Gravid iFokus

Gravid

Etiketterinhandlapreparera
Läst 3241 ggr
nowalee
2

Kostnader inför bebis

Ja, efter chockbeskedet att vi nu ska bli 3 stycken i familjen sitter jag i denna djungel med barnprylar och priset och känner mig totalt lost. Försöker iallafall göra en lista med vad vi ska införskaffa samt priser.  Kan tänka mig man kommer få saker av nära och kära men det vill jag inte alls räkna in som något  säkert kort utan jag vill kunna stå för exakt allt själv om läget skulle behöva.

Det finns förmodligen tusentals listor överallt på internet om detta men jag känner mig inte riktigt nöjd ändå. 

Vad behöver man det första halvåret med bebisen? Vad har ni betalat ungefär för enskilda saker/hela rubbet? Hur mycket la ni på kläder, vilken storlek använde ni längst?  

Hur länge borde/tycker ni det funkar att bo i lägenhet utan rum åt barnet? 

Alla tips och svar är välkomna!

[WickedAlly]
0

Grattis :) Skriver på mobilen så orkar inte spalta upp allt men sammanlagt lade vi ungefär 19-20000 på saker till sonen. Köpte så allt nytt och fick väldigt mycket kläder och annat i present. Blev ganska mycket onödig, sånt som gott kunnat klara oss utan. Men det jag tyckt vi faktiskt behövt är vagnen, blöjor, filtar, babyskyddet och kläder. Allt annat hade vi egentligen klarat oss utan. Babysittern hade vi dock stor nytta av men att bulla upp med lite kuddar i vagnen funkade egentligen lika fint :) huvudsaken var att sonen fick vara med och titta, annars blev han sur, haha. Strl 56 har vi nog haft längst, sonen var ganska liten när han föddes. Och vi bodde i en etta på 32 kvadrat till sonen var tre månader, trångt absolut men det funkade. I början har de ju ingen användning av ett eget rum. Närhet, mat och ren blöja räcker gott och väl :)

typjessica
0

Hej och grattis!😊 Mitt tips är att köp inte för mycket innan bebis är född. Det är lättare att köpa när behovet uppstår, då slipper man ha massa prylar i onödan. Men mina tips; Kläder några bodys i strl 56 mängd beroende på om man har tvättmaskin eller inte. Min unge spydde inte inte så kunde lätt ha en body i en heldag. Men spyr dom osv kan det gå åt några. Samma sak gäller byxor och pyjamas. Jag tycket omlott bodys var lättast på dom små nya liven då man slapp krångla över huvudet på dom. En vagn kan bara bra, finns ju jättefina på blocket om man inte vill lägga en förmögenhet. Filtar tyckte jag att man inte kunde ha för många av. Babyskydd, vi hyrde vårat på bvc för 400 kr så slapp vi den utgiften. Blöjor, nappar och en säng. Fast min son sov i vår säng fram till han var 6 månader då fick han sin säng. Sen skötbord är ju inte nödvändig man kan byta på en handduk överallt. Detta var det som vi tyckte var nödvändigt men du får säkert fler bra tips av andra!:) sen kan det vara bra att tänka på att ha bindor hemma till dig och kanske ammningsilägg om du tänkt amma!:)

[TanatosNyx]
0

Vi la ca 7500:- och då har vi en del onödigt med där. Vi har handlat nästan allt begagnat. Vi hade kunnat pressa bort nån tusenlapp till. Vi har t.ex. två vagnar, bägge med sitt och liggdel. Vi har 5 stora Ikeakassar med kläder, "bara för att". Jag har heller inte alltid valt det billigaste. Mitt råd är att handla i tid! Sprid kostnaderna.

typjessica
0

Glömde skriva att vi la ca 10 000 men då kosta vagnen 6500

Intehärutandär
0

Med sonen (1999) la jag runt 1000 kr. Liggvagn 150-200 kr Bilbarnstol 650 kr Babysitter 40 kr Spjälsäng 15 kr färg + 1 rundstav (min gamla säng) Kläder, gissningsvis 200-300 kr. Skötbädd 50 kr Blöjor, amningsinlägg, tops m.m. Dotter (2015) Vagn (ligg, sitt o "bilbarnstol") med alla tillbehör (regnskydd, myggnät, skötväska…) 1500 kr Bilbarnstol 700 kr Babysitter 75 kr Spjälsäng 350 kr + 15 kr färg Kläder 50 kr (2 par skor)

PogoPedagog
0

Vi la nog max 2000 kr. Köpte allt begagnat, fick mycket kläder och bytte till oss saker mot t.ex tjänster.  

