Hur sover/sov ni som gravida?
Det står ju så fint att man helst ska sova på sin vänstra sida som gravid, men med facit i hand, hur många gör det egentligen? Förändrades era sovstilar, när i så fall?
Jag har bitvis tyckt det varit jobbigt att sova på rygg, men nu när V.26 så är jag tillbaka där och ligger gärna som en pannkaka på rygg och drar timmerstockar hela natten 😛 I normala fall är jag en (höger) sidosovare, men börjar hamna mer och mer på rygg.. hoppsan 😃 Vänster sida är bara att glömma för min del, har problem med både axel och luxerande nyckelben på den sidan, det betackar jag mig för!

Jag sov hela tiden på höger sida, brukade sova på rygg innan jag blev gravid.
Men i v.18-20 nån gång började jag få svimningskänslor varje gång jag låg på rygg så sen var det att glömma.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Det här har jag också funderat på att göra en tråd om! Jag undrar också hur många som sover på vänster sida? Jag är så nojig så jag har faktiskt försökt sen vecka 22 ungefär men bebisen blir jättearg när jag sover på vänster eller höger sida… han spöar skiten ur både magen och sängen , slår rakt ner i madrassen liksom.
Det är väl för att man riskerar att blockera ett blodkärl om man ligger på höger eller rygg? Jag brukar ligga på vänster så länge jag kan, sen vänder jag mig när han börjar bråka eller när det blir obekvämt, och sen vänder jag tillbaka till vänster så ofta som möjligt helt enkelt och tänker att "nu får han bra blodtillförsel en stund!" :P
#1 Jag väntar konstant på dessa svimningskänslor eftersom lilleplutt typ försöker gräva sig in i ryggraden på mig så djupt ligger han, men inte då 😛
Jag pratade med min barnmorska om det förra gången då jag absolut inte kunde sova på vänstra sidan. Hon sa att det spelar ingen roll, självklart ska jag sova på det sättet som känns bäst för mig. Nu sover jag bästa på vänster sida, med min bästa kompis gravidkudden :) Men jag rör också väldigt mycket på mig i sömnen så vaknar titt som tätt på höger sida :P
/Christine
#2 Haha! Min blir också galen, men endast på vänstern… envisas jag snor han runt och börjar sparka på tappen (är uteslutande vänstersidoläge som fått honom att vända sig så varenda gång). 🤪 Och så madrassen studsar hejvilt här med! Känns bara fle och obehagligt! Som om han inte alls vill att jag ligger så, och man ska ju lyssna på sin instinkt jämt annars, så varför inte nu tänker jag.
Jag som alltid sovit på mage ligger nu gärna på vänster sida med ansiktet ner i madrassen, haha!
Nåja, jag har sömnproblem från innan också vilket resulterar i att jag byter sovställning ofta, men det är vänster sida som är bekvämast för mig! Saknar att sova på magen dock :(
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
Jag fick förbud mot att sova på rygg runt vecka 30, låg kopplad till ctg en gång och då försvann lillemans hjärtljud. Kom massa personal farandes. Efter det låg jag mest på vänster, ibland sov jag halvsittandes. Innan det låg jag nog mest på rygg fick, tror jag.
#4 Har läst att många får det rådet lika gärna så jag sover som jag vill med gott samvete. 🙂
#7 Hoppsan! Du kände inget själv? 😮
Jag saknar också att sova på magen! Det har alltid varit bekvämast för mig. På magen med ena armen under kudden, och ena benet högt upp (knäskålen i maghöjd typ) men när jag försöker smygligga litegrann på magen så protesterar bebis ganska snabbt så det är ingen idé att försöka…
Har dock läst att vissa kan sova på mage hela graviditeten.
#8 - Ja, jag minns inte exakt varför det skulle vara "bättre" med vänster sida, har för mig att det för att man har hjärtat där, så nåt med hjärtslagen eller flödet till bebis typ.
