K-spruta eller inte?
Min moster är en väldigt naturlig och spirituell människa. Öppnar för ljuset, renar moderjord och sådana grejer och det är väldigt mycket om övernaturligt och dimensioner hit och dit. På senare tid har hon även pratat om och läst om vaccin och sånt, däribland k-sprutan. En spruta som jag (och många andra) aldrig ens hört talas om, men som ges till bebisar direkt vid förlossning utan föräldrarnas samtycke, rent rutinmässigt.
En del väljer dock att avstå, men då finns risk för inre blödningar såsom hjärnblödning och dylikt, men enligt min moster så ska naturen sköta sitt och hon vill att vi avstår från denna spruta pga en massa saker som hennes bekanta sagt (som jobbat med vaccin och bland annat k-sprutor och som nu ger ut information om vad det egentligen är vi får i oss. Hon har alltså "kommit fram" från den mörka sidan där de döljer sånt som vi i allmänheten inte får veta om just vaccin).
Jag är i ärlighetens namn väldigt kluven! Jag vill inte oroa mig för inre blödningar upp till ett halvår efter att bebisen är född, men allt som hon pratar om som vaccin å k-sprutor kan orsaka skrämmer mig också!
Hur har ni gjort med tidigare barn? Hur tänker ni kring era kommande barn? Hur mycket vet ni om k-sprutan?
Skulle säga att biverkningarna är extremt små.
Jo jag har läst det där, men det är ju som sagt informationen som finns ute, min mosters bekanta kommer med information som inte slängs ut överallt, och den informationen är lite värre än den där… jag ska be henne skicka mailet till mig igen så kan jag lägga ut infon här…
Jag skulle aldrig någonsin chansa och skippa k-vitaminsprutan. Jag kan förstå om man tvekar mer till vissa vacciner, en del av dem behöver förbättras och det kommer inte ske om inte någon trycker på om det. Personligen kommer jag dock att låta mitt barn få ta del av hela allmänna vaccinationsprogrammet såvida dom inte smugit in något jag inte vet om just nu som jag inte vill ha där.
Visst naturen ska ha sin gång och tjolaha, men hur ska man då ställa sig till annat? typ vad händer om förlossningen går galet och det blir aktuellt att ta beslut om ur-akut snitt? ska naturen få råda fullt ut så kan det bli morsning och goodbye då.. Min poäng är att man får nog välja sina val mycket noga, även om man har ett ideal man vill följa. Jag har själv inget emot "det naturliga", men jag skulle hyckla om jag sa att jag levde efter det. Jag värderar mitt och mitt barns liv över naturliga sjukdomar mm som kan ha dödlig utgång, när det finns medicin att ta emot. Däremot ser jag mig som en naturvän som drar mitt lilla strå till stacken genom att tänka på miljön så gott jag kan/har råd med.
#2 Det råder en hel del konspirationsteorier, så var källkritisk är mitt råd.
#3 Tack för din åsikt :) ja det är just det vi är i detta fallet. Källkritiska… vi läser det hon säger och vi läser på internet. Det lutar åt att vi kommer att låta rutinerna ha sin gång på BB. Jag tror inte att jag vill chansa :/ alla barn verkar få denna k-spruta och det känns nästan läskigare att låta blir… men jag undrar dock, hur gjorde man förr? Kunde bebisarna producera k-vitamin själva eller dog de som flugor? Var det lite lotteri liksom…
Vi väljer k-vitamin.
Nu vet jag inte hur länge vi har gett k-vitamin i sverige men ja, spädbarnsdödligheten var ju högre förr. Av flera olika anledningar.
/Christine
En stund efter han var ute och låg på min mage så sa en personal att dom skulle ge honom en spruta. Dom sa lite snabbt va det va, men helt ärligt var jag så slut så jag lyssna inte ordentligt. Men jag fick iallafall informationen. Jag svara bara Ja så dom fick ge det. Jag tänker att det måste finnas många studier och fördelar som väger över nackdelarna annars skulle man inte ge det. Dom vill ju barnen väl!
Jag är inte ens medveten om att Joel skulle ha fått en spruta där i början. Men gör man det i Sverige tycker jag att det borde göras i finland också. Vi har valt att annars följa nationella vaccineringen men skippar det som är utanför. Och hade vi fått välja så hade Joel fått sprutan.