Fixade innan han kom: vagn, babyskydd, febertermometer och nässug, kläder, spjälsäng, badbalja, nappar, bröstpump och flaskor.

ChristineL
0

Vi fick väldigt mycket, både barnvagnen och mycket kläder.

Annars köpte vi nytt:
Babyskydd 1200
Spjälsäng med madrass 1100
Babysitter 300
Babygym 300
Bröstpump 500

Diverse småsaker som nappar, filtar, nässug…

teezan
0

Är inte klara med allt ännu men har lagt omkring 5000 kronor än så länge. Kan lista några av de saker vi har köpt (allt är ju inte nödvändigt såklart)

Kläder på tradera upp till 9 månader: 1000 kr (och här ingår 11 bodys och 6 byxor i 56, vilket kan vara något i överkant, nästan inga kläder är  i strl 50 eller 62 ännu, en del i 68 och några stycken plagg i 74) Kan inte svara på om det är rimliga mängder än ;)

Mysig filt från teddykompaniet  (fynd!) 92 kr

Badlakan med luva, 65kr

"Gravidväskan" från lekmer med bra innehåll (bland annat gravidbilbälte) 399kr

Amnings/gravidkudde 600kr

Begagnad babybjörn one 884kr

Begagnat babyskydd med bas (ett år gamla) 850kr

Gravidförsäkring 1200kr (går att teckna gratisförsäkringar hos bolagen men vi ville ha ett mer täckande skydd)

Kommer även köpa barnvarg begagnat, sedan vill vi ha ett babylarm, täcke och madrass och sånt till sängen. Kanske en babysitter. Säng och vagga kommer vi att få av mina föräldrar (de som jag hade när jag var liten). Mamma har även sparat kläder sedan jag och mina syskon var små och så kommer hon sy lite, som ett babynest och åkpåse och sådär. 

Jag själv kommer ju behöva lite saker också… har ett par gravidbyxor och ska nog införskaffa stödstrumpor i framtiden, när man har en del vikt att släpa på.

Det går att vara ekonomisk och handla begagnat, och även sy grejer själv,  men det känns som att pengarna lätt rinner iväg ändå ;) 

Vi bor i en tvåa på 64 kvadrat och sovrummet är dessvärre så pass litet, då vi har en garderob på ena sidan, att det nästan kommer bli svårt att få plats med en spjälsäng. Vi letar större boende men tänker att det skulle funka att bo här i ett år eller så, ifall det nu dyker upp något. Mest för att sovrummet är litet, vi har mycket annan yta att vistas på :)

Sarah
0

Vi är uppe i ca 13500 än så länge, då inkluderar det vagn, babyskydd, gravidförsäkring och en del kläder som vi inte kunnat motstå då vi sett. 

Sen köpte vi ett hus då vi fortfarande är särbos. Det hade vi inte gjort nu om vi inte väntat barn :P 

Jag har köpt mammakläder till mig för kanske 1500.

Ria74
1

Vi köpte:

• Säng, som vi kunde varit utan eftersom vi samsovit hela tiden. ca 400:-

• Skötbord, kunde vi också varit utan. Jag har bytt på sängen mestadels. ca 300:-

• Barnvagn, ny men billig. Bara 3000:- och den har varit kanon. Mina föräldrar betalade den.

• Nappar och diverse annat smått, ca 300:-

• Kläder i olika storlekar ca 1000:- vi fick inget i 50-56 när hon föddes. Alla resonerade som så att man får så mycket i den storleken. Jag fick panikhandla lite allt möjligt efter hon var född.

• Babysitter 900:-

• Begagnat babyskydd, minns inte vad det kostade. Men har för mig runt 400-500:-

• Bärsele fick vi av en kompis till min man.

• Nappflaskor eftersom jag inte kunde amma visade de sig. ca 300:-

• Blöjor i storlek 2 fick vi av min svärmor och svärfar 3 paket. På bb fick vi 2 små paket av storlek 1-2 som räckte fram till vi kunde börja med storlek 2.

• Lakan till spjälsängen fick vi av min svärmor 2 set.

• Lakan till barnvagnen fick vi av mina föräldrar 3 set.

• Gosiga filtar från kapp-ahls newbiecollection 4 st  ca 600:-

• Tvättlappar och annat till skötbordet ca 200:-

• Underlägg till skötbordet ca 300:-

Tror detta var allt, ca 8000:- tror jag det gick på.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar