått göra, så jag har fått "träna" på hur olika rörelser känns medan jag sett honom stöka. Sen är magen så känslig på det, så jag känner väldigt väl minsta lilla rörelse 🙂
Hur har det varit nu de senaste dagarna med sparkar och snurrar då?
Han lever loppan dagarna i ända hehe 😃 dom få gånger han sover hinner man ju bli nojjig på 5 minuter eftersom han är så pigg jämt annars 🤪
Inga mer vändningsförsök dock, vet inte vad jag ska tycka om det.. eftersom vi båda verkar föredra att han sitter i säte, men samtidigt vill jag ju inte ha en sätesbebis tiden ut 🤪
Nej, sätesbebis är väl inte optimalt men ut kommer han väl på något sätt så det kommer säkert att lösa sig. = D
Haha ja men precis 😛
ush, dags för 3e pencillinkuren denna graviditet, denna gång mot något mystiskt päckel i halsen som ingen vet vad det är, och som inte syns på odling, men som bör behandlas 😛 vad är det med mig och dra på mig skit som inte syns på prover? 😟
Har filurat lite av och till över det här med vändningsförsök om han skulle stanna i säte. Har dock beslutat mig för att be om snitt direkt i stället för att de ska få försöka vända honom pga dem besvären jag ändå har med smärtsamma sammandragningar.
i kväll har förkylningen eskalerat i en miljon nysningar, och bebis blir lika skrämd varje gång… Min urinblåsa har degraderats till någon form av hoppboll som resultat..

Sån hoppboll hade jag när jag var liten. Tror jag har kvar den nånstans ^^ Alvin kan få låna den istället för din kissblåsa ;)
golf.ifokus.se
Hihi vad snällt 😛
Jag hade också en sån där när jag var liten, väldigt populär leksak minns jag 😃
Idag mår jag bättre, så det var väl toppen av förkylningen igår kväll (hoppas jag). Dock verkar inte halsen bli något bättre, så vette sjutton vad jag går och drar på.. Googlar man så får man typ cancer som enda träff, vilket jag betvivlar då besvären kom pang boom ihop med förkylningen 😛
Oooookej! Årets konstigaste grej! Jag tror jag har en nerv i kläm i bröstet, känner små vibrationer typ som fisksprattel i tutten! Ni vet sådär det känns som fladder när man känner bebis supertidigt 😮🤪😂

Hahaha! Nu fick jag mig ett gott skratt! 😂 Tvillingar? Det kanske gömmer sig en i tutten 😉 Nej men seriöst nu, det låter ju rätt märkligt faktiskt 😁
Hahaha fniss fniss! Hela tutten ryckte till slut, men sen gick det över :P
#96 det där borde du nästan filmat!
Jag funderade på det, men fegade ur :p får göra det om det händer igen!
#98 haha, gör det! Låter ju jätte kul!
Går allt bra ? #98
Fredagen den 13:e mars vaknade jag med smärtor från helvetet i magen. Jag väcker sambon i panik och säger att vi måste in nu, nu är det allvar! Det kändes som om jag hade brutit minst 4 revben och slitit sönder varenda muskel övre delen av magen. Toppen av livmodern gjorde så ont att jag hade domningar. Jag hade även smärta på en fläck av livmodern precis där moderkakan satt. Sambon slänger oss i bilen och vi åker direkt till förlossningen utan att ringa. Själv har jag inget minne alls av vad som händer här. Nästa minnesfragment jag har är på plats inne på förlossningen, är uppkopplad mot ctg, har värkar och en läkare står och undersöker mig.
Jag blev inlagd på antenatalavdelningen (bb för oförlösta) och där är jag kvar ännu. Jag har inte så mycket minnen från helgen att dela med mig utav, men bebisen är kvar i magen och mår bra, och jag är just nu hemma på permission.
Avdelningen ligger bredvid neonatalen så det är mobil och datorförbud där. Så hör ni inget ifrån mig så vet ni varför.
#101 Oj! Det var ingen trevlig helg du hade 😕 bebis är i alla fall kvar, man får se det så positivt som det går
Hur mår du själv?
Usch vad jag blev orolig när du inte skrev något… alla hemska scenarion kommer ju upp!
Jag mår kort sagt förjävligt, har vidrigt j*vla ont och det är ren terror att inte veta vad det är som gör ont. Allt ser ju bra ut, och det är ju bra… men varför har jag då så ont? Är mycket tankar som snurrar, och oron är olidlig. Jag vill bara bli förlöst nu så fort han är mogen för det. Jag är inte längre trygg med att ha honom i magen.
#103 kunde de inte ge något som helst svar på vad som hade hänt?
Hoppas de förlöser honom så fort det är säkert…
Oj undrade under helgen hur det går, brukar ju vara dagliga uppdateringar! Håller tummar och tår!!!
Du ska veta att jag tänker på dig och hoppas på det bästa ❤️det tror jag att vi alla gör!
Teorierna växlar snabbare än mängden läkare typ.. Har fått höra allt ifrån att det beror på min grundsjukdom till växtvärk.. Det sistnämnda var lagom förnedrande. Kort sagt de har inte en aning, och gissar hejvilt. Jag känner mig bara mer och mer dum för varje grej dom drar till med.. Men majoriteten av tiden blir vi väl omhändertagna. Men ibland ploppar det någon groda från nån.. i morse fick jag höra att jag inte har/har haft sammandragningar iallafall.. erm.
Jag bifogar ctgt från i fredags, det hade inte ens körts i 10 min när jag tog bilden.

:( är han inte i säker zoon nu? Hoppas att de plockar ut honom så snart som möjligt så du slipper det här.
Vi har tagit oss förbi extremprematurperioden och hög risk för dödlighet jo, men han är ändå fortfarande en prematur med alla de risker det skulle medföras att födas nu. I vecka 37 räknas de som fullgångna och har samma odds som vilken nyfödd som helst.
Dom kommer med all sannolikhet att göra allt för att hålla honom inne så länge det går för att minska risken att han skadas/dör. Detta är rutin till vecka 34+0. Från och med nästa vecka kan de klara honom på neonatalen här, om han mår bra (vilket han ju i dagsläget gör, men han är liten vad ultraljuden varslar om).
Dock så är oddsen väldigt bra redan i de veckorna som jag är och rör mig i nu, så OM han kommer så går det troligtvis bra. Men varje dag räknas fortfarande. Nästa vecka är vi lika långt gångna som Jackiejohn här på forumet, som fick Lilli för tidigt.🙂
❤️Hoppas han får stanna lite till och växa på sig, för det blir jobbig tid på neo att bo där flera veckor.. jag har ju gissat den 1 April ☀️Lycka till… !!! Tankarna är hos er !!

Jo att han är prematur fortfarande visste jag, tänkte mest att sannolikheten att han klarar sig bra utan men, är hög nu :)
#110 Ja huga, vi vill ju helst slippa neo helt och hållet! Tack!
#111 Ja realistiskt sett bör allt gå bra om han skulle komma, men jag har ett bautastort söndergnagt oroshål i mammahjärtat just nu. Katastroftankar till tusen..

Nej nej, inte tänka så! Nu har de koll på er :) Får man fråga vad det är för grundsjukdom som gör det så jobbigt för dig?
Jag skickar ett PM ang vad det är för sjukdom :)
Ja jag vet att de har koll, men man blir lite koko-bäng när det väl händer saker har jag märkt.. Har ju ändå gått in mentalt för att förbereda mig på en eventuell prematur redan från början.. Det känns väldigt bortblåst just nu!