det finns en del tveksamma vacciner, typ svininfluensan som skulle massvaccineras för utan ordentlig koll på vad man gjorde. Men, generellt känner jag att nedanstående artikel sammanfattar mina tankar ganska bra.
http://www.dn.se/ledare/signerat/carl-johan-von-seth-foraldrar-med-immunitet-mot-fakta/

Skulle heller inte säga nej till k-vitaminsprutan.
Alice fick K-vitaminsprutan. Vet att det var en diskussion om den här på forumet typ i somras, då läste jag på lite och för mig var det ingen tvekan om saken. Vi följer även vaccinationsprogrammet. Helt otänkbart för mig att inte vaccinera. Jag och Alice har precis haft kikhosta. Hon klarade sig undan lindrigt, troligen tack vare att hon hunnit få första sprutan (vi blev sjuka innan hon fick andra dosen). Hoppar dock över influensavaccin.
Skulle inte heller tacka nej, Wille har fått alla vaccinationer hittills och det kommer vi fortsätta med. Nästa bebis kommer få allt den också. Förutom influensavaccin, det tar jag inte själv heller. Tillhör varken riskgrupp eller arbetar kring någon så jag ser inte varför jag ska chansa.
Wille var ju ganska liten när han kom, och ganska svag i början. Hade känts idiotiskt att neka något som hade kunnat skydda och rädda honom.
Nej, jag litar på sjukvården i detta fall. Inte minst för att om det verkligen kunde härledas autism och allt vad det är till just vaccinerna så skulle de inte finnas längre. Svenska sjukvården har inte råd att hamna i sådana tvister.

Vi fick inte ens frågan om hon skulle få k-spruta så jag antar att hon fick det. Hon har fått alla vaccinationer förutom säsongsinfluensa och tbc och kommer att följa vaccinationsprogramet.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

#12 sambandet med autism har bevisats vara fel :) fusk i forskningen som sedan uppdagats.
Ja det där med vaccin kontra autism är lika pantat som att vissa tror att man kan bota autism via kosten… Dagens aprilskämt liksom 😕 det har blivit senaste grejen att mötas av när man säger att man har en autismspektrumdiagnos - har du provat t.ex. att utesluta gluten? men hjälp… 😮
Båda våra barn har fått k-sprutan. Däremot har vi valt att inte följa det nya vaccinationsprogramet som kom i somras när Noel föddes, där de ger mot ROTA-virus, pga för mkt biverkningar. Likaså vet jag inte om vi kommer ge Alwa HPVvaccin, det får tiden utvisa.
Jag tror inte alls att det är bra att vaccinera mot allt, jag tror grunden till många allergier och sjukdomar ligger hos vaccinen. Men det är min åsikt och jag har inget emot att andra vaccinerar sina barn :)

#16 nu vet jag inget om just ROTA, men problemet när en större mängd inte vaccinerar är att de som inte kan vaccinera av olika anledningar hamnar i större risk. Det är inte fråga om att ha ngt emot att andra vaccinerar, det är att när andra INTE vaccinerar som man utsätter riskgrupper för onödiga risker. När många inte vaccinerar så kan epidemier ta fäste och då dör andras barn som kanske är svagare och inte får vaccineras.
#17 Stämmer utmärkt bra. Äggallergiker är ett fint exempel, då mycket vaccin odlas i just hönsägg. Vi är beroende av att övriga samhället är gott skyddat så vi skyddas indirekt.

