Så skönt att det löste sig med barnvagn! Följer, följer, följer
kolla om någon vet på barnvagnar iFokus ;)
/Christine
Tänkte det, men sajten såg stendöd ut..
Det finns en grupp på facebook om du använder det, som heter Barvagnar! , gå med där, där kan de massor om typ allt. Så de brukar kunna tala om både sort och år genom utseendet 😉
Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!
Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Tack för tips, har sett den gruppen men inte gått med. Får göra det ^^
Grattis till vagnen!
Ser ut som en fin vagn fast jag inte kan märken. :)

Den liknar våran Brio som säkert är några år äldre än eran. Vi har iaf haft kanonmkt nytta av den! Suverän på promenader, tar sig fram hur uselt underlaget än är och dessutom jättebra att vagga små sovvägrare i eftersom den är så bra svikt i :)
Gah jag blir galen på ligisten i magen! Han sparkar just nu rätt ner i krysset! Känns som om han är på väg ut med hela benet varenda förbannade kick 😡🥵 börjar bli trött i knipmusklerna! (kniper på ren reflex ju)
Idag är vi snäll igen och buffar uppåt i stället 🥵
Jag har även på senare tid noterat en viss reservation innifrån magen.. Allt (utom händer) får storstryk så fort det nuddar magen! Kläder, bilbältet och om jag råkar luta mig mot nåt så tjongar det direkt.. I går kväll skrattade jag så jag grät när sambon skulle försöka lyssna på liten med en tom toarulle. Gissa vem som sparkade rullen så hårt att den flög iväg och bjöd stackars pappsen på ett illrött öra? 😂
Hehe, kan "knipa av spikskallar" typ, följdeffekt av att vara tyngdlyftare 🤪 gubben trodde mig inte, så jag knep en gång.. han skrek 😂
hehe 😃
Hurra! Efter två vägningar med några dagars mellanrum kan jag äntligen konstatera att jag har gått upp i vikt! +100g från startvikten 😃 Eftersom jag gick ner efter pluset så är det egentligen + 2,4kg. Massivt 🤪 V.21 i morgon och RUL väntar efter helgen. 🍸
Tass;)
Nu är det dags för frukost och sen styr vi nosen mot sjukhuset och RUL, äntligen! :)

Det är en liten Alvin som bor där inne! 😍
För övrigt ganska välnärd… enligt mag-måttet är vi 21+5 😂 enligt benen 20+4 och enligt huvudet 20+2! Litet huvud och långa ben är från min sida släkten.. Jag ska väl inte förnärma sambon och nämna vilka gener han gett 😎
favvosysselsättningen för dagen var för övrigt att dra sig själv i näsan 😃

Haha, men gud så härligt :)
golf.ifokus.se

Snygg profil förresten! Där ser man att skall-teorin stämmer :)
golf.ifokus.se
Synd bara att vi inte fick någon bild på hans äppelkinder haha! BM vinklade bort dem och sa att det såg lite väl lustigt ut i den vinkeln 😂 det såg ut som när man försöker blåsa upp en ballong!🤪

Haha, en liten knubbis ;)
golf.ifokus.se
Sannerligen! får sluta med alla marmeladmackor och oboyen nu… och all chokladpudding med vispgrädde 😇 men lite hull har då fasen aldrig skadat en prematur 😃 (om han nu inte tänker bryta trenden och stanna)
Hihi, så söt :)
Nej, lite hull skadar verkligen inte! Wilmer vägde bara 2720 på bf, pytteliten för att vara fullgången. Lite hull hade inte skadat alls för sen gick han ner till 2500 gram. Så göd ungen så gott du kan :D
har dåligt samvete för allt socker bara 😛 äter jag bara vanlig mat rasar jag i vikt och får skäll av barnmorskan 🤐 å andra sidan var jag sådär hurtigt perfekt med maten innan jag plussade så jag lär ha en och annan mineral och vitamin på lager att undvara 🙂
21 maj 👍
21a 😉 blev inte flyttad. På kub blev jag daterad enligt mensen efter en massa bollande hit och dit.
Har svävat på små moln hela dagen, trodde inte jag skulle göra det alls under graviditeten. MenRUL:et igår var något extra speciellt, trots alla tidigare ultraljud vi gjort. Nu känns det äntligen som att jag väntar barn, inte bara har ett foster i magen. Underbar skillnad! 🙂 (nej jag gullar inte och sjunger för magen trots det).
Vad härligt att "höra"! Vad är ditt nästa veckomål? 23? Å hur långt är det dit?
vecka 24 (23+0) är nästa delmål. Är 20+4 idag 🙂
Mår just nu oförskämt bra och har bara normala sammandragningar, även om jag håller mig i stillhet fortfarande. Just nu så känns det som att det kan hålla hela vägen till BF, men det kan ju vända på fem röda.
Vad härligt :)
Längtar också till vårt RUL nu, eller ja, först och främst till att få ett datum för det. Men det ska bli kul att få tjuvkolla där inne :)
#37 så knappa 3 veckor till nästa delmål. Det kommer gå fint :)
Idag orkade jag stå säkert 10 min vid spisen och flippa blodpudding i stekpannan. Framsteg 😛 det var så spännande att jag tappade typ 4 timmar som bara rann förbi efteråt. Fick inte sammandragningar förrän jag blev hungrig (arg) av matoset. 😃
och idag torkade jag golvet på toan och kokade soppa, och med det så var det kört, ajajaj! 😭 jag blir galen snart, har blåmärken överallt av allt liggande.

Härligt att höra! Jag hade också delmål som jag satte med min bm, första var vecka 30 därefter vecka 35 och till sist vecka 40 nu kom jag bara till 31+1 men det har ju gått fint ändå! 😊 Jag satte delmål pga att moderkakan låg för kanalen på RUL, och det kunde leda till att det starta förtidigt tydligen bl.a min moderkaka flytta upp sig men så började den lossna istället 😁 Ursäkta om jag frågar men du har delmål pga en underliggande sjukdom om jag förstått det rätt? tror läkarna att du kan gå tiden ut eller hur ser det ut? 😊 du kanske har skrivit det nånstans och jag missat!
Ja precis, min bindväv är försvagad, därmed hela paketet där nere. Min kropp har svårt att orka bära barnet. Jag riskerar prematur födsel, moderkaksavlossning och störtblödning. Enstaka spontana livmoderrupturer finns, om än sällsynt. Men blir jag snittad kommer jag inte våga bli gravid igen. En annan risk är placenta accreta.
Man vågar inte gissa om jag går tiden ut, men min kropp skvallrar redan om att så nog inte blir fallet, även om det ser ljust ut att klara oss förbi extrem-prematurtiden.

Hoppas på att du kan hålla bebis inne så länge det bara går då! ☺️
#44 🙂
Idag mår jag bättre igen, vila gjorde susen. Känns hoppfullt igen!
Gud vilken aptit jag börjar få! 😮 är det dags för mig att börja gå upp i vikt nu tro? som ett bottenlöst hål, vill fortsätta äta även när magen är full 🤪
Väcktes i morse av sötnosen som låg och spjärnade med foten rakt i handen på mig. Lovar hade han varit större hade jag nog kunnat räkna tårna så som han tog i! 😍
V.22!!! Oj vad tiden rasar förbi!
Har ordnat med försäkringar, en gratisförsäkring (trygg hansa) och en betalförsäkring som börjar gälla from i morgon (länsförsäkringar). Med tanke på prematurrisken så var det aldrig något att tala om ens. Länsförsäkringar har jag alla mina andra försäkringar i och är mycket nöjd med dem. Kommer att välja deras barnförsäkring efteråt sedan också, så valet var självklart för oss.
Ny uvi och antagligen begynnande preeklampsi. Har stigande blodtryck och protein i urinen nu.

Var tvungen att googla och det lät ju verkligen inte bra!! :( Håller alla tummar att det inte blir så.
Fördelen är att jag alltid läcker protein, så det behöver inte betyda det värsta. Nackdelen är att min mor blev extremt sjuk med tryck på en bra bit över 200… och då insjuknade hon ändå efter v.30. 😕

Håller tummarna för att blodtrycksmätaren är kass och visar fel :)
golf.ifokus.se
Kan ju vara tillfälligt också :)

