Gravid iFokus

Gravid

Etiketttredje-trimestern
Läst 6739 ggr
sannsan
0

stor mage redan nu!

Som rubriken lyder. Jag har redan stor mage redan nu går in i v 32 i morgon och min omkrets runt naveln är 110 cm. Många säger oj vad stor du är redan. Kan det va 2 st där inne ändå tänker jag men ändå inte de borde ju ha sätt det på UL då tycker jag. Men har hört att det har ju sätt fel förut. Vad tror ni?

ChristineL
2

Det beror väl på vad dom menar med stor mage. Hur har sf-måttet varit? Jag låg över kurvan hela tiden med första barnet, men hon vägde ändå bara 3, 2 och jag gick upp ca 13 kg.

Magens storlek beror på mycket, hur livmodern är placerad, hur barnet ligger, mängden fostervatten, magmuskler osv…

sannsan
0

Om du menar sträcket man ska följa så ligger jag precis på den sist jag var hos bm. Moderkakan är bake ryggen om det är något med det, att barnet ligger mer framåt då.

ChristineL
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2 - Ja, då är ju allt som det ska vara :) Såhär har kurvan sett ut för mig, röda strecket är första barnet, blå strecket är den som ligger i magen nu.

Velinga1984
0

#2 Då har du ingen stor mage, utan en normalstor om du följer medelstrecket. I vecka 32 har jag legat 33-34 med första barnet och i vecka 33 låg jag på 35 med andra barnet. Om man kikar på SF-kurvan här ovan så har jag då varit på översta strecket vid den tiden med båda två.

[TanatosNyx]
0

Jag ligger mitt på mittenstrecket och får höra konstant att jag har så himla liten mage…

[WickedAlly]
0

Var tvungen att mäta runt om för säkerhets skull, är 105 runt om nu i vecka 23, haha. 
Men det säger ju egentligen ingenting alls :)

Sf-mått vet jag inte än, men tror att jag ligger ganska mitt i prick.

tjoopa
0

Jag ligger långt över det översta strecket ;) Har sf-mått 41 nu i v40 och senast vi kollade var min bebis inte beräknad att bli särskilt stor :)

JeFo
0

Jag har legat ganska lika med alla tre mina. Fått upp ca 30kg med alla tre också. Första två vägde båda runt 3,8 och nr3 vägde hela 4,680. Har växt på ganska fort i omgångar för att sedan stå stilla.

densomundrar
0

Hur man upplever storleken beror nog lite på hur lång/kort och smal/välmående man är i övrigt. Är man pinnsmal och kort så är det ju klart att magen ser större ut än om man är lång och knubbig :-)

Velinga1984
0

#7 Har dom gjort TUL? Har du följt samma kurva hela tiden? 

Jag var inte ens i närheten av strecket med min minsta som vägde 5.270 gram! SF-mått 48 i vecka 37. Bandet räckte knappt till och BM hämtade några till som mätte, men de fick alla samma summa. I vecka 35 hade jag SF-mått 42 så det var inte alls populärt med en 6 cm ökning på 2 veckor ;)

Velinga1984
0

#9 Det påverkar absolut. Men även hur bebisen och moderkakan ligger. Tex min minste låg väldigt långt ut, vilket påverkade magmåttet + en enorm bebis. Men min BM på BB berättade att det fötts en 5.7 kg tung bebis på en smal mamma, så ingen förstod hur barnet hade fått plats för mamman hade följt mittenkurvan. Mao så bar hon barnet långt in istället.

tjoopa
0

#10 Ja, fick göra ett i v36 och då vägde bebis ca 2,6kg och han gissade på 3,5-3,6kg om jag får kring bf :) Jag har följt min kurva nästan hela tiden, gjort 2 avstickare  (den ena i v36 varför jag fick göra TUL och så nu senast i v40).

nakizagg
0

Vecka 33+1

SF mått 32 cm och bebis på senaste tillväxtultraljudet beräknat väga 2256 gram. Låg alldeles normalt till.

sannsan
0

Vad betyder TUL? SF mått är väll när hon mätar magen hos bm! Eller? I v 31.3 var då SF måttet på 30 cm.

nakizagg
0

TUL = Tillväxtultraljud

Ja, SF mått är måttet mellan underlivsbenet och övre delen av livmodern som då oftast barnmorskorna mäter.

ChristineL
0

#14 - TUL=Tillväxtultraljud ;)