Ah, sorry, ville inte snoka. Tänkte att du kanske sagt ngt i en tidigare tråd eller så. Du behöver inte berätta :)
Jag svarar gärna de som är nyfikna, har inga problem med det. Jag vill bara inte skriva det öppet så vem som helst kan läsa 🙂
Jag har skrivit mer ingående i den privata delen av sajten, "hemliga gömman". Där kan bara medlemmar läsa, och man ansöker om åtkomst via sajtvärden. 🙂
Har ju missat att skriva att jag är hemma på permission, börjar dock bli alltför dålig igen så det lutar åt att jag avbryter permisen redan i kväll.
#117 hoppas hoppas hoppas att det blir bättre snart!
Vet inte vad jag ska säga eller göra just nu, ringde till avdelningen och bad att få avbryta permissionen, Det sista dom sa innan jag gick var att jag kunde lämna mina grejor på rummet, jag behövde inte oroa mig över att bli av med min sängplats, det skulle vara min trygghet att få komma tillbaka vid behov. Nu har jag alltså varit hemma någon timme, och rummet finns inte längre kvar…

Åh stackare då! Håller tummar och tår för att lillprinsen stannar lite till! Även om jag gissat på 17/3 😉skämtåsido.. Kan känna igen mig i det där att inte få svar utan att det gissas hej vilt till slut kom de ju fram till att det var min moderkaka som började släppa, hur stor uppskattas han vata enligt ul då? Prematur är aldrig roligt men jag kan känna nu i efterhand (gick ju så fort för mig så har bearbetat det ett tag..) att jag är otroligt mycket starkare och säker i min roll som mamma och som människa. Neonataltiden är väldigt lärorik samtidigt som det är påfrestande, det är så fascinerande att se dessa små parvlar växa dag för dag och utvecklas det går så fort och är så häftigt att se, sen ska det inte stickas under stolen med att det är jobbigt och en känslomässig berg och dal bana! Även om ens barn är friskt och klarar sig fin är man skär dela pga omgivningen och sen hormonstormen efter en förlossning.. Jag fightades mycket med det för många i min omgivning tyckte att jag var "otacksam" som tyckte det var jobbigt att bo på sjukhuset och allt vad det innebar med ett barn på neo. Blir rörigt här känner jag..vill inte skrämmas utan vill väl försöka få fram att en prematurfödsel och allt som hör där till är völdigt lärorikt och när man är klar för stora världen med sitt barn så har man växt i sin föräldraroll och som människa generellt, man blir väldigt ödmjuk och tacksam för det man har och framför allt så blir man trygg i sig själv. Det kan gå illa javisst men det kan det med fullgågna och överburena barn också! Prematur är inte lika med sjukdom och fördärv som jag tror oftas är det som poppar upp i huvudet på människor "neonatal= små sjuka bebisar" Neonatalen i Göteborg är suverän, träffade flera föräldrar som legat där innan de kom till NÄL där vi låg och alla har varit toppen nöjda med Göteborgs neonatal om det nu vill sig så att ni får komma dit det första! Du är väldigt påläst men undrar du något så finns jag här och kan försöka svara på hur vi haft det och varit med om, det är överväldigande men pramaturfödsel för det är ju liksom "inte meningen" och hjärtat sitter i halsen mer än en gång när pulsoximetern tjuter innan man ser att den lossnat från foten tex Men som de sa till mig efter vecka 30 är det väldigt sällan som det går snett så ni har oddsen på er sida och jag skickar massa kramar till er! ❤️ Personligen ville jag att de skulle ta ut Lilli innan hon blev påverkad av mitt värkararbete så hon hade så mycket energi som möjligt när hon kom ut i ljuset.
#119 dom får helt enkelt trolla fram en sängplats till dig! Så är det iaf hos oss - måste en permispatient komma tillbaka så får vi lösa det även om det är fullt. Det finns ju en anledning till att du inte är utskriven!

Håller alla tummar för er

Behöver du in så åker du in! De får troll med knäna om så krävs för att ge dig en sängplats!
Trist att de släppt din plats, men som de andra säger, de får bara lösa det på något sätt om du behöver in..
#119 om du till och med lämnade grejerna så får de lösa det. Oavsett vad så får de ta och lösa det, det är faktiskt deras problem. Om de inte skrev ut dig och har "friskförklarat" dig så måste de ta emot dig helt enkelt!
#120 Han var 1100g i v.29 (28+0), så han är inte tillväxthämmad, men liten. Gissningsvis ligger han runt 1500g nånstans nu om han vuxit i samma takt.
Jag kommer så väl ihåg när det drog igång för dig, hur stupsäker jag var på att det skulle gå riktigt bra för er, och det gjorde det ju! Men när man sitter där själv så ja.. du vet hur man mår och känner sig. Man blir bra ynklig när det handlar om bebisen.. Spelar ingen roll hur mycket man bankar in i huvudet att han mår bra! Han är jättepigg och jättestark, och framförallt han är ju kvar i magen.. Jag har inga blödningar eller andra tecken på att moderkakan skulle vara på väg att lossna, jag har bara dumt nog ont just precis där.
#121 Ja, och det säger dom att dom ska göra om jag veeeerkligen behöööööver komma in igen då (ja sådär dumdrygt). Det är som att prata med en betongmur. Men dom blåljög mig rätt upp i ansiktet.. vården i ett nötskal tyvärr… jag är inte förvånad. Jag kommer att bli utskriven på onsdag, oavsett vad dom säger och lovar.
Tack för erat stöd allihopa ❤️

Förstår dig så väl, man är bra ynklig när man ligger där och skickas fram och tillbaka utan riktiga svar och får en klapp på kinden och lugnande att bebis mår bra men lik förbenat är man ett stort nervknippe. Men 1500g är en fin vikt om han nu skulle komma, Lilli vägde ju 1800g i vecka 31+1 och grannbebisen vi hade på neo var född i vecka 32+nånting och hon vägde 1500 så det är en fin vikt absolut! ☺️ Irriterande att de är så nonchalanta mot dig, finns inget värre än att bli minimerad när man befinner sig i en såpass fysik/psykisk påfrestande situation..
Usch vilka resor du får vara med om, förstår att mammahjärtat sitter i halsgropen ♡ Håller alla tummar och tår att han väljer att stanna lite till och att det ska lugna sig för dig så du slipper ha ont :( Fick själv göra en resa till fl i lördags då bebis var helt stilla hela morgonen - huvva vad man hinner tänka….
#128 Ja puttar man bara bort det orolig mammahjärtat så har vi ju kommit skitlångt! Han har alla odds på sin sida. Jag kommer ihåg när vi räknade in veckorna när man tillhör förlossningen, vilka milstolpar det var… Och nu sitter man och ältar inne i vecka 30+.. man blir "bortskämd" 😛.
#129 Det är något jag tackar högre makter för varje dag! Jag har en sån där galet vild väderkvarn i magen så jag hinner väldigt sällan ens förstå när han sover. Någon enstaka gång kan han smälla i och sova hela dagen typ, men då har han varit extrem en period innan så man liksom känner instinktivt att det är normalt att sova extra intensivt. Dock när han gör sådär så är han svår, han skiter blankt i alla vanliga knep för att få fart på honom om han inte har lust! Är han vaken så är han lättflörtad, och reagerar vilt på det mesta, men inte i djupsömn som sagt… då är han som en slibbrig liten sandpåse som bara pyser undan 😛 tills barnmorskan lärde mig ett knep! nämligen hur jag ska känna huvudet på honom, och så petar man lite försiktigt på hans huvud, han flyger i taket fullkomligt och vispar ursinnigt om man gör det. 😇 iaf i nån sekund, sen somnar han om.. men då vet man ju att han är just trött och sover 😉 sambon fick prova att väcka honom när han hade varit stilla bra länge, åh jösses vilken fart det blev! 😂 men petar man på honom i övrigt utom huvudet så bara flyttar han på sig som en deghög när han inte har lust🤐

130# Haha ja man blir lite "bortskämd" jag hade som första mål att ta mig till vecka 30 därefter 35 och sen då vecka 40, ingen grund till egentligen mer än föreliggande moderkaka på RUL och de risker det kan medföra, den flytta sig ju men kom bara till drygt vecka 31 innan den började lossna och Lilli föddes! Känns som det var här om dagen vi satt och diskutera hur man delar in prematurtiden och nu är du redan i vecka 30 och Alvin knackar nu på "dörren" och föds han nu har har goda odds på sin sida men kan han stanna ett tag till är det ju bra, viktigast är att besluten fattas för att ni båda ska må så bra som möjligt! 😊
Ja, och tack och lov ser dom ju till hans bästa hela tiden. Är så himla extremt noggrant undersökt tack och lov, och det är ju bara min hälsa som sviktar peppar peppar ta i trä. Men man blir ju knäpp av att ha galet ont i bebismagen!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
På tal om trött vs pigg bebis… såhär ser det ut när sömnig filur sträcker på sig
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
… och såhär ser det ut när han är pigg och på hugget 😉 ni får titta noga 😛
Haha, nej men åh vad kul det ser ut!😃
Har tagit mig igenom natten hemma, sömnen blev väl något sånär iallafall. Höger höft har dock gått i strejk i natt, ägnar Teres en tanke där hehe. Urk vad jobbigt att sova på sidan med en strulig höft!
I övrigt håller jag på att bli smått galen på hepatosen, nu börjar klådan bli sådär så man river sig blodig. Ska till MVC i morgon och då får de ta prover på eländet, för det här kommer jag bli knäpp av utan medicin. Nåja, totalt skinnflådd iallafall…

Heja heja! Några mer värkar?
golf.ifokus.se
Inga värkar! :) Överlag går det bra idag, är bara ryggen som strular, och bägge höfterna nu. Ryggskott + foglossning + ishias. Fy bövelen men hellre det än ont i bebismagen alla dagar i veckan!!! Den oron alltså, den är helt sinnessjuk när bebismagen gör ont.