Hoppas på något sånt :)
golf.ifokus.se
I natt blev det galej som slutade i ambulans, suck. Fick sjukt mkt smärtsamma sammandragningar igen, och till slut krampade livmodern ihop, och efter drygt en timme insåg vi att näe, vi måste åka in igen. Men där låg jag i fosterställning och kom inte en milimeter pga magen 😛 alltså det var fysiskt omöjligt att räta ut kroppen! 😂 ont som fan givetvis, skrek när jag försökte komma någon vart.
Den kommande timmen lyckades jag däremot få ut ca 1,5L urin ur blåsan, jag var aldrig nödig ens! 😮 (undra varför jag hade ont?!)
Sen kollade dom igenom magen och kunde bara bittert konstatera att jag har ett stort smärtande område i livmodern, ingen vet varför. Tack och lov sitter inte moderkakan där, annars hade det nog blivit magnetröntgen, inläggningen och hela köret.
Fick en dunderkur antibiotika, jag skulle känna mig bättre inom 24h och vara uppmärksam på feber/njursmärta då dom tror jag håller på att få njurbäckeninflammation. Detta trots att dom fortfarande inte lyckas odla fram några bakterier på urinodlingarna, men det har gått så långt så dom skiter i det nu.
Ska käka antibiotika i en vecka, är jag inte helt bra inom 3 dygn så måste jag in igen. Mår dock redan nu några timmer efter första dosen bra, är bara öm och "sårig" i musklerna efter krampen.
Däremot mitt i allt elände så har vi konstaterat att min dåliga bindväv bara har satt sig i livmodern, tappen håller som gjutet! Jag kommer troligen inte att föda förrän en bit in i vecka 30 krokarna. Hurra!
Men alltså vad ska du inte drabbas av?! Blir helt chockerad över allt du får stå ut med. Hoppas det blir bättre nu. Och mitt i allt måste det kännas bra att tappen hålls på plats. Hejja Alvin!
Haha ja läkaren var helt förstörd över att inte kunna hjälpa mer 😛 hon såg verkligen frustrerad och bekymrad ut. Var samma goa läkare som behandlade förra UVI:n, hon är kanon att ha att göra med. Sådär så man glömmer allt elände för en stund.
Ja tappen är verkligen förvånande och mycket mycket glada nyheter! Och lilleman har lagt sig i tvärläge med ena foten nerdinglandes så kan kickar på min blåsa, och andra foten har han rakt upp i magen och jagar spännande saker med. Allt som nuddar magen sparkar han på, hårt! När sambo nskulle lyssna på honom med en toarulle kickade han till en sån åsnespark att toarullen flög iväg i en båge. Jag skrattade så jag grät! 😂 En annan rolig grej är att sparka pappa på näsan när han pussar på magen. Eller spjärna och sparka om man sätter fingret mot magen. 😃
Joel låg också på tvären men han sparkade nästan aldrig. Han var så snäll och försökte istället flytta på sin mammas höftben. Sådär vänligt men bestämt… ;)
Det sysslar Alvin också med, spjärnar på rätt bra i höften i bland 😛 känns lite funky, men han har inte styrkan att göra illas där än.
#57 ah den styrkan kommer. Jag började seriöst fundera på hur höften skulle klara av det. Men samtidigt var det toppen för mina lungor. Dom fick största möjliga plats och mina känsliga revben slapp sparkar. För självklart låg fötterna åt deras håll…
Jag är rädd för det 😃 han är lite väl stark för sin ringa ålder kan jag tycka… Undrar hur det kommer bli 🤪 sambon tycker det är jätteläskigt att han kickar så hårt redan 😂
Börjar undra vad jag fick för dunderpiller i natt, känner mig nästan frisk nu 🤪 (så länge jag inte rör mig/anstränger mig).
Va skönt mitt i allt det onda att han iaf tros stanna ett tag till! 😀
Ja verkligen! Det känns som om det är det enda som betyder något just nu; att han trivs och stannar där inne.
Skönt att läsa att det verkar som att han blir kvar ett tag till :D Hur mycket elände man än får stå ut med så är huvudsaken bebis mår bra iallafall :)
Ja, jag känner att jag är beredd att gå igenom vad som helst för mitt lilla gryn.
Tack och lov verkar det vara en riktig dunderkur jag fått nu haha, är nästan symptomfri nu. Haft flera sammandragningar som har varit totalt smärtfria, alltså såpass att jag bara märkt dem när jag försökt med specifika rörelser, eller en liten tyngdkänsla om jag ligger ner. 😃
Enda kruxet nu är att urinblåsan inte verkar kunna signalera när det är dags att kissa 😕 försöker rutinkissa i stället, hittills har det varit rejäla mängder varje gång.. Glömmer jag av det får jag ont och sammandragningar igen. Börjar bli bekymrad då blåsan kan sluta fungera under graviditet med sjukdomen jag dras med. Förra UVI:n var det ju tvärt om med, då var jag akut kissnödig hela tiden men fick inte ut något 🤦♂️
Kraftig försämring igen, verkar inte vara UVI? 😢 Jag tror jag håller på att knäcka ihop av all smärta, inte veta vad som är fel… Är det en smärtsam skitkrämpa eller håller jag på att gå sönder? Vad händer i min kropp?
Kan inte hitta någon bra ställning att vila i längre, och vaknar stup i ett av smärtan. Idag går det inte att hålla tårarna borta. 😢 Lilleman gjorde världens kullerbytta i morse så nu känner jag inte ens sparkar eller vart han ligger, så känner mig liksom övergiven också. Får bara jävulskt ont i ryggraden om jag ligger på rygg, så jag tror han ligger väldigt långt bak.
Under natten gav sig lilla illbattningen till känna med besked! Han var bra billig mellan 23-05 då han låg och frenetiskt sparkade rätt ner! 😭 spelade ingen roll hur jag än vände mig, petade eller knuffade på honom! 😓 Till slut lyckades sambon fånga hans uppmärksamhet, då var det operation döda handen på magen i stället! Fy satan vad stark han är!!! 😮
Ett tag var det en smula krisartat när jag for runt som ett panikslaget gråtande jehu i sovrummet, jag fick ju inte ligga ner, och var så sjukt trött så det bara brast för mig.. Måste ha sett förjäkla roligt ut där jag halvstudsade sittandes på sängkanten i hopp om att han skulle sluta sparka rakt ner 😓
Så här är vi trötta slitna hålögda ugglor idag… 126 dagar kvar till BF 😴
Meh, känner mig lite puttad åt sidan i kväll… Blev bara så snopen när jag såg en bild på min barndomsväns lilla nyfödda.. Hade ingen aning om att hon var gravid.. Hon visste att jag är dock. Alltså vi var sånadär jättetighta vänner som gått genom ur och skur sida vid sida i många långa år innan vi flyttade åt olika håll som vuxna.
Jag vet bara inte varför, men jag känner mig lite bortglömd.. Är helt uppenbart att typ halva FB visste så någon generell hemlis var det inte tal om..

