Graviditetsvecka 5, symtom?
Ni som är i vecka fem, och ni som minns hur ni hade det i vecka fem, vilka symtom hade ni?
Själv är jag så vansinnigt trött så jag skulle kunna sova 24/7… Zzz…
Kan inte minnas att jag varit så här trött förr 😴
Andra saker jag har, som jag inte har vanligtvis är: Torra slemhinnor, både munnen och musen är som öken…
Blir flåsig väldigt lätt, räcker med en promenad.
Yrsel till och från, känns som en ovanligt aggressiv båtfärd
Pendlar hela tiden från supervarm till jättefryssen
Värsta PMS-humöret. 😈😂😭
Första gravsymptomet förutom utebliven mens va brösten.. Hade så ont att det gjorde ont att duscha, så jag fick "dra ner" vattentrycket hur mycket som helst när jag duschade. Sen kom metallsmak i munnen till o från under dagen. Slutet av v.5 började jag må illa på morgonen.. Och det va bara början.. Haha :P
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
I denna gravidteten så : I vecka 5 mådde jag extremt illa, och det var början på 3 månaders konstant kräkande. I vecka 4 däremot mådde jag bara lite dåligt på morgonen men hjälpte med mat.
Med första barnet började jag kräkas dygnet runt från 4e veckan och det slutade vid ca 5-6 månader för att övergå till konstant halsbränna.
Jag har alltid kunna "avslöja" mina gravidteter innan positivt gravidtetstest då det alltid börjat med extremt illamående innan jag märkt att mensen ens försvunnit.
#1 första graviditeten (03) hade jag också fruktansvärt ont i brösten, kunde inte heller duscha direkt mot dom eller ligga på mage, eller ha BH för den delen =)
Mina andra graviditeter har inte varit lika där, lätt smärta men mest i bröstvårtorna. Däremot så har mina blivit tydligt fylligare den här gången (gör inget ;))
Illamående har jag klarat mig från alla tidigare graviditeter, så jag hoppas det blir lika den här gången =)
Det var väl typ då kaffet började smaka äckel för mig, annars hade jag inte så många symptom alls.
/Christine
Ömma tuttar, luktsinne som en hund, molvärk och min vanligtvis rätt stora sexlust försvann helt. Har fortfarande ingen sexlust alls till min sambos stora sorg.
Hade världens kramp liknande smärta i magen men det var också det enda. Resten kom sen.
Illamående och kräkningar redan från v.4. Någon vecka senare som tröttheten och ömma bröst.
Ja juste, jag som älskar skagenröra kunde inte få i mig det. Kaffet slutade smaka gott (och gör fortfarande inte). Och en molande "mensvärk" hela tiden. Och strax efter så hade jag kunnat söka jobb som spårhund hos Polisen, för ALLT luktade tusen gånger mer än avnligt, och så är det fortfarande. Och i v.6 plussade jag :)
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
#0 har typ samma symptom som du. Nu i vecka 10 har bröstvårtorna börjat ömma. Men stackars sambn och mina kollegor ( och allt som vägrar funka ordentligt typ min telefon) för jag har extremt pms humör och kort stuin…
I vecka 5 var då vi fick reda på att vi väntade bebis & var extremt trött hela tiden och åt massor ;)
Trötthet och ömma bröst. Jag mådde lite illa också men spydde aldrig. Och den veckan gick jag upp i vikt nåt enormt, hela kroppen svällde som en ballong.
Inga symptom alls vad jag minns..
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
har kunnat avslöja mina graviditeter genom tappen som har suttit låg och varit hård.. sen var det bara att vänta på att få det bekräftat på stickan vilket tog 1 v eller 2 med båda graviditeterna
Jag var sjukligt trött, var lite illamående då och då men det var hanterbart. Och brösten hade jag också ont i. Det funkar bra med järntabletter som tex neferix när man är sådär sjukligt trött :)
Jag hade alltid väldigt ömma och svullna bröst innan mens, men det första tecknet jag minns som inte var min vanliga PMS var mörkare bröstvårtor. Jag plussade när jag var ca 4-5 dagar sen, och efter någon vecka kom illamåendet, den oerhörda tröttheten och brösten blev bara större och större kändes det som. Kunde knappt ta av mig bhn på kvällen då för jag var så öm..
Att saker luktade starkare kom också väldigt tidigt, även om jag inte tyckte att det luktade äckligt direkt förrän någon vecka senare.
Mina första tecken kom i vecka 4 och det var foglossningar, otroligt känslig i humöret, trött, liiite lite ilningar i brösten och känslig för vissa dofter. När jag gick förbi salladsbaren på ICA och bara ville kräkas åt lukten av de soltorkade tomaterna blev jag misstänksam. ;)
Ha en bra dag! // Pernilla
jobbigt för er som mår illa konstant hur gör ni med jobb och allt?
#17 Jag blev sjukskriven, jobbade 2 veckor under hela graviditeten. Sista 2 månaderna hade jag graviditetspenning trots att jag kunde förlängt min sjukskrivning pga foglossning.
Glömde säga hjärtklappning också. =)
Ha en bra dag! // Pernilla
Kan hungern va ett symtom?
#20 - Ja, absolut! Många blir verkligen jättehungriga väldigt snabbt. Kanske äter något, blir snabbt mätt och måste äta igen om nån timme.
/Christine
mig va de brösten och trötthet bara
Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙
Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶
Vecka 5 plussade jag. Tog ett test för skojs skull pga överdriven trötthet, illamående, ont i brösten och för att jag trodde jag fått superkrafter i näsan (mega luktsinne).
Slog upp ögonen och var så in i h-vete trött trots att jag sovit halva dagen, klev upp, var vaken i någon timme, sen slocknade jag i soffan. Vaknade, åt, slocknade. Vaknade, åt igen, och försökte hålla mig pigg fram tills sängdags då jag somnade som en klubbad säl :P
Var tvungen att äta varannan timme för att inte må illa. Slutade må illa i v.18 men tröttheten har kommit och gått till och från.