Gravid iFokus

Gravid

Etiketterinhandlapreparera
Läst 1813 ggr
[idaskoog]
0

Barnvagnsfråga

Jag skulle vilja veta hur ni tänkte när ni valde barnvagn. Vilken köpte ni? Vad var viktigaste funktionen? Är ni nöjda med den nu såhär i efterhand? 

Jag vill ha en rejäl barnvagn som man kan köra på stigar i skogen med men som ändå ska vara enkel att styra på asfalt och enkel att vika ihop osv. Det är en djungel där ute så jag tänker mig att ni här inne är experter! :)

[TanatosNyx]
1

Jag ville ha en rejäl stadig allroundvagn! Den skulle ha bra gung, stora hjul och vara rymlig. Den skulle klara snö, lera, terräng mm, men stadsmiljön (typ sno runt i affärer smidigt) brydde jag mig mindre om.

Mitt val föll på en en begagnad brio nova, är sjukt nöjd! Uppföljaren till den heter brio happy.

Överlag vill jag tipsa dig om att kika mer just på briovagnarna, deras gung är oslagbart tycker jag, Kika gärna på brio happy, men även brio go, brio go next, brio sing och brio spin är heta tips att kolla in. 

Alla har en bra begagnatmarknad där du kan få en superfin vagn med både sitt och liggdel från 1000:-. Finns en FB grupp som heter "brio barnvagnar" du kan kolla in,

Så, nu har jag talat mig varm om brio 😛

ChristineL
1

Vi är absolut inga experter! Utbudet är enormt och behovet individuellt.

Vi köpte Emmaljunga Duo S. Vårat krav var att det skulle vara svänghjul fram som gick att sätta fast, så stora som möjligt. Vi hade tur, 2013 när vi skulle ha första barnet kom en ny modell med större hjul :) Vi var även inne på Kronan Duo S men när vi ställde dom vagnarna bredvid varandra så blev valet självklart. Emmaljungan kändes rejälare, dessutom stor varukorg, lätt att fälla ihop och fick plats i bilen :)

Gå till en butik som säljer vagnar, prata med dom, provkör, hem och kolla nätet, säkerhetstester och sånt, iväg och provkör igen…. Vi var säkert inne i en fysisk butik 3-4 gånger och kollade plus allt vi kollade på nätet. Det ör inte bara att köpa barnvagn :)

Sarah
5

Jag är sån som tänker att "vad är problemet, varför ska det vara så krångligt?" hur individuellt kan behovet vara och hur individanpassade kan vagnarna vara liksom? Det ska gå att ha ett barn i den, den ska rulla och det är bra om den stannar. 

Jag känner att det är bra att kunna gå i lera och snö, samt att det är bra om det är smidigt att fästa babyskydd på vagnen. 

Sen kommer mitt "vad är grejen" in. Varför ska det vara hundra säkerhetstester som exempel? Den ska rulla på landet i ca 4 km i timmen. Känner inte att den behöver vara speciellt krocksäker osv. :)

Niini
0

Vi ville ha en som var enkel att navigera inne i stan/butiker men samtidigt också bra ifall vi ska på grusvägar och promenera. Rymlig (vet att vissa vagnar har väldigt kort liggdel), snygg, rymmas i min sedan samt enkel att vika ihop.
Valet föll på en Gesslein F6, skulle aldrig i världen byta bort den! :)

[TanatosNyx]
1

#3 Så tänkte vi med, vi kände oss väldigt kravlösa. Sen åkte vi iväg och hämtade hem vagnen vi tjingat på blocket… ooooch den gick inte in i bilen 😉 vi fick plocka isär den och ha liggdelen i baksätet…

Nu är vi inte några hejare på att resa direkt, så det funkar för oss ändå, men ska vi någonstans så får vi hitta en liten resevagn. Det var enda niten vi gick på 😛

[WickedAlly]
0

Det här låter kanske tokigt men vi gick efter utseendet först och främst, det blev väldigt mycket lättare att sortera ut några då. Vi gillade båda Emmaljungas vagnar bäst, tycker att de ser rejäla och proportionerliga ut. Dessutom fanns de i flera färger som vi gillade. 

Sen var det viktigt att den skulle gå att rulla runt på i princip alla underlag, ganska stort krav egentligen. Jag var inställd på att ha fyra fasta hjul men efter att ha rattat runt vagnen i butiken insåg jag att det var en mycket dum idé, jag är såpass kort att min hävkraft praktiskt taget var lika med noll. En med svängbara hjul fick det bli med andra ord. 

Valet föll på en Super Nitro, stora svängbara hjul fram och jag har inte ångrat det en sekund. Den svänger på en femöring i butiker samtidigt som den utan problem rullar i både lera och skogsmark. Har aldrig ens behövt låsa hjulen fram. 