Förstår inte riktigt varför dom skriver ut det så, det är ju bättre att man sover som man vill och sover ordentligt att att känna sig tvingad att sova på ett visst sätt och därför sover dåligt…
/Christine
#9 nix, ingenting. Var ren slump att det upptäcktes. Kommer inte ligga på rygg alls när denna bebis blir lite tyngre i alla fall. Sover mest på vänster sida nu med.
#10 OMG JAA!!! Saknar det som attans!!
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
#11 Det har med att aortan går på höger sida ryggraden att göra, så ligger du på vänster så kläms den inte av livmodern.
#12 Fy sjutton, vad hemskt att det faktiskt händer utan förvarning 😕 hmm nu fick jag tänka om lite.
#14 ja, usch. Är glad att jag började må dåligt och åkte in för en koll, det var så det visade sig. Var dock mitt på dagen så jag låg inte ner, så det är inte ihopkopplat på något sätt enligt läkaren i alla fall. Avfärdade det också som lite "överdrift" innan detta skedde, det gör jag inte länge :p
Jag förklarar ju som en kratta, menade att mitt mående inte berodde på att lilleman klämde på något. Illamåendet fick jag aldrig veta vad det berodde på.
Vena cava kan klämmas även när man står upp 😉 är rätt vanligt om man har problem i liggande läge, då kan man svimma om man står längre än 10-15 min. Jag skulle definitivt säga att det hör ihop! Man blir skakis, yr, illamående och känner sig svimsjuk om det får fortgå, sen svimmar man.
Alltid högersida. På vänster behöver jag bara ligga ett par sekunder, så kommer illamåendet. Fram till v. 30 ungefär låg jag hälften på mage också. Som jag sover i vanliga fall. Rygg är obehagligt för mina leder. Och glidlakan är ett måste.
Hm, enligt läkaren kunde det inte vara så men han kan ju också tagit fel. För det var så jag mådde, blev yr och illamående. Började först flimra och sedan svartna för ögonen. Fast jag svimmade aldrig och det var märkligt nog även enda gången jag kände av det. Trodde först på havanadeskapsförgiftning, det var därför de ville ha in mig. Men men, för att återgå till trådens ämne så sover jag numera på vänster sida. Tycker att man vänjer sig ganska snabbt. I alla fall när man måste :)
Jag kunde bara ligga på vänster sida från v 30 eller nått. På rygg kunde jag inte andas, på höger sida fick jag hemsk halsbränna.
#19 Haha men det hör ju ihop med trådens ämne 😃
Läkarna säger så mycket, man ska inte kunna känna av vena cava före v28, det ska räcka med 15 graders lutning och hej och hå. Finns en megatråd på familjeliv med ett antal som bevisat motsatsen 😛 så jag sätter skallen i pant på att det var vena cava du kände av symptommässigt.
#21 jo, iofs men det kändes som att det blev mycket om bara mig, och det var inte meningen :p Ja, efter sin förklaring här så är jag benägen att också tro det. Speciellt när jag inte fick någon annan förklaring till illamåendet. Jag har ju vart illamående och väldigt yr nu i det sista också, fast 80 gram bebis kan väl knappast orsaka något sådant. Men jag lär ju vara uppmärksam minst sagt.
#22 Dom allmäna råden är att undvika ryggläge från v.16 då flödet påverkas mätbart, och du är omföderska = ditt muskelminne kan göra att livmodern växer snabbare denna graviditet. Minns inte vilken vecka du är i nu men ja, bättre vara säker. Är inte bebisens tyngd som avgör, då skulle alla ha besvär 😉 livmoderns form, lutning, hur du ser ut anatomiskt på insidan helt enkelt, om ditt kärl ligger så till att det lätt kläms.
