Gravid iFokus

Gravid

Etikettkomplikationer
Läst 1645 ggr
[mika_ericsson]
0

Vad är det som händer?

Alltså vad är det som händer egentligen?

Förra lördagen började jag blöda och läkaren konstaterade att det var missfall. Hon kunde inte se någonting levande på ultraljudet. Jag blödde i nästan en vecka och lämnade blodprov vid fyra tillfällen som visade en nedåtgående kurva. Igår kväll gjorde jag ett graviditetstest för att se så att det var negativt och att allt liksom var ute. Testet visade positivt. Jag var på gynmottagningen idag och gjorde ett nytt test (som också visade positivt) men de kan inte se någonting i livmodern.

Det känns som att man inte får något besked om vad det är som händer, sjuksköterskan sa att det vara så att fostret gömmer sig eller om det är "rester" kvar så visar testet positivt - men det syns ju ingenting på ultraljudet. Nu har jag lämnat blodprov ännu en gång och inväntar information på brev…

Åh, jag vill bara att det här ska vara över så vi kan försöka bli gravida igen!

Aleya
0

Mysko. Har dom kollat så att det inte är utomhavandeskap?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

hellomissduh
0

Hormonerna finns antagligen kvar i kroppen

[mika_ericsson]
0

#1, Läkaren sa förra måndagen att det inte var utomhavandeskap… Men jag har ingen aning, jag har inte haft ont under veckan som gått och nu har jag ju slutat blöda (för ett par dagar sedan).

#2, Säkert är det så. Men hur länge kan det vara så då? Man vill ju liksom veta. Finns det något kvar som ska ut så finns det ju viss infektionsrisk…

Sarah
0

Kan ta upp till en månad om jag förstått det hela rätt.

[mika_ericsson]
0

Det är verkligen fruktansvärt segt att vänta på att det ska försvinna när man helst av allt skulle velat att det hade gått bra från början. Nu får vi bara vänta och se hur lång tid det tar innan vi kan försöka igen…

[TanatosNyx]
0

Som redan nämnts kan det ta upp till en månad innan det är negativt på stickan. När jag hade missfall fick jag tydliga instruktioner om att vänta en månad och sedan testa, för då skulle det vara negativt.

[mika_ericsson]
0

Till mig sa läkaren att jag skulle vänta tio dagar bara - konstigt att man får olika besked… Jag hade ju verkligen hoppats på att få ett resultat efter tio dagar eftersom läkaren sagt det…

[TanatosNyx]
0

Vad knepigt med dubbla budskap, då tycker jag du ska kontakta din gynmottagning för att rådgöra med dem över hur man ska följa upp detta, för uppföljning ska göras oavsett! Det verkar som att du inte får den hjälp du har rätt till.

[mika_ericsson]
0

Det känns som att man har fått en massa olika besked, och när jag var på gynmottagningen häromdagen så visste läkaren ingenting - man tycker ju att de kan läsa på lite innan patienten kommer in i rummet. Han frågade vad han kunde hjälpa mig med och då sa jag att jag hade gjort ett graviditetstest som visat positivt (jag trodde ju att han visste vad som hade hänt innan) och då sa han "Jaha, du är gravid?"… Eh, nej… Så fick jag dra hela historien!

Jag lämnade blodprover så jag hoppas att de visar att jag inte behöver gå dit igen. Det är lite tråkigt att man upplever ett besök på gynekologmottagningen så jobbigt, det är ju redan en lite bisarr situation där man sitter med benen i vädret…

[TanatosNyx]
0

#9 Tyvärr kan det ofta vara så, ofta beror det på tidsbrist hos läkaren. Det går snabbare för dem att fråga patienten än att sätta sig och läsa i journalerna.

Man tycker ju dock att de borde kunna klämma ur sig hur man ska hantera din situation om proverna inte går ner till noll inom kort. Vad jag vet så finns det inte så många scenarion att välja på i din situation. Antingen har du fortfarande ett embryo nånstans som växer, då utomkveds. Det brukar ge blödningar och smärta. Alternativt att det finns rester kvar efter missfallet, det borde synas på ultraljud, annars är det så lite så det kommer att sköljas ut med nästa mens. Dock får du inte mens om HCG:t är för högt… så då kan du behöva skrapas/få tabletter. Sista alternativet är att du haft druvbörd, men då skulle dina HCG-värden varit alarmerande höga. Men efteråt brukar inte hormonerna gå ner till noll på bra länge, och man brukar behöva behandling (cellgifter).

[Miiika]
0

Jag hoppas att det inte behövs något slags ingrepp utan att det som ska ut kommer ut på naturlig väg…

Jag har ju inte haft speciellt ont, bara lite grann igår - annars inte sedan missfallet. Jag antar att det bara är till att vänta och se. Läkaren skulle skicka information på brev om jag behöver komma igen eller hur det blir. På tal om läkaren igen, han sa först att JAG skulle kontakta dem per brev, jag frågade flera gånger och han sa samma sak "Du skickar ett brev till oss…"… Sjuksköterskan fick förklara att han menade att DE kontaktar MIG via brev. Skönt att de har koll på läget :S /mika_ericsson

[TanatosNyx]
0

#11 Herregud vilken virrpanna till läkare 😮 hoppas han är kunnigare på sin sak än på att kommunicera med folk 😛

[Miiika]
0

Ja, verkligen! Min kompis följde med in i samtalsrummet och var med när vi pratade. Vi bara tittade på varandra och  undrade "Vad är det där för snubbe, liksom?". Han kunde inte med systemet på datorn heller… Han skulle beställa ett blodprov i mitt namn och sjuksköterskan var tvungen att visa honom hur han skulle göra men ändå gjorde han fel och sjuksköterskan fick hoppa in och göra det istället. Känns ju verkligen toppen :P Nästa gång ska jag be om en kvinnlig gynekolog - det känns som att man kan prata med dem lite lättare och dessutom vill jag inte riskera att komma till honom igen :P

[TanatosNyx]
0

#13 Vilken sabla otur! Jag skulle tro du råkat ut för en stafettläkare som inte var hemma på rutinerna på sin (antagligen) nya arbetsplats eller nåt.. Men jag kan ju bara spekulera. 😛 Nåja huvudsaken är att du fick lämna prover, så får vi se varthän det bär sen.. fortsätt uppdatera 🙂

[Miiika]
0

Ja, vi sa också att han säkert var ny :P Absolut, det ska jag :)