Precis, tycker själv att det är oansvarigt att inte vaccinera. Risken för biverkningar av de flesta vaccinen är obefintlig jämfört med risken för andra. K-spruta är ju inget vaccin i sig, där är det ju bara ens eget barn som påverkas. Men när folk slutar vaccinera mot ex mässling, ja då blir det utbrott som det i usa nu. Influensa kan jag förstå att man inte vaccinerar mot, det är nya varje år och svårt att få vaccinen ordentligt beprövade. HPV har jag ingen direkt uppfattning om ännu, men jag hade en vän som dog pga livmoderhalscancer, en annan som nu är friskförklarad från det och ett stort antal kompisar som haft förändringar. Känns inte bra.
Rota ingår ju dock inte i vaccinationsprogrammet nationellt. I Östergötland kan man få hepatit B som tillägg till vanliga vaccinationerna, och det har jag valt att ge Alice. Hon är även vaccinerad mot TBC men det är enbart pga att jag är latent bärare av sjukdomen. Är lite kluven till HPV, hört talas om väldigt mkt tråkiga biverkningar. Måste läsa på mer när det är dags. Förhoppningsvis är vaccinet mer beprövat då också. Det är alltid lite svårt med nyare vaccin :/ Vad gäller K-vitaminet så tror jag att dom frågade oss på förlossningen om det var ok att det gav den. Jag vet iaf att dom pratade om den innan spruta gavs så vi hade haft en chans att säga ifrån om vi hade velat. Dom pratade även om den på förlossningsföreläsningne vi var på vill jag minnas.

Jag har hört att vissa skippar K-sprutan och väljer sen avnavling istället.
golf.ifokus.se
#21 Så sen avnavling skulle göra k-vitaminsprutan onödig typ? Har tänkt kräva sen avnavling men har aldrig hört att det skulle göra k-vitaminsprutan "överflödig" :)
Nej, det gör inte k-sprutan det minsta överflödig. Sen avnavling är bra för att barnet ska få i sig den sista slatten blod och näring. K vitamin ges för att barnet saknar det i början.
Okej, här ska jag inte gå in och diskutera djupare märker jag (är ju redan dumförklarad av vissa i och med kommentarer här ovan). Ang K-vitaminsprutan: man ger denna till alla nyfödda barn för att minska risken för en sjukdom. Som man inte kan förutspå vilka som kommer drabbas av. Det är dock en extremt liten risk att barnet drabbas. Man kan minska risken med K-vitamin då det hjälper blodet att koagulera. Man vet dock inte vad för påverkan detta extrema tillskott av K-vit har på ett nyfött barn. Om blodet tex är extra lättflytande vid födseln för att kunna transporterade viktiga stamceller som finns i navelsträngsblodet. Naturen borde inte varit så dåligt konstruerat att det inte finns någon anledning till att barnet föds med lättflytande blod. Sen avnavling (som alla borde göra om ni frågar mig) har inte med k-vitaminet att göra men det ökar chansen för att barnet ska må bra efter förlossningen. Barnet får det blod som det är tänkt att barnet ska ha. Det är dessutom inte ett naturligt k-vit som ges och det finns barn som reagerat på tillsatserna. Vill man ge K-vitamin kan man tex beställa hem ett naturligt och ge de oralt.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Förresten så vann en familj i Italien ett mål om att vaccin hade orsakat deras son autism. De Vann alltså i rätten. Det var förra året.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Och alla som vaccinerar eller ska vaccinera blivande barn- se till att läsa bipacksedeln innan ni låter BVC-sköterskan sätta nålen i låret. Det ska man göra innan man använder läkemedlet och det är jättebra att ha koll på vilka biverkningar som man kan räkna med att få och vilka mer allvarliga biverkningar som kan uppkomma. Även vid vilka biverkningar som man rekommenderas att avbryta vaccinationsprogrammet. Det verkar råda bristande kunskap om detta på många BVC och sköterskor som viftar bort biverkningar som anses som allvarliga i bipacksedeln. Det är bra att vara förberedd och påläst :) FASS är en bra sida!
Sajtvärd på Iller.ifokus
JossanH vad får dig att känna så? :o såg fram emot ditt svar i denna tråd då du diskuterar bra ur ditt perspektiv om att välja bort vaccin t.ex. Har jag uttryckt mig dumt så utvecklar jag gärna vad jag menar, det är ju ett diskussionsforum så alla ska känna att de vågar vara med. Annars går ju hela poängen förlorad med forumet.