Det är ju ganska konstigt att hon inte sagt något till dig om hon visste att du var gravid. Är ju jättekul att diskutera graviditeter med varann, och är man vänner sen förr så hade ju det varit ett ypperligt tillfälle att bonda på nytt.
golf.ifokus.se
Ja..
Var lite orolig över om hon ens kunde få barn, hon har varit svårt sjuk i cancer, och efter tonårsförhållandena så stadgade hon sig med en äldre 5-barnsfar bara sådär hips vips. Sen sa hon aldrig ett ljud när jag berättade att jag är gravid, så jag tänkte att det kanske var jobbigt och lämnade det därhän, men hon var ju uppenbarligen gravid själv.. Nåväl, jag orkar inte gräva i det (men uppenbarligen grubbla).
Inviger ny vecka med blödning och samtal med förlossningen. Ska hålla koll i två timmar och se hur det utvecklar sig. 😕
Nääää vart är du nu i veckorna? Man tycker ju att det snart ska ta slut med tristheter.
v.23 (22+0) idag. Har fått kraftig mensvärk men inga sd… Funderar på att ta två alvedon annars lär det väl bli nästa ordination antar jag.
Just nu är jag så less på alltihopa att jag bara vill skrika. Jag vill vara ifred och må bra, inte ha massa läkare rotandes där nere i tid och otid när dom ändå inte hittar något fel, så känner man sig som en utstirrad mentalpatient i stället.. 😕
#72 Men då tillhör du officiellt förlossningen från och med idag om det skulle hända något i alla fall? :)
Japp!
Kämpa på hjärtat!
Och så kom första smärtsamma sammandragningen, och bebis är totalt sjövild i magen nu vilket inte gör saken bättre. 😕
Jag känner mig trots allt inte orolig, inte än. Är för härdad nu, samma sak med sambon. Vi känner bara att det är skönt att kunna prata med förlossningen och få vettiga råd, i ställt för 1177 som skickar in en på akuten om man är gasig i magen typ…
Det är liksom för lite av allt för att skapa oro, för lite blod, för lite intensiv smärta och för få sd, men "på papper" ser det ju inte sådär jättemuntert ut.
Jag tror (hoppas) faktiskt att förlossningen kommer att låta oss vara hemma. Önsketänkande kanske men tanta var så coollugn att prata med. Märks att dom är mer vana vid krämpor än akuten.
Jag förstår att ni är härdade. Jag blir däremot orolig. :p hoppas det går över och att vila räcker(fast du börjar bli vilsjuk).
hmm 5 min mellan sammandragningarna, dags att prova kissa då 🤪
Skönt det i alla fall :)
Jag håller tummarna sjukt hårt för er.
Jag gissade rätt, blåsan var knökfull igen utan att meddela det. När det blir såhär känns det som ett tryck första gången jag kissar, men strålen är märkbart svag, så går det en stund så kan jag kissa lika mycket till minst. 🤔 och nu när jag kissat 2 ggr känner jag mig kissnödig 😕, det svider och jag får trängningar.
Sammandragningarna försvann igen, så där var blåsan boven iaf. Men mensvärken hänger i och blödningen är liten men envis.
toabesök nr tre, gör härmed blåsan till officiell syndabock för hela tjorvet. Undrar bara vad det är för fel på den. 🤔
Nu har blödningen avtagit och det känns bra igen. 👍 ska fråga lite vad de tror om mina blåsproblem när jag ringer tillbaka.
Slipper åka in på koll. Blåsan däremot var dom inte intresserade av att utreda, utan jag får väl fortsätta rutinkissa utan känningar? Frågade om jag skulle vända mig någon annanstans för att få hjälp med den, men nej. 🤔 (gynläkaren sa att jag skulle höra av mig om antibiotikan inte hjälpte, men nu hör jag ju inte till akuten längre, så jag påpekade just detta klart och tydligt)
Sen sa hon typ 500ggr att jag kunde ta och lugna ner mig, eh, haha jag är hellugn.. Jag ringde in för att man ska eftersom jag hade en blödning. 😕 Jag lade ändå an på att låta glad och munter i telefonen för att de skulle fatta att jag inte var hispig..
#84 Det går inte smyga sig tillbaka och prata lite med gyn igen? 🦸♂️
Blir svårt när dom ber om personnr och ser att jag hör till förlossningen 🤪 men ska ta upp det på antenatal, har tid för tappmätning den 27e.
Drog efter mig att det är ju barnmorskor på FL, inte undra på att blåsan kanske är utanför deras område. På akuten/gyn är det ju läkare man träffar. Nåja på ante är det ju en dr, blir inte bättre än så 🙂 ska bara stå ut i 10 dagar till… Har en pissigt dålig deppdag idag. Är väldigt hormonpåverkad.
Vad bra! Hurra för läkare! 😃
Finns det något som kan muntra upp dig? Som en stor kram och en supermysig film? 🤗
Åh, filmtips skulle sitta fint 🌺
Har pysslat lite med bb-väskan, har äntligen bestämt färdigt hemfärdskläderna 🤪
Ett vitt set i 50cl: en vit omlottbody, vita byxor med tossor, en tjockare tröja att ha ute/i bilen, en tunn hjälmmössa alternativt en tjockare beroende på väder, och en ljusblå dreglis. Kommer att lägga en varm fleecefilt över bebis i babyskyddet vid behov beroende på väder.
Ett blått set i 56cl: en blå omlottbody, byxor, jacka, strumpor, tossor, mössa och en dreglis.
Kanske behövs tunna vantar? iaf om han kommer i april 🙂
Filmtips 1: Le chateau de ma mere. Fransk visserligen, men supermysig som utspelar sig i början på 1900-talet.
Filmtips 2: Three idiots. Indisk film som är så rolig att man riskerar att pinka på sig. Lite läskig på vissa ställen, men överlag mycket godhjärtad.
Filmtips 3: Lost in translation. En väldigt långsam film, men med myskänsla.
Filmtips 4: Airplane!(alternativ titel; Titta, vi flyger!). Komedi med Leslie Nielsen.
Hoppas någon av dessa ska smaka. 🙂
Vad för sorts film vill du se?
Tack för tips!
Jag ser allt utom alien-rullar 😛
#89 Holly kom 16:e april och då var det nästan vår väder. Joline kom 22 och då var det vår…. Så du behöver inte ha särskilt mycket på bebisen. Om inte detta året blir ett undantag. Men varje april sedan J kom har det varit bra väder i april.
Tack JeFo! Känner mig supervilsen med kläderna, är det för mycket tror du?

Jag fyller 2/4 och har haft allt ifrån snö till strålande vår nör jag fyllt genom åren så der beror ju på, ni tror jag visserligen du kan vara lugn på just snö fronten men 😉 En liten jacka eller dyl och mössa och en filt räcker nog ypperligt! Lilli har nu och haft sen december jacka, tossor och mössa samt tjock go filt och hon håller sig varm och go på det!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Toppen 🙂
Btw, trägen vinner! Det må vara två pluttesparkar, men jag filmade dem 😎 tog mig bara 5 veckor.. 😂 nedrans blygis!
#89 På vår/höst brukar det räcka med stickad tröja/sweatshirt, tunnare mössa typ tuppluva, tunna vantar och raggsockor då de sitter under filtar i vagn/bilbarnstol. Bara sätt ett par fingrar innanför tröjan efter ett tag, så känner Du. Allt för många förstagångsföräldrar byltar på för mycket i ren omtänksamhet. Fast i en vagn t ex har man ofta en fäll, en åkpåse, filt och vagnskyddet, så det blir riktigt varmt av det. Haklapp kör man med då tänder spricker fram. Blir det en mjölkkräkis, så är handduk bättre (större också)

#97 Ja visst har folk tokmycket kläder på sina bebisar! Jag blir helt chockad när folk klär på stora vinteroverallen i + 14 grader :O Men just de nyfödda är ju väldigt frusna de första kanske två veckorna för de har ju ändå varit i +37 grader i 9 mån.
Tänk på att man kollar så bebisen är lagom varm genom att känna på ryggen t.ex, inte på händer eller fötter som nästan alltid är kalla eftersom de har så kass blodcirkulation, annars blir de lätt överhettade vilket inte är nyttigt.
Jag tror ofta att folk ser lite konstigt på mig och Joel när vi är ute. Han är så otroligt svettig och varm så vi har väldigt lite kläder på. Fick tjafsa lite med farmor innan hon insåg faktum(då var/är hennes egen son precis lika varm). Ser ofta barn som har tjock overall, mössa, skidmöss, vantar, och åkpåse när det bara är någon minusgrad. Herregud vad ska de sätta på när det är -20??
Hehe ja min mor är på mig som en hök med att jag inte får klä för varmt, och hur jag ska känna (nacke/rygg/mage), men just april/majvädret är hon lite osäker på hur hon ska råda, hon vill vänta och se hur det blir. Så jag är beredd på att kunna ta av/hoppa vissa plagg om det är varmt absolut.
Blir ungen lik mig vill den nog sova med åkpåse i sängen.. blir han lik sambon kommer han att springa nakenfis och svettas jämt 😂
Vi har också en väldigt varm tjej. Vantar har hon typ aldrig. Raggsockor på fötterna när det var -20 men hon blev riktigt varm. Så vi klär av och klär av. Jag fryser typ jämt medan maken går naken. Så hon är lik Ric 😛 Vanliga kläder, en mössa och tröja el tunnare jacka och en filt har räckt för oss.
Fy farao vilken natt! 😴 2h osammanhängande sömn.. asjobbig mensvärk och känner mig alldeles blåslagen i magen av lilleman, Sjövild är bara förnamnet!
Är det normalt att ha mensverk så man bara vill vanka runt och ojja sig? 😕

Jag åkte in men molande "mensvärk" och blodblandade flytningar och när jag prata med förlossningen innan jag åkte in så sa den barnmorskan att "Ja men du har ju ett värkarbete som har startat" i efterhand har jag fått höra att mitt fall var en "klassiker" på hur det startar, om det stämmer vet jag inte men i min bekantskap så gör det de iaf! Vaknade med "mensvärk" på eftermiddagen hade jag ordentliga värkar.. Jag drogs med mycket och kraftiga sd de sista veckorna! Vet inte om detta hjälpte dig så mycket men kanske lite :)
#104 Kan ligga något i det. Jag fick visserligen dropp för att få igång värkarna. Men de började typ som mensvärk fast de liksom "kom och gick" så som vanliga sammandragningar gör. Och sen blev de värre och värre :P
Började för ganska precis en vecka sedan då jag misstänker att slemproppen/delar av den gick, sen blodblandade flytningar i fredags om jag minns rätt, står i tråden, nån strimma (knappt synlig) på lördagen också. Så kom då mensvärken smygandes igår, först väldigt mild, men till slut kräktes jag nästan av smärtan. Gick runt med frossa och var helt övertygad om att jag skulle mista honom inom 24h. Kunde inte ligga ner, fick panikkänslor och yrsel. När jag till slut fick lite sömn släppte det värsta. Nu börjar det komma igen. 😕 är väldigt rädd att få nobben av förlossningen igen om jag ringer, samtidigt känner jag att det är för i helvete mitt barns liv som står på spel! 😢
börjar få såpass jobbig mensvärk att benen/ryggen domnar, det skedde i natt också. Vänder det inte snart blir jag tvungen att ringa.

Åk in! Bättre att kolla en gång för mycket än en gång för lite. Håller tummarna att det löser sig!
golf.ifokus.se
Kan man åka in utan att de ger ok via telefon?
#109 Ring och säg att du kommer, säger de Nej så säg bara Jo, jag är där om si och så länge.
Ringde, dagens BM kollade min antenataljournal och beordrade in mig ögonaböj. Hör ni inget från mig på ett tag så blir jag inlagd, har mobilförbud på avdelningen där, så får jag sängläge så blir det tyst från mig.

Hoppas det går bra!
golf.ifokus.se
Pang sa det, med stressen kom värkar… Jävlar vilken smärta! Nu drar vi.

