Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 2467 ggr
densomundrar
1

Får inte sluta röka?

Hittade ingen passande tråd att ställa frågan i. Jag och en kompis pratade för ett tag sedan om att skaffa barn(i ren allmänhet) varpå jag ställde frågan om hon tänkte sluta röka om hon blev gravid. Fick tillv svar att hon tänkte försöka sluta men att det inte var säkert att hon fick för bm. Ställde då givetvis då frågan varför hon inte skulle få. Orsaken till detta var att om man röker mycket och gjort under en lång tid är det skadligt för fostret och att man då inte får sluta röka, För mig låter det jättemärkligt, men jag kan ju inte heller säga emot, för jag vet inte svaret helt enkelt. Är det verkligen så?

aekitsune
0

Oj vilket underligt svar! Nu måste jag också få veta. Fast kan inte tänka mig att det är värre att sluta röka än att röka…

http://aekitsune.blogg.se

Fridaaaa
0

Tvivlar på att det kan stämma? Låter märkligt. Det är ju inte bra för fostret att mamman röker.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[pepparkatt]3
6

Låter mer som någon som ursäktar sig för att hon inte vill sluta..?

tjoopa
1

Påhitt från henne skulle jag tro 😉 Hon får ju såklart abstinens men om hon slutar precis i början av graviditeten eller innan hon blir gravid är det ju inget som påverkar fostret 🙂

ChristineL
2

Aldrig hört talas om! Dom uppmuntrar och erbjuder hjälp att sluta till gravida rökande kvinnor.

malinroth
4

Det bästa är väl att sluta innan men jag är ganska övertygad om att man ska och får sluta röka! Här är dom väldigt angenäma på MVC att man varken snusar, röker, dricker alkohol eller tar andra droger alls under graviditeten och det känns väldigt rinligt i min värld iaf! Jag tycker själv inte att det finns några alternativ. Nu gör jag inget utav det förutom att jag inte är helt nykteriat men dricker max två ggr per år och vissa år inte alls så har inte varit någon skillnad. Snusade dock förut men det hade jag slutat med ett bra tag innan jag blev gravid. Det är inte lätt att sluta men det går och blir man gravid MÅSTE man (tycker jag iaf!)!

Intehärutandär
1

Tvivlar på att de skulle dela ut broschyrer om att sluta röka vid inskrivning om de tyckte tvärtom. Det som är farligt är ju att barnet blir nikotin-beroende efter födsel och får avgiftas. Grannen har förlorat två barn pga sitt rökande då moderkakan blir skadad.

Aleya
1

Jag har läst på många ställen (tror även i en tråd här) folk som säger att dom försökt sluta röka när dom blir gravida. Men att det inte gått bra alla gånger p g a abstinens. Och att bm då har sagt att det är bättre att dra ner på att röka än att sluta helt om mamman börjar må dåligt av abstinensen. Hur sant detta då är kan jag inte svara på. Men har läst det iaf. Edit: dock tror jag att det är lite önsketänkande av din kompis. Om inte annat får hon väl försöka. Funkar det inte så får hon väl prata med bm när den dagen kommer.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

densomundrar
0

Tyckte oxå det lät märkligt och har funderat på detta ett bra tag. Men tydligen skulle barnet vara så beroende att om man slutde så skulle barnet skadas. Kanske är det en dålig ursäkt för att inte sluta röka eller så kanske hon missuppfattat att man kanske inte kan sluta tvärt men att man måste trappa av för att inte skada barnet? Hur som, den dagen en graviditet blir aktuell hoppas jag att hon får bästa möjliga hjälp och information om detta. Varken röker, snusar eller tar andra droger, händer dock att det brukas alkohol, även om det är sparsamt.

PogoPedagog
4

Möjligtvis kan jag tänka mig att det skulle kunna vara skadligt för barnet att sluta tvärt utan nedtrappning i slutet av graviditeten om man rökt som en tok hela tiden. Då är väl barnet oxå väldigt nikotinberoende och blir kanske chockat. Men jag spekulerar bara nu.

Det vettigaste är ju att sluta INNAN man blir gravdi eftersom det tar ett bra tag innan alla gifter försvinner ur kroppen och just de första veckorna när alla organ ska bildas är de mest kritiska under graviditeten.

[WickedAlly]
0

I sällsynta fall säger de faktiskt så. Har en släkting som fick höra samma, hon blev oerhört stressad av att sluta. Bm sa då att en eller två cigaretter är BÄTTRE än stressen, men självklart inte bra ändå. Så de stödjer det självklart inte men det handlar ju i slutändan om att hitta en balans för mamma och barn. Men det finns inga ursäkter för att inte försöka sluta för det,att använda det som ursäkt är bara oerhört ledsamt.

ChristineL
0

Självklart är det bästa att sluta innan graviditet, eller att inte börja alls ;) Och slutar man röka så fort man blivit gravid så har inte barnet hunnit bli beroende heller.

Och ja, det är bättre att försöka trappa ner på rökningen än att fortsätta som förut om man tycker det är svårt. har också hört att man kan röka halva cigaretten och slänga resten för ju närmare det vita filtret man kommer desto giftigare är det.

[Thiah]
0

Jag har hört som Ally. Stressen av att sluta kan vara värre än att röka någon enstaka cigarett. Detsamma gäller väl snusarna? Vet att någon som var här inne helt klarade av att sluta med snus men kunde dra ner betydligt och det var bättre än inget sa hennes BM. För mig som aldrig rökt är det lätt att säga att man ska sluta men att göra det som storberoende är inte lika lätt. Bättre då att BM inte fördömmer så att det döljs utan att de är förstående så att mamman får hjälpen (och senare även bebis)

Minnix
5

Jag både rökte och snusade när jag blev gravid, rökt sen jag var 11 (ca 12 år) men mest feströkt de senaste 5 åren. Snusat sen jag var 13 (10 år) men jag hade tur! Min vilja var starkare än abstinensen så jag tvärslutade samma dag som jag plussade! Bort med det bara :) kan inte påstå att jag inte kämpat psykiskt med mig själv och saknat snuset framför allt men bebisens hälsa kommer från och med den dagen alltid komma i första taget.

Min barnmorska hejade på och sa att det var jättebra att jag slutade helt och hållet. Om det hade varit som ts bekanta säger, så borde väl min bm ha sagt det till mig vid det här laget? ;) att det kan vara skadligt alltså.