Men, fortfarande finns ingen forskning som stöder, varken sambandet med autism, eller större problem med k sprutan (utom ngn allergisk reaktion). Däremot finns det forskning som visar att det inte finns samband. Att de har vunnit i domstol, betyder inte att det stämmer, han skulle förmodligen visat sig ha autism oavsett vaccin, iaf vad jag tror. Klart att man ska ha koll och läsa på, men fortfarande har påståendena inget stöd i forskningen.

Avnavlingen är jag dock helt med på :p

Hittade en bra sida där de sammanställt massa forskningsrapporter om vacciner och deras fördelar och biverkningar. Det står även vilken evidensnivå de har på de olika påståendena. Verkar väl underbyggt tycker jag.
http://www.sbu.se/sv/Publicerat/Gul/Vacciner-till-barn---skyddseffekt-och-biverkningar/
#27 kanske en överdriven och obefogad känsla…? Men jag har diskuterat det här många gånger nu och det är en av få saker jag fsktiskt tröttnat på att diskutera för att jag helt enkelt inte mår bra av det. Jag pratar sällan med vänner och bekanta om det då det är lätt att röra upp känslor och få ovänner istället. Sådan konflikter trivs jag inte med och känner är onödiga. Kul dock att du finner diskussion i ämnet givande med mig :D Forskning gällande K-sprutan finns inte. Det är bara det självklara att naturen kanske löst detta på ett smart sätt för artens överlevnad. Att vi inte ska mixtra och tillsätta saker för att vi inte vet hur det påverkar i längden. Och angående smittspridning (jag skulle ju inte diskutera, men är värdelös på det märker jag ;)) så känner jag att jag borde vara mer rädd för de som vaccinerar sig, att de ska smitta mina barn, istället för att mina barn ska smitta andra. Blir mina barn sjuka i en sjukdom som tex mässling eller röda hund, får en allvarlig hosta så som kikhosta (de barnsjukdomar som kallats lindriga och ofarliga, som alla hade förr, men som tydligen är livsfarliga nu och måste vaccineras emot..) så kommer de garanterat behandlas som att de har dessa smittor i samma sekund som vården inser att de inte är vaccinerade. Medan vaccinerade barn kan få ett antal symptom utan att tas på allvar innan de upptäcker sjukdomen. Det är inte ovanligt att vaccinerade barn får sjukdomen de vaccineras emot och för den vidare. Ofta får de ett lindrigare förlopp, men de smittar likväl. Bara för att nämna ett; av de fall av kikhosta där en bebis tragiskt dog förra året. Hela familjen hade svår hosta som de fått från sin full vaccinerade 2åring. Bebisen blev sjuk, men de togs inte på allvar då det ju fanns vaccin med i bilden. De fick hjälp för sent och bebisen dog. Ni som anser det oansvarigt att inte vaccinera, underhåller ni alla era vaccinationer? Flera har ett skydd i kanske 5-10 år.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Ang ROTA vaccinet så är det galet att det ens ges. Det ska skydda mot Rotavirus som ger kräkningar och diarré. De flesta barn blir friska utan hjälp medan några behöver uppsöka sjukhus pga vätskeförlust. Man ska alltså hålla koll på sitt sjuka barn. Biverkning på vaccinet: Vanliga (dessa kan förekomma vid upp till 1 av 10 vaccindoser): diarré irritabilitet Mindre vanliga (dessa kan förekomma vid upp till 1 av 100 vaccindoser): magsmärtor, gaser hudinflammation Så då är risken att man ger sitt barn diarré förmodligen större om man vaccinerar än om man inte gör det.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#31 vi får slåss om det på lördag :) Hur man bemöts i vården är ju ett helt annat perspektiv och det är ett jag kan respektera mer än att prata om vaccinets biverkningar på den enskilda. Det finns alltid enskilda fall att ta upp, där det gått snett, fortfarande betyder det inte att livet inte är enklare och friskare för den stora massan tack vare vaccin. Att naturen har fixat på ett sätt betyder inte att det är bäst. Uppenbart har många bebisar räddats av kvit. Om evolutionen ska ha sin gång kanske bebbar kommer börja födas med kvit inom några år, vi kanske inte är färdiga och det här lilla misstaget rättas snart till :p
#33 eller så pratar vi inte alls om det då o h faktiskt får trevligt haha ;P
Sajtvärd på Iller.ifokus

