Gravid iFokus

Gravid

Etiketterinhandlapreparera
Läst 1222 ggr
PogoPedagog
1

Leva billigt med småbarn

Här kan man tipsa om sätt att få ekonomin att gå ihop både när man väntar barn och när man har fött.

PogoPedagog
3

Jag börjar väl med några små tips. 

Det lättaste sättet att spara pengar är att inte köpa onödiga prylar! Är du säker på att du behöver en åkpåse till vagnen, duger inte din gamla soffpläd och måste man verkligen ha en särskild skötmöbel och 17 olika bodys osv.

Lakan till bebisen är kanon att sy av egna urtvättade eller udda lakan, då är garanterat alla gifter från produktionen urtvättade sen länge dessutom

TRADERA, Blocket och SekondHand är dina bästa vänner :) Köp allt begagnat och spara enormt mkt pengar, det är dessutom miljövänligt. Var bara noggrann med att kolla datumet på ett begagnat Babyskydd eller bilstol, det finns ingjutna klockor som visar tillverkningsdatum.

Byt : Kanske kan du byta till dig en väns extra-vagn mot en storstädning eller någon pryl.

Tygblöjor: Köper du dessutom begagnat eller syr själv blir det löjligt mkt billigare än engångsblöjor.

Läs på om EC : Ett sätt att lära sig se när bebisen behöver kissa / bajsa så du inte behöver byta så ofta.

ChristineL
3

Jättebra!

Jag lägger dessutom till att se över alla standardutgifter, man kan tjäna mycket på att byta el-/telefon-/försäkringsbolag. Och dessutom, laga maten själv!

[TanatosNyx]
4
  • Förbered så det finns matlådor efter förlossningen och första tiden.

• Kolla hur man lagar egen barnmat själv.

• Använd milda parfymfria produkter hemma, då kan hela familjen använda samma.

• Använd rapsolja t.ex. i stället för dyr barnolja.

• Kolla om ni har en lämplig skötplats redan, vi la en dyna på tvättmaskinen.

• Fynda på reor det som måste handlas. Passa på nu t.ex.

• Återbruka

• Fira olika saker med knytkalas i stället för att stå för allting själv

Sarah
4

Vi tänkte fynda vagn och babyskydd nu under reorna, men fick sådan ångest av butiken att vi skyndade därifrån :) Var som att komma in i ngt ljust rike med änglakörer, där alla vackra medelklasspar skred omkring och höll varandra i ena handen och andra handen på magen. Alla med väna leenden och milda blickar. Är säker på att vi passade in helt utmärkt, men obehagligt var det… Får bli begagnat istället.

tlover
1

#1 Jag vet inte hur det är om man köper icke ekologiskt tyg men vill man ha ekologiskt är det inte billigare att sy egna tygblöjor än att köpa nya ekologiska tygblöjor 😕(och vi hittade inga begagnade som såldes då vi sökte, i alla fall inte som var billigare än nya)

Som tur är kan man använda dom länge.

Mitt tips: håll koll över en längre tid före, då kan man ha tur och hitta saker som behövs. Däremot behöver man plats att förvara grejerna.

l'm back

PogoPedagog
1

#5 Vi syr våra ullblöjor av utslitna ulltröjor som man tvättar varmt så de tovar ihop sig och iläggen syr vi av utslitna / fula handdukar och lakan så på så vis är det billigare och miljövänligt. Tänkte inte på att förtydliga hur jag menade. Som du säger är det jättedyrt med nytt eko-tyg!

tlover
0

#6 Vi har tyvärr inte sådana "rester" hemma.

Däremot är det ju sjukt att något som nån lagt arbete på (färdiga saker) är billigare än "råvaran".

l'm back

PogoPedagog
1

#6 Det går ofta att hitta  fula handdukar för en 10:a på sekond hand :) Ulltröjor kostar säkert några kr till där men det blir nog billigre än tyg ändå.

jmkforlajjf
4

Och var noga md att tvätta begagnade saker, mest från second hand i 60 grader! Annars riskerar ni vägglöss! De fick vi, troligtvis från någon second-hand vara 😭

[WickedAlly]
1

Nu tänker jag vara tråkig men köp inte babyskydd och bilbarnstolar begagnat av okända, oavsett ålder på den. Man kan aldrig vara säker på vad den varit med om, folk försöker sälja all möjlig skit tyvärr.

PogoPedagog
1

#10 Det där måste ju varje person avgöra själv. Jag personligen tror gott om människor och kan omöjligt tro att någon som själv har barn skulle vara så förslagen att de säljer en krockad stol för att tjäna 500 spänn. Så jag har inga som helst problem med att köpa en begagnad stol.

[WickedAlly]
2

#11 Du får ursäkta men då är det dags att kika runt lite, en del säljer allt de kan för att tjäna en slant. Kan folk med gott samvete sälja alldeles för gamla stolar kan de även sälja krockade eller på annat sätt skadade stolar.

Jag tycker att det är oansvarigt och jag hoppas att många håller med mig. 

Jag skriver inte detta för att klanka ned på någon alls, det är ens eget val men kan jag påverka en enda människa att kanske tänka om gällande sitt barns säkerhet så är jag faktiskt nöjd :)

[TanatosNyx]
1

Vår BM varnade för begagnade babyskydd just pga oärliga personer.

tlover
3

#10 Därför höll vi koll på rea istället. Vi köpte vårt babyskydd på "black friday" rean för bara 200:- mer än att hyra fast den är helt ny.

#8 Nu har vi köpt så att det borde räcka, vi köpte helt enkelt på rea istället.

l'm back

[WickedAlly]
1

#14 Vi gjorde likadant nu med stol nr 2, rea är kanon. Och så önskade vi oss bidrag i julklapp så i slutändan blev inte stolen dyr alls. Kanske ett par hundra dyrare än vad likadana begagnade säljs för :)

Och för att sluta kapa tråden helt: Väljer man att använda engångsblöjor, som vi har gjort, så håll koll på butikernas kuponger. Under Wilmers snart nio månader har jag köpt två paket blöjor till fullt pris men just vart det kris. Annars letar jag kuponger och betalar sällan mer än 50-60 öre per blöja :)

[Thiah]
0

#12 alla vet ju inte ens om att de har en åldersgräns eller ska vara o krockade. Svärmor å hennes karl handlade babyskydd på återvinningscentralen, man vet varken ålder eller annat på dem. Nu i efterhand verkar de ha förstått det då det enbart används inomhus (det blir som en extra stol upphängd i balkarna i köket). Appropå blöjor så kan det vara värt att pröva de billigare märkerna. Lidls är helt okej sen vet jag att ett barn på dagis hade xtra blöjor och dom var riktigt bra för henn . Å billigare ;)

[TanatosNyx]
2

på tal om blöjkuponger: hämta ut era babyboxar! Vi betalade 8kr för ett paket pampers med rabattkupong från en box.

Både pampers och libero har bonussystem via sina nätklubbar: regga och samla ihop rabatter och presenter 🙂

[WickedAlly]
0

#16 Nä, det har du rätt i. Borde ha skrivit det, inser att jag låter lite bitsk men de var inte alls min mening :)

PogoPedagog
2

Nej man måste ju såklart fråga ut den man köper av så de verkligen har koll på sådant. Men som sagt, var och en får välja själv. 

En till varning för begagnat, förutom krockrisk med bilstolar, är att om man köper äldre ( innan 07) leksaker hade de inte samma krav på hur lite giftiga ämnen de fick innehålla.  Kan vara bra att veta men ännu en sak man får välja själv.