Jag känner mig redo!
Wow vilken känsla jag fått, nu när det känns som att jag är redo för barn.
Jag riktigt längtar, samtidigt som det är läskigt, spännande och nervöst.
Min sambo har "tjatat" om barn ett par år nu, om att han inte vill skaffa det innan han blir för gammal, vilket i hans tycke är över 25. Jag har sedan jag gjorde min abort 2011 inte känt mig redo. Min abort var inte direkt jobbig efteråt som jag hört det kan vara för många och i och med aborten fick jag verkligen redo på att jag inte var redo.
I år fyller jag 24, och när jag umgåtts med min bästa tjejkompis som har en 2 åring (hon är lika gammal som mig) så har hennes son och hon verkligen fått mig att börja tänka och fundera. Jag och sambon satte oss för några veckor sedan och diskuterade upp en plan, och nu när vi "slagit fast" vid en plan om att försöka om ett år så har mina tankar fått mig att känna mig mer och mer redo.
Innan har jag inte tillåtit mig att tänka barn, för det har bara skrämt mig och känts så långt borta, men ju mer jag tänkt på det, ju mer redo känner jag mig. Men wow säger jag igen, vilken häftig och läskig känsla jag har när jag känner mig redo.
Så här ser vår situation ut idag:
Jag har fast jobb, sambon har timanställning på en mataffär, vi bor i en tvåa(fast det är som en liten trea), vi har 2 katter och 1 hund. Vi har varit tillsammans i 6½ år, jag är 24 och han 25 i år.
Vi har tänkt att börja försöka någon gång 2016, eftersom jag blivit gravid med honom en gång innan sa läkarna att det lär gå lättare nästa gång, och sist gick det väldigt fort också, så förhoppningsvis har vi lätt att bli med barn. Vi har tänkt bo i den här lägenheten tills barnet blir 2-3 år och sedan ska vi ha lyckats spara undan tillräckligt till ett hus. Men jag har en fråga. Om vi har turen att vi kan påverka när vi blir med barn, när är det bäst/sämst att vara höggravid? Har ni haft ungefär samma känsla som mig innan ni fick barn? rädsla blandat med längtan?
Högsommarvärmen brukar inte vara poppis att vara höggravid under.
En aspekt du dock ska tänka på som hundägare är om din hund drar i kopplet så halkar man lättare på vintern vilket kanske inte är så där superbra när man ska in på BB ett par dagar senare, samt om det är en pälshund så kommer du vara otymplig när snöbollarna ska ut ur pälsen/täcket av samt på.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#1 Tack för tipsen, men man borde väl kunna fixa så jag är höggravid under våren eller hösten istället, vad tror du är bäst då?
Hahaha här sitter jag och tror att jag på fullaste allvar kan planera exakt när jag ska föda, vi vår väl se hur det blir om 1 år.
Om det var jag skulle jag försöka föda i början av juni, då är man inte stor när man ska ta på sig vinterskor och jacka. Om man nu fick välja fritt.
Sedan har ju folk semester på sommaren och det är då lättare att få hjälp om man inte får sova för monstret.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jag tycker inte om vintern. Nu är det svinhalt och jag är livrädd att trilla på magen eller slå i höft (ömma fogar). Jag måste hela tiden spänna mig då jag går med, så jag får extra ont.
Okej, då satsar jag på maj-juni då :P
Känner ni igen er om hur det känns innan? Är det normalt att känna en "wow"känsla blandat med längtan och rädsla?
Det är ju som att mitt liv kommer vända blad helt den dagen jag blir gravid.
Grattis till beslutet och välkommen hit!
Jag säger bästa tiden att vara höggravid är på våren innan högsommarvärmen kommer. Jag skulle inte vilja vara höggravid på vintern heller och behöva köpa en ny stor vinterjacka bara för det ändamålet. Sen halkan som någon tidigare skrev. Nej, vår eller höst måste vara bästa tiden enligt mig. Men man kan inte påverka det alltför mycket ;)
/Christine
Skoj att ni planerat in bebis! Jag har tre barn. Första född i aug och de andra två planerade vi in mars-april och båda kom i april. Detta för att jag ville bada på sommaren. Älskar sommaren och vill inte bli "låst" då. Tyckte inte det var jobbigt att vara höggravid en hel sommar heller. Låg vid badet och mådde gott. Halkan var dryg med foglossning. Gick upp 30kg men behövde inte köpa jacka el så utan klarade mig på det jag hade. Ska vi ha en nr4 kommer denna försöka fås feb-mars då vi redan har två i april. Lycka till!
På sommaren är värmen besvärlig, på vintern behöver du mycket mer kläder, det är halt och sjukdomar går. Jag tycker det är lagom med bf i maj, då är rs-viruset, flunsan mm inte så vanligt längre (inte kul att vara rädd för minsta nys med en nyfödd).
Håller med om att våren är en fin tid att få barn, vi "valde" att få i april och de tycker jag var perfekt. Hann aldrig bli för tjock för vinterkläderna och sen var de värsta amningssvettningarna över lagom till värmeböljan :)
Nu är vi beräknade 1 augusti med nr 2, ser inte framemot värmen direkt..
