vaccinera sig
Bara jag som är höggravid och har vaccinerat sig? Första influensa vaccination jag gjort för o vara ärlig . Har sjukt ont i armen just nu , man kunde även få lite influensa symtomer.
I want to belive, And I do belive, dosent matter what you others think, we already know the truth
Jag var inte direkt höggravid förra året men vaccinerade mig som gravid. Var i v17 om jag minns rätt. Fick lite symtom men inte mycket.
Jag kommer inte vaccinera mig. man rekommenderas att göra det efter att man gjort RUL och det gör jag 29/12 så då tycker jag det är "för sent". Men jag hade nog inte gjort det ändå.
/Christine
Okej ! Ja , det skadar förhoppningsvis inte att ta den nu när man är risk människa pga graviditeten.
I want to belive, And I do belive, dosent matter what you others think, we already know the truth
Aldrig hört talas om. Var hos bm igår (v25) och hon sa inget. Står inget i info-häfte heller. Tog ingen med sonen.
Jag tog förra året efter att BVC och MVC rekommenderade det. Jag var jätte sjuk året innan och ville inte bli det som gravid. Fick ont i armen precis där de stuckit ett bra tag men sånt får man ta. Gratis och för min del lugnande…. Fick en bebis med båda öronen på rätt ställe också 😉😛
Jag tror inte jag ska ta det.
Jag hör inte till övriga grupper, jag vistas inte i smittorisk områden och jag har vad jag vet aldrig haft influensa (vad jag förstår så vet man om man fått det).
l'm back
Jag var bara i vecka 8 när jag tog det och fick det för gravidpris med. Ingen på vårdcentralen ifrågasatte när jag sa att jag var gravid. Men dom tyckte det var fjantigt att jag tvingade på min make en spruta för 200 kr. Men han är ute bland människor varje dag och tar hem förkylningar och hosta mest hela tiden. Så det är han som kommer komma hembärandes med influensan så jag tog det säkra före det osäkra.
Jag fick samma rekommendationer som ChristineL av min BM, dessutom tål jag inte sprutan så här blir det inget. 🙂
Jag har inte blivit rekommenderad att ta vaccinet. Har RUL den 24/11 och kommer att träffa BM dan efter. Kanske hon nämner det då :) Har dock inte tänkt ta vaccinet, har aldrig haft influensan tidigare och jag är lite skeptisk till att spruta in ett vaccin som kanske inte är helt nödvändigt ;) Så jag avstår nog.
Jag hade inte tagit vaccin om jag inte var i riskzonen på grund av lungorna samt jobbar på dagis. Maken har aldrig tagit vacciner trots liknande jobb.

Jag har blivit rekommenderad av bm men föder i januari och är för övrigt inte i riskzonen så jag kommer inte ta det har jag precis bestämt mig för.
Här i finland är det förresten gratis för gravida.
Jag vaccinerade mig inte förra året när jag var gravid, är så himla sällan sjuk och när jag väl är det verkar min kropp rätt bra på att ta hand som baskiluskerna. Såg därför ingen anledning att spruta in något som andra blivit sjuka av. Kändes lite som att utmana ödet.
Ja för mig var det gratis också. En vän skämtade om att det är förmodligen gratis för att dom köpt in vaccin för miljontals kronor och nu vill ingen vaccinera sig , och att dom bara vill bli av med det . Men men .. vad vet man :P

Anledningen till att gravida i andra trimestern rekommenderas vaccinera sig är inte för mammans skull utan för att det finns ökade risker för barnet om man får influensa under den perioden.
#16 Problemet jag har är att jag inte hittar trovärdiga studier som visar det.
l'm back
#16 Vart har du läst det? Jag hade fått uppfattningen att man vaccinerar sig för att man kan ha nedsatt immunförsvar och lättare få influensa, samt att den kan vara besvärligare när man är gravid.
Mamman har lättare att få komplikationer som hög feber och lunginflammation då immunförsvaret är nedsatt. I kombo med stor bebis som bökar i magen kan det behövas mycket sjukhusvård. Men i år säger dom att flunsan är värre och att det faktiskt ska finnas risker för bebis, men har heller inte hittat VAD och ordentlig källa på det.

Nu kommer jag och är lite negativ, tycke att man hör varje år att "i år slår influensan värre än tidigare" m.m 😁 Jag vill ha konkret fakta som är trovärdig innan jag skulle få för mig att spruta in nåt vaccin för en sån sak som influensa..