Pga skoliosen ville jag helst ligga på vänstersida men förlossningen ville ha mig på höger. Sista månaden låg jag en sekund på höger för att låta min bättre lunga arbeta och sen en sekund på vänster sida för att vila bäckenet. Alltså inte riktigt sekunder men det kändes som det. Hade 4-6 kuddar också varav en var en stor korv. Att jag aldrig kunde vila ordentligt och trycket på lungorna var en stor bidragande orsak till igångsättning direkt i v.39.
Jag får otroligt ont i ländryggen av att sova, på höger sida. När jag sen är uppe känns det som att något ska slitas i stycken där, typ när man böjer sig ner osv. Ligger alltid på vänster, bekvämast där.. Men tycker att det är så sjukt jobbigt att vända mig om nu för tiden! Ligger alltid först på höger en stund, men det tar ju sjukt mkt energi och kraft för mig att vända till vänster, magen vill typ inte med o känns som att alla mina muskler är putsväck! :-( så hatar att vända på mig helt enkelt men det hör liksom till min rutin…
#25 jag v
Alltså i fokus och den pip mobil version. Det jag skulle skriva i #26 var att jag vände magen "manuellt" med handen för att underlätta vändningen.
#27 ja jag har börjat hålla om magen faktiskt :-/ allt tar så extremt mkt mer tid och energi nu för tiden!
Jag varken kan eller får ligga på vänster sida :/ Bebis blir sju stugor tokig när jag ligger så och då får man ju ingen ro precis ;) Höger sida sover jag bättre och bebis är lugnare, tyvärr dör typ min högra höft när jag legat så ett tag :( Så jag får vända och vrida mig x antal gånger varje natt. Kör också på "manuell vändning" av magen haha ;) Vilket projekt det är att vända sig med stor mage xD
#23 gick in i vecka 16 igår :) Ja, det har du ju rätt i att alla skulle. Borde ha tänkt på det. Jag måste fråga; vad har du för utbildning? Eller är du bara väldigt intresserad? Har funderat på det länge, haha. Kul hur som helst med någon kunnig att kunna bolla tankar med :)
#30 Bara en smula nördig 😎 (tills vidare, lär väl få ihop en utbildning nån gång).

Sov på rygg/vänster sidan. Högersidan gör så ont i höften att sova på. Fast inatt lyckades jag sova lite på höger iallafall, men nu är jag ju inte gravid längre ^^ Upptäckte idag att jag har fått bristningar på vänster skinka. Undrar om det är för jag bara sov på den sidan?
golf.ifokus.se
Upptäckte igårkväll att Jag sover ju på höger sida.. Två nätter i rad har jag nu sovit så otroooligt dåligt då jag behövt gå upp å gå på toa 4-6 ggr.. Vad fan är det som händer liksom. Är så grymt trött :-( bebis verkar dessutom få hicka El börja "rycka" när jag ligger på rygg! Igår blev det så tills jag vände på mig, vad kan det vara? Hicka brukar ju inte hålla i sig särskilt länge men detta höll i sig tills jag vände mig till sidan :-S
#33 Alice kunde hicka i närmre en timma ibland när hon låg i magen, oftast på kvällarna när man skulle sova. Aningen irriterande. För mig hjälpte det att ändra läge heller :/
Haha ställde en fråga jag borde kunnat svara på själv iom kursen i fysiologi jag just läste.. Kissandet beror ju på ökad blodvolym och möjligen vätska i benen man fått under dagen som sen vill ut när man ligger ner. Inte roligare för det dock.
Alvin hickar lätt bortåt en timme när han väl är igång, flera gånger om dagen 😛 en riktig hick-nisse!
Aha vad bra då kanske det var hicka och inget konstigt! Är rädd för att inte veta om/när bebis tycker det är obekvämt osv..
Joel berättade väldigt tydligt när det inte passade. Typ skickade en fot genom höften tills jag flyttade ställning.
#38 Samma här, är ett fasligt argt bankande i väldigt intensivt tempo 😛 man liksom hajjar till.