Ja det kan jag förstå! Jag var på magnetröntgen förra veckan och fick svar igår. Har tydligen inflammation i ryggen också, och inte bara i höfterna ^^ Skönt att äntligen få svar efter 8 år :) Ont i ryggen är ju en dans på rosor jämfört med värkar :)
golf.ifokus.se
Men hjälp vad du får stå ut med, känns som du fått varenda krämpa som får att gå :o
Nejdå, jag har ju inte behövt äta en enda järntablett på hela graviditeten 😃
Haha, nä det är ju sant ;D
#141 det är ju alltid något, hahaha

Och jag blir tillsagd att äta järn trots bra värden :) Ett heltidsjobb för dig att vara gravid!
Sitter och klockar värkar igen 😕 oregelbundna som fan, men jävligt täta. Aggressiva förvärkar? måste ringa avdelningen iaf, har haft en liten blödning, dock ej typisk teckningsblödning. Tror det kan bero på svamp av antibiotikan jag äter. Optimist javisst!
Känns inte som när vi åkte in i fredags, då var det väldigt regelbundet och annan smärta. Nu är det mensvärk of doom och ryggsmärta, och lite huller om buller med 2-5min intervaller. Har hållt igång i en halvtimme nu.
#145 nu ringer du och ser till att de fixar dig!

Mitt starta med mensvärk och blödning (blodblandade flytningar).. Hoppas du blir väl omhändertagen nu!
Ring, ryggont kan vara äkta värkar!

Säger som de andra, du måste in och antingen få det stoppat på riktigt eller så blir det kanske bebis men in behöver du vilket som!

Åk in! Ring bara och säg att nu är du påväg så då får de fasen bereda plats och fixa dig!
golf.ifokus.se
Vi mår bra, bebis är kvar där inne och retas 😉
#151 nu får du banne mig säga åt honom på skarpen att sluta skrämmas!
han gör rejäla utbrytningsförsök kan jag meddela 😛 han har hela dagen spjärnat i en sprättbåge där inne, med fötterna ner på tappen så det blöder, och händerna på mammas revbensbågar… några pauser för att dänga blåsan bortom all vett och sans. Fick ett vredesutbrott när dom kontrollerade magen så kommentaren "bevare mig väl" slant ur tanta som undersökte…
#153 är det säkert att du har en bebis därinne 😃haha, har aldrig hört talas om en sån vilding…Tror det är en Emil… ;)
Hade vi inte gjort så förbaskat många ultraljud så hade vi nog varit oroliga 😎
Hade det varit en tjej hade hon fått heta Vilda! Emil vore verkligen nåt, om vi bara hade tyckt om namnet 🤐😛
Kan ju även tillägga att när han härjar som värst så ligger hjärtljuden runt 200 😮 dom går dock ner fort efter ett sånt utbrott så det är ingen fara, bara fullt ös.. jag blev så jävla nervös att jag var tvungen att fråga om det var normalt!
Jaa då har jag troligen både hepatos OCH puppp…. dagens läkare kunde inte hålla sig för skratt. Det går bra nu!!! 😟 blev erbjuden kombo av tavegyl och lergigan i väntan på hepatosproverna. Är värdena höga där så får jag ursofalk.

Såhär såg jag ut i morse, nu är utslagen stora som golfbollar och är över hela kroppen… (till och med i hårbotten)
Åh, jag har fått svamp av antibiotikan också, så inte ens där nere är det klådfritt!!!
Blåmärken har jag överallt av allt kliande också.. syns dåligt på bild dock.

Men din stackare då! 😁 Kan inte låta bli att fnissa lite åt allt elände du får stå ut med, det är verkligen ALLT eller inget för dig 😉
Vänta bara, snart kommer toxen också! och sen har jag väl banne mig prickat allt, UTOM att föda för tidigt, som var det som var oron från start 😂 han kommer väl att hänga där inne tills dom tar ut honom i stället.
#159 stackare. När jag fick klåda med barn 1, ( leverpåverkan) fick jag tavegyl… men oh så det kliade, och jag fick inte ens de utslagen…men jag gick bara ett par veckor, sen blev det havandeskap för mig, så då fick de sätta igång mig när jag hade bltr 160/100..
Ja risken för tox är hög om man väl fått leverpåverkan 😕 min mor hade också svår havandeskapsförgiftning så jag har ju redan risken att ärva det.. Blodtrycket fladdrade en del i mitten på graviditeten, och hade proteinutslag, men sen försvann båda delar. Hoppas det förblir så.
Det får vi göra att du slipper, men fick det inte på mina andra barn om det är någon tröst..
förutom tavegyl/lergigan så fick jag tips om att smörja in mig med rapsolja också.. så här sitter jag nu som en slemmig snigel och försöker ignorera den pinsamma tystnaden som råder efter att ha fått be sambon om hjälp att nå överallt 😂 herre jösses j*vlar hur jag ser ut…
Haha…. Kan inte annat än le åt ditt elände! Förlåt ☺️
Du är tapper som kämpar på med allt du drabbas av!
Förstår verkligen att du vill ha ut honom så fort det är säkert :o
I natt bokstavligen exploderade utslagen överallt, hela hårbotten, fulla halsen, mellan skinkorna, i handflatorna, ögonlocken, runt munnen ja precis överallt!!! miljoner utslag!!! till slut pirrade det i mun/hals/tunga och som svår allergiker med risk för anafylaxi var det inte annat att göra än att sparka sambon ur sängen och säga att jag känner mig svimsjuk, såhär är läget, sorry du måste hålla koll på mig. Sen var det bara att skotta i sig tavegyl, som jag nu äter var 4e timme.
Oj men ska du inte tillbaka för extra koll låter allvarligt när det blev ännu värre??
Det har stillat sig nu. Jag ringde och pratade med dem, men det finns inget mer de kan göra innan provsvaren på gallsyror kommer. (såvida jag inte faktiskt skulle få någon slags chock men den kom aldrig, och jag har sprutor, kortison mm hemma så ambulans hinner hit).
Att byta bajs-blöjor kommer ju att kännas som en semester för dig sen!

Blir ju alldeles nervös varje gång din tråd är uppdaterad! Vad har hänt den här gången, tänker man med bävan.
idag har det varit lugnt, sånär som på klådan 🙂
#170 ja, sen blir man lika nervös när den INTE uppdateras!

#172 haha, ja det med :)
Syns himla dåligt på kort, men utslagen eskalerar igen.. har till och med utslag under fötterna och i händerna nu så det gör jätteont att gå, hålla i saker etc. sitta hade jag redan svårt med pga utslag fulla häcken..

Det ser verkligen inte nyttigt ut, du borde åka iallafall och få lämna nya blodprover så inte de har barkat iväg fullständigt. Tänker på din hälsa.
jag har redan bönat och bett om hjälp storgråtandes, jag vet inte vad mer jag ska göra.. Det är verkligen hoppa framför tåget varning på denna jävulusiska klåda! Men när man får till svar att man ska prova rapsolja, ja då rinner orken ur en..
Men tänker själv, när kroppen reagerar så… men du går till special mödravården antar jag ?

