Träningen efter graviditeten
Jag sitter här och drömmer om att få gå på promenader (eller springa, å vad härligt det skulle vara) och annat trevligt. Men jag vet inte riktigt hur och när man börjar efter en graviditet och förlossning så jag undrar hur ni gjorde.
Jag kommer definitivt få starta på ruta ett (eller finns ruta noll) då jag varit väldigt orörlig pga foglossning sen vecka 10. Så jag kommer nog få starta väldigt långsamt, men man kan ju få nån hum i alla fall.
Så hur och när startade ni med träningen efter förlossningen?
l'm back
Promenader med vagnen började jag med direkt i stort sett, sen började jag gå på gruppträning efter fyra månader. Det var typ första gången nånsin i mitt liv som jag känt mig motiverad till att träna och jag tyckte det var kul. Och anledningen till att jag kom igång med det var att dom hade mamma-barn-träning på det stället. Jag har något vagt minne av att man bör vänta med att springa tills man varit på efterkontrollen iaf. Man kan ju ha problem med urinläckage exempelvis, och om man bli snittad ska man nog vänta ytterligare en tid med just löpning.
/Christine
Det viktigaste är att låta magen återhämta sig på rätt sätt. Tränar man fel så kan man förstöra magmusklerna. Det ska gå en viss tid innan man börjar träna, och vissa övningar ska man undvika. Exakt vad har jag inte i huvudet just nu.
Promenader etc är mer friskvård än träning, så det är bara att knalla på.
9 mån sen snitt, ska börja snaaart.
Just det! Sit-ups/crunches är typ nono första året eftersom magmusklerna inte sitter som dom ska till en början, plankan däremot går bra.
/Christine

Wtf :( Jag som tänkte ha tillbaka mina magrutor till April.
golf.ifokus.se
#1 Jag tänkte att jag börjar med promenader och annat lätt tills i alla fall jag fått ok med mer från BM. Men så otränad jag är nu (jag har aldrig varit såhär otränad tror jag) så tror jag att promenader, pilbåge och "efter graviditetsövningar" kommer vara nog i början.
#2 Förutom tex promenader hade jag tänkt följa ett "efter man fött" träningsprogram i en barnbok jag har. Den borde ju vara ok med tanke på att den är gjord för just det (blir det akut snitt får man väl tänka om däremot).
#3 Hoppas jag inte behöver snitt, jag vill inte vänta så länge.
#4 Tur att jag gillar plankan mer än situps då (jag visste att det var nån/några magövningar som var ett big no no men inte vilken. Tack för infon).
l'm back
Jag hade också hört att plankan var ok men senare har jag hört från flera håll att den inte alls är lämplig. Det finns en app som heter mammamage som ska vara jättebra att träna efter när man varit gravid. Jag har själv inte provat men funderar på att göra det, den kostar några kronor men de jag vet provat den tycker att det varit värt det. Den börjar verkligen från 0, vissa tycker den är alldeles för mesig i början men det finns ju en anledning till att börja försiktigt och det är ju pga hur musklerna påverkats av graviditeten.
#6 Det är inte pga snittet, jag är bara förbannat lat :p
#7 Jag får kolla upp det (magövningar) lite närmare alltså.
Vi har ingen smartphone i hushållet, vi är sånadär udda typer 😉
Men skaffar vi en så får jag kolla upp det.
l'm back
#8 Jaså, jag vill ju helst inte snittas men skulle det bli så behöver jag inte bli så rädd alltså
l'm back
Plankan tränar fel sorts muskler om jag förstått det rätt. Man ska träna ihop de inre innan man går vidare. Här får man en bok på BB om livet efter förlossningen och övningar. Sen kan jag meddela att det kan vara ganska tungt och konditionstränande att gå i snabb takt med barnvagn på sandvägar , kuperadterräng eller bara backar. Jag och Joel håller ett rejält tempo när vi är ute och går på sådana promenader.
Jag gick promenader direkt då vi kom hem. Dock inte regelbundet då det var vinter o minus 30. Men så fort det vart varmare, så gick jag en mil varje EM så länge han åkte vagn. Sök på Olga Rönn-någonting. Hon har hemsida/fb/instagram med övningar, kurser/bootcamp, inspo-bilder osv. Speciellt för nyblivna mödrar.
#12 Närmaste mama boot camp är i Finland 😕jag som trodde att man kanske hade hittat nått
l'm back
#13 Aj då så långt. :/ MEN Du kan använda hennes övningar själv. Barnvagns-träning var väldigt poppis här då hon började bli känd. Att barnvagnsmaffian bildade egna promenader o använde sig av hennes övningar.
#14 jag får kolla upp det. Vi har ju ingen barnvagn och kommer antagligen inte att skaffa men det är kanske själva promenaderna som är grejen gissar jag?
l'm back
#15 Hon har hemma-övningar med o med bäbis som vikt. Var längesen jag kikade på hemsidan nu (o då var jag inte gravid). Barnvagnen är nog för att kombinera träning med bäbis då få har möjlighet att gå på gym t ex. Då sover bäbisen gott och man själv kan kombinera promenader med övningar. T ex att niga (squats?) Då man håller i vagnen.
Kolla in lofsans blogg (lofsans.se eller lofsan.se) och sök där med lämpliga sökord. Hon skriver mycket om hur man ska träna innan, under och efter graviditet.
#17 Jag får kolla in den.
Jag har även hittat mamma i form där det fanns info hur man tränar upp magstödet och liknande innan man börjar mer "riktig träning" 👍
l'm back
Mamma Fitness Sweden heter Olgas facebook-grupp om någon är nyfiken.
Olgas bok, träning för nyblivna mammor är en jättebra bok. Rekomenderas!
Hade så ont av min foglossning 2 månader efter förlossning så har precis kunnat börja gå raska långpromenader :) provade plankan för nån vecka sen gjorde apont! Tränar lite med min bebis, genom att ställa mig/sätta mig i soffan. Känns faktiskt ;) och lite utfall med bebis. Man få känna sig fram. Ska på efterkoll den 2e februari o kolla hur jag läkt. Hoppas på att få börja jogga lite igen ♡ Men man måste läka och alla är olika :)
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