Vaccinerade mig i torsdags iallafall. Jag lever fortfarande ^^
golf.ifokus.se

Jag är höggravid och tänker inte vaccinera mig. Enligt min BM är de skyldiga att rekommendera att vaccineras då gravida är en riskgrupp. Men det är upp till en själv om man väljer det eller inte.
Jag har haft influensan tidigare (vet att det är olika virus varje år i stort sätt) och att som gravid så tar det hårdare på kroppen.
Men vet också om att det jag stoppar i mig som vaccinet påverkar barnet också. Och jag litar inte på alla dessa vaccinationer ska vara bra för bebis i magen. Om vi ska undvika att äta viss fisk för den lilla graden gifter de kan ha, ska vi verkligen låta någon injektera gifter direkt i blodet?
Men alla gör sitt val som känns bäst för en själv.
Jag hade tänkt ta kikhostevaccinet för att ge en boost till bebis innan den får sitt vaccin, men vart förkyld och fick fullt upp så hann inte. Och det är inget som rekommenderas i Sverige och min BM visste inte mycket om det.
Jag följer tråden och tar till mig av alla åsikter, har själv inte bestämt mig. Min BM har inte sagt ngt om det medan min diabetessköterska tycker att jag bör ta det.
Enligt henne så kan sjukdomsförloppet bli värre, om man inte haft det tidigare, vilket låter konstigt tycker jag, iom att det förändras varje år och muteras eller blir ett helt nytt virus… Eller?
Jag har inte tagit det. Är i vecka 38 nu så är ju fullgången…

#23 Tror inte det blir ett helt nytt virus, bara annorlunda. Vilket gör att nya versioner kan mildras om man redan har haft det då antikroppar finns i blodet och kan börja arbeta mot viruset på en gång.
Ungefär som att antikropparna hade hälften av svaren på gåtan istället för inga svar. Om du förstår hur jag menar :)
#25 aha 👍 Borde det inte vara bra att vaccinera sig om man är i slutet på graviditeten och beräknas föda mitt i influensa-utbrottet? Jag tänker att barnet borde ju få lite skydd om mamman vaccinerar sig?
Kan ju tänka mig att influensa tär mycket på en så liten människa.

#26 Som jag skrev tidigare hade jag tänkt att ta kikhostevaccinet i det syftet, att det skulle ge lite extra skydd för bebis, något som rekommenderas i vissa länder faktiskt.
Men jag väljer att inte ta influensa vaccinet då det inte forskats tillräckligt i mitt tycke om de negativa effekterna av det.
Min BM sa att jag skulle ta vaccinet i slutet av graviditeten så att barnet får lite av skyddet oxå. Det är inte bra för en liten att få influensa.
Jag har dock valt att inte ta den. Känns bara fel att spruta in något i kroppen.
Vad heter vaccinet som används idag för influensa? Känner att jag skulle vilja läsa på lite =)
Jag gjorde inte det, och skulle aldrig få för mig att göra det heller. Vad jag läst så lutar de dessutom sina studier att det skulle vara ofarligt som gravid att vaccinera sig, på försök på dräktiga möss.. Vilket iof inte säger så mycket om hur det påverkar mänskliga foster/barn. Jag har dessutom hört många som blivit väldigt sjuka i influensa efter att ha tagit vaccinet. Man gör nya vaccin inför varje års influensa och man gör vaccinet baserat på vad man _tror_ ska vara de vanligaste stammarna under influensaperioden. När vaccinet är framställt och man ska börja vaccinera sig kan det röra sig om ett vaccin som stämmer bra överens med de stammar som härjar, eller ett som stämmer mindre bra överens. För mig känns det extra riskabelt att injicera främmande ämnen rakt in i kroppen då man är gravid. I vanliga fall filtreras mycket bort genom mage/hud osv av vårt eget immunförsvar, men när man vaccinerar så går man förbi dessa barriärer. Alla gör vad man själv anser är bäst! Men innan ni vaccinerar er så be om att få läsa bipacksedeln och eventuella biverkningar (ska ni ALLTID göra), då det är det första som står i bipacksedeln- läs noga igenom detta innan du eller ditt barn får ******. Då har man bättre möjlighet att ta ett aktivt och välgrundat beslut.
Sajtvärd på Iller.ifokus