Din stackare! Usch klåda gör en ju helt knas i huvudet, komme ihåg att jag fick svamp i underlivet under graviditeten jag höll på att dö 😁 blir helt galen av nåt så litet som myggbett 😇 Finns det verkligen inget de kan ge dig som faktiskt hjälper? Tycker att du har tillräckligt med krämpor och besvär för att behöva dras med nåt sånt här också..är det något som på sikt kan påverka Alvin? Tänker du mår dåligt=bebis mår dåligt? Vi vill ju alla att han ska stanna inne lite till iaf! ☺️
Sitter på akuten, har begärt att få träffa medicinläkare ist för gyn. Vissa åkommor kan drabba även bebisen ja.
#179 bra! Gå inte förrän du fått hjälp!
#179 det är nog rätt tänkt, de rådgör nog med spec mödrar vården också! Hoppas du får hjälp det är ju fruktansvärt med klåda, så att du inte blir ännu värre heller…
Ajaj! Borde inte aloe vera gel lindra mot detta?
/Christine
Jag kan tipsa om en supersalva. PROB tjärsalva med aloe vera. Det är egentligen för häst, men den fungerar super även på oss människor. Den kan du ha på brännsår, myggbett, eksem mm stillar klåda och sveda mycket effektivt.
http://www.ekholmnordic.se/veterinara-produkter/prob-salvakram/prob-super-cream
vi har använt den till det mesta och den fungerar verkligen. Men viktigast är ju förstås att du får veta orsaken till klådan i första hand.
Det är ju bedrövligt att du inte får någon hjälp med detta.
🤗
Fick akutremiss till hudspecialist på akuten, läkaren var inte alls nöjd med hur jag ser ut. Blev även erbjuden ursofalk men avböjde tills provsvaren kommit, måste tänka på lilleman i första hand. Man kan dock tydligen få utslag av hepatos, men det är ovanligt. Efter en googling såg jag dock att det ser ut som det jag har.
Utslagen har dock börjat smärta också, och inte lite heller! Jag har även en enorm ledsmärta, så jag kan inte greppa saker. Utslagen på ändan och under händer/fötter är något jävulskt smärtsamt. Har även fått ont i halsen, tycker även vänstra halsmandeln ser ut att ha varbildning, Samband? Vad sjutton är det för sjuka jag dragit på mig…
Men jösses! Det låter ju nästan som pesten eller nåt! 🤔
/Christine
Eller hur 😮
#184 Usch, hoppas du får hjälp snart… du kan ju inte ha det så… det låter faktiskt inte bra alls… Får du träffa någon på hud redan i helgen, eller på måndag ? Det känns som att det blir värre fort..
jag måste tyvärr stå ut på egen hand hela helgen.. och ja det blir bara värre och värre hela tiden. Mitt psyke klarar snart inte mer, men det är det ingen inom vården som lyssnar på. Jag känner mig som en jävla biologisk kuvös. hur jag mår spelar ingen roll. Bebisen kollar dom konstant.
Men blir det outhärdligt, för du söka igen, och säga att jag lämnar inte förrän ni löst detta… De får lägga in dig helt enkelt.
Det enda resultat det ger är att jag får ligga i en steril sjukhussal ensam, utan att ens ha sambon som stöd och tröst. Mer hjälp får jag inte, för jag är gravid. Hur jag mår spelar absolut ingen som helst roll, för bebisen mår bra.
Men vad då, menar du att de skulle isolera dig för dina utslag. Usch, hur du blir behandlad, man ska inte behöva må skit, bara för att man är gravid. Blir utslagen större, eller håller de sig till någorlunda små ? Tänker så de inte växer ihop till ett stort område. Ja inte ska jag klaga på min klåda jag hade, var aldrig i närheten av vad du upplever nu.. och det var jättejobbigt för mig.
Nej jag menar att min sambo inte kan vara på sjukhuset med mig 24/7 om jag blir inlagd.
Jo, dom växer ihop till stora områden/kluster.

Fy faaaan, vilket lidande du måste utstå :( från när var det du fick plocka ut honom om du själv valde?
34+0, eftersom det är då vården ej stoppar spontanförlossning längre. Jag är dock extremt kluven, inre kamp om du förstår. Han är ju inte klar, och jag är inte dödssjuk. Samvetet visar ingen nåd. Men jag ska prata med både anteteamet och bm på mvc till veckan och säga att jag vill ha ett mål att sikta emot. Kanske vi börjar med att lägga ribban på 37+0, då är han inte prematur iallafall. Sen får vi ta en dag i taget. Går det inte alls så får jag ta den striden när sammanbrottet kommer.
Det värsta är att jag blir anfådd, febrig och pulsen skjuter i höjden då och då, medan det pirrar i läpparna redan nu. Ska detta fortsätta bli värre kommer jag ju att bli dödssjuk.

Jo jag förstår ju att det är en fruktansvärd inre konflikt och att samvetet lider av att man kanske måste sätta sig själv först. Men, tycker verkligen inte att du ska skämmas om du väljer att ta ut honom då du får. Ibland måste man tänka på sig själv och din graviditet har nog varit svårare än vad de flesta kan tänka sig att gå igenom. Han kommer säkert att må bra även om han kommer tidigt :) Du har ju hela tiden varit inställd på prematur, men förstår att det är lätt att flytta fram ribban :)
Jag förstår att de säger att bebis mår bra, och det gör han säkert! Men i längden är det varken bra för bebis eller dig att må så här… Jag hoppas verkligen att de ger dig den hjälp du behöver snart!
Och jag menar självklart inte att bebis kommer bli sjuk eller dålig! Absolut inte! Men om mamma inte mår bra känner bebis av det, jag är säker på det! Det är synd att sjukvården inte inser det…

Men herrejisses. Det är väl inte så svårt för dem att skynda på provsvaren lite? Nu får de skärpa sig!
golf.ifokus.se
Vilken dag är du på nu ?
Är på akuten igen, svällde igen nästan helt i öron, näsa och hals. Blev sjukt yr och allmänpåverkad. Kommer in, allt släpper…Dom måste tro jag är fläng i huvudet… 31+1 idag
Provsvaren har kommit; det ÄR hepatos..
#201 vad jobbigt! :( men du får se det positivt, nu vet ni i alla fall vad det är! (Kanske inte är mycket till tröst dock, men något kände jag att jag måste säga!) Fortsätt kämpa! Du är så otroligt stark!
Det verkar som om jag blir inlagd igen.
Det förstår jag när du håller på att svälla igen så pass, men du mår nog bäst på sjukhuset. Kram och hoppas de får bukt med det hela !
Jag tror också du mår bäst på sjukhuset faktiskt. Tråkigt men där kan de hålla koll på dig.
/Christine
Åh rara rara söta kämpande du! Skulle jag kunna hjälpa dig skulle jag gjort det bums! Kan bara skicka stora, varma, kärleksfulla kramar via nätet.

Kära nån då! 😔 Sant är nog trots allt att sjukhuset är bästa stället för dig, tycker ändå det är märkligt att de inte tar större hänsyn till hur då mår, att tömma dig på kraft och sen inbilla sig att du ska orka återhämta dig tills förlossningen?! Förlossningen kan ju bli om 10minuter eller om 9 veckor för dig med ditt bagage så det förundrar mig att det inte är mer "rädd" om dig!
Glada nyheter! Jag har blivit penicillinallergiker, så utslagen håller på att ge sig. Hepatosen ska de följa upp och troligen blir jag insatt på ursofalk sen får jag komma hem på måndag. Har permission över dagen men ska tillbaka och lämna prover och sova på avdelningen dock. Hurra jag slipper kanske se ut som ett vandrande utslag i månader!
Hurra! Härligt när man kan se det från den ljusa sidan!
/Christine
ojj, så du har ätit penicillin som gjort det så hemskt.. Hm, nu när du säger det så, min make fick intravenöst penicillin, han var allergisk emot den sorten, han svullnade upp något så fruktansvärt och blev röd på de områdena, när an behandlades emot en infektion. Men det hjälpte att byta antibiotika sort för honom.
Det är ju helt sjukt vad du får utstå! Stackars lilla du 😞 Tapper så in i Norden! Va stolt över dig själv som grejar allt, trots att du inte har nå val… Men du fattar!
Nu är jag utskriven och hemma igen! Pjuh! Utslagen är nästan borta, och klådan är hanterbar. Insatt på lergigan, tavegyl och ursofalk.
De passade även på att meddela att jag inte behöver komma in på koll om vi misstänker att tappen håller på att kortas av, jag är så långt gången så dom ger inte medicin för att hålla den längre. Utan jag behöver endast åka in om jag får riktigt värkarbete, vilket dom heller inte gör några jätteförsök att stoppa, utan kommer i princip nöja sig med att han hinner få kortison för lungorna, sen är han välkommen till världen om han bestämmer sig för det.
Bara för att dom sa så så ger jag mig den på att jag kommer att gå över tiden 😛
Haha, men vad skönt att vara hemma igen! Och framförallt att besvären har gett med sig 🥳
/Christine