Håller alla tummar, tår och husdjurens tassar och hovar, att allt går bra nu
#114 😣😞😣😞😣 Hoppas verkligen allt går vägen!
❤️

Håller tummarna för dig! Kramar ❤️
Skriver kort innan mobilen dör (de hade öppet wlan man får surfa på). Blev inlagd på förlossningen, dom kommande timmarna avgör om det blir strikt sängläge hemma eller om jag behöver ligga kvar på sjukhuset. Nu är det iaf allvar och dom är beredda på en extremprematur. När dom sa det brast det rätt ordentligt, trots att jag visste risken hela tiden. Nu räknar vi dagar! 3% högre odds för lyckligt slut för varje dag han stannar i magen.
#118 kämpa raring. Vi håller alla tummar å tår vi kan för er! Stor stor kram.

Åh kämpa på vännen! Styrkekramar!!
Nejje! Han ska stanna i magen ju!
/Christine
Men usch vad jobbigt :( hoppas han stannar inne några dagar till!
Åh jag hoppas han vill stanna kvar där inne. Bra att du blir tagen på allvar!
Hemma! Bebis kvar i magen och strikt sängläge. Vi hade lite meningsskiljaktigheter kring mediciner så jag får vara hemma så länge inget drar igång igen. Ska in ögonaböj om jag får värkar igen (det var värkar) Skriver kanske mer om ett tag, nu ska jag försöka sova efter ytterligare en natt med typ 1-2h sömn.
Tänker på dig. Skönt att du åkte in och fick veta hur du ska göra. Nu håller vi tummarna för att dagarna får gå innan liten kikar ut. ❤️🤗
Vad skönt att få vara hemma i alla fall, även om det nog är skittråkigt att vara sängliggande.
Hoppas du får sova gott 🌺

Skönt att du fått hjälp! Tråkigt med strikt sängläge men skönt att du får vara hemma iaf, håller tummarnoch tår för att liten bebis stannar så länge som bara möjligt är! ❤️
Nu har jag äntligen fått sova lite! Jösses vilket dygn.
Jag hade tydligen fått värkar, och nu med lite sömn i kroppen fattar jag inte att jag inte masade mig in redan första natten, det hade kunnat gå väldigt illa! Men det slog liksom bara slint i huvudet på mig, jag hade minsann inte värkar, så det så! (bra inställning…) det var ju precis sådär det blev för mamma också, men jag kände inga sammandragningar ju (jodå, men inte vanliga braxton hicks). Jag hade minsann bara konstig mensvärk och kramp i magen, det måste vara något annat 🤪? Så jäkla dumt…
Nåväl, in bar det, dom mötte oss i dörren och rev in mig på ett rum direkt (fasen, vad alla har bråttom, kan dom sluta, jag blir ju stressad!?). Nån klämde på magen och försvann, nästa kom och gjorde samma sak, och sen kom en till, och vips där var min favvoläkare igen, hurra! Jaha hoppsan, hon säger att jag har värkar? måste vara förvärkar dom menar.. konstigt, är dom inte så noga med termerna, här om något vet dom väl vad som är vad?
Plötsligt börjar dom prata om att föda(förhindra förlossning) och det bär iväg på ett nytt rum? Jävlar… Där någonstans landade jag i allvaret medan vi skumpade iväg i korridorerna med fina affischer om förlossningsställningar och brölet från ett rum där det bara var sekunder kvar innan någon blev mamma ❤️ vilket jävla skrik! Nackhåren reste sig lite och jag fick en klump i magen.. Jävla skillnad mot för att se på film/youtube.
Såg en och annan vagga runt med magen i vädret medan jag flåsandes som en blåsbälg försökte hänga med läkaren. Lovar jag kände mig uttittad med min pyttekula bland alla sprängfärdiga höggravida.
Väl inne på rummet fick vi bekanta oss med en mängd apparater, det var slangar och monitorer, pipljud och kablar överallt 😂 och så gjordes först ett VUL, och läkaren stirrar på skärmen en lååång stund.. Vi ser samma sak och börjar fnissa hejdlöst!
Medan hon mäter tappen ser man 5 små tår fladdra runt på skärmen 😂 fram och tillbaka, runt runt och så sparkade han rätt på tappen (jag SA ju att han sparkar rätt ner på mig 😕) och sen började han om igen med tårna. Då ser vi hur han stoppar ner stortån i den lilla kanalen i tappen HAHAHA 😂 varvid läkaren säger "jag har aldrig sett något liknande… jag tror han försöker bryta sig ut!" 🤪
Sen bytte hon till vanligt UL av ren nyfikenhet, och då såg vi att han har vänt sig med huvudet neråt, men ena benet ligger alltså också kvar, så jag har ett huvud + en fot som är vänt neråt, så han ligger som en fällkniv… Med andra benet sparkas han hejvilt uppe i magen.
Sen beslutades alltså att jag skulle läggas in, jag fick mediciner och så skulle vi avvakta och se om värkarna avstannade, vilket de ju gjorde. Så jag fick komma hem idag med strikta order om vila.

Skönt att komma hem igen!
#129 Ja verkligen! Inte lätt att slappna av på sjukan 😐
Åh fy f*n alltså! Där höll jag på att bryta ihop! Hoppas ju så innerligt att de går bra för dig nu ju! *gråter*'
Vilken vecka är du i nu?
Dumma bebis å bråka! Nu måste han ju stanna ett bra tag till!!
22+4 idag. Så vägen känns rätt milslång till "säkra sidan" dvs 30+ 🥵
Åh fy vilka dagar du haft nu :O Nu får ni ta ett snack med Alvin så han slutar skrämma slag på oss alla! Nä, skämt åsido, nu hoppas vi det lugnar ner sig så han får stanna och bakas färdigt lite till :) Skönt att han valde att bli kvar i magen
Kämpa på du duktiga! Hoppas verkligen allt går vägen.
Tänkte uppdatera lite om hur det går och hur vi mår. Just nu har vi världens uppåtsving i både mående och humör samt energi här. Jag är för dagen smärtfri och vårar röra mig lite försiktigt utanför sängen, känner att det är viktigt att röra mig så fort jag känner att jag har en bra dag för att undvika proppar och andra liggkrämpor.
Vi hade besök typ hela dagen igår, snacka om att det fyllde på energidepåerna för oss här hemma. Flytta fokus och vara lite sociala. Innan har vi liksom inte orkat och stängt in oss. Tur man har vänner som knuffar på till slut!
Lilleman har övat kullerbyttor som en galning, och nu har han hittat ett trevligt läge att snusa i så både han och jag (och ffa livmodern) är nöjda. Jag känner knappt vart han ligger, magen känns så mjuk och fin, och sparkarna är lagom hårda och känns lite på avstånd sådär. Vaknade 9 i morse och har ännu inte haft en enda sammandragning, måste vara rekord! (räknar inte den obligatoriska "kisseknipen" haha, det får väl alla).
Så nu är vi på banan igen!
Va skönt att läsa. Bra att Alvin beter sig mot sin mamma. ;)
Hehe ja jag tror han lyckades lirka upp foten, har inte känt något mer mot tappen iaf 😛 han kanske insåg att det inte var så bekvämt med foten i ansiktet 😂
#137 haha livets första läxa för stackars Alvin :)
Haha 😂
Vaknade för övrigt i natt över att grabbarna grus umgicks 😛 dom hade "poke-wars", Alvin buffade, petade och sparkade sambon som låg med handen på magen och var lite tårögd, kul att dom redan har lite "egentid" 😍 själv somnade jag om, var helt slut haha 😴
Haha ja det är så det känns 😃 sambon petar med fingret på magen, sen kommer en kick tillbaka.
#141 Vad häftigt! 😃
Haha, aliens har jag dock haft svårt för i alla år. Tittade inte ens på ET utan mardrömmar 😃
Igår var en lite tyngre dag med tarmkrångel som retade livmodern till massa sammandragningar, men idag känns det bra igen! :)
Har ordnat hem lite textilfärg och tog hjälp av sambon och körde soffhängs-målning av liggdelen av vagnen, WOW vilken skillnad! Bye bye solblekta tyg! ^^ ser typ nytt ut. :D bilder kommer när det torkar såpass att allting inte blänker som tusan.
Ojojoj vilken skillnad!
väl investerade 80kr kände jag 😃 räcker till sittdelen också, samt extra strykning om det blir flammigt när det är helt torrt.
#149 Ja verkligen, det är som att du fått en ny vagn! 👍
här finns en guide på hur man fräschar upp en trött barnvagn 👍:
#150 Ja precis vad jag känner också, wow 🙂
Kolla vad snyggt det blev!
/Christine
Det bästa är att reflexerna funkar trots att jag var lat och målade rakt över dem 😂 (råkade dutta i dem hela tiden så till slut gjorde jag processen kort..)
Idag har lilleman lekt nyfiken mullvad 🙂
Nu har vi införskaffat ett babyskydd också, det var det sista av det stora som fattades. Det blev ett acta graco logico s med isofixbas. Är supernöjd! Nu fattar jag varför dessa baser är så smidiga 😃
Vi fortsätter att må bra här, får lägga band på mig för att orka fortsätta vara still! "Det går ju så bra nu", tålamodet att vila konstant tryter. 😛 Är uppe småvändor och pysslar iaf, för det mesta går det bra, men ibland får jag ta alvedon och vila järnet 😟
Lilleman har haft en lite lugnare period, men i morse var det fart på honom igen. 😃 När jag låg och pratade i telefon med mamma tog han spjärn och pressade ut fötterna rätt ut så magen såg ut som ett lutande fyrtorn 🤪 hade så gärna velat filma det, men självklart inte då 😛
På torsdag ska jag på antenatal igen, så då får jag se min lilla fis igen. 🙂
Det går bra nu 👍 magen har varit kanonlugn och är nu uppe vid mina revben (jag har mycket kort rygg). Har allt känt att han petat en del på revbenen men inga sparkar direkt på dem än 😛
Har fått första känningarna av min sjukdom under graviditeten nu, skönt att byta magsmärtan mot "min vanliga smärta". 🙂 Framfogen börjar dock smärta mer och mer nu, udda känsla! 😛
hemkommen från antenatal, kommer att gå på koll varannan vecka nu tills 33+6. Sen gör det inget om lilleman kommer ut 🙂
Idag konstaterades att jag har en hjärtformad livmoder (utan skiljevägg). 🙂

