Gravid iFokus

Gravid

Etikettoff-topic
Läst 2881 ggr
[postmortum91]
0

Vad hoppas du på?

Vilket kön hoppas du på? 
Eller spelar det ingen roll alls?
Man lär ju älska ungen oavsett kön såklart, men det brukar ändå vara så att man kanske önskar sig det ena eller det andra.

Jag spådde mig med pendel när jag var 16 och även fast jag knappt tror på sånt så kan jag aldrig riktigt släppa det. Jag har testat det om och om igen och varje gång visar det ETT barn, vilket blir en son. Nu är ju inte jag gravid än, men jag hade hellre hoppats på en flicka om jag bara skulle få ett barn i livet.

molam
0

Hoppas på en pojk och två Flickor den dagen jag börjar producera barn ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

nakizagg
0

Alltid önskat mig en son som första eller endabarn.

Men nu blev det en dotter. Var arg och besviken de första
dagarna faktiskt. Nu känns det helt okej och jag älskar
henne redan. 
Maken ville dock ha en dotter.

Niini
0

Allra först (det vill säga innan jag ens blev gravid) så hade jag på nån vänster alltid föreställt mig en tjej. Kring v. 13-14 då vi började berätta för omgivningen så benämnde jag ganska snabbt babyn i magen till Han då jag pratade om den. Och jaa.. Pojkmamma blev jag och numera har jag svårt att föreställa mig att ens ha en tjej, blir det ett barn till så ser jag bara framför mig en pojke till 😃

Niini
1

Fast en av var skulle inte vara illa det heller så har jag testat på båda ;)

LinaLj
0

Ett litet sidospår på tråden, men angående pendling och kön… Min mamma var på en möhippa när hon var 35 år och där fanns bland annat en kvinna som spådde i kaffesump. Hon spådde att mamma skulle få en dotter. Mamma som var nyskild och hade fått veta av läkare att hon inte kunde få barn var föga imponerad. Men 7 år senare kom jag 😂.

Om jag skulle drömma så skulle jag nog vilja ha en flicka om jag blev gravid. Vet inte varför och så klart skulle man älska barnet oavsett.

Rafflan
0

Jag skulle vilja ha 2 pojkar, detta mest pga att det sätts så mycket press på tjejer i dagens samhälle och det är så mycket "farligt" för dem där ute, så jag skulle vara så orolig för min dotter hela tiden :(
Skulle jag emot förmodan få en dotter skulle jag kedja fast en folk-ilsken-pitbull vid hennes ben så fort hon ska gå ut, så kan man känna sig lite lugnare😇

[TanatosNyx]
0

Både jag och sambon önskade oss en pojke, och det verkar det bli. Självklart blir barnet lika älskat oavsett vad det har mellan benen! :) men jag vet inte, det känns speciellt att tänka "min son". Sen håller jag med ovan att jag skulle vara oroligare med en flicka, dessutom har tjejer i vår släkt en tendens att må skit under tonåren, medan killar verkar ha det lättare.

Theres
0

Jag ville så gärna ha en tjej som första barn, så trodde stenhårt på att jag skulle få en kille bara för att jag så innerligt ville ha en tjej. Fick en tjej ;)

golf.ifokus.se

Velinga1984
1

Har aldrig önskat något mer än friska barn. Personligen förstår jag inte människor som önskar ett visst kön. Kanske tänker jag så pga att det var inte självklart att äldsta sonen skulle överleva, och yngsta sonen hade andningskomplikationer vid födseln.Jag har fått uppleva hur skört livet är, och haft tur att mina pojkar lever idag.

densomundrar
0

Ser både för och nackdelar med båda könen så jag känner att det inte spelar någon roll vad det blir för kön på vårat ev. Framtida barn ocH önskar inte att det blir ett specifikt kön mer än det andra :-)

ChristineL
0

Kunde inte bry mig mindre! Jag vill ha ett friskt barn, inget annat.

sussa08
1

Har alltid tänkt mig en pojke som första barn och sedan en dotter. Det är så jag växt upp så det är väl därför! Plus att jag inte haft några flicknamn jag gillat..

Min man har bara bröder och skulle också gärna ha en son, eller två ;)

Men nu när vi kommit överens om vad namnet skulle bli på en flicka så bryr jag mig inte om vad det blir! :) Men vi kallar sprattlet i magen för "han" :P

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

[Thiah]
0

Maken ville ha en flicka för han såg sig som en flickpappa. Sen hade vi flera flicknamn men inget pojknamn. ;)

JeFo
0

Klart att alla vill ha friska barn, det är väl huvudsaken! Vi hade två tjejer så med tredje hade det varit kul med en kille. Men det kom en liten tjej och inte blev hon muser uppskattad el älskad för det!