Något vi slapp tänka på dock var huruvida den skulle få plats i bilen, vi kör den förra sortens v70 och där går alla vagnar in, haha. Vi har haft både vår och kusinens Emmaljunga bredvid varandra i bagaget helt utan problem. Väldigt skönt :)

Så Ts, kolla på en Super Nitro, låter som att den skulle kunna uppfylla era krav oc önskemål. Har bara gott att säga om den :)

[TanatosNyx]
0
Sarah
0

#5 Känns inte som att just plats kommer vara det stora problemet, jag har stor kombi då jag kör en del häst, och killen har visserligen en liten bil, men den är så rymlig att man nästan kan campa i den :)

[TanatosNyx]
0

#8 Poängen var att det går nog att skaka fram nåt litet krav för de flesta, även om man inte tänker på det 😃

Sarah
1

Visst är det så, ett krav hit och dit, typ som vilket underlag den ska rulla på och plats. Men, allt det här andra har jag svårt att förstå. Priserna är så uppskruvade för att försäljarna får lägga ett oändligt antal timmar på att visa vagnar för nya föräldrar, och hur mycket kan det vara? Typ jämföra säkerhetstester osv, hur farligt kan det bli tänker jag. Säkerhetstester på babyskydd är logiskt för mig, där ska bebis sitta i bilen och utsättas för de riskerna, men vagnen, hur dödlig är en vagn?

Niini
2

#10 En vagn kan vara rätt dödlig faktiskt. Finns vagnar som varit "för enkla" att fälla ihop så de fällt ihop sig själva. Handtag som varit vändbara som har släppt och vänt sig i trappor. Bromsar som inte hållit måttet.. Jaa, en hel del kan gå fel även där :)

[TanatosNyx]
0

Det där med vagnsäkerheten bottnar väl i ett par olyckor som varit de senaste åren, främst med handtag som har lossnat om jag inte minns fel. Och bromsar som inte funkat så vagnar rullat iväg mm. 🙂

Ash Niini hann före mig 😃

PogoPedagog
1

Jag har haft några olika och börjar väl komma fram till att det inte finns en vagn som passar till allt. Så nu har vi en liten stadssulky för shopping, en syskonkärra och en rejäl urgammal brio happy? för skogen.

[TanatosNyx]
0

#13 Ursäkta lite OT, men kan det kanske vara en nova du också har då? 😃 det är happys föregångare. Happyn kom 07 tror jag.

PogoPedagog
0

#13 Ja det är det :) Den är så jäkla bra i skogen! Köpte den för 250 spänn med ligg- o sittdel o åkpåse och den har tjänat mig väl i över två år. Tyvärr börjar den nu bli så gammal i plasten att ena hjluet lossnat men lite ståltråd löste det problemet haha. Så om du har en sån TanatosNYx var uppmärksam så inte plasten spricker kring bromsar och hjulfästen.

soundtrack
0

Vi har en brio smile och är supernöjda. Vi ville ha en ganska smidig vagn (då vi just nu bor i stan), sambon skulle promt ha svängbara hjul (han övertalade mig som tur var, det är guldvärt!) och den skulle helst inte ta för mkt plats ihopfälld. Och ja, den passade in på allt det. Dessutom var det vettigt pris på den och den är snygg :) Sambons föräldrar bor mitt ute i skogen och den du kar helt ok på dom lite större skogsvägarna/stigarna där. Tycker även att den rett ut snö i olika mängd och konsistenser väldigt bra. Enda minuset är väl att liggdelen är något liten. För oss har det inte spelat så stor roll då dottern är inte är så stor (6 mån nu och ryms fortfarande utan problem), men har man en bebis modell större växer dom nog ur den rätt fort.

[idaskoog]
1

Tack för alla tips! Jag tycker att det är rätt bra att höra "vanliga" människors tips innan man går till affären och går på allt de säger :)

[TanatosNyx]
2

Jag lyssnar aldrig nånsin på någon som jobbar i affär/säljer produkter, hur vettig och duktig dom än verkar 😛 (ju vettigare/duktigare dom är, desto större risk att bli omkullpratad ju 😊)

ChristineL
0

#17 - Nej du ska absolut inte gå på allt dom säger! har du möjlighet så gå gärna till flera butiker däremot, säger dom samma eller inte? Jag har själv jobbat i butik och tycker därför det är så intressant att jämföra bemötandet man får oavsett om man är på ica eller babyproffsen :P

[Thiah]
0

Varukorg och fullt liggläge på sittdelen och 4 fasta, rejäla hjul var våra krav. Sen billig ;)

sunflower185
0

Är inte Bugaboo's vagnar också väldigt populära? Någon som har erfarenhet? Har några bekanta som använder dem och är väldigt nöjda.

[TanatosNyx]
0

#21 Japp, donkey, bee och buffalo är väl riktigt poppis iaf 🙂 tror alla tre finns recenserade i länken jag skrev högre upp.

