Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 1365 ggr
JessicaOlin
0

alvedon sorter ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Under min förra graviditet så tog jag inget alvedon men kan man ta sånt här?

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶

Inkanyezi
0

Jag skulle knappast rekommendera det. Paracetamol kan leda till leverskador också om det tas i låg dos en längre tid.

Om du har lokala smärtor, som exempelvis ländrygg eller höfter, kan TENS vara en bättre metod än kemiska smärtstillare. Det finns enkla och billiga TENS-apparater att köpa, bland annat på Clas Ohlson.

javetinte
2

Är de inte alvedon som säger att de går bra att ta även när man försöker bli gravid?
Men jag vet inget om sånt, bara hört reklamen, inget med så jag har ingen fakta i de. (:

Bill&Bull
0

De sägs ju att det är ofarligt vid grav/försök till grav. Dom får väl inte säga så om det inte stämmer. Borde stå i innehållsförteckningen vad som gäller.

||My Love For Animals Is Immortal||

JessicaOlin
0

Behöver till huvudvärken

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

soundtrack
0

Paracetamol är ok när man är gravid

JessicaOlin
0

Så jag vågar chansa på de då?

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

soundtrack
1

Jadå, att ta ett par tabletter vid enstaka tillfällen gör ingen skada.

Aleya
0

#1 fast det gäller ju gravida som inte gravida. Det är väl sällan bra att ta någon medicin en längre tid. Till ts: fass skriver att det inte finns några kända risker under graviditet. Så ta rekommenderad dos.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

JeFo
0

Jag tog alvedon när jag var gravid, alla tre gånger. Får migrän om jag inte gör…

ChristineL
0

Tabletter med paracetamol är ok, men jag skulle inte ta mer än en och inte mer än nödvändigt. Tex, har du ont i huvudet på dagen så drick vatten och få frisk luft istället, har du fortfarande besvär på kvällen så ta en då så du slipper ligga vaken med huvudvärk. Har dock för mig att panodil är mildare..?

[TanatosNyx]
2

Ja vanliga alvedon går bra vid behov. Även citodon är okej vid graviditet om det brukas sparsamt. Man pratar om att paracetamol kan ge men, ffa hos pojkar (ADHD) men knappast av sparsamt bruk. Glöm inte att fostret påverkas om vi har ont (bla tillväxthämning).

[jnordstrom]
0

Alvedon får man äta som gravid. Jag fick hög feber under min graviditet och min bm sa att det är ofarligt att äta Alvedon om man följer rekommendationer. Sen så är ju det bästa att äta det så lite som möjligt , gravid som icke gravid!:)

JessicaOlin
0

Finns ju i 300 mg och 500 mg spelar de nån roll?

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

Theres
0

Alltså… Jag äter panodil dagligen, har gjort det sen i februari typ, och har ätit panocod också. Paracetamol är helt okej. Men inte treo osv. Alvedon funkar :) Inte Ipren.

golf.ifokus.se

Theres
0

På tal om det så ska jag nog gå och ta.mig två panodil nu, för jag har ont i hela mig typ ^^ Har dock börjar ta bara en panodil på morgonen sen inget mer om jag inte får så ont som jag har nu. På receptet står det att jag ska ta 2 åt gången vid behov. Fick det utskrivet av en ortoped, och jag kan ju faktiskt gå ganska bra nu (om man bortser från min lilla episod med inflammation i höftleden för några veckor sedan, därav panocoden) :)

golf.ifokus.se

tlover
0

Nog för, för några månader sen så kom det ju ut ny forskning som visade att paracetamol kan ge negativ effekt om man tar dom som gravid (för fostret).

Det var just i början av min graviditet som jag såg de studierna så jag har inte tagit en enda värktablett under graviditeten (jag har tex gått och vilat el liknande istället).

Det är ju däremot så ny forskning så läkemedelsverket har antaglien inte hunnit ta ställning så det är ju än så länge upp till en själv att välja om man vill ta det eller inte.

l'm back

jackiejohn
0

Har också hört det 16# skriver, tror jag hörde det i maj/juni nångång på radion! Men man blir rekommenderad att ta två alvedon av förlossningen och barnmorskan. Jag fick två alvedon efter att värkarna inte gick att stoppa längre, de enda alvedon jag tagit under graviditeten. Sparsamt användade gravid eller ej :) men är det outhärdligt och du inte har möjlighet att lägga dig och vila så kan du ta en alvedon!

tlover
1

Alvedon är ju fortfarande det bästa att välja om man måste ta medicin om jag förstått det rätt.

Det finns ju dom som tar betydligt starkare mediciner under graviditeten för att dom behöver dom (jag tog starkare mediciner förr och jag kollade upp med läkaren och hon sa att om nyttan med medicinen överväger faran för fostret så kan man ta det. Såklart ska man kolla med läkaren innan däremot).

l'm back

[Thiah]
0

Jag hade sådan huvudvärk i mitten av graviditeten så jag var tvungen att ta värkmedicin. Hjälpte inte med varken vila, vatten eller frisk luft.  Så för att jag helt enkelt skulle fungera som en vanlig människa var jag tvungen och det hade jag gjort fast det funnits risker för bebis. 

Ta inte mediciner i onödan vare sig du är gravdi eller inte. Och behöver du ta så ta alvedon.

[TanatosNyx]
0

#18 stämmer. Man tar t.ex. inte av en reumatiker medicin även om det är antiinflammatoriska sorter (kända fosterskador). Dessa brukar följas upp av antenatalmottagning.

tlover
0

Jag kan tillägga att hade jag fortfarande haft ledvärk i den grad jag hade förut så skulle jag ha fortsatt med min medicin (el liknande), för att inte kunna ta sig upp ur sängen, klä sig el laga mat hjälper inte fostret heller.

l'm back

Theres
0

#21 Därför jag äter panodil dagligen. För att jag ska kunna röra mig ^^

golf.ifokus.se

JessicaOlin
0

Inte fått svar på min fråga i #13 än?

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

ChristineL
0

#23 - Enda skillnaden är att det är 300g respektive 500g paracetamol, alltså är 300g mildare, men inte heller säkert att det hjälper.

ChristineL
0

Milligram menar jag ju såklart ;)

JessicaOlin
0

Kan man ta 500mg utan att de är farligt då?

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

[TanatosNyx]
0

Du kan ta 2st 500 som det står på paketet. Följ anvisningarna. :)

jackiejohn
0

26# Ja det kan du

ChristineL
0

#26 - Du verkar väldigt orolig angående detta, jag tycker du ska prata med barnmorskan istället för oss om det.