Äta innan blodprov?
Hej på er!
Jag kom just ihåg att jag hört folk prata om att de fått fel värden på blodprover hos MVC då de ätitför tidigt innan MVC alternativt inte ätit i tid,
Någon som har koll på detta?
Jag ska till MVC idag för första besöket och tänkte att det kan ju va bra att inte ha för högt socker bara för att jag stoppat i mig lunch för sent eller så :P
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
Är det vanlig kontroll du ska på så ska du äta och leva som vanligt innan, annars blir det ju fel ;) Men du kan upplysa om att du åt lunch för en timme sen exempelvis.
/Christine
Haha okej tack :) Vart lite nojjig såhär i sistsa "minuten" ;P
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
Så här är det, får du ingen speciell information inför blodprovet så kan du leva som vanligt innan. Precis som #1 sade alltså! Men det kan vara bra att äta frukost och dricka vatten så att vätskebalansen är bra. Då blir det lättare att ta prover och mindre risk för att du skulle kunna få yrsel.
Om du däremot får besked som säger att du skall vara fastande, exempelvis om du skall mäta glukos fastande, så ska du givetvis inte äta innan.