Haha, ja så gör vi :)
Jag kände mest att jag plumpade ut i det rätt så bra när jag uttryckte mig som jag gjorde, inte så smidigt av mig. 🙂
Det jag personligen har väldigt svårt för är extremister. Man måste ju ha i åtanke att vi väljer vad vi tror är bäst för våra barn, och som vuxna måste man ju kunna lyssna på varandra och ha olika åsikter, men ändå känna sig tillräckligt respekterad för att vilja föra saker och ting på diskussion. Extremister gör inte detta, för att ta ett exempel så finns de dem som på liv och död tror att myndigheterna preparerar vacciner, tandkrämer, mat mm med "ämnen" för att kunna ta över och styra våra hjärnor 🤪 då har man ju fullkomligt tappat greppet. Då har man liksom inget sakligt att argumentera för längre. Lägg därtill att de som är mest extrema brukar propagera hårdast för sin sak, och det är detta som ligger till grund till mitt syrliga sätt att uttrycka mig ovan.
Jag diskuterar gärna för och nackdelar med vacciner, medicinering mm oavsett om det kommer till våra barn eller bara som helhet. Samhället mår bara gott av att man stannar upp och reflekterar ibland, och inte bara kör på som ett lämmeltåg.
Sen tycker jag det är viktigt att man kan prata/informera ur sin ståndpunkt på ett sakligt sätt (som du är väldigt bra på JossanH) utan att aktivt försöka påverka, som jag får intrycket av att TS moster försöker göra. Jag tänker steget längre; vad händer om TS väljer mosters linje och det värsta händer, och det framkommer att sprutan hade kunnat vara räddningen? Relationen till den mostern skulle ju vara förstörd för all framtid.. Man måste själv få välja, men gärna med så mycket info som möjligt som underlag. Jag blev oroad att denna moster är lite åt det extrema hållet, och den så kallade infon är just sån där skräckpropaganda. Därför sa jag att man måste vara källkritisk och försökte få fram att man inte ska köpa all sorts mumbo-jumbo, och det var väl där det spårade lite antar jag. 🤦♂️ Jag förstår att du kände det som att det mer var en envägsdiskussion här, jag kan tänka mig att man får banka skallen mot en tegelvägg rätt ofta även när man försöker föra en saklig diskussion utifrån "den motsatta sidan som går emot strömmen" som det ju blir i din sits.
Vad gäller sidospåret med autism så tycker jag att det är korkat att tro att t.ex. kosten kan bota det. Nu finns det ju uppenbarligen något enstaka fall där man upplever symptomlindring, men byter de till vanlig kost igen så återkommer besvären = inte botad. Det är samma princip som med diabetiker på LCHF, de kan bli såpass stabila att de klarar sig utan mediciner ja, men de blir inte botade (och det funkar inte för alla).

Sen vill jag förtydliga att jag inte vurmar för all vaccin, det är uppenbart att vissa vacciner aldrig borde kommit ur på marknaden.

#36 precis. Biter mig i tungan varje gång en bekant hävdar att kollidalt silver botar allt från ebola till ryggvärk. Går inte att diskutera med henne och frågorna som kommer upp är allt det du nämner.
#38 Låter som samma typ av människa som får mig att se rött också 😛 kollodialt silver ger mig mental krupp just pga sånt här. Visst det kan säkert hjälpa någon, men att drista sig till att tro något så extremt som att det skulle bota ebola.. Mja va 😃 jag erkänner glatt att jag dissar silvret och inte ger det en chans alls pga sånt här i botten. Jag har fördomar. 😊
Då förstår vi vara dra bättre :) Jag håller med att extremister drar saker en smula för långt… De få gånger jag nämnt att vi inte vaccinerar så har jag ofta mötts av föräldrar som kanske varit tveksamma, som vill ha jordens bästa argument, som är 100% hugget i sten. Men mitt svar är att vårat beslut är grundat i många timmars läsning och reflekterande. Och det är väl ungefär det som behövs för att känns sig trygg i ett sådant beslut. Det är ju inget JAG kan ge någon annan. Nej, beslutet måste man ta själv.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#40 Precis 👍 inget är hugget i sten, och man är ju precis lika smal i tankesättet om man bara kör i lämmeltåget "för att". Myntet har ju två sidor. Kunskap är grejen, välja sida gör man själv, och respekterar varandra oavsett åsikt. 👍