Hoppas ni hör till dem som faktiskt kan välja :)
Att vara lite rädd innan är bara nyttigt, det visar ju att man inser att det är något stort man står inför. Jag tror att de allra flesta är lite rädda.
Jag har två vinterbarn, november och december. Ingen bra tid för mig iaf, gick upp ca 35 kg, svullnade upp enormt mycket så fick köpa XXL-jacka (har medium i vanliga fall), och sambons skor den sista månaden.
Skaffar vi fler barn så siktar vi på våren/tidig sommar. Man behöver minst kläder då ;)
Säger samma som Ally. Vi lyckades med vår planering och fick barn i maj. Vi hade nog tagit en paus om det inte gått att få bf innan sommaren.
Vi ska få i april, känns som en perfekt månad :) Visst har det varit lite besvärligt med 2 päls hundar nu när det varit mycket snöklumpar och halt ute. Men samtidigthade jag verkligen inte velat vvara höggravid i sommar :P
Och ja, det är helt normalt att vara livrädd. Under fortfarande ibland om vad sjutton vi gett oss in i och då är Joel snart 10mån.
Thiah, är du full?! Maj?? Jag var livrädd med första, rädd med nr2 och ganska ok med nr 3 😉 Är ändå nytt, spännande och främmande. Men klart det bäst i livet! 😃
Här kommer en kärring mot strömmen ;-) jag har barn födda i maj, juni och juli - tösen i maj var lite felplanerad. En förklaring är på sin plats - jag skaffade mina tre barn under mina studier och därför var sommaren perfekt, jag hann avsluta terminen och kunde sen ha studieuppehålle i ett år. Att tillägga är kanske att de åren när jag var höggravid på sommaren var det inga värmerekord år, tack och lov. Nu väntar jag ytterligare ett julibarn och hoppas på att få en dräglig sommar :)
Mvh. Silverhuldra
Haha. Thiah, undrar också om du möjligen är full? :p
Nackdelen med vårbarn, det är väldigt jobbigt med spädbarn i stekheta sommaren. Vilket jag kan tänka mig att det blir på vintern också med alla kläder dom snabbt växer ur. Och det är ju tråkigt att sitta inne dag ut och dag in. Allts, ingen årstid är bättre än den andre :)
/Christine
Hahaha alltså va! Fattade först inte var ni babbla om. Men ah, ja man kan ju tro det. :D menade självklart april! Hahaha

Jag skulle ha barn i januari fick visserligen i november men vintern kom inte förrän januari här 😉 Jag tyckte det var helt okej årstid att få barn! Fick en gravidjacka av en vän annars så hade jag maken jacka här hemma ☺️ Nästa bebis planerar vi att påbörja tillverka i april dvs så satsat vi på vårvintern/våren men det tar sig när det tar sig 😊
#17 tyckte det var jättesmidigt. Joel hade body och blöja och en tun sjal (för solen) över sig. Hade tyckte det varit värre på. Vintern för han är en sådan svettpelle.

Jag fick mitt första i december, tyckte det var kanon! Höggravid under hösten = svalt. Andra trimestern när man mår som bäst under sommaren = gött! . Sedan var Bastian 6-8 mån under sommaren och tyckte det var jättekul att sitta ute på en filt och lära sig krypa under sommaren.
Andra barnet kom i maj och var därmed liten i högsommarvärmen = jättevarm arg bebis som därmed vill bli buren och tröstad och därför bara blir ännu varmare i famnen, jobbigt! Dessutom tyckte jag det var trist att vara nyförlöst och orörlig och inte få bada ute under sommaren.
#21 Hmm, du har fått mig tänka om. December kanske är bäst ändå :P
Så man mår bäst under andra trimestern?
#22 Det är inte säkert, med första barnet låg jag inne och kräktes dygnet runt. Med andra barnet kräktes jag en bit in på sommaren, sen fick jag ligamentsmärtor och i juli fick jag bekräftat foglossning. Så det beror på hur man mår ;)
#22 jag hade 3 veckor under hela min graviditet när jag var pigg så för mig kvittade det vilken årstid det var. Haha Sen eftersom jag fick i april så kunde jag utan problem bada på sommaren.
Jag var höggravid i somras (BF 10 augusti, föddes 24 augusti). På förhand var jag lite orolig över hur jag skulle orka med värmen men med facit i hand var det perfekt för min del. Jag mådde väldigt bra hela graviditeten så jag låg på stranden och solade och badade stor del av sommaren :) jag lider alltid när det är väldigt varmt och jag upplevde inte att graviditeten gjorde det värre än vanligt, möjligen att nätterna var lite tuffare. Jag gick dessutom på graviditetspenning sista 2 månaderna och det var ju trevligt att vara hemma på sommaren när andra också har semester (inkl sambon), övrig tid på året hade jag känt mig rätt ensam och uttråkad. Kan helt klart tänka mig ett augustibarn nästa gång också, men vi kommer nog satsa på försommar/sen vår.