Gravid igen efter kejsarsnitt
Startar en ny tråd då jag inte hittar någon här inne! Som rubriken lyder, gravid igen efter kejsarsnitt? Min fråga är helt enkelt hur snabbt man "får" bli gravid igen efter ett snitt? Vet att en del liksom jag har blivit snittade här inne. Våran tös kom ju 2 månader förtidigt och det har vart lite tufft men nu har allt rättat upp sig och hon blir 5 veckor på torsdag😊 Vi hade försökt i 1 år och 11 månader innan vi blev med Lilli, väntade på tid till Sahlgrenska för vidare rådgivning då de inte hitta nåt fel på oss, dagen efter plusset kom kallelsen till Sahlgrenska hehe 😉 Så med detta sagt vill vi inte börja med preventivmedel innan vi fått de barn vi vill ha, sen vill vi gärna ha barnen tätt! Ska givetvis fråga min bm på återbesöket men tänkte höra med er här inne också! Passar även på att önska alla en God Jul🎄
Jag vet att åtminstone pogoedagog har koll på det här men jag tror det borde vara 1-2 år mellan. Fast som sagt, åtminstone hon har koll för jag tycker mig minnas att hon har barnen ganska tätt.

De är tyvärr dåliga på att upplysa en om sådant om man inte frågar själv. Vad jag har fått höra är att för någrah år sedan fanns inga rekomendationer alls, sen blev det 9 mån minst sen 1- 1,5 år som gäller för de flesta nu. Men detta är vad de sa till mig bara.
Jag blev rekommenderad minst ett år med första men så blev jag oplanerat gravid efter 8 mån och det gick som tur var helt problemfritt. Nu med två täta snitt är jag rekommenderad att vänta minst två år innan jag blir gravid igen men jag vill inte ha fler barn.
Jag är snittad 3 gånger. Äldsta 3 år o yngsta 2 månader. Har 17 månader mellan barnen båda gångerna. För mig har det gått bra! O då blev jag väldigt dålig med inflammationer i livmodern efter första barnet.

Jag vill ju föda vaginalt nästa gång om möjligt är.. Fick också inflammation i livmodern men ingen har sagt nåt om ny graviditet, har inte frågat heller! Men det verkar som att det är 1 år som gäller då 😊
Det är individuellt, verkar det som. Jag är snittad 2 gånger, för 10 år sen var det fritt fram direkt. För 1 år sen fick jag en stark rekommendatorn på att vänta minst 2 år. Mest för att det finns stor risk för hög vikt på bebisen, då de inte vet varför lillebror vägde nästan 5,3 kg.
Blev snittad i april i år och blev då rekommenderad att vänta ett år innan jag blev gravid men det gick ju som det gick, haha.
Men det ska nog gå bra :)
Fick inga rekommendationer alls vad gäller det. Snittad 2 månader sen och planen är ju barn tätt ;) så framåt sommaren var det tänkt…
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
Jag hittade en tråd som kan vara av intresse. 🙂
Jag tycker du ska vänta med tills du fått en mens åtminstånne, använd kondom tills dess. Det är ju olika när mensen kommer och hur den beter sig men jag tänker att när den kommit så är kroppen liksom normaliserad igen :P
/Christine

Ja vi har inte haft sex än sen lillan kom, vi har kommit i rutin här hemma nu så nu kanske man kan mysa till det snart 😉 var rätt dött med lust när man bodde på sjukhuset.. Ja, vi hade tänkt eventuellt kondom tills jag iaf pratat med bm och ser vad hon säger! Hur fort går det i genomsnitt att få tillbaka mensen? Pumpar/ammar gör jag ju och avslag hade jag bara i 3 veckor om det har någon betydelse..?

Vänta iallafall tills efter du egentligen skulle fött barn till att börja med ;)
golf.ifokus.se
#10 - Hurvida du ammar eller inte har ingen betydelse, förr sa man att man var skyddad så länge man ammade men det är en gammal skröna, och avslaget tror jag inte har någon betydelse heller, veckor låter liksom normalt. Jag fick tillbaka mensen efter 10 månader ungefär, det var mycket som hände där mellan 8-10 månader, hon började dissa amningen, det kom tänder, ändrade sovvanor osv :P
/Christine

11# Gud ja! ;) 12# Jaha okej trodde amningen påverkade fertiliteten men där ser man! :) Vi kommer inte starta bebisverkstan nu på direkten men var nyfiken på hur andra gjort som haft lite svårigheter med att bli gravida och som själva blivit snittade, har ju inte fått direktiv från gynläkare eller nåt :)

Själv ammade jag mkt men fick tillbaka den efter tre mån med båda barn och det verkar ändå vara ganska vanligt att den kommer snabbt trots amning.
Min BM var väldigt tydlig med att amning inte är något säkert "preventiv-medel".
Jag hann aldrig få tillbaka min mens innan jag blev gravid, helaammade då sonen :)
Vi har med alla tre barn använt amning som preventivmedel, med vetskapen att det kan bli flera barn. Min mens har kommit ca 2-3v efter att jag slutat amma helt. Jag har haft jätte lätt att bli gravid men har inte blivit det under den tiden jag ammat. Jätte olika med mensen och vad som fungerar. Tycker du gör rätt i att prata med BVC.

Att amning inte är ett säkert preventivmedel har jag förstått, och för oss som vill ha en kotte till och haft lite svårt att bli gravida så är vi helt okej med den risken, vill absolut inte börja med hormonella preventivmedel av något slag innan vi fått de barn vi vill ha.. Ska ringa min bm här på måndag och boka tid för efterkontroll, inte blivit av innan med tanke på att vi låg på sjukhuset och så. Vad olika det verkar vara med när mensen kommer tillbaks, är ju visserligen skönt att slippa den men kan tycka att ju fortare kroppen kommer i "rutin" igen desto bättre :)