#39 jag dissar endast pga forskningen. Jag är själv forskare och jag ser rött då folk dissar forskning med argumentet att forskare får betalt av ex läkemedelsindustrin för att visa speciella resultat. Visst att forskning är en tillfällig sanning, det ändras hela tiden. Men att tro att alla forskare är korrupta, jag blir galen!
#42 Jag har också häckat x antal timmar i labb, och generellt så är forskningen mycket bra, men det går inte att komma ifrån att även vi har hycklare bland oss som vill tjäna pengar. Tyvärr är det på en uppåtgående trend, men folk lär sig också att sålla sina fakta så jag ser det inte som ett överhängande hot. Men samhället tappar ju tilliten för forskning generellt när det finns såna jönsar. Samma sak med läkare, inte alla blir läkare idag för att dom vill hjälpa, utan för pengar och status 😕
all forskning är det förstås inte korrupta pellejönsar som sysslar med ;) Men pengar kan ställa till med så satans mycket bajs! GlaxoSmithKlein som tillverkar många av våra vacciner har tex böter på miljardbelopp efter att ha mutat läkare och fuskat med resultat.. Pengar får folk att göra totalt vansinniga saker där dom är villiga att offra andra människor för egen vinning. Detta har förstås fått mig att bli en skeptiker. Ang ebola så har ju detta funnits länge och jag läste en tidningsartikel där man skrev rakt ut att ett vaccin mot ebola inte varit "intressant" då de som fick det var fattiga och ändå inte kunde betala. Det fanns ingen vinst i det helt enkelt. Eller ta en sådan enkel sak som ersättning. Man var smart och fick en hel drös afrikanska kvinnor att tro att ersättning var bättre än deras egen bröstmjölk. De sålde sin produkt i mängder men barnen dog eftersom vattnet som ersättningen blandades med var förorenat..
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag måste bara säga åt jossanH att du är den enda jag helt "lyssnar" på i sånt här som inte är av samma åsikt som jag. Just för att du är saklig. Annars är jag i det mesta av samma åsikt som tanatosnyx och sarah. Så jag skriver inget mer om det. ;)
#44 Ett annat exempel på det där är inom psykiatrin, många gånger väljer man hellre att ta till antidepp då bolagen tjänar mer på att kränga läkemedel än att faktiskt bota patienten i fråga.. Det finns en del såna där saker som man förfäras över. Man ska absolut inte vara godtrogen åt något håll, utan oavsett hur man väljer så måste man tänka själv. Jag hade en sån här liknande diskussion med en psykiatriker en gång, och hans kommentar i det hela var att det inte var någon idé för mig att prova antidepp, för jag skulle inte få ut någon effekt av dem i allafall. Han erkände att man nyttjar placebobehandling rätt mycket, med motivationen funkar det så funkar det, då har vi ju hjälpt personen att må bättre. Sånt får jag rysningar av, det är ändå inte småpotatis vissa av de där preparaten, och de bör hållas till de som verkligen behöver dem, där de gör verksam nytta.
En annan dust har jag haft med en sköterska på förlossningen som ville ge mig en typ av sömntablett utan att informera mig om namnet på den, eller ens kolla om jag faktiskt fick äta den. Jag ifrågasatte, krävde namnet på den och kollade upp den i fass. Det var risker för både mitt och barnets liv. (Jag har sömnapnéer, denna tablett kan i värsta fall göra så jag inte vaknar när det sker och därmed avlida i sömnen) och jag har risk för prematurfödsel, och den kan påverka nyfödda allvarligt så den får inte ges inom 1 månad till beräknad födsel, och hur lämpligt är det då att ge detta till någon som riskerar en extremprematur, som redan är så skör om den kommer?).
#46 ja idioter inom vården förekommer alltid. Jag är lycklig över att jag knappt har allergier då jag också spenderat en bra tid på sjukhus.