Vifyra
0

Jag vet inte riktigt egentligen.. Har ett jättefint pojknamn som jag skulle vilja döpa mitt barn till, men sen jag vill även ha en tjej. Kanske tvillingar, en av varje kön ;)

tjoopa
0

Vi vill ha ett friskt barn, resten spelar ingen roll 🙂

[AmandaBorg]
1

Både jag och sambon vill ha en dotter när vi får barn. Han har tre bröder och jag har fyra bröder, de flesta av mina vänner har söner så det kanske är därför jag vill ha en dotter. Sambon vill ha det för att han tror att det skulle vara lättare än att ha en son. 😂 
Men vi båda två skulle såklart älska vårt barn lika mycket oavsett vad det blir. 🙂

Rafflan
3

Ni som säger att ni vill ha ett friskt barn, blir ni ledsna/besvikna om ni får ett sjukt barn?

Att vilja ha ett visst kön betyder inte att man älskar barnet mindre om det är av andra könet, samma med friskt barn, alla vill ha ett friskt barn, men man älskar väl barnet ändå om det visar sig vara sjukt?

[TanatosNyx]
0

#18 Vem skulle inte bli ledsen av ett sjukt barn, om man vänder på det? Tycker inte jämförelsen är riktigt rättvis.

Velinga1984
0

#19 Knepig jämförelse. Men ja jag skulle bli ledsen om jag fick ett sjukt barn. Första veckan efter att min minste föddes så grät jag ofta då han låg under övervakning med svåra andningsproblem. Skulle inte DU vara ledsen i en sån sits när ingen vet vad som händer ? Besviken, nej det skulle jag inte bli. Varför är så tabu-belagt att tycka att det är fel att önska ett visst kön?

ChristineL
1

#18 - Jag skulle bli ledsen om det visade sig att min barn var sjukt ja. Men det betyder inte att jag skulle älska barnet mindre. Man vill väl bara sitt barns bästa och sjukdomar för sällan med sig fördelar.

Jag förstår bara inte hur ett kön kan vara viktigt, blir man då ledsen och besviken om det visar sig att barnet är transsexuellt?

Rafflan
0

#19-#21 jag tänkte mer sjuk som: cp-skadad, missbildad hand, down syndrom, livslånga sjukdomar som kan försvåra livet för barnet och göra det jobbigare/mer krävande för föräldern.
Jag tänkte Inte på sjukdomar där barnen kan dö pga lung/hjärtfel efter att dem fötts utan

Och det jag vill få fram är att folk tycker det är fel att önska kön och säger att dem älskar barnet lika mycket oavsett vad bara barnet är friskt, att önska att barnet är en frisk flicka och sedan få en pojke med cp-skada betyder ju egentligen ingenting, man älskar barnet oavsett (hoppas jag) , så varför tabu att önska kön när det är okej att önska ett friskt barn?
friskt= inte har sjukdomar som cp-skadad, missbildad hand, down syndrom. Jag menar INTE missbildade lungor eller liknande.

[TanatosNyx]
0

#22 det har med att man inte önskar sitt barn lida att göra, inte att man har "problem" med sjukdomar/handikapp.

Rafflan
0

#23 och att man vill ha en dotter betyder inte att man har problem med att få en son ;)

ChristineL
0

#22 - Som jag skrev, man vill ju sitt barns bästa och sjukdomar för inte med sig fördelar. Oavsett vilken sjukdom det gäller. De sjukdomar du listar kan man dessutom för det allra mesta upptäcka i förtid och man har då ett val att göra abort.

[TanatosNyx]
0

#24 det har jag inte påstått heller? Jag förstår inte vart du vill komma. Vissa har ingen specifik önskan om kön utan är nöjd bara barnet får må bra. Helt vanlig omsorg..

nakizagg
2

Jag ville absolut ha en son och var helt tvärsäker på att det var en. Men på ultraljudet så fick vi se att det var en tjej. Jag surade rejält i flera timmar, var rentav arg.

Men nu kan jag inte ens fantisera mig en son, utan vill ha en flicka, min flicka.

Jag ogillar också när folk önskar ett friskt barn istället för ett kön (som frågan faktiskt var).

Gillar du choklad eller vaniljglass? Jag gillar kall glass….. Ja men frågan var inte om du ville ha din glass kall, utan om du gillar choklad eller vanilj.