Jag hatar att träna (tyvärr) det enda jag står ut med är ridning och det är som tur kanonträning efter barnafödande. Det tränar ju bålstabiliteten jättebra!
Det enda problemet är att man inte får börja rida förän efter ca 12 veckor pga risker för framfall och påfrestningen för bäckenet. Detta hävadade iaf min sjukgymnast MEN jag har förstått att nästan alla får olika råd om detta. Allt från rid direkt efter födseln till håll dig borta från hästar minst ett halvår oavsett om du ör snittad eller fött vaginalt. Jag antar att man får försöka lyssna på kroppen, själv red jag lugnt ca 8 veckor ( födde med snitt).
nu blev det ju snitt så det är bara promenader och knipövningar i 6-8 v framåt.
Men promenader är mer än vad jag kunnat göra på ett tag så det är ju bättre än inget.
l'm back
Än så länge har det varit promenader, meditation och då och då lätt kumite för mig.
l'm back

Jag kör lite knäböj ibland, och tåhävningar. Sen har jag dragit till med några armhävningar och de senaste dagarna har jag t.o.m sprungit några meter med hunden. Har inte kunnat springa på flera år utan att halta p.g.a höften, så det känns helt otroligt att jag kan studsa runt som jag gör ^^ Diklofenak är verkligen en mirakel-medicin.
golf.ifokus.se

#22 min tränare har väldigt liten förståelse för att man väntar :P Jag sa att jag hoppades vara tillbaka på träningarna i höst.
Men vadå, du ska föda i juli, då är du ju tillbaka i augusti.
Nja… förmodligen inte så att jag orkar träna….
Jojo, det är inga problem. Jag red som vanligt efter sex veckor.
Jag har dock liiite svårt att tro det :P
Allt beror nog på hur man mår efter förlossningen och sin graviditet. Jag gick upp 12 kilo som var borta efter förlossningen och jag mådde hur bra som helst direkt. Så för mig var träningen inte ett stort steg, för jag mådde bra och kroppen kändes som innan. Men har man haft en tung graviditet så kanske det tar längre tid. Man får lyssna på si kropp så löser sig det mesta :)