En K-vitaminspruta kan väl aldrig jämföras med ett vaccin. K- vitamin har vi alla mer eller mindre av i kroppen. Vaccin är ju en upprepad behandling för att bilda antikroppar.
#45 vilken komplimang för den diskussionsgalning jag egentligen är :D måste ju betyda att jag fsktiskt lärt mig något under de senaste 10 åren ;) #46 man ska inte underskatta placeboeffekten, men att ge potentiellt farliga mediciner för att i bösta fall få fram en placeboeffekt låter totalt galet!!
Sajtvärd på Iller.ifokus
#48 Stämmer bra, diskussionen halkade lite på sniskan halvt OT. 😛 Men det är ju ändå sammanlänkat diskussionsämne som helhet.
#49 Oja placebo kan vara väldigt bra, men då duger väl sockerpiller fint, man behöver ju inte mixtra med t.ex. hjärnans signalsubstanser när forskning på sikt saknas 🤦♂️ som sagt totalt galet ja.
Jag ger gladeligen mina barn både K-spruta och vaccin.
Det finns ingen vetenskaplig fakta att vaccin skulle ge barn autism, däremot finns det många vetenskapliga fakta att vaccin utesluter många hemska sjukdomar.
Om jag förstått det hela rätt, så är det oftast inte sjukdomen i sig, som är farligast, utan risken för alla följdsjukdomar.
Det vanliga influensavaccinet hoppar vi över, men de vanliga barnvaccinet tar vi gärna hjälp ifrån.
Eftersom MPR-vaccinet består av aktiva, försvagade virusstammar så kan det orsaka en försvagad form av en sjukdom. Besvären brukar vara lindriga och gå över på några dagar. Feber och ett blekt utslag 7-12 dagar efter vaccination förekommer hos 5-10 procent. Enstaka barn kan få övergående lindrig ledvärk eller en kortvarig förstoring av lymfkörtlar. Även om dessa symptom uppträder kan barnet inte smitta andra.
Kopierat från: http://www.folkhalsomyndigheten.se/amnesomraden/smittskydd-och-sjukdomar/vaccinationer/fragor-och-svar/massling-passjuka-och-roda-hund/
Där står alltså att även om ett vaccinerat barn uppvisar symtom, så smittar det inte till andra. Så jag skulle gärna vilja se hur #31 hittat information som säger annorlunda. Eller missförstod jag dig att vaccinerade barn för smittan vidare?
#52 du skriver om symptom/biverkning efter vaccination, jag skriver om vaccinerade människor som får sjukdomen de är vaccinerade emot. Inget vaccin ger 100% "skydd". Det finns många vaccinerade som kan berätta om att de fått sjukdomen de varit vaccinerade emot. Det kan bero på flera olika faktorer. Här kan du läsa om den vaccinerade 2åringen som smittade föräldrar och syster som dog i kikhosta: http://www.varnamonyheter.se/artikel/112719/ester-blev-bara-20-dagar-varden-ville-inte-lyssna
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag tror man kallas tyst bärare när man sprider smitta som vaccinerad, men mitt minne är bra blurrigt. Risken är dock inte lika stor som om en ovaccinerad smittar om jag inte missminner mig. Spridningen blir inte lika stor.
Vad gäller kikhostan så är det dessutom så att du får lindrigare symtom om du blir smittad trots vaccin. Hade inte Alice hunnit få iaf första sprutan innan vi blev sjuka så hade det kanske slutat med sjukhusvistelse och övervakning för oss. Så jag är jävligt glad att hon är vaccinerad.
#53 då missförstod jag dig och ber om ursäkt. Jag fick det till att barnen kunde smitta andra om de fick sjukdomssymtom pga vaccinet =)
#56 på så vis :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jösses vad jag har missat sen jag var inne sist! Då fanns det runt 5 svar, nu är det 57 😂 ser att ni diskuterar hejvilt och det är väldigt intressant läsning här! Om både vaccin och k-vitamin! Jag och sambon börjar luta åt att vi kommer att låta dem ge bebisen k-vitamin, men skippa en del av vaccinationerna. Jag är tex lite rädd för svininfluensavaccinet och nyare vacciner…