Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 2152 ggr
Sarah
0

Olika sorters smärta.

Vilka olika typer av relaterad smärta har ni upplevt under graviditeterna. Smärtor som ändå setts som normala :) 

Molvärk/ växtvärk är kanske det vanligaste, och det har jag haft lite hela tiden. Men, sen igår har jag haft nypande känslor. Svårt att förklara, men det känns som att ngn nyper mig i huden ca 5 cm under naveln, Ganska hårt. För mig är det lite konstigt, men det kanske det inte är?

[TanatosNyx]
0

Det är säkert ett ligament som drar där, du har ett som går precis rakt upp förbi naveln som hjälper till att dra upp livmodern liksom (har jag fått höra). Det kan sträna, dra, nypa, klia och hugga. Det känns mer om du får en sammandragning, då slits det liksom och ligamenten töjs ut som stackars gummiband 😛

Sammandragningar kommer gärna i samband med att man är kissnödig eller precis har kissat har jag märkt.

Det kan också vara så att bebis rör sig så att det drar i ligamenten, men att du inte känner rörelserna än. Snart kan du kanske se hur hela magen lutar åt olika håll beroende på vart bebis ligger.

Sarah
0

Bebis har jag känt av i ca 2 veckor, lite smått. Och spänner jag magen är det en stor bula på vänster sida under naveln :p Tror dock att den ligger lite annorlunda nu, för jag känner det inte riktigt lika tydligt nu som för en vecka sedan. 

Men, den här känslan kommer inte i samband med sammandragningar. Utan bara helt "out of the blue". Sammandragningar får jag runt kisseriet jag med, och lite runt träning. 

Men det låter ju rimligt att det är ligament som töjs :) tack :)

Sen börjar jag känna av fogarna om jag sitter ner mycket. Blä. Blev en sen natt i fredags då vi satt uppe hos killens syrra och snackade till 4. Igår var jag helt förstörd i bäckenet och idag känns det mer som träningsvärk :D Haha, kanske kan skylla på det och bli sjukskriven ett tag. Problem att sitta funkar inte med kontorsjobb.

[TanatosNyx]
0

Man kan få så mycket skumma krämpor som gravid, att man knappt ens kan gissa sig till vad hälften beror på 😛 men du är ju inne i väldigt intensiva veckor där livmodern växer upp med raketfart, tarmar flyttas, ja hela innanmätet möbleras om på dig. Vissa märker inte av det, andra vankar runt och gråter på nätterna.

Ja just ja, jag tror jag läste nånstnas att du började känna bebis nu när du säger det? Tror det var du som skrev iaf. Reserverar mig för dåligt minne hehe..

Fogarna är ett sabla gissel ja, mitt satte sig värst i svanskotan så jag får försöka sitta i soffan mitt emellan två soffdynor, enda gången jag kan sitta haha! En kontorsstol är bara att glömma! Tveka inte om du känner att det börjar bli dags för sjukskrivning, du ska hålla igenom hela graviditeten och duktighetsdöden slår hårt på oss gravida. 😛 Ju mer du påfrestar fogarna, desto värre blir det i längden, så envisas är bara dumt.

Sarah
0

Så illa är det inte, oftast känner jag ingenting, Jag kan träna och rida båda hästarna utan problem. Men att sitta på en hård köksstol från kl 20 till kl 4 är inte att rekommendera : P

Sarah
0

Jo det var nog jag som skrev :P känt små rörelser sen slutet av v16 : ) Nu i v18.

[TanatosNyx]
0

uj vad fort det går! Snart är du halvvägs ju 😃

Sarah
0

Helt galet, och jag tyckte att du nyligen var i v23, men så var det inte längre :P

[TanatosNyx]
0

Ellerhur! 🤪 jag har också fastnat vid att jag nyss var i 23.. Så pratade jag med morsan i telefon i morse, och hon bara "jaaa, snart är du i vecka 28, på fredag va?" 😮

Kul att du också upplever att det går fort, det blir så mycket enklare då när gravidtiden susar förbi 👍

Sarah
0

Det går väldigt fort, samtidigt som tiden tills vi får flytta går sjukt långsamt! Bebis ska komma några veckor efter flytten så de två borde gå hand i hand, men de två händelserna har olika tidsräkning :)

Sarah
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Apropå att sitta. När jag jobbar hemifrån tar jag den här katt/illerpuffen och lägger i kontorsstolen. Jätteskön att sitta på :)

[TanatosNyx]
0

#9 Hehe, lite samma fast en annan variant här; känns som att bebisen kommer snart och vi känner oss redo och i ordning med sakerna etc, tiden går liksom fort där. Men tanken på att bli mamma ligger mil bort i horisonten blandat med massa AAAAAAAHHHH!!! 🤐😛

#10 Den såg riktigt gosig ut, och med inbyggd värmare och gosmaskin också 😎

PogoPedagog
0

Haha! jag trodde du menade att du satt på katten först :) Prova att linda höfterna med en elastisk linda, typ hästbandage. Det hjälpte mig jättemkt, blev så sur att jag intye kom på det förän någon månad innan förlossningen, hade kunnat slippa mkt värk.

Sarah
0

Haha, nej katten lägger jag på mig ;p Hehe, roligt tips, får testa det om det bli värre :)

ChristineL
0

Min smärtor… Hugg i sidan (ligament) har väl i stort sett upphört men kom väldigt tidigt båda graviditeterna.

Min smärta under vänster revben som jag egentligen inte vet vad det är så ihållande och värre än pesten! Sen ca vecka 8-10 båda gångerna.

Lite molvärk då och då, sammandragningar har jag börjat känna nu men inget allvarligt.

Foglossning sen v. 35 förra gången.