Men va härligt för dig ändå! 😊
#212 åh vad skönt!
Ja, jag slår vad om att bebis hörde det där och tänker stanna inne lääänge nu! 😃

Hurra :) bara till att stanna hemma i sängen så länge du står ut nu då :)
Gudars vad jag har sovit nu! Är helt snurrig i bollen, sambon fick knappt upp mig ur sängen till middagen, låg mest halvvaken och mumlade att jag var hungrig men jag kom liksom ingen vart.. Helt slutkörd!!!

Vad skönt!
golf.ifokus.se
definitivt!
Har fått lite försäkringspengar av all sjukhusvistelse så passade på att fynda en rese/stads/shoppingvagn idag, blev en till brio (sing) 😍 denna får tack och lov plats helt och hållet i bagaget på bilen👍 och så har vi också två vagnar då så ena kan stå som sovplats på dagis när den tiden kommer. I övrigt har jag moffat kladdkaka hela dagen och tyckt synd om mig själv 😇 förbannade hepatos!!!

Haha, du kör exakt samma uppsättning vagnar som vi :) Snart kommer du även äga en Graco syskonvagn och en Baby travel-sulky spår jag.
haha! Betvivlar att syskonvagn blir aktuell här dock 😉 men baby travel sulky har jag tittat på till framtiden 😇
Nu vet vi när vi får igångsättning, och vi tror att lilleman har vänt sig i natt. Datum tänker jag dock behålla för mig själv ;)
Första april kanske :-P som jag tippat på, aja lycka till med det… Spännande vi får väl se…
Åh, vad spännande! Ligger han rätt nu då?
/Christine
#223 vad skönt det måste kännas!
#255 Det var otroligt svårt att känna sa BM, men mina revben säger att ja, det gör han 😉 dom har fått påhälsning, och inte av huvudgnugg!
Nu är jag säker på att ett litet huvud håller på att borra fast sig i bäckenet 😉 hurra!!! Skönt att inte blåsan och tappen får stryk längre, mindre skönt att man känner sig konstant nödig, det tynger/trycker och framfogen smärtar så man går lätt hjulbent.
Han ligger dock mest och pillrar med fötterna där moderkakan är, så det är väldigt mjuka behagliga "gnuss"-rörelser från honom nu. Ibland vispar han dock runt så jag tror det är hela ryggen som kommer åkandes, eller så har han en bautarumpa! 😂
Dessvärre har flytningarna blivit konstigt lys-gul/orange, urinen är som oblandad apelsinjuicekoncentrat hur mycket jag än dricker, och det luktar sur rutten lök när jag går på toa, även om jag går från duschen och till toan.. Så ringde för rådgivning i natt och var förbi MVC i morse med urinprov. Men jag vette tusan, UVI..? jag tror inte det. Har ju dock inga SD heller, eller annat än lite symptom av att han trycker ner skallen. Så de jag pratat med har inte varit oroliga. Jag sjåpar dock.
#228 gott det att han börjar fixera sig :) det känns ju alltid säkrare när det lagt sig till rätta. Låter inget vidare med flytningarna, men… du som fått allt annat ska väl få lite till 🤔
Dagarna har börjat tippa över i någon slags vansinneshets, allt för att slippa klådan. Sover fortfarande knappt nånting, och när jag jag gör det vaknar jag med stora blåmärken och sår överallt, gråtandes. Jag är så slutkörd, så uppgiven, så less och så förstörd.
Vi flänger runt mest hela tiden, jag pinar mig fram genom affär efter affär för att distrahera mig. Smärta känner jag liksom inte längre. Har haft rejäla varningar i form av smärtsamma sammandragningar, men klådan gör mig blockerad, och komemr han så kommer han. Jag har givit upp den biten. Men han hänger kvar där inne än 🙂
Värst är dock att hantera allt folk vi stöter på, har blivit en hel del "det var länge sedan vi såg er!".. och så kommer det.. frågorna om hur jag mår, och när jag säger att jag mår väldigt dåligt så kommer det "åååh, men du kommer att SAKNA att vara gravid sen, vänta du bara!!!".. spelar ingen roll vad jag svarar på det så ger dom sig inte. KYSS MIG I ARSLET för i helvete. Dra dit pepparn växer och håll eran gloriafasad uppe åt något annat håll tack är typ vad mitt inre skriker, men så kan man ju inte säga… Men jag har ju en såå liten mage, den kan ju inte vara jobbig, den är ju smidig och behändig får jag höra stup i ett. Smärtsamma sammandragningar äääh vänta bara till förlossningen, jo jag tackar för påminnelsen. Och när lilleman börjar springa runt och retas och busa så kommer jag att önska att han stannade i magen för alltid… Eller inte!? Morr… Var på fest igår, och det var riktigt underbart trevligt att träffa folk, men kommentarerna.. Men droppen var nog när en fylleskalle vägrade acceptera att jag inte röker och inte villa göra honom sällskap ut 😮 Jag sa rätt ut "NEJ jag röker inte, jag är höggravid!" och "NEJ, jag vill inte utsätta värken mig eller bebis för passiv rökning!".. den mentala raka högern dallrade i luften hela kvällen 🤓

Det är helt stört hur folk tar för givet att de har rätt att känna, tycka, veta bättre osv bara för att någon är gravid. Jag blir förbannad över det konstant. Förbannat less på allt som har med graviditet att göra då det kommer till andra människor än de närmaste. Kommer aldrig heller sakna att vara gravid, trots att det varit enkelt för mig. Med din mardrömsgraviditet är det inte konstigt att du känner som du gör :p
Ojj, usch, ja killar som inte tänker…
Trodde din klåda stillats, men den har tydligen återkommit med stormsteg. Hoppas igångsättningstiden är snart, för du mår alldeles för dåligt i mina och säkert i många andras ögon här ! Styrkekramar !
Folk är så okänsliga att man blir mållös ibland… Skit i idioterna. Snaaart är han ute. Vi är många som hejar på er på distans.
#231 Ja tack och lov har de närmsta ju sett och förstått hur jag mår, så de är helt okej. Har fått lite upplyftande och kloka ord där tack och lov. Men random muppar… jag klarar mig bra ändå!
#232 Ja, hade en bättre period där jag funderade om gallsyrorna sjönk eller nåt, men det var falskt alarm. Idag har jag värsta dagen hittills tror jag. Klar försämring. 😢
#233 Jag försöker efter bästa förmåga att skita i knäpposarna, men jag orkar inte tänka bort dem. Jag har liksom ingen ork kvar till nånting. Det går inte riktigt att sätta ord på hur slut jag är.