Tusen
0

Innan jag fick barn ville jag helst ha två av samma kön. Detta för jag hade en konstig idé om att barn av samma kön lekte bättre ihop 🤦‍♂️(vi var två systrar och hade hur kul som helst och hon är fortfarande min bästa vän) De två första blev "naturligtvis" en av varje så då fick det bli ett tredje barn. Men oj så fel jag hade!!! Alla  tre har lekt hur bra som helst med varandra och de umgås ofta även numera som vuxna. Så könet hade alltså ingen betydelse (så klart).😎

Jag fick flicka-pojke-flicka och kunde inte fått bättre.

jackiejohn
0

Jag ville ha en son och sen en dotter, var tvär säker på att jag skulle få en pojk men ut kom en tös och jag kunde inte vart lyckligare! Så jag får helt enkelt leva med att min förstfödde inte blev en son som jag trodde/hoppades 😉 Missförstå mig rätt, jag är jätteglad i min dotter och det spelar ingen roll alls egentligen men jag var inställd på att få en son en dotter skulle jag ha senare liksom haha, tror det har med att göra att alla förstfödda i släkten är pojkar iprincip (finns nåt undantag i äldre generationer)

malinroth
0

För mig har/hade det ingen som helst betydelse. Jag trodde dock på pojke och på ultraljudet såg jag att det var en liten pojke. :) Jag hoppas på att kunna skaffa fler barn lite längre fram men har ingen som helst önskan om kön vid eventuella syskon heller. Skulle jag gissa skulle jag dock tro att tvåan är en till gosse och trean kanske är en liten tjej. Framtiden får dock utvisa om det blir fler barn men det hoppas jag!

Velinga1984
0

#22 Jaha, så min son på 15 månader som ännu inte är friskförklarad från sina andningsbekymmer räknas inte enligt dig? Att åka på läkarbesök, kontroller och höra hans rosslande varje dag är påfrestande. Att inte veta när han blir frisk är ännu mer påfrestande. Men skönt att läsa det inte är krävande nog när läkarna kliade sig i huvvudet utan att lista ut vad som var fel ;) 

Min första arbetsdag efter föräldraledigheten fick sambon vabba för att minste sonen hade svårt med sin andning, och kunde inte lämnas på förskolan. 

Min äldsta föddes med misstänkt vattenskalle, och troligtvis även hjärnskador av detta. 20 år gammal, första barnet. Det var tufft som tusan innan han friskförklarades. 

#27 Många föräldrar önskar sig inte specifikt en flicka eller pojke, utan låter det bli en överraskning. Hur har du tänkt man ska svara då istället?

densomundrar
4

Det är väl helt normalt att man önskar sig ett friskt barn, vilken vettig person önskar sitt barn lidande av någon form? Det handlar inte om att barnet blir mindre älskat, hoppas jag, utan snarare att man önskar det bästa för sitt barn. Att önska ett specifikt kön tycket jag inte ska bara tabu, för man tycker om och vill ha olika. Att man däremot är så inställd på att det SKA vara ett specifikt kön att barnet av det kön som är "fel" blir oönskat och oälskad är däremot fel. Men jag tror det sällan går till på det viset. Jag har inget kön som jag önskar.mer än det andra, för.min del kvittar det. Däremot önskar jag ett friskt barn, för barnets bästa Jag ser inget märkligt i det resonemanget, jag berättar vad jag önskar föe kön plus ett tillägg i min önskning.

[TanatosNyx]
1

Jag tror vi kan enas om att alla som huserar här inne alltid kommer att ha sitt barns hälsa som främsta åtanke, oavsett vad. Jag tycker inte det är så klokt att försöka skapa debatt om något så känsligt, då risken för osämja är stor. Jag tycker vi ska förutsätta att alla vill sitt barns bästa, och älskar det lika mycket oavsett vad.

Vissa har en specifik önskan om kön, det har inte med saken att göra om huruvida man älskar sitt barn eller ej. Andra har inte denna önskan, kanske känner man att det kvittar fullständigt, eller så kanske man har starka skäl bakom, t.ex. att man har fått kämpa väldigt hårt för att ens få ett litet barn och är hjärtinnerligt tacksam för det man fått. Vi behöver inte spekulera mer i det, man tycker det man tycker.

JeFo
1

Ja och ska vi blanda in glass i det hela så måste jag nog tänka om! Jag har nämligen sjuuuuukt svårt att välja sort! Har hittat ett ställe där det finns kulglass. Och max antal kulor är ju 3!! Hallå! Denna underbara gubbe som säljer glassen delar kulorna! Man får alltså 6 sorter!! Har ju redan 3 melonkulor hemmA. Dom vill jag ju inte dela på! 😛😛😛😛😛 Och blir det en fjärde kula melon är den välkommen även om choklad vore skoj. Haha… Klockan är mycket, typ! 😙😙😙😙 Allvaret är bort blåååååst!

Tusen
0