Gravid iFokus

Gravid

Etikettkänsliga-situationer
Läst 4176 ggr
IceTee
0

Kissa på sig?

Jag har läst att det är väldigt vanligt att man blir inkontinent när man är gravid (och efter man fött barn) och att man inte gör något åt det. Själv är jag inte gravid, men hoppas på att bli det någon dag när allt är stabilt och bra! Problemet är att jag har en fobi eller något annat liknande mot att kissa på mig. Om jag blir kissnödig och inte har tillgång till toalett får jag en panikångestattack! Så att veta att man som gravid kan kissa på sig (utan förvarning för vissa om man läser på olika forum) ger mig minst sagt panik. Är det så vanligt? Och gör läkarna verkligen ingenting åt det? Jag tänker anta att jag får de besvären i samband med graviditet eftersom min blåsa fick för sig något efter en UVI och nu är jag konstans kissnödig (hållt på i 1,5 månad kanske…)

Medarbetare på Skor iFokus

[Thiah]
1

Jag kissade på mig några droppar om blåsan var rejält full och jag nös men inte mer än så. I början hade jag samma problem men med lite knipövningar(jag är dålig på att göra dom) har det blivit bättre.

[WickedAlly]
1

Nu födde jag inte vaginalt så mima muskler slapp ju det men gravid har jag vart. Jag har aldrig läckt en droppe ens, trots att jag inte kommer ihåg att göra knipövningar. Gör knipövningar redan nu om du inte gör det. Vet du att du har bra förutsättningar så kanske oron minskar lite :)

soundtrack
1

Kan inte minnas att jag hade några problem med det under graviditeten (jag tillhörde å andra sidan inte dom som behövde springa på toa stup i ett heller, min blåsa betedde sig precis som vanligt). Efter förlossningen kunde det komma nån liten droppe dom första dagarna, bara i samband med att jag tex nös eller hostade. Men så fort jag började läka, i kombination med flitigt knipande, så försvann det och jag har sen dess inte haft några problem med inkontinens. (Och då slarvar jag ändå en del med knipövningsrna nu…)

ChristineL
0

Det är inte så att man i normala falla bara kissar på sig hur som helst, man kan få inkontinensbesvär ja, men det handlar om de kära knipövningarna. Musklerna förslappas och därför kan man råka ut för det. Jag har klarat mig utan och är inne på andra graviditeten nu :)

JeFo
2

Jag har fött fram tre varav den sista vägde 4680! Inte läckt en droppe.

jackiejohn
0

Jag läkte nån droppen typ två gånger ungefär när jag fick nysattacker var då höggravid, var hemma båda gångerna det hände och var som sagt enbart nån droppe per tillfälle så inget som hade märks heller om jag varit ute nånstans 😉 Blev akutsnittad och har varit urdålig på knipövningar hela tiden men min bm sa på efterkontrollen att var det nåt jag kunde så var det att knipa! Hehe har inte heller haft besvär nu efteråt

[TanatosNyx]
1

Lilleman har ställt till så jag pissade ner mig en gång hittills, då hade jag suttit kissnödig i drygt en timmes tid utan tillgång till toalett, och min herre sitter i säte på blåsan (han har fötterna under sig, som en skräddare).

Annars kan jag småläcka nån droppe om jag skumpar runt i massa affärer en längre tid och får sammandragningar.

tjoopa
0

Har läckt någon enstaka droppe, oftast vid nysattacker, när bebis prickade blåsan (aj!) eller vid sammandragningar. Men som andra redan sagt, gör knipövningarna så minskar du risken för att läka :)

Intehärutandär
0

Första graviditeten minns jag inget sånt. Denna gång kom det droppar i försra trimestern då jag nös. Ett par ggr forsade det då jag kräktes. Då var jag riktigt nödig innan och var redan i badrummet, så jag kunde bara hoppa in i duschen. Inga problem efter graviditet. Man gör sina knipövningar under graviditeten och efter bara. Knipkulor kan också användas i olika storlekar. Knip varje gång man ammar t ex.

IceTee
1

#8 läcka menar du va? För om det minskar chansen att läka är det ju inte så bra…

sussa08
0

Haha bara för jag läste detta igår så kom det ett par droppar på väg till toaletten när jag nös! Vad är oddsen?!

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

IceTee
0

#11 din kropp visste inte att den kunde göra så egentligen, men när du/ni läste den här tråden kom den på det! Hahah

sussa08
0

#12 haha ja säkert! Trodde inte den fattade såpass mycket ;)

Nä men jag har klarat mig från olyckor när jag nyst.. Men sen kan jag tillägga att jag går på toa ca 3 gånger om dagen som mest, så när jag behöver gå på toa så är blåsan riktigt full! Bara otur att jag skulle nysa på vägen :P

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

tjoopa
0

#10 Dumma autocorrect  på mobilen ;) Ja, jag menade "minska risken för att läcka" :)