Starkt och bra gjort av dig att gå på fest när du mår som du gör. Tror det var bra för dig att tänka på lite annat :)
golf.ifokus.se
Ögnat mig genom tråden, kanske blandar ihop saker… Jag födde Jasmine i säte, det är inte stor skillnad emot huvud. Nu fastnade hon med armarna ovanför huvudet. Det berodde nog på att hon var död. Annars sa dem att snitt börjar försvinna för sätesfödsel. Vaginal är bättre, som förr. Om man bortser från alla andra svårigheter Du har alltså. Flytningar kan vara tecken på fixering. J var för liten o hade gott om plats till födsel, därför ville hon inte fixera sig. …och gick vattnet för mig, så skulle jag lägga mig direkt o ringa ambulans. Inte gå på toa eller till bil.
#236 vad konstigt, när jag fick Wille förra året sa de att endast 10% av sätesbarnen kommer vaginalt. Riskerna är fortfarande för stora i förhållande till personalens kompetens hette det, då i alla fall. En del sjukhus vill försöka att öka procenten dock men det är för att det ser bra ut på pappret tydligen. Jag skulle inte våga.
Här får man gärna föda i säte om man känner sig trygg, men valet är helt och hållet ens eget. Man erbjuds TUL och bäckenmätning via röntgen. Jag funderade på sätesförlossning ett tag men efter att ha läst på om riskerna så känner jag att det inte är värt risken. Då tar jag hellre snitt. Jag tänker bara på stohejet om huvudet fastnar och navelsträngen kläms, barnet måste ut NU, och riskerar att dö medan man själv kanske får mycket svåra skador då det blir akutläge. Jag skulle aldrig förlåta mig själv om jag chansade och det hände, när jag fritt får välja förlossningssätt.
Här gäller det att man ska lägga sig och ringa ambulans om vattnet går före 37+ oavsett om barnet ligger rätt eller ej tyckte jag BM sa. Är 100% på att det gäller om barnet inte är fixerat iallafall. Ligger barnet rätt och är fullgånget får man välja om man lägger sig i baksätet i bilen och blir inskjutsad eller om man väljer ambulans då med. Dom är tydligen väldigt strikta med vattenavgång här.
Jag tänkte mer på att flytningarna (och urinen) har ändrat färg, förstår att det kan komma mer flytningar när huvudet pressar på (eller arga fötter hamrar loss märkte jag).
#237 Det är så ännu, men är på gång att ändras sa Dr till oss. Min mor är född med rumpan 1961 o då gjorde man inga vändningsförsök heller. #238 Det lät märkligt. Att lägga sig ner oavsett fixering. Man riskerar ju bara prolaps om "hålet" är tomt o navelsträngen kommer först.ä Jag gick inte sönder något, denna ggn heller. Var helt säker på det dock eftersom att hon fastnade. Om man bortser från att hon inte levde, så var det farligare med sonen som föddes med huvud men hade navelsträng runt halsen o var riktigt blå då han tittade ut. Man ska naturligtvis göra det man känner sig trygg med.
Det kan mycket väl vara så att jag minns tokigt, lider av extrem sömnbrist och minnet blir lidande just nu. Jag la bara det som rörde sätesbebis på minnet. Får fråga igen.
Det gäller bara om barnet inte är fixerat. För ligger huvudet rätt, så håller det hyfsat tätt och vattnet sipprar. Ligger barnet i tvärläge, sidoläge eller säte så plumsar det till för det får plats någon dl där huvudet skulle legat. Och då riskerar navelsträngen att åka ner och huvud eller rumpa på det och stoppa flödet i strängen. Det är det som är livsfarligt och man måste lägga sig omedelbart för att försöka hindra navelsträngen. Då ambulans kommer, så kan de hålla handen i underlivet för att hålla bort navelsträngen.
Jasmine gjorde kullerbyttor till slutet. Vi var ju in på vändningsförsök i v. 36. (Då vägde hon 2,3 kg ungefär). Det blev lyckat, men efter 1 vecka låg hon i sidoläge. Dagen innan hon dog låg hon i tvärläge. Och på förlossningen helt i säte en dag senare.
Nu har det gått några dagar så jag passar på att uppdatera innan jag glömmer. Har nog vandrat genom skärselden totalt de senaste dagarna och bröt ihop fullkomligt så jag trodde aldrig jag skulle komma till sans mer. Förlossningen agerade supersnabbt dock och fixade en nödlösning så jag fick ett möte med min antenatal-läkare inom några timmar. Sen satte vi oss och pratade igenom situationen och han kom med några förslag och dosjusteringar i medicineringen. Summan av kardemumman är att jag äntligen har fått sova! Sedan har han givit klartecken att när jag är helt säker på att nu måste bebisen ut, då tar dom ut honom. De är nöjda med att jag kommit förbi 32 fulla veckor, även om varje vecka fram till 37+0 är en vinst vi strävar efter. Men ingen kommer att stänga dörren och säga nej om det helt enkelt inte går mer.
Nästa möte med läkaren är på torsdag, och som det känns just nu så kommer jag att orka. Bara det att bli sedd och hörd gör mycket för psyket, man orkar liiite till. Jag önskar att varje gravid som har det de minsta lilla jobbigt på något vis skulle få ha en kontakt som är av samma kaliber som min läkare, det går liksom inte att sätta ord på min tacksamhet just nu.
Nu är det bara viljornas kamp här på slutet. Känns skönt att veta att alla hejar på för varje dag jag orkar, och när det brister så är valet mitt, även om hjälpande händer försöker få mig att orka vidare om och om igen.
Men suck, har ju glömt att skriva att jag var på hudmottagningen och fick svar på min eländes jävla klåda. Visst är det hepatos, men jag är tydligen atopiker också och har flera olika sorters urtikaria. Bland annat har jag symptomgivande dermografism som visar sig som att jag får nässelutslag av att klia mig. Ja just det ja, jag hade ju hepatosen där.. Jackpot! Jag är alltså allergisk emot att klia mig.
Därför har jag fått en god del mediciner mot klådan, bland annat en stark kortisonsalva som är guds gåva från himlen just nu.
#243 Vad skönt att de lyssnar på dig, och att du får bestämma när du inte orkar. Du är duktig som orkar, jag hade nog själv inte orkat så länge. Du är FANTASTISK självklart är det bra för bäsen, men du ska ha tusentals guldstjärnor för vad du har gått igenom, är det inte många som genomgår ett helt liv !!
Idag ringde barnmorskan med tråkiga nyheter. Mina gallsyror har gått upp med nästan hundra enheter mellan två provtagningar, så graviditeten är farlig att fortsätta för bebis. Väntar på telefon från antenatal för att diskutera om han ska ut innan helgen eller om jag ska läggas min för övervakning eller hur nästa steg blir. Någon majbebis blir det inte, jag får inte gå tiden ut.
Eller ja 37+0 är ju 1a maj, så kaaaanske.
För övrigt gjorde vi ett TUL igår som var fint, så bebis mår bra och växer iallafall än så länge.
Usch då, helt galet vad ni ska genom innan ni får er pojk :o
Vad vill du själv i detta läget?
Och förresten, innan helgen? Betyder det idag då? :o

Vet att du vill hålla ut till 37+0 för Alvins skull, men det enda jag kan tänka nu är Åååh, hoppas att han kommer ut idag så du slipper det här någon gång. Fl´åt vet att det inte är vad du vill :P men hur många komplikationer står du ut med lixom.
#247 Jo om det mot förmodan brinner såpass i knutarna, jag vet inte hur rutinen ser ut. Får invänta tele och se vad de har att säga. Mest troligt blir jag väl dock inlagd på antenatalen igen så de övervakar honom, typ ctg varje dag och UL då och då? men nu gissar jag.
#247 + #248 Nu med farligt höga värden har jag inte direkt lika envis kämpaglöd att hålla honom kvar, eftersom det grundade sig i just att det var bäst för honom. Nu är det ju rentav farligt för honom så då tänker inte jag vara den som blåhåller honom inne om läkarna tycker att han ska ut. Min vilja är väl främst att de gör det som bedöms bäst för honom, även om jag för egen del har velat bli förlöst länge nu. Men han kommer först.

Ut med honom nu då innan han blir påverkad :) Bättre att han kommer ur pigg och kry än stor till växten men med dåliga värden :)
golf.ifokus.se
Håller nog med Theres, Wille kom ju ut och var liten till växten. Såpass att läkarna och bm reagerade men han klarade sig ju fint.
Är självklart medveten om att det är något annat med en prematur men de brukar ju vara starka de små rackarna när de tagit sig så långt som Alvin gjort :)
Håller med er, tar hellre en lite tidigare och välmående bebis än en påverkad och sjuk/svag. Måtte dom bara ringa snart…
Men för bövelen, nu får dom ta och ringa snart! Inte långt kvar innan det blir helg.