JeFo
0

Vi köpte Emmaljunga city cross. Älskat den! Fungerar kanon i skogen, med massa snö el på stan. Vi bor ju på landet så vi behövde ha en rejäl vagn med breda däck.

Och så var den snygg i mina ögon!

tjoopa
0

Vi köpte en Emmaljunga  eftersom vi brukar få rätt så långa barn i våran släkt, och just Emmaljunga  har en lite större liggdel/liggkorg 🙂 Sedan ville vi ha 4 fasta hjul och en vagn som ryms i bilen - valet föll på Emmaljunga  city cross :) Köpte en begagnad  från 2012 och  fick med både liggkorg, sittdel, fotsack och lite andra tillbehör  :)

Patriszija
0

Jag älskar barnvagnar! :D Jag har provat en hel del men alltid gått tillbaka till Brio Happy :). Den är stabil, säker, skön att köra och skönt gung, lagom stor för barnet att växa i och för mig som haft en dansk jätte så tar den inte för stor plats i bilen ;).

[Torpedtass]
0

Vill du ha en rejäl vagn som klarar skogen så kika på Kronan Duo.

teezan
0

Jag hoppar in här istället för att starta en ny tråd :) Har fastnat lite för en Emmaljunga City Cross, då vi kommer gå mycket på grus-och skogsvägar. Min undran är hur pass liten vagnen blir vid "ihopvikning"? Får den plats i mindre bilar? Har nämligen en hundbur som tar upp ungefär halva bagageutrymmet redan (kombibil), så frågan är om denna vagn kommer få plats eller om vi får byta bil/titta på mindre vagnar ;)

ChristineL
1
teezan
0

#27 det har jag missat! ;)

Velinga1984
0

#27 Vad är liten bil? Jag har en s60 och får in min city cross i bagaget. Iofs har S60 väldigt stort bagaeutrymme för att vara en sedan. 

Vi hade krav på att det skulle vara en Emmaljunga, stora däck och inga svänghjul. Blev en city cross, jag älskar den! Nackdelen är att sonen gått över deras rekommenderade maxvikt, så vi får se hur länge vagnen håller.

Sarah
0

Efter lite om och men, samt med några av era kommentarer i beaktning har vi bestämt oss för en Kronan Duo/S. Avgörande blev riktiga däck med luft och att framdäcken går att ha rörliga för lätt terräng och sen låsta om man ska gå i svårare terräng.

[idaskoog]
2

Jag tror vi satsar på en brio happy MEN ska man ha mjuklift eller hårigt? För och nackdelar Tack :)

[TanatosNyx]
0

Mjukliften kan vara liten/trång och växes ur snabbare, men är smidigare att bära (om jag fattat rätt). Du kan dock få en happy kombi begagnad för runt tusenlappen. Då brukar det ingå saker som regnskydd, fotsack, insektsnät och de är relativt nya/riktigt fräscha vagnar. Såg att du har spanat i FB-gruppen, släng ut en annons där efter en happy så ska du se att du får en del att välja på 😎

Velinga1984
0

#32 Jag föredrar hårdlift, men till vår city cross kom en mjuk lift. Sonen som var ca 5,3 kg tung och 57 cm vid födseln växte ur mjukliften rätt fort. Vi fick ha en lammfäll istället och filt runt kanterna på vagnen innan han kunde sitta upp.  Fördelen med hårdliften är att den känns säker att bära barnet i., och hyfsat mer rymlig.

PogoPedagog
2

Har jag fattat fel? Trodde mjuklift var en sån där extra grej att ha i liggdelen som jag trodde oxå kunde gå under namnet hårdlift? Eller är både mjuk och hård olika typer som man lägger i liggdelen?

För övrigt tycker jag #32 ska satsa på hårigt 😂

[idaskoog]
0

Hahaha jag avskyr min telefon och den där sabla snabbskriften! Det ska ju självklart stå hårdlift. 😆

soundtrack
0

#35 om jag fattat rätt är mjuk- eller hårdlift något man kan ha i en sittdel istället för att ha en liggdel :)

[TanatosNyx]
0

Som soundtrack säger så har man mjuk/hårdlift i sittdel för att skapa en liggdel utan att faktiskt ha en 😛

[WickedAlly]
0

Vad jag har förstått så är hårdlift att föredra om man får en sommarbebis eftersom det blir lite luftigare och svalare i en sådan än i en mjuklift.

Vi hade en duovagn istället, alltså med separat liggdel och sittdel. Är dags för syskonvagn nu och kommer lätt att välja riktig liggdel igen. Blir lite dyrare men den extra platsen man får är värt det.

[Thiah]
0

Hos mormor hade vi en mjuklift medan vi haft hårdlift hemma. Väljer hårdliften alla dagar i veckan då Joel blev för lång för mjukliften direkt.