Tur den var utan vägg :) Annars får man operera. Vilken vecka är du i nu?
golf.ifokus.se
Jag är i v.26 nu :D känns helt fantastiskt! Tappen håller, men har numera en kil på insidan. Frös lite till is när jag såg det! Fick åka in till FL i natt igen då livmodern blev irriterad av undersökningen. Fick en supertrevlig läkare som talade sig varm om neo här :D Magen lugnade sig tack och lov, och lilleman passade på att visa hur man knockar ctg-dosan trots sin ringa storlek. "Men det var då en livlig en du har där inne!" :D Ja det var himla tur att den är utan vägg! Får hoppas bara att den inte hindrar lilleman från huvudbjudning. Just nu sitter han i klockrent säte, men det är låååång tid innan han behöver vända sig rätt ju :)
Det fortsätter att gå bra nu, tror jag mår så bra som jag kan må en graviditet faktiskt. Inte så mycket SD eller värk, lilleman boxas typ tjugo timmar per dygn och jag lyckas ligga still nästan hela tiden. 😛 Det känns tryggare för var dag som går nu, känns verkligen som en liten seger varje morgon jag vaknar efter en bra natt.

Härligt :)
Nu verkar det vara klart bakom kulisserna; min sambo har fått jobb!!!
#165 nämen grattis! Verkar som om ni börjar rma er ljuset i tunneln! :)
Ja verkligen! Det går bra nu får man väl säga 😃
#165 Grattis, vad roligt!
Lättnaden är enorm! ffa för sambon som har mått förjävligt pga sin sits. Han har varken velat äta eller sova ordentligt, mest suttit halvapatisk framför datorn och möglat fast i skärmen. Nu sover han som en stock och skuttar upp i ottan och donar.
Hurra för er! :D Det är så spännande att följa eftersom vi har bf så nära varandra men helt olika förutsättningar :D
/Christine
#170 Ja det är riktigt kul att följas åt såpass nära 😛 jag är inte riktigt säker på att jag hinner föda före dig längre 😉 det skulle vara pricken över i:et om jag gick över tiden! 😂 men då vet jag att vilan gav resultat!
För övrigt har jag fått kramp i vaderna nu, huga haha! Har haft muppiga ryckningar i benen ett tag (känns som bebissparkar i benen, stora vadmuskeln liksom poppar 🤪) men nu börjar det göra rejält ont, mindre angenämt 🤦♂️
Va skönt att läsa att du mår bra å grattis till sambons jobb :)
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
#171 - Haha, ja men det skulle ju vara toppen! Skönt att slippa föda alldeles för tidigt iaf. Jo, men kramp har jag också haft lite, men ryckningar? Det kan inte vara restless legs tror du?
/Christine
det har jag också, sen många år tillbaka. Det känns helt annorlunda. Det här är riktiga spasmer 😛
Underbart att läsa att ni mår bra och att sambon fått jobb
Idag kommer väl en mindre trevlig rapport, i natt var vi till förlossningen igen då jag plötsligt fick såna extrema smärtor i övre mage/rygg/revbenen. Kunde inte ligga ner utan att få panik och grät av smärta. Inte fick jag luft heller. Sambon blev orolig och ringde förlossningen (jag stenvägrade), och dom ville ha in oss som vanligt. Mitt ena revben verkar ha gått åt fanders, troligen pga min grundsjukdom. Eftersom jag har så nära till sjukhuset fick jag komma hem med morfintabletter, men hjälper inte det får jag komma tillbaka och ligga inne så dom ger rent morfin intravenöst så jag får sova bort ett gäng dagar.
Jag fick även beviljat (utan att själv uttrycka önskemål om det) utplockning av lilleman i V.35 om jag känner att jag inte orkar mer. Dom anser att mina smärtor är såpass att det är skäl nog för både mig och Alvin att dom tar ut honom så fort lungorna är klara. Sen sa hon att längre fram kan man eventuellt ta beslut om ännu tidigare, men det får vi ta då (jag protesterade emot detta och sa att hans hälsa går först så vi pratade inte mer om det).
Vi fick höra hjärtslagen för första gången också igår, 156 slag låg de på, men det svängde mellan typ 140-160 då han låg och sparkade på mikrofonen så det ekade i hela rummet haha! Sen smet han iväg flera gånger så det blev alldeles tyst och apparaten var ilsket röd :P det var väntat, dom trodde inte dom skulle kunna hitta honom ens med CTG:ns mick, men det gjorde dom. Nyfiken i en strut kunde ju inte hålla sig borta ;) *krafs krafs skraaaaap DUNS* lät det, med ett svagt pickande hjärtljud i bakgrunden hehe. Lagom svårt att hålla sig för skratt!
idag leker vi dektektiv, har trillat in en mystisk kallelse till gyn här helt random… står att jag ska till barnmorska på sjukhuset, dagjour? vad sjutton då för, jag har ju min barnmorska på MVC, och på sjukhuset går jag ju till antenatal varannan vecka hos en doktor, vad är det som inte dom kan sköta liksom? 😛
väntar på att gynmottagningen ska ringa upp, jag lär ju fråga vad som har fiffilurat ihop för något. Känns dumt att dra in ytterligare nån random i min redan omfattande soppa när jag redan är på sjukhuset så mycket.
#117 många kockar i soppan gör den extragod. Eller?
#178 Haha jaa så måste det vara 🤪
Det var cellprovskontroll som skickats ut fel, den kallelsen ska komma när jag är förlöst så tiden ströks. 🙂
#177 Jag har fått 2 tider till cellprov nu under graviditeten. På samma ställe jag går hos BM. De har skild data tydligen, därför kommer det inte upp att man är gravid. Jag ska bara strunta i tiderna. Det kostar 150 kr här för cellprov, men uteblivet besök kostar inget.
kan man inte ta cellprov under en graviditet? hur långt upp är dom och pillar? 🤔 varifrån tar dom provet liksom? jag har bara åkt dit och särat på benen, utan att någonsin funderat vad dom letar efter cellförändringar 😂
#181 Cellprovet beställdes i början av graviditeten pga blödningarna jag hade ;) men det skulle komma i samband med efterkontrollen så kallelsen slet sig!
#182 Beror på hur långt gången du är, i slutet kan graviditeten göra så det ser ut som att du har cellförändringar, och kallelsen hade tid när jag är i v30+ nånting. Dessutom får dom inte vara där inne och vispa i onödan eftersom jag riskerar att föda för tidigt. Det är knappt så dom vill mäta tappen med VUL. Så att peta med en borste på tappen smäller inte högt just nu :P dom undersöker inte mig manuellt längre, såpass känsligt bedömer läkarna mitt läge.
#182 I början är det okej. Det gjordes på rutin då jag fick första barnet. Vid inskrivning, numer gör man det på efterkollen. Min barnmorska sa att det är egentligen inte farligt att göra cellprov, men för att vara säkra på att mamma inte känner att det var det som ställde till ev missfall så väntar man helst.
#182 - Fram till vecka 12 är det okej. Dom svabbar ju livmodertappen och den vill man inte reta. Det bästa är ju att ta ett cellprov på efterkontrollen, när man ändå ligger där med benen i vädret ;)
/Christine
Min bm ville inte göra cellprov på min efterkontroll, och jag födde ju inte ens vaginalt. Jag fick vänta ytterligare en månad, först då tyckte hon att det var okej. Nu föll det sig så att jag precis fyllt 23 och skulle göra cellprov, annars hade jag inte gjort något alls då utan väntat till den vanliga kallelsen. Verkar vara väldigt olika det där. Fast det är väl allt med vården :)
#186 - Jaha, ja det är ett gissel det där att det aldrig verkar finnas något standard :P Får se hur dom kommer göra här nu då, är dags för cellprov strax efter den här bebisen kommit.
/Christine
Anledningen att jag undrade, är för att jag fått en kallelse till cellprov den 24/2 och min mens är beräknad till den 23:e, och man gör ju inte undersökningen vid mens.
Grejjen är ju att vi hoppas på att bli gravida och alltså INTE få någon mens. Så antingen har jag mens det datumet eller så är jag gravid… Men om det inte är någon fara för ev graviditet så kan jag ju gå på undersökningen och göra ett gravtest direkt på plats 😉
#190 - Man blir kallad ungefär var tredje år från att man fyllt 23 (blir man inte kallad bör man kontakta gyn/bm), dom kollar efter cellförändringar i livmodern för att så tidigt som möjligt kunna upptäcka livmoderhalscancer.
/Christine
Idag var vi hos BM för första gången sen inskrivningen (hon har varit mammaledig och vi hade inte bråttom så vi tog ingen inhoppare så därför blev det sen andra träff). SF-måttet ligger prick i mitten på kurvan och lilleman var i gasen och sparkade hejvilt medan vi lyssnade på hjärtljuden som låg på ca 148 idag. 🙂
Hon såg också att livmodern är hjärtformad så hon lovade att hålla extra koll om han vill sitta i säte. 👍
Hon frågade om vi ville spela in och spara hjärtljuden så det gjorde vi.
#193 åh det hade jag velat göra.
#194 Vi blev helt paffa av frågan först och höll på att tacka nej haha, sen kom vi på att jo det kan väl vara kul att spara så klart. 🙂 var tydligen flera föräldrar som hade frågat henne om de fick spela in så numera frågar hon om man vill det.
Visst hade Joel också "flick-hjärtljud"? 😃
#195 - Över 150 är flicka, under är pojke vad jag hört ;) Hade också 148 slag sist hos bm :D
/Christine
han var uppe i 160 på förlossningen ;) och över 150 flera ggr idag hehe, aktiv liten plutt
Alice var aldrig uppe över 140, det var en av anledningarna till att jag var så bombsäker på en pojke ;)
#195 Japp du minns rätt. Joel har en flickas hjärta ;)
jag har hört "under 140 = pojke, över = flicka, ligger det runt 140 exakt kan det vara båda."
Våra hjärtljudet har heller aldrig stämt på kön…