Herre jösses.. Arma stackare! 😔 Är det såpass illa att hans hälsa ligger risigt till så hade jag velat plocka ut bebis fortast möjligt, och med tanke på din historik så skulle jag bli förvånad om de väljer att avvakta och "bara" tar in dig för observation.. Du är väl i vecka 34-35 nu väl? Nej hoppas dom plockar ut honom för bådas skull! 😁 Mitt enda krav när jag åkte in var att "blir risken stor att bebis påverkas så ska bebis ut" nu gick sllt völdigt fort och möjlighet till att hålla kvar fanns ju inte med tanke på att moderkakan släppte, nej jag förespråkar utplockning pga din historik och det som nu tillstött. Ringer de inte snart då skulle jag ringa upp! ☺️ Kram på dig!
Jahopp, de sket helt i att ringa mig. Tur jag har en barnmorska med blåslampa som ringde runt och fick tag i en antenatalläkare på omvägar som tog en titt i min journal. Hans bedömning är att dom inte ska göra nånting alls på två veckor (!?!?!?). Jag ska inte ens lämna nya prover innan dess, och provsvaren tar en vecka! Så tre veckor plus denna vecka som redan gått sen de nya dåliga proverna tas…
Jag är så jävla arg just nu så jag håller på att gå i bitar.

Men hur i hela fridens namn kan han göra en sådan bedömning?! Att de vågar ta risken! 😡

Men fy satan! Men, du har ju själv valet att få ut honom när du inte står ut, kanske är det dags att trycka på det nu :(
Men what?! Så dålig stil! Ja, det är nog dags att få ut honom nu.
/Christine
Ja, jag överväger att själv se till att de tar ut honom. Men alltså min skalle är ju som en hög med köttfärs som fastnat i kvarnen. Just nu har jag bara världens blackout. Allt jag kan tänka är "vad fan gör jag nu?"
Va fan fick jag inte prata med någon läkare för 😕

Vore jag du skulle jag själv ringa till Antenatalen och kräva att de plockar ut honom eööer åtminstone tar in dig för observation och undersökning i steg 1.. Kämpa på!!
Håller med Sarah och christine, hade samma tanke. Tycker man inte sällan hör om dessa fall där läkarna väntat och det enbart haft negativ inverkan på barnet. Förstår och känner igen det där med köttfärsen. Har du sambon hemma?
Yes har sambon hemma, han ömsom kokar och ömsom blir tom i skallen, precis som jag. Har väskan packad och kommer troligen att åka in under kvällen. Om inte annat för dom jävliga magsmärtorna jag har mitt i alltihopa som citodonet inte tar. Sambon försökte få in mig redan i natt, men fick nån jävla knäpp och stängde in mig på badrummet och surade i badkaret tills jag knockade ur och sov.. Nu är de på frammarsch igen alltså, har inte riktigt haft orken att tänka på dem när allt började snurra kring hepatosen. I natt var jag faktiskt så dålig att jag sa att jag omöjligt kunde klara en förlossning när jag redan på förhand har så jävla ont och aldrig får sova.

Men herregud människa, ta ut honom nu. Det här kan omöjligt vara bättre för någon av er. Du driver dig själv för långt.
Nu lyssnar du på din sambo och åker in så ni får se er fina lilla kille!
/Christine
Kan bara hålla med Sarah!!!!

Åk in snälla du..!
Ojj. lycka till, du får ut och promenera så kanske han kommer självmant ??
Hoppas allt går bra !
Mitt i virrvarret hade jag totalt glömt bort att sambon jobbar i kväll, så jag får försöka lindra så gott det går och blir det outhärdligt så får jag ringa hem honom, alternativt ringa någon av våra nära/kära.
Sen tar vi ett steg i taget nu. Jag vill inte göra något förhastat beslut åt varken det ena eller det andra hållet. Men ärligt talat är jag för trött för att tänka. Jag minns inte när jag sov mer än 1-2 timmar senast.
Planen just nu är att hålla ut tills sambon jobbat klart, sen åker vi in och jag ber om att få bli inlagd. Jag har för ont, får inte sova och mår för dåligt för att orka kämpa mer hemma just nu. Jag är nöjd så länge bebisen övervakas, sen får beslut om han ska ut diskuteras vidare. Det är så svårt för mig att spekulera i det här ens när antenatal sket i att ringa mig. Jag har ingen läkare att diskutera med, vad som är bäst för bebisen. Om det är bäst att försöka hålla honom lite till, eller om man borde ta ut honom innan han eventuellt blir påverkad av mina dåliga värden.
Jag vet inte. Vi känner oss väldigt övergivna och svikna av vården just nu.
-------------
Jag har förstått att några utav våra nära och kära även läser i denna tråd (främst med tanke på att sambons telefon har gått varm här idag). Jag vill bara säga till er att självklart hör vi av oss så fort det händer något, alltså att ett definitivt beslut tas eller om vi behöver hjälp. Om vi ska ringa så fort det blir något så skulle vi få bo i mobilerna bägge två, det blir ohållbart. Vi måste hinna rå om oss själva också mitt i detta elände. Sen får ni gärna läsa ordentligt vad jag skriver, det är extremt jobbigt när det blir missförstånd och jag känner mig skyldig när det ifrågasätts saker som jag över huvud taget inte har sagt. Om ni läser något här och har frågor på det jag har skrivit så ta det då direkt med mig, eftersom det är jag som skriver. Det är väldigt frustrerande när sambon kommer och frågar "vad har du nu skrivit?".
Jag tänker på dig! ❤️ Ta ett varmt bad/dusch, och försök att vila!
/Christine
Ni tre är allt som gäller och det som händer är mellan er!! Sen är du snäll å delger oss andra så gott det går.

Förstår din oro över att inte kunna ta rätt beslut när hjärnan inte funkar som den ska :( Tror dock inte att det finns några förhastade beslut längre. Ta hand om dig! Kram
Usch, hoppas du orkar hålla ut tills sambon kommer hem igen. Sen tycker jag ni gör rätt i som åker in, inte minst för att du kan få något att sova på åtminstone. Det är ju ohållbart. Hur ska du orka med en nyfödd om du ska gå såhär ännu längre? Det känns som att ni kommit förbi punkten där det är hållbart att du fortfarande ska stå ut. Du har varit så otroligt duktig men nu är det faktiskt dags att du får komma först, Alvin kommer klara sig utmärkt :)
Usch, hoppas allt löser sig nu snart ♡ Du måste få må bra och orka vara mamma också ju.
Blev inlagd i natt med morfin intravenöst. Underbart att slippa det värsta, men så fick jag en allergisk reaktion också med dunderklåda som följd… Suck. Fick sen åka hem på permission men är på väg tillbaka in redan nu.
#275 Hoppas de lyssnar på dig, det är nog dags för lillen att komma ut snart, som du har det.. Kram…
De påminner mig då och då om att de kan ta ut honom, men uppmuntrar mig att kämpa. De är lyhörda hittills tack och lov.
#277 jamen vad bra, med tanke på vad du skrev innan helgen. Det var nog fel person du kom i kontakt med då… Hur långt hade du gått nu ?
Min sista dotter kom 4 veckor för tidigt och förutom hennes sjukdom, så klarade hon sig bra ! Och vi kan ta per pm om du vill veta mer :)
Här kommer en kort uppdatering:
Jag är fortsatt inlagd och här blir jag nog kvar nu tills jag är förlöst. Vi kämpar en dag i taget och morfinet är utbytt mot ketogan som jag tål. Annars är läget oförändrat, dvs dom förlöser om jag säger att jag är 100% på att nu går det inte mer, och alla vägar är prövade. Jag kämpar vidare mot mitt eget mål som är 37+0, och alla håller tummarna för att jag ska orka.
Bebisen mår bra i magen, de kollar honom ganska mycket i och med medicinerna. Visst slocknar han av dem precis som jag, vi sover som två stenar bägge två. Jag försöker dock ha ett uppehåll varje dag så han får vara vaken och sprattla/träna sig, vilket också togs emot med glädje av läkarna. Ju mer jag orkar desto bättre för bebis ju. Klart man kämpar allt man kan då. Nu med sömn och vila från smärtan är jag också genast mycket starkare igen.
En rolig liten "hemlis" är att när jag får ketoganet och slappnar av kommer det massa fina förvärkar, och slemproppen började lossna igår, och det fortsätter med jämna mellanrum även idag. Kanske kanske kanske kommer jag igång av mig själv snart, men troligen inte 😛 jag jinxade det ju nu. Men det är rejäla förvärkar som kör i hela ryggen och nedre delen av livmodern, och jag känner hur bebis pressas neråt. Så nånting händer, frågan är bara om det är tillräckligt.

