Gravid iFokus

Gravid

Etikettbarnlängtan
Läst 3729 ggr
[Yllhilda]
5

Goddag på er.

Jag gick till min gynekolog för att prata om att skaffa barn för inte så länge sen. Vi gjorde tester och konstaterade att jag har låga värden på flera viktiga punkter. "Not to worry" sa gynekologen och skrev ut en hormonkur i 3 steg. Progesteron för att kicka igång mensen, när mensen kom igång  blev det äggmognande hormoner och slutligen något som tydligen ska göra det lättare för de små rackarna att nå ägget. Om detta inte funkar efter tre gångers upprepning så ska jag få komma tillbaka och diskutera andra lösningar.

Kan ju säga att hormoner och piller i allmänhet får mig att kallsvettas, men vad gör man inte för att få barn. 😇 Efter att ha lugnat mig från min hysteriskt hypokondriska rädsla under denna första(och förhoppningsvis enda) hormonkur kunde jag konstatera att det nog inte var så farligt. Dock gjorde jag misstaget att testa för tidigt och blev riktigt ledsen när det visade negativt. 

Men om några veckor, och om det inte visar något plus, blir det nästa vända av pillerknaprande. 🍸

[TanatosNyx]
1

pergotime? lycka till 😃

[Yllhilda]
0

#1 Kanske. 🤫 Har inte kvar förpackningen.

Tackar. 😃

ChristineL
0

Det är nog pergotime, fick jag också utskrivet i upp till trippel dos utan att nåt hände :( Hur länge har ni försökt?

Minnix
0

Önskar lycka till :)

[Yllhilda]
0

#3 Före vi fick hormonkuren hade vi försökt i ett år på allvar, men den oregelbundna mensen var ändå en stark fingervisning på att något inte stämde. 🤔 Och mycket riktigt, för tydligen kunde jag inte lägga ägg med mina wobbliga hormoner.

#4 Tack så mycket. 😃

ChristineL
0

#5 - Samma som för mig då, håller verkligen tummarna att ni slipper gå igenom alltför många turer utan att ni klarar det på egen hand!

[Yllhilda]
0

#6 Tack, det hoppas jag också. 🌺

[Yllhilda]
0

Jag läste förresten in mig lite på orsaker till att hormonerna inte är som de ska, och hittade en artikel om överarbetade binjurar och sköldkörtlar och andra artiklar om hur man kan få dem att bli pigga och lyckliga igen. Det fanns en som hade fått nästan helt normala värden i sköldkörteln bara genom att ändra sin diet. 

Är det någon som känner till eller provat detta?

[TanatosNyx]
0

Min diet innefattar levaxin :p kan inte påverka sköldkörteln med mat, har bara mild hypothyreos, så den tanken skulle jag skrota direkt. Sköldkörteln kollar man med ett enkelt blodprov.

[Yllhilda]
0

Kära nån, glömde bort min tråd. 

Detta har hänt: Tog test i lördags(vecka 5 efter mens), då sa clearblue digital - som jag är väl förtrogen med - för första gången någonsin; Error. Jag blev så häpen att jag glömde att dassdörren inte var låst, och låste därmed in mig själv när jag skulle ut och förfära mig över det. 😮

Jag har införskaffat 2(!) nya test, så om mensen inte kommit vet jag antingen imorgon eller övermorgon om bebis är i antågande. 🙂

#9 Är det något gynekologen kan kolla eller kan man gå direkt till en vårdcentral?

[TanatosNyx]
0

Du kan kolla det direkt på en vanlig vårdcentral. Du får lämna ett rör blod och får svar inom en vecka. Dom kollar 3 värden; TSH, T3 samt T4.

Dom kollar även på MVC och gyn om man ber om det, har lämnat på alla 3 ställena.

Behöver du levaxin är vårdcentralen ansvarig tills den dagen du plussar; då tar MVC över din medicinering.

[Yllhilda]
0

#11 Vad bra. Då ska jag nog göra det efter nyår nån gång. Tack för upplysningen!🙂

[TanatosNyx]
0

Så lite så 🙂

Tala om att du försöker aktivt att bli gravid, dom har nämligen lägre gräns på värdena (man ska ha medicin tidigare) som gravid, då fostret fram till v.24(?) är helt beroende av din sköldkörtelprodukton. Omedicinerad (om du har dåliga värden) ökar även missfallsrisken en del, så kolla så fort du kan om du misstänker graviditet.

[Yllhilda]
0

#13 Oj, det låter ju så smått farligt att ha obalans då. 🤐Bäst att vara säker.

[TanatosNyx]
0

Det krävs dock större fel på sköldkörteln innan det blir en risk, och då brukar man må riktigt dåligt. Det är inte vanligt att sånt slinker emellan obemärkt. Har du några symptom som stämmer in på hyper- eller hypothyreos?

[Yllhilda]
0

#15 Mja.. så dåligt må jag iofs inte. På Skoldkortel.info är listan av symptom på understimulerad körtel väldigt lång, och av dessa har jag med hyfsad säkerhet 10. Som oregelbunden mens, slem i halsen, allergi, gråa hår(fast det ligger även i mina gener att få det tidigt) och sura uppstötningar.

[TanatosNyx]
0

#16 Inget av de symptomen är nyckelsymptom. 🙂

Vanligare är kronisk trötthet, frusenhet, depressioner, viktproblem, ångestkänsla/hjärtklappningar, håravfall, klumpkänsla i halsen

(slem i halsen får du av mycket sura uppstötningar, vävnaden blir irriterad och skapar slem som skydd).

[Yllhilda]
0

#17 Hmm, då kanske det inte är vad jag har, möjligen undantaget vikten. 😂

[TanatosNyx]
0

Hoppas inte, det är bara knöligt 😉 (främst för att levaxinet ska tas på morgonen och inte ihop med kalkrika produkter som mejerier… Vem fasen äter inte sånt till frukost? Till och med mjölkallergiker käkar väl annat med kalcium eller vad det nu är det krockar med.. 😕)

[Yllhilda]
0

#19 Ja det verkar lite knöligt. ^^ Usch. Testade nyss, ingen bebis. :(

[Yllhilda]
2

Jag har äntligen köpt mig en alldeles egen (obefläckad) termometer som jag använt i en vecka nu. Vi hade redan en termometer, men jag kunde inte tänka mig att ligga på sidan med en pinne i baken varje morgon. Min rutin är som sådan; Jag vaknar kl 8, tager termometern i munnen, noterar temperaturen på papper och känner mig väldigt prydlig och organiserad.  

Tabletterna då? Trodde mensen skulle bli mer regelbunden av dem, men nu har det ju gått två månader sen senast. Men i och med att jag nu tar tempen så känner jag mig inte lika stressad över det - jag har ju koll!

ChristineL
0

Väldigt prydligt :) Men jag tror det kan vara bra, och att inte stressa upp sig för minsta temperaturhöjning heller, lite kan det ju diffa utan att det betyder ÄL :)

[Yllhilda]
1

#22 Det har du rätt i. Jag har reserverat för att det finns ytterligare variationer jag ännu inte känner till. Det känns riktigt bra att ha en form av översikt. 😃