Jag filmade CTG-maskinen med mobilen när ingen kollade så jag har också hjärtljuden på "band" ^^
golf.ifokus.se
V.27 idag! 😮 5 veckor kvar tills både jag och sambons systerson föddes, ujj! FEM VECKOR! det är ju hur snart som helst… Gudars…
Igår vände sig lilleman med hejdundrans fart, och sen dess har sammandragningarna varit riktigt envisa så vi packar iväg oss för en koll igen nu då.. Blah, börjar bli bra tjatigt!!! Är garanterat inget på G iallafall. 🙂 nåja.. Snart hemma igen 🤪
Ups, tappen har krympt igen.. större kil på insidan men får fortsätta vila hemma ännu.
Just nu har jag bara lust att svära en helvetes lång jävla ramsa men jag låter nog bli för sajtens skull 😛
det trycker på, svider, spänner, bränner, klämmer och URK! på alltihopa! Känns så obehagligt… har fått nån muppig värk i mellangården också!? vad nu det ska tjäna till… är ju inget som klämmer ända där nere direkt.. känner mig alldeles kallsvettig och pulsen är allt annat än lugn… Lilleman bökar, donar, grejar och bankar i sin egen lilla värld.. Jag börjar tro att han försöker fixera sig/lägga sig till rätta iaf… känner plötsligt ett stort behov av att gå som en skitnödig hjulbent pingvin…
Hurra, trycket är borta idag och det känns bra igen 🙂 hann dock bli bra ynklig och grät typ hela kvällen igår, ush!
Nu tar vi nya tag!

Prova att ligga med höften högt eller att stå på alla fyra om det blir mkt tryck nedåt. Det kan lätta på trycket.
Tack för tips! Alla fyra står jag på med jämna mellanrum då det lättar enormt på typ all gravidsmärta jag har. Däremot ligga med höften högt (högre än huvudet) får bebis att bli skvatt galen och jag får panikkänslor haha, så det undviks 😛 jag skulle tro att min mysko form på livmodern klämmer honom när jag lutar mig så, men jag bara gissar hejvilt baserat på hur det känns.
Lilleman trivdes visst inte alls med huvudet neråt, nu har han garanterat snurrat igen. Trycket är försvunnet och jag känner sparkar och knuffar i sidorna på magen i stället. Sparkar han i ena änden dunsar han emot på andra sidan så.. ligger han inte i tvärläge blir jag fundersam 😂
Natten var mindre charmig också, har vaknat flera gånger med klåda i handflator och fötter *morr*. Hoppas inte det är den där eländes leverjäkeln.
#213 Japp - för ljusa textilier 👍 (de ska tydligen fastna lättare trots att man använder på mörka tyger).
Åh perfekt tack då ska Jag göra det på min vagn också när min ledighet börjat ^^
Spännande 🙂
Hmm, jag trodde det kändes bättre i magen tills vi igår kväll upptäckte att jag har tappat känseln nästan helt i magen :/ sambon låg och kände massa sparkar, rejäla så handen hoppade på honom - jag kände ingenting! jag trodde lilleman hade börjat sova lite mer, men jag har stora bortdomnade partier i magen. Är bara fläckvis jag känner sparkar. (Det är inte i närheten av moderkakan det är domnat). Det är främst partiet jag har haft så ont i förut som nu är utan känsel. Jag har dock kvar känseln som vanligt på utsidan magen, i huden. Vilket gör att jag känner om han sparkar så magen duttar i kläderna osv, men jag känner inte honom. 🤔
#217 - Vad märkligt… Ring och fråga om det tycker jag. Tror inte jag har hört talas om att det kan bli så…
/Christine
Verkar inte vara något jättekonstigt/oroande iaf :) ska ta upp det på antenatal nästa gång jag är dit.
Bra!
/Christine
# 217 råkade hamna på den här sidan via nya inlägg, oj vilken resa du har haft med din plutt.
Jag skulle dock råda dig att ringa förlossningen direkt, tycker inte att du ska vänta tills nästa vecka för råd, om magen är bortdomnad, det är inte normalt!
#221 Jag har redan hört mig för, det ska inte vara någon fara på taket 🙂 ska alltså bara dubbelkolla med antenatal nästa vecka, eftersom dom kan lite mer om min sjukdom. Är antagligen bara nerver som krånglar.
222# ok, lycka till, hoppas liten får stanna så länge han behöver ! Enormt duktig du är !!
#223 Tack 🌺
Dags igen, har sammandragningar av kaliber svetten sprutar och det går inte att vara helt tyst alla gånger, fy f*n… lagom opepp på en framtida förlossning. 😟 kan inte bestämma mig för om jag ska häva ur mig långa eder eller om jag ska fortsätta huffa, puffa och flåsa som en ja… ni vet. Havande groda i skitande ställning som sambon brukar säga!

Ja du får ju då sannerligen bra övning på att hantera smärta och öva avslappning och andning om man ska försöka se något positivt med det. :P Hoppas det stannar av snabbt.
Hemma igen, nu är det inte mycket kvar av eländet innan inläggning och behandling. Känner mig måttligt road och lagom sliten. Tror vi kan stryka maj månad för nedkomst nu. Läkaren sa inte så mycket, men det kändes som om att nästa gång riskerar jag att bli kvar där. Hon försökte vara munter med att det inte är jättemycket som förändrats på tappen 😛 näe, den är ju inte direkt någon metervara liksom.. 😂 Jaja, kilen var iallafall spårlöst försvunnen idag.
Nåja, lilleman ligger kvar med huvudet neråt iaf, trodde jag inte 🙂 är ju bra det iallafall, en huvudvärk mindre om något skulle braka igång på riktigt.
Några veckor till får han stanna!
/Christine
Jag funderar på att lära mig morse-kod och hamra in ett meddelande 😛
Ja! Såå svårt kan det ju inte vara 👍
/Christine

Är verkligen impad av hur lugnt intryck du gör, trots allt du får gå igenom. Inte många som hade behållt lugnet under den här typen av graviditet. Skönt att du kommit förbi de veckor med allra alla störst risk nu!
Det går lättare om man tar en bit i taget. Jobbigaste tiden var nog fram tills jag tillhörde förlossningen, sen kunde jag fokusera på att "nu kan man faktiskt rädda honom om han kommer, det finns hopp". För varje dag han stannar ökar chanserna för ett lyckligt slut, så varje dag är ju en liten seger.
Från vecka 28 kan vi ha sån tur att han skulle klara sig med en c-pap på neo till och med, då han växer och utvecklas normalt. Han har ju ingen påverkan på något vis, ingen tillväxthämning eller något som försvårar för honom. Så egentligen är den stora risken eventuell smitta han skulle kunna drabbas av under neo-tiden. Eller att han kom till skada under själva förlossningen om det skulle bli en vaginal födsel.
Sitter just och fiffilurar på förlossningen igen, fick erbjudande om bricanyl idag men avböjde då tappen inte har krympt sen igår, och sammandragningarna inte är många nu.
Sen fick vi info om att lilleman tas emot av specialistteam i gbg om han kommer före vecka 32. Blev en hel del prat om prematurer idag med andra ord. Det kändes överlag väldigt hoppfullt om han skulle komma redan, eftersom han är frisk och stark. Men som dom sa, inte den roligaste starten på livet direkt så det vill vi ju att han ska slippa.
Nu får du ta det lugnt och inget göra på ett par veckor så liten stannar kvar ! Hoppas lillen stannar kvar minst till v 32… !!
Det är nog fysiskt omöjligt att ta det lugnare än att ligga som en padda i sängen 😛 får till och med maten servad av sambon… 😊
Har ni långt till gbg? Håller tummarna för att han stannar i många veckor till.
Hejja Alvin friskt humör, han är den som inne stanna bör!
"235 du får sluta vicka på tårna :p
Jo en bit tyvärr. Misstänker att de skulle flyga honom i såfall.
Troligtvis så flyger han om han akut ska dit. Då får han med sig ett läkarteam som håller koll under tiden. Tyvärr är det väl så att familjen inte ryms i flyget och får ta sig tills sjukhuset på andra sätt.
#240 så brukar det vara med hjärtebarn så det stämmer!