Bra att du får vila :) Snart är det över :)
Som läget är just nu, om ingen ändring sker så blir jag igångsatt till veckan. Min hepatos är såpass allvarlig att läkaren har bedömt att han är tryggare på neo. Jag håller dock på att komma igång av mig själv, men det går trögt. De vill inte undersöka heller, för läkaren är rädd att då kommer han redan nu. :)

Ta en handske och känn efter om du är öppen så kanske du sätter igång dig själv då ;) En barnmorska gav mig en handske och bad mig känns efter när jag var 2 cm öppen för jag skulle inse hur lite öppen jag var så jag skulle sluta tjata om att få lustgas. Men jag vågade inte känna ^^
golf.ifokus.se
#283 man kan väl få lustgas ändå? Vad var det för kommentar liksom.

Man fick inte lustgas eller epidural förrän man var 4 cm öppen tydligen. Varför? Jo, "för vad ska du då ta när du är 8 cm öppen om du börjar med lustgas redan?" Nästa gång om jag har lika jobbig latensfas så ska jag begära lustgas ändå. Inte för att den hjälpte på det lägsta som jag fick vid 4 cm, men när jag fick epidural så var ju livet kanon :) Så kan ju åtminstone få andas lite gas under latensfasen tycker jag, sen ta epidural när förlossningen sätter igång.
golf.ifokus.se
Helt idiotiskt. Är väl inte cm som avgör smärtan. Suck! Min bästa vän fick sitt första barn i helgen. Hon tyckte de 3 sista cm var jobbiga… Innan dess var hon hemma. Så smärtan är otroligt individuell. Bara dumt av BM tycker jag.
Haha det är precis vad jag har gjort (norpat en handske och kollat läget). Tyvärr halvt hopplöst att nå. Men lite öppet är det, det kändes tydligt. Bara att hoppas att det vill igång på riktigt. För övrigt får jag EDA så fort dom har konstaterat att jag har värkar, inget krav på x antal cm öppet (överläkarens ord). Eller ja förlossningsbedövning generellt, hon tog EDA som exempel. Det här med 3cm är för att det är en brytpunkt, lindrar dom innan kan det avta så dom riskerar att tvingas skicka hem. I Teres fall ville man väl vara 110%
Påverkar lustgas faktiskt?
Ah nej, nu tänkte jag på EDA. Lustgas går bra, där är det väl bara miljötänk bakom gissar jag. Slappnar man av så gör värkarna bättre nytta, och lustgas har ingen hämmande effekt som EDA som i sig riskerar att man behöver värkstimulerande och ökar risken för instrumentiell förlossning utöver att det kan stanna av alltihop om man får det för tidigt.
Erm det jag försöker säga är att lustgas om något gynnar förlossningsarbetet så vitt jag vet, pga den avslappnande effekten. Så det borde man få direkt. Men man försöker ju på många håll begränsa pga miljöpåverkan. Vissa förlossningar erbjuder inte lustgas längre, bla Gävle tror jag.

Hon menade väl på att om jag får lustgas när jag bara är två centimeter öppen så kommer den inte lindra när jag är öppen 8 cm får då kanske jag redan har nått fulldosen. Jag menar att får jag lustgas när jag har ont så kan jag ju ta EDA när jag får ondare :) Alltså finns det ju något annat som lindrar när man är mer öppen, därför jag borde fått lustgas när jag bad om det.
golf.ifokus.se
Man kan heller inte få hur många doser av ena (det kraftigaste) bedövningmedlet i EDA:n därför vill man inte lägga den för tidigt.
haha, du kanske får idag… makens och en av mina bästa vänners födelsedag…
Här får man behålla EDAn i flera dagar om man snittas, för att man ska slippa vara totalt sängbunden och sönderstucken. Är bara akutsnitt som får spruta, planerade snitt får EDA.
För övrigt lär ingen bebis dyka upp idag, tokografkurvan var snudd på spikrak haha! Lugnet före stormen? Inte en enda sd.. har nog inte hänt sen vecka 23.
Jag var helt öppen med äldsta när jag kom in så då fick jag bara lustgas. Med de andra två var jag öppen ca 7 cm. De sa då att jag inte behövde något för att jag redan klarat av det jobbigaste. Första 4cm brukar vara värst sa de 😛 För min del har värkarna varit helt ok och jag har valt att klara mig på lustgas. Sista gången var de vääääldigt snåla med att åka trycket! Föder ju på akademiska i Uppsala och där brhöver man andas ut i själva munstycket så det sugs upp. Stundtals var jag mer inne på att räkna där än att föda barn 😝 Är så nojig att jag ska göra andra illa. Lyckligtvis klarade jag båda. Smärta är väldigt individuellt så är svårt att säga vad för mycket lustgas är. Alla är vi olika!
Samma med gasen här, man ska göra fyra utblås efter varje puff tror jag det stod i foldern.
#295 eda i flera dagar? Varför skulle man vilja det för att man snittas? Finns väl ingen anledning till? :s
#295 jag fick inte röra mig med eda för benen blir ju bortdomnade. Så fort den gick ut så var allt som vanligt igen.
Jag ser inte hur man skulle KUNNA röra sig med eda, låg ju bara där som en strandad val :p

Jag sprang runt med min EDA. Gick ut i dagrummet så jag kunde uppdatera här ju :) Men jag var nog 7-8 cm öppen när jag fick den. Hade precis fått en sovdos när jag började öppna mig mer och sen var det bilolycka på Öland osv så fick vänta 9 timmar på att få den.
golf.ifokus.se
Det beror på hur djupt den sätts. Sätts den djupare verkar den snabbare, men man kan inte gå. Sprutan ges djupast, då blir man lam helt och hållet från bröstet, och det är vanligaste metoden vid snitt.
Aha, då var det nog spruta jag fick. Ingen aning om vad de pysslade bak ryggen på mig. Minns bara att min vänstra fot låg så galet obekvämt, hemskt att inte kunna flytta den själv. Fick be en sköterska att vrida lite på den till slut, haha.
Jag fick ryggbedövning med slang i rygg. Vart helt lam i vänster ben, så sköterskorna fick lyfta varje gång de skulle undersöka. Släpade mig in på toan med gåstolen. Skrattade för jag höll på att falla ihop nedanför sängen då jag trodde jag skulle klara det med ett ben. :-) En kvart (max) efter förlossningen kunde jag gå till skötbordet för att göra hand och fotavtryck och få klä på. Klippa lock med. Hoppas allt går väl för Er.
#305 ack så typiskt, då kom slangen lite snett förmodligen, då kan ena benet säga upp sig, och ibland blir man bara halvsidesbedövad. Såg på youtube en som fick sin EDA toksnett så bägge benen blev lama medan den satt i, och hon kände _ingenting_ när hon födde fram :p gladaste förlossning jag sett iaf haha, hon var skapligt nöjd :p normalt sett tar EDA inte krystvärkarna, och den brukar stängas av/ta slut när bebisen ska ut.. så hennes förlossning var ju lite speciell. :) var i usa bör tilläggas.
Var på återbesök hos narkosläkaren pga misstänkt nervskada. Han trodde att slangen kommit åt en nerv då han satt i den. Jag blödde mycket sa han. Jag minns inte allt, då jag hade kraftiga värkar. Det jag minns är att då jag krökade mest med ryggen och försökte andas mellan värkarna så stax han på falsk larm. Vid andra försöket hade jag precis haft en stor värk och var alldeles hög på lustgas.
Stax ? Vad är det för svenska ! :-) StaCK !
Ja risken är att nerver skadas, dock brukar det gå bra även när det går fel så att säga.Mn visst förekommer EDA skador absolut. :/
Men åh, läst igenom alla 4 trådar nu. Jäklar va du får stå ut med! Hur går det nu?