Bor ni inte närmare uppsala? De ska ju ha bland de bästa neoavdelningarna i landet.
Nej, till Uppsala är det längre tyvärr, annat landsting också om det spelar roll alls? Då är Astrid Lindgrens i Stockholm närmare.

Aha, hade för mig att du skrev ngt om huddinge sjukhus någon gång. Fick för mig att du var stockholmare :p men kan ju ha drömt, gör ju det mycket nu :D
Jag tror att det inte spelar någon roll vilket landsting du bor i. Närmaste och bästa neo flyger dom till om det behövs.
#244 Mamma har jobbat där för typ 30 år sedan 😛

Hahahaha
😉
Nu har smärtan äntligen gett sig för den här gången, pjuh! 🥵 nu klarar vi nog den här veckan också 👍 vips så hade man ny energi igen! Halvligger i soffan och avlastar bäckenet också, så jag inte får så ont av allt liggande.
Lyckades vara snabb nog på en annons på en kalasfin åkpåse till pangpris också, som sambon får hämta hem i morgon. Vi lär väl få spara den tills nästa vinter, men det gör ju inget. 😃 en elodie details cherry blossom blev det.
http://babyproffsengbg.jetshop.se/pub_images/large/akpase-elodie-details-cherry-blossom_4641.jpg
Vaknade till en riktig kanondag idag 😃 låg och bara mös hela morgonen innan vi klev upp och hämtade åkpåsen, superfin var den! Sen hämtade vi ut gobokens välkomstpaket också som vi beställde för ett tag sedan. Massa fina prylar, det enda jag inte ville ha i det paketet var slut, så det kom med en liten leksak till Alvin i stället 👍 jag klagar inte! 😃 och i morgon ska vi hämta ett babynest jag fick tag i för 100:-! Supersött med massa fiskar och blobbliknande "barbapappafigurer" 😍
Nu ska jag slappa på soffan hela dagen och njuta av att vara nästan smärtfri 🙂
Neeej! Han har vänt sig och sparkar rätt på tappen igen så det gör svinont och ger mig panikkänslor! Omöjligt att slappna av! Spänner mig så jag får frossa.. han sparkar så jävla hårt! Aaj!!!
Blev ingen rolig natt direkt kan jag meddela… Ett tag trodde jag att vattnet gått men det var nog falsklarm från en trött och ledsen tapp… Suck snacka om att han utmanar ödet! Just nu är han upptagen med att massakera blåsan tack och lov… Hellre det, den är ju riskfri..
nej, nu får han ge sig! han ska vara kvar där inne ju!
/Christine
Alltså nerver köpes! Erbjuder en bra slant bara dom håller i ur och skur!
På morgonkvisten fjompade han till en spark så det knäppte till, i samma veva bubblade det till konstigt(???), sen dess har jag haft konstiga vattniga flytningar… Lovar jag flög in på toaletten och trodde att vattnet gick, men det kom aldrig något splasch i alla fall (tack och lov). Men det är vattenblöta ofärgade flytningar som rinner till när jag rör mig eller han bökar.. Luktar dock noll och ingenting… Papper absorberar det direkt, jämfört med gravidflytningarna jag haft hittills som har varit sega och gula.
Så nu avvaktar jag och håller stenkoll ett tag, verkar det vara vattnet får jag ju så klart åka in, men jag hoppas och intalar mig att det var någon led på honom som knakade eller nåt, och att flytningarna bara är för att tappen blivit misshandlad.
Tar gärna emot råd kring det här, utom att ringa förlossningen för så långt är jag med att jag lär göra om det inte avtar snarast.😛
Har inga sammandragningar alls just nu, men molvärk. Ingen sammandragning har varit längre än 30 sekunder innan toppen klingat av (ej klockat dock).
Var i vecka 24 med Wilmer när jag fick precis sådär, extremt vattniga flytningar. Var övertygad om att vattnet gått och att han skulle dö. Spenderade halva julafton gråtandes på toaletten. Men det var bara just det, flytningar. Ingen aning om varför men det avtog samma kväll i alla fall.
Luktade ingenting för mig heller.
#255 Skönt att höra! 🙂
hm 256# jag hade checkat, för när vattnet går så är det vattenliknande flytningar. Speciellt om de rinner till när du rör dig eller han rör sig. Tror det är dags för förlossningen tyvärr..
Ja det är just den detaljen med att det ökar när jag rör mig som bekymrar mig. Har nu suttit upp en stund för att se hur det utvecklar sig, ÄR det vattnet måste jag ju in pga infektionsrisken om inte annat. Lilleman har varit vaken en liten stund och stökat nu så det har bubblat till en del, så har det kommit mer vätska nu så ringer jag.
#258 ett stort lycka till … hoppas att det inte är det, men det låter tyvärr oroväckande.
Det var helt snustorrt! 🥳 men kommer ändå hålla extra koll ett tag framöver!
Åh, missade att det kommer mer när du rör dig. Ring in för säkerhets skull.
#260 det var ju bra, hoppas det håller i sig !
kommer det något mer så ringer jag och hör. Man kan ju småsippra i omgångar så jag är inte helt lugn än, har läst för många berättelser för att vara helt övertygad så fort 🤪 men det känns ju bra att det inte kommit något medan jag suttit i soffan, för sipprar det så lite så brukar man hinna få kortison iaf om de skulle behöva ha ut honom pga vattnet.
#263 precis, åk in om det kommer bara lite till. De kan kolla med sådant där test papper (tror det är typ lackmuspapper) om det är flytningar eller fostervatten.
Skippar lackmuspapper då de kan ge falskt positivt, utan då är det bättre att förlossningen får kolla så jag slipper få totalspader i onödan 😃
tänkte trotsa mitt sängläge och röra mig lite för att se om det kommer när jag inte sitter still, är inte säker på att det räcker med att han stökar lite i magen när jag bara är upprätt. Kanske är lite godtroget att tänka så.. När jag följde med i bilen för att hämta babynestet vi köpte i morse så var jag rädd att jag skulle blöta ner bilsätet då det var såpass, men klarade mig med nya underkläder.
Slänger btw med en bild på nestet så vi får något positivt i tråden 😛
Menar att förlossningen burkar(de) testa med sådant tidigare. Kan ha ändrats var ju ett par år sedan jag fick min sista :P
De kollar med det (antar jag, pH-sticka på flytningen) men kompletterar med ultraljud 🙂 Sist jag var in med mycket sammandragningar fick läkaren för sig att hon ville kolla så jag hade ordentligt med vatten nämligen, fastän jag bedyrade att jag inte läckte den gången. 😃 Men han hade massor av vatten att plaska runt i.

Låter precis som när vattnet gick med min tvåa kan jag tyvärr säga. Sipprade lite då och då och luktrade inte mkt. Men eftersom vattnet gick med första md kände jag ändå igen det och förstod att det var vattnet som gått. För mig var jag nästan värkfri och sedan plötsligt drog det igång från en värk i timmen till en var trejde minut och full styrka med en gång. Så in till förlossningen med en gång säger jag! Du måste ju vara på plats i god tid antar jag!
Urp, jag får slå en pling och åka in på koll.. får trösta mig med att dom ju är vana vid att se mig vid det här laget 🤪
Åh, jag blir nervös för din skull ju! ❤️
/Christine
Det var inte vattnet :)
Yay!
/Christine
Så, nu är jag hemma igen! Det var som sagt inte vattnet, även om personalen ville dra på stora bongotrumman när jag beskrev vad som hänt 😛 blev illvast nerkörd i en säng och fick en sån där härlig megaförlossningsbinda… sambon höll fullkomligt på att kvävas av skratt där i sitt lilla hörn av rummet 😛 Jaja bara att le och se glad ut, och sända en och annan syrlig tanke till bråkarslet i magen som ställt till det så för mamma 🤪 Sen var det vanliga rutinen med blodtryck, CTG, puls, temp och sen gynundersökning + ultraljud.
En viss liten hal ål trivdes visst inte alls med huvudet neråt, så det är det han har bökat med hela natten… nu sitter han som en fin fällkniv i säte igen, med skallen intryckt under moderkakan och ser väldigt nöjd ut…
Gynundersökningen var dock mindre trevlig.. läkaren använde sånt där metallspekulum som håller upp sig själv (som vid cellprovtagning), och dom nyps ju lite som bekant… Men inte idag. Idag gjorde det så jävla ont att jag trodde jag skulle börja blöda som en stucken gris, och läkaren fick ge upp undersökningen.. :s så då fladdrade osökt en tanke förbi om hur i helskotta det ska gå att få ut en bebis där nere om det där lilla verktyget gjorde så jävla ont!? 🤦♂️ och varför gjorde det så ont? Kan inte bara varit ömma slemhinnor.. Läkaren var ändå superförsiktig.
Kan vara sköra slemhinnor, jag kunde ju inte ha samlag alls förra grav för det gjorde så ont alldeles vid öppningen. Gjorde cellprov vid inskrivningen också, svinont!
/Christine
#273 fast jag tycker alltid att de där redskapen de använder när de tar cellprov gör väldigt jätteont! Förra gången höll jag på att börja gråta för att det gjorde så ont, trots att hon var försiktig, fasar för nästa gång det är dags. Men att föda barn gick hyfsat bra ändå, en helt annan smärta.. men det har du nog redan listat ut ;)
Skönt att det inte var vattenavgång iaf! Och den där lilla busen där inne får allt ta och skärpa till sig nu tycker jag.
Hehe jo jag förstår att det inte går att jämföra men man blir ju lite ängslig 😃
och jo sannerligen får han skärpa sig med sina hyss nu, börjar bli mer än måttligt pinsamt att vara så välkänd på förlossningen redan 😛
Eller hur! Inte roligaste stället att bli "rikskändis" på… 😛
Skönt att han håller sig inne ett tag till :)
Avrundar kvällen med lite normala gravidkrämpor hehe, mitt högra revben har fått stryk för första gången… av ett litet huvud som dunsar pga hicka när jag precis ätit en stor skål gröt och därmed var platsen slut där i krokarna så lungspetsen kläms, örk 🤪 sitter och kippar som en fisk på torra land..
Ååh, jag fick sova som en stock hela natten! Det var riktigt välbehövligt! Vaknade helt smärtfri också :) dessvärre med huvudvärk och halsont, men det fixar en bra frukost och gott té garanterat.
Åh, vad skönt för dig! Passa på att njuta extra!
/Christine
Ja, sitter i soffan och myser för fullt nu, och lilleman sover snällt som en stock 😍 Som jag trodde så släppte huvudvärken efter frukosten, och nu pimplar jag té mot halsen. Huvudvärken var nog bara efterslänt efter sömnbristen och sen att sova sådär galet tungt att man inte rör sig ordentligt. Släppte snabbt bara jag kom ur sängen. 👍
Har fått fortsätta må bra i kroppen hela dagen, verkar vara bättre för mig när bebisen sitter i säte uppenbarligen. Inte en enda sammandragning och ingen smärta på hela dagen än så länge. 👍
#284 Då får vi hoppa att han fortsätter att sitta så. Om du inte har väldigt mycket emot snitt då :)
Jag ändrar inställning till snitt stup i kvarten typ 😛 ena stunden känner jag att jag absolut vill föda vaginalt, medan i nästa stund tänker jag att det kanske är lika bra eller att det kvittar bara han kommer ut. Det vore häftigt att få föda, men när jag har pisseont och livet känns pest vill jag bara ha ut honom, helst nyss (om det inte hade riskerat nått, underförstått).
#286 såklart man pendlar men i slutändan gör man nog det som behövs. Som att om Alvin hålls inne i magen bättre i säte(och då ett snitt) så är det bättre än att han smiter ut innan och kommer vaginalt. Men det finns väl BM som kan genomföra en vaginal förlossning när bebis är i säte?
#287 det finns ganska stora risker med vaginal förlossning vid sätesbjudning. Bara ungefär 10% av sätesbarnen kommer vaginalt :) #286 Jag surade som ett barn när det bestämdes snitt. Kändes som att jag snuvades på konfekten. Men mitt snitt var en så fin upplevelse att alla arga tankar bleknade efteråt. Visst, jag sörjer fortfarande att jag inte fick föda vaginalt men i slutändan är det ju inte hela världen ändå.
#288 jag visste att det fanns risker men inte att det var en sån låg %. Kollade ju aldrig upp sådant då Joel låg på tvären och inte i säte. :p
En vaginal sätesförlossning kommer aldrig på fråga ens här, det är mitt enda krav 😛 men visst finns det möjlighet till det, dom har börjat förlösa fler och fler i säte här på senare tid, men jag kommer blåvägra eftersom jag är förstföderska. Litar inte på bäckenmätning tillräckligt för att ta risken att han fastnar med huvudet och klämmer navelsträngen.
I övrigt håller jag med, det som blir bäst för Alvin är det enda som räknas. Både han och jag verkar trivas bäst när han sitter i säte, även om jag misstänker att han gör det för att komma åt att ha skallen intill moderkakan 😛 jäkla myspropp.. men det känns betydligt rymligare i magen när han sitter, känner inte ens att jag är gravid om han inte rör sig! Jättemärklig känsla när det brukar göra ont… Jag minns inte om jag hade ont tidigare när han satt i säte, jag får backa och läsa vad jag skrivit innan. Men jag fick för mig att jag tyckte han satt bra då med, tills han vände huvudet och behöll ena foten nere..
Hade lite svårt att sova i natt igen, vette tusan vad han grejade med men det kändes som att han låg och gnuggade huvudet fram och tillbaka, vaggandes från sida till sida i magen mot mina revben 😂 åkte runt en stor knallhård bula därunder.
Vaknade dock pigg och hyfsat utvilad idag också, och fortfarande utan jobbiga magsmärtor (börjar snart bli rekord här 😃). Dock börjar mina fogar ge efter på allvar, bäckenet glider runt, höfterna sladdrar och ischiasnerven kläms. Hittills har jag bara haft smärta i fogarna men varit stel, nu är den tiden förbi. 😟 men jag trodde jag skulle få mer uttalade besvär mycket tidigare, så jag är glad ändå. Jag kom ju ändå till tredje trimestern innan det slog till såpass.
Ska nog hojta på min BM/ta mig till sjukgymnast och skaffa ett fogbälte så jag inte skadar mig i onödan. Har inte velat skaffa tidigare eftersom jag mest håller sängläge, men nu börjar även turerna till toan att äventyra säkerheten.
Åh, det var sjukt obehagligt minns jag. Wille gnuggade också skallen mot mina revben. Än idag, tio månader senare har han kvar skavmärket. När han blir arg eller ska visa att han är stark blir det illrött 😂
#292 😂 haha! Men plutten då! 😃
Jag sätter en tass här, tycker det är jätte kul att läsa din resa! Har haft en skit-dag rent ut sagt, men det har hjälpt lite att läsa alla dina trådar! Hoppas det sista av graviditeten i alla fall får flyta på smidigt!
Medarbetare på Skor iFokus
Denna dag flöt också förbi nästan smärtfritt, hade nån sammandragning under eftermiddagen som gjorde halvont. Undrar om han bytt ställning lite, då magen såg megaknasig ut under sammandragningen! 😮 alltså livmodern antog formen av en … rektangel? 🤦♂️ är det hakkuna--matata-läge på tvären igen tro? 🤔det är ju bulor, knölar, sparkar och kroppsdelar överallt så det är hopplöst att försöka gissa!
Fick en till bra natt och har inte haft mer än nån enstaka halvond sammandragning, kan inte minnas magen nånsin varit såhär lugn under graviditeten. Även om jag haft bra perioder har jag fortfarande haft massa braxton hicks, men inte ens det nu. 👍
Lilleman hickar och lever rövare för fullt hehe, tror han har bökat ner benen en bit i stället för att ha dem rätt upp i vädret 😃 nu passar han på att visa hur stor och stark han blivit.. När han tar i och sparkar gör det banne mig ont 🤪
I morgon är vi i v.29!!! 🥳

Tjoho! v 29, är det inte en sådan där äldre gräns för när det började gå bra för det flesta?
#297 Japp, det är en stor milstolpe fortfarande, jag tror det är gränsen när man inte räknas som extremprematur längre, lungorna är såpass klara att bebisen brukar klara andningen med lite hjälp på traven mm. Förr räknades man ju till förlossningen från vecka 28, jag misstänker att man då menar 28+0 alltså v.29 🙂
Det är typ infektioner och annan otur som skulle kunna få det att gå galet om han kom nu. Det är väl nekrosbakterier under neotiden som är en av de värsta farorna.
Ush vad fort man glömmer/förtränger! Nu är smärtorna tillbaka 😡inte fasen gjorde det väl såhär ont tidigare?! var min spontana tanke när det drog igång igen, men nu när jag haft ont i nån timme så känner jag att joodå, allt är precis som det brukar 😕 jaja jag hann få mig välbehövlig vila!
Bara för att vara jäklig så du måste skriva en ny tråd så kommenterar jag sista😃
-----------------------------------------------------------------
Moahaha, jag kan iaf länka till nästa tråd, välkomna!:
http://gravid.ifokus.se/discussions/54ef61628e0e741636000a35-tanatosnyx-4
/TanatosNyx 😃
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan