Gravid iFokus

Gravid

Etiketthälsa
Läst 4230 ggr
I want to belive
0

graviditets diabetes

Var på vanlig koll idag , och som jag redan har sagt innan så har jag en övervikt, men mina blodvärden är helt perfekta, mitt blodsocker också . Så jag har inte graviditets diabetes, men Jag ska på undersökning om hur stor risken är för mig att få det , är det någon annan som varit på sådan undersökning så får ni gärna dela med er hur det gick för er ! :)

I want to belive, And I do belive, dosent matter what you others think, we already know the truthMåne

ChristineL
1

Ska du på undersökning? Vad innebär den? Jag har bara lämnat blodprov och vid mitten/slutet av graviditeten låg jag på gränsen så fick då göra en glukosbelastning, är det inte det du ska göra?

I want to belive
0

Jo precis !

I want to belive, And I do belive, dosent matter what you others think, we already know the truthMåne

ChristineL
1

#2 - Aha, ja men då vet jag vad det är ;) Du får alltså fasta från kvällen innan. Ev dricka vatten. Så kommer du dit och lämnar blodprov, får dricka sockerlösningen (2-2, 5 dl tror jag) som smakar skit. Sen får du vänta två timmar, så ta med en bok eller något. Sen är det ett blodprov till.

Jag klarade mig undan med marginal och fick verkligen en uppenbarelse om hur mycket skit jag hade stoppat i mig, denna gången ska jag inte hamna där igen!

[WickedAlly]
1

Ta med dig en citron till sockerbelastningen om du inte redan är ombedd att göra det, då smakar det inte alls illa tyckte jag :) 

I malmö där jag bodde under graviditeten gör alla en sockerbelastning oavsett tidigare blocksocker. Det är lite trist att sitta där men det är verkligen ingen stor grej. Att ta med en bok tipsar jag också om. Och se till att ha fullt batteri på telefonen, att se en film är ju bra tidsfördriv :)

[Thiah]
0

Och jag fick hallonsmak på min glukos :)

ChristineL
0

Vet att dom hade i citron i min men tyckte det smakade pyton ändå :P

tjoopa
0

Jag är också överviktig och ska få göra en glukosbelastning så fort mitt hemska illamående lugnar ner sig. Barnmorskan sa något skämtsamt att dem helst inte ville avvara ett helt nedspytt rum om jag skulle göra testet som jag mår nu ;) I våran kommun är det när man har över ett visst BMI eller har diabetes i släkten som man blir ombedd att göra ett :) Jag har både och så jag hoppas verkligen att jag inte får graviditetsdiabetes men risken är stor :(

I want to belive
0

Ojojoj , vad har jag att se fram emot ……usch säger jag bara ! Haha .

tjoopa
0

#8 Ja jag gruvar mig massor jag också :P

[WickedAlly]
1

Det är verkligen inte farligt eller jobbigt.
Bara skittrist :P

Se till att halsa skiten så är det snabbt gjort :)

Denna kommentar har tagits bort.
UtanStrumpor
1

Har också gjort en då jag har för många kilon att släpa på och alla över ett visst BMI här måste göra den. 

Var inte så farligt som jag föreställt mig. Jag åt inget efter kl 22.00 sen var jag hos dem vid halv 8. Fick dricka glukoslösningen som var väldigt sliskig och söt. Sen kom den tråkiga biten. Ligga på en soffa i 2 timmar. Jag hade med mig en bok och min mobil med hörlurar så jag lyssnade lite på radio och läste. 

Fick fina resultat, hoppas verkligen det håller i sig för känner inte för att göra om den igen. 

Har sköt mig ganska bra med mat/godis fram till nu.. NU i vecka 29+ då har suget efter skumma saker dykt upp.. Kommer hinna gå upp massor sista veckorna om jag inte hittar diciplinen.. Jösses, jösses.

Ria74
1

Här i Kristianstad får alla göra glukosbelastning och jag skulle göra två eftersom vi har diabetes i släkten.

Mådde illa hela graviditeten och spydde minst en gång varje dag. Det gick bra att dricka, men inte var det gott trots citron.

Efter en timme och trekvart spydde jag upp allt jag hade druckit men som tur var behövde jag inte göra om det utan det gick att ta prov ändå. Hade till och med lågt blodsocker så nästa gång jag skulle göra det slapp jag och fick äta en stabil frukost istället.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

exitingsvillemo
1

Själv har jag vanlig diabetes typ1 så jag slipper dricka sockerlösningar 😃

Däremot får jag ju gå på spec.mödravård då mina graviditeter räknas som riskgraviditeter. Har fått havandeskapsförgiftning alla ggr.

Ett stort plus är att jag får gå på måååånga UL och se lillen flera gånger 👍

[[Rosmarmelad]]
0

Fast man behöver ju inte göra denna undersökning, om man inte vill.

[Thiah]
2

#15 fast det är ju inte för skojs skull de anser att man ska ta den…

[[Rosmarmelad]]
0

#16 Det är inte heller nödvändigt för alla.

[TanatosNyx]
1

#17 Kanske inte, men man slipper obehagliga överraskningar. Är det inte värt lite päckelvatten?

[[Rosmarmelad]]
0

#18 Om man är frisk för övrigt så ser jag ingen mening med det. Alla behöver heller inte göra det, det är väl snarare om man har problem man ska göra det.

ChristineL
0

#19 - Nej, såklart man inte behöver göra det om man inte vill, vården i sverige är fri. Men om man har risk att få graviditetsdiabetes så vill man nog veta hur det ligger till så man kan göra något åt det.

[TanatosNyx]
0

#19 Man behöver inte göra rutinultraljud eller lämna HIV tester heller t.ex…

[[Rosmarmelad]]
0

#21 Det ser jag som lite annorlunda. Hade det varit absolut nödvändigt att göra glukosbelastning hade alla landsting haft det som standard. Men nu är det inte det, och alla får inte det. Det är inte som man får diabetes bara för man blivit på smällen.

[[Rosmarmelad]]
0

#20 Om man har risk för det visst, men om man är en fullt frisk, icke överviktig person så behövs det nödvändigtvis inte.

Velinga1984
0

#23 Är du påläst om ämnet? graviditetsdiabetes kan ge för stora barn, alla diabetes-relaterade sjukdomar och om man har otur så får man leva med diabetes livet ut. Jag har gjort glukosbelastning med båda mina barn då de misstänkt grav.diabetes pga för högt SF-mått. I min kommun görs den bara vid misstanke. Jag kan absolut inte halsa i mig den, men man får bara en begränsad tid på sig. Ta med bok,laptop eller annan sysselsättning för du ska vara i stillhet i 2 timmar.

[[Rosmarmelad]]
0

#24 Man tar blodprover hos barnmorskan.

Velinga1984
0

#25 Tänker du på p-glukos? Javisst kan man det men hur ska man kontrollera kroppens reglage av socker? glukosbelastningen mäter innan och efter glukos-intag. På fastande mage.

ChristineL
0

#23 - Jag är fullt frisk, ej överviktig och låg ändå på gränsen till grav-diabetes. Hur förklarar du det då? Jag blev rekommenderad att göra glukosbelastning, gjorde det och klarade mig med marginal. Ingen här har skrivit att dom blivit tvingade.

[TanatosNyx]
0

#25 Tror du man ställer diabetes-diagnos med stick i fingret också? 😮 det finns goda skäl till att man gör denna tester.

[[Rosmarmelad]]
0

#26 Jag tänker att man kollar blodsockret hos barnmorskan. Hade det varit nödvändigt hade alla landsting haft det som standard, som sagt.

Velinga1984
0

#29 Allt är frivilligt, och man har därför rätt att tacka nej. Likväl har man rätt att få mer kontroller, ev på egen bekostnad. Det är inte nödvändigt för alla, ifall i min kommun så görs det bara om det finns anledning. Varför så negativ, är det pga allt glukos man tar?

[[Rosmarmelad]]
0

#30 Jag ser ingen anledning med onödiga undersökningar, vilket det är om man inte är i riskzonen.

[TanatosNyx]
1

Jo och vet du vad man ser på en sådan snabbtest? Hur sockervärdet ser ut just för stunden… Det säger egentligen inget om hur kroppen hanterar det hela. Det ger en indikation, men inga garantier. Därför kompletterar man med en glukosbelastning. Det är samma när man kollar sitt hb, det ger en hint, men det säger inget om dina lagrade järnreserver.

tjoopa
0

Rosmarmelad vem har sagt att dem gjort detta test "för skojs skull"? Ser ingen i tråden som gjort detta test bara för att dem fick lust att dricka glukoslösningen?

ChristineL
0

#31 - Men ingen här har skrivit att hon blivit tvingad eller att det inte funnits misstanke?

Och som sagts tidigare, det är frivilligt så vad är problemet?

[[Rosmarmelad]]
0

#33 Jag påpekar enbart att man inte behöver göra detta testet. Det är heller inte alla landsting där det erbjuds, för alla kvinnor. Enbart för de som ligger i riskzonen.

Velinga1984
0

#31 Håller helt med dig. Vissa saker är skadliga tex för många ultraljud kan påverka barnet och ingen vet vad för mycket glukos-intag påverkar. 

Men som i TS fall så kan övervikt ge diabetes, och troligtvis vill de utesluta att hon inte drabbas av graviditesdiabetes. Dvs Ts tillhör riskzonen med sin övervikt.

(Inser med den inlagda texten att jag lär fasen åka på glukosbelastning även med fler barn. Min minsta vägde drygt 5.3 kg)

från 1177 "Om man har föräldrar eller syskon med diabetes ökar risken för att man ska få graviditetsdiabetes. Risken ökar också om man har haft graviditetsdiabetes tidigare, är överviktig eller har fött barn som har vägt mer än fyra och ett halvt kilo.Om man får graviditetsdiabetes är risken stor att man senare i livet utvecklar typ 2-diabetes. Det bästa man kan göra för att undvika att få typ 2-diabetes är att motionera regelbundet och undvika att gå upp mycket i vikt."

[[Rosmarmelad]]
0

Flera här får det att låta som det är något man måste göra. Jag förstår om ni är i riskzonen, att ni är överviktiga eller liknande.

ChristineL
0

#37 - Dom som har skrivit att dom har gjort det har legat i riskzonen, ingen har skrivit att det är något man måste göra.

tjoopa
1

#37 Alla som har skrivit har legat i riskzonen vilket vi dessutom har skrivit. Du har nog själv läst mellan raderna när du säger att vi får det att låta som att man måste göra testet. För jag ser verkligen ingen som skriver att man måste göra det? Glukosbelastning är frivilligt men något som vissa mottagningar vill att man gör OM man ligger i riskzonen. Och vill inte du göra det så slipper du, vi som skriver här vill/bör göra det för att vi vill utesluta att vi har/kan få/löper risk att få graviditetsdiabetes.

[Thiah]
0

Jag fick göra det pga ålder och inte av viktskäl. Tycker det bara är bra att kolla upp det som går.

Velinga1984
0

#40 pga ålder ? Du får gärna utveckla lite mer. Du är väl hyfsat ung? Var det du som bor i Finland?

[Thiah]
0

#41 jag är 31. Alla över 30 blir erbjudna testet i åtminstone södra delen av Finland.

Velinga1984
0

#42 Oj, jag trodde inte du var mer än 25. Så fel bild man kan få av internet.

[Thiah]
1

#43 det tar jag som nått positivt. Folk har svårt att tro min riktiga ålder när de ser mig också. Visar ofta id kort när jag handlar alkohol i affären. :)

UtanStrumpor
0

Om du får diabetes nu under graviditeten.. Är det viktökning på barnet som är risken eller kan barnet oxå bli för litet? 

Jag ska göra ett till glukostest i morgon och även kolla så att Knottet växt då de inte tycker SFmåttet blir större..

I want to belive
2

Ja jag skäms ju inte över att få göra de direkt ! :) jag är tacksam bara .

Sarah-S
0

Jag är glad att jag slipper göra glukosbelastning för det skulle antagligen felaktigt visa att jag har diabetes
Men tur att det finns för de som är i riskzonen

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

tjoopa
0

#47 Varför skulle testet visa fel för dig? Bryter du inte ner socker normalt?

Sarah-S
0

#48 Nej precis. Efter längre tid på LCHF får man en nedreglerad insulinproduktion, så att plötsligt inta stora mängder socker kan man inte bryta ner. Det ser ut som diabetes men ökar man sitt kolhydratintag successivt så hänger insulinet med

exitingsvillemo
2

#49 fast det låter ju jättekonstigt! En väl fungerande människokropp tillför insulin vid behov, oberoende av hur länge sedan du åt socker och oberoende av hur lite insulin din kropp är van att få. 

Bukspottkörtelns jobb är ju att reglera insulinnivån beroende på hur mycket glukos du har i omlopp, vilket ska ske omedelbart om kroppen fungerar som den ska.

Sarah-S
0

#50 Ja den anpassar sig och äter man inte socker så har man låg insulinproduktion, och en plötsligt glukosbelastning klarar man inte av utan att få (för) höga blodsockernivåer

exitingsvillemo
3

#51 självfallet får du ett direkt påslag med högt socker, men det ska inte ta längre tid för din kropp att puffa ut den mängd insulin, som behövs för att återställa balansen, än vad det gör för ngn annan. 

Det ska alltså inte missvisa på ett glucostest. 

Är det så som du säger, så är ju LCHF inte ett dugg bra för kroppen, om den får din bukspottkörtel att fungera på samma vis som hos en som har typ 2 diabetes.

Sarah-S
0

#52 Jag tror du tänker fel, inga betaceller går förlorade och varför ska jag ha en hög insulinproduktion utan något för insulinet att göra? 

Det är en naturlig och normal mekanism med nedreglering av lagring och nytillverkning av insulin som sker när man drar ner på kolhydratätandet, det påverkar mängden inlagrat och lättingängligt insulin.
Det uppregleras igen om du ökar kolhydratmängden, dvs reversibel glukosintolerans, men ett plötsligt intag av 75g glucos klarar inte en nedreglerad insulinproduktion att hålla inom "normala referensvärden"

LCHF'are gör sig inget bra på OGTT däremot har de ett stabilt normalt blodsocker över dygnet, ett lågt normalt HbA1c (långtidssocker) och lågt normalt blodinsulin

Om man skulle misstänka att jag fått diabetes hade ett fasteprov och långtidssocker varit mer rättvisande

exitingsvillemo
0

#53 du ska absolut inte ha en hög insulinproduktion utan något för insulinet att göra, det har jag aldrig sagt.

Men däremot så ska din bukspottkörtel inte reagera på ett vis bara för att den är van att reagera så. Så länge ditt socker är lagomt så ska naturligtvis inte mer insulin skyfflas ut, men så fort sockernivån ökar ska insulinet göra detsamma.

Sarah-S
0

#54 Då får nog läsa på lite om det här tror jag. Nedregleringen är normal och glukosintoleransen reversibel om man nu vill äta mer kolhydrater

[TanatosNyx]
0

Alltså, vem äter väl så mycket socker dagligen att bukspottkörteln "är van" att hantera en glukosbelastning? tjoflöjt…

Sarah-S
0

#56 Alla som får värden inom referens

[TanatosNyx]
4

#57 Snygg generalisering. Din bukspottkörtel ska fungera oavsett vilken kost du följer. Gör den inte det är det ganska alarmerande om kosten i fråga (personlig åsikt).

Sarah-S
0

#58 Min bukspottkörtel fungera alldeles utmärkt och anpassar sin produktion efter kosten jag äter. Det är inte svårare än så

exitingsvillemo
2

#59 den kan ju omöjligt anpassa sin produktion efter vad du äter, eftersom du menar att den inte skulle producera mer insulin vid en ev glucosbelastning

ChristineL
2

#57 - Nänänä, den går inte! Har du läst tråden här? Vad vet du egentligen om graviditetsdiabetes? Om diabetes över huvud taget? Om den gravida kroppen?

[WickedAlly]
2

Fast, va? Jag åt lchf, visserligen något mer liberalt under graviditeten än tidigare men ändå lchf, och jag hamnade på 5,8 efter testet. Är inte det inom referens? Jag kanske helt har missförstått?

Sarah-S
0

#60 jo det kan den men inte så snabbt som det innebär att gå från low carb till glukosbelastning #62 liberal LCHF är nog tillräckligt för att man ska klara av en glukosbelastning, det räcker med öka kolhydratintaget 3-4 dagar innan för att insulinproduktionen ska hinna ikapp #61 om man i sin graviditet producerar tillräckligt med insulin så klarar man glukosbelastning med normala referensvärden Om man har blivit insulinresistent eller produktion är för låg har man graviditetsdiabetes, en typ av typ2 diabetes

Ria74
0

#63 Men det är väl bara att informera bm om att du äter LCHF i så fall. Hon borde ju ha koll på hur värdena ska ligga. Själv har jag alltid haft en överaktiv bukspottkörtel som tillverkar lite mer insulin än vad jag behöver och därför alltid ligger lågt i blodsocker. Men jag berättade det för bm när jag gjorde glukosbelastningen och då förstod hon varför mina prover var avvikande.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Sarah-S
0

#64 Absolut, jag har inte sagt att det är ett problem jag tyckte bara att det var intressant att nämna när det pratades om glukosbelastning. Men det verkade inte uppskattas.
Mitt blodsocker ligger stabilt, fastevärde och 2 timmar efter måltid skiljer sig sällan speciellt mycket, ca 1 enhet före och efter måltid

exitingsvillemo
0

Jag kan förstå #64's fall om svaret var avvikande i det avseendet att det låg för lågt efter glucosbehandlingen.

Men jag köper inte att man måste vänja sin bukspottkörtel att börja producera mer insulin efter en period med lite insulinutslag. Det låter vansinnigt orimligt, eftersom det är just bukspottkörtelns jobb att se till att spotta ut det insulin som behövs, för varje tillfälle.

#65 låter mer som att du har diabetes typ 2 och att din kropp helt enkelt inte klarar av att hantera stora sockermängder.

Är du diabetiker?

Sarah-S
0

#66 Du behöver inte "köpa" att bukspottskörteln fungerar så här, men faktum är att den gör det  när man äter en lågkolhydratkost och bukspottkörteln då nedreglerar insulinproduktionen till lagom lite. Det dröjer ett par timmar innan produktionen av insulin har ökat tillräckligt eftersom det tar ett par timmar att tillverka insulinet från avläsning av DNA via RNA till hopkoppling av aminosyror och spjälkning av preinsulin till insulin och C-peptid. Efter ytterligare några timmar, dvs några timmar efter man gjort avläsning på OGTT så är blodglukos normalt.
Men efterom man avläser glukosnivån i blod efter två timmar är den förhöjd hos en person på lågkolhydratkost. 

Mitt blodsocker är stabilt och jämnt och jag har inga problem med diabetes, förstår inte hur du kan utläsa det av en låg normal blodsockerkurva
Eller menar du att det vore mer normalt med ett värde som pendlade mellan 4,5-8-9 ? Sådana kraftiga blodsockersvängningar får man enbart på kolhydratrik mat, jag äter ca 10gr kolhydrater om dagen , dvs 3E%. Den kolhydraterna ger ingen blodsockerhöjning som kräver stort insulinpåslag och av den anledningen är det ingen större skillnad mellan fasteglukos och det 2 timmar efter måltid

Med tanke på att detta är en tråd om diabetes finns det förvånansvärt lite kunskap om det metabola syndromet

Sarah-S
0

I det här inlägget tas det faktiskt upp vad som hände en av två tvillingbröder när den ena åt LCHF-liknande kost och sedan gjorde en glykosbelastning
Precis som här tolkades svaret felaktigt då man saknade kunskap om fysiologisk insulinresistens
http://www.jonasbergqvist.se/blogg/2014/4/22/fett-eller-socker-kul-experiment-pa-vetenskapens-varld/

exitingsvillemo
1

Enligt min diabetsläkare och sköterska (ja jag är diabetiker) så ska en frisk bukspottkörtel fungera på samma sätt oberoende av vilken kost man äter.

Det är, enligt dom, när bukspottkörteln börjar fungera annorlunda, som det faktiskt finns en ökad oro för just diabetes.

Sarah-S
0

#69 Jag tvivlar inte ett dugg på att de inte har mer kunskap om det än så
Jag antar att de även säger att du kan äta kolhydrater och bara öka på din insulindos?

exitingsvillemo
1

Klart att jag KAN öka mitt intag av kolhydrater och öka på insulinet, men alla diabetiker är medvetna om att ju mindre insulin desto bättre.

Och ja, jag litar fullständigt på att mina läkare har större kunskap i ämnet än någon jag inte känner på nätet! 👍

Ditt sätt att svara stödjer bara min tro att LCHF-entusiaster mer och mer börja likna en religion…

Sarah-S
0

#71 Ja och det finns ju många bland oss som kan berätta hur de är friska från sin diabetes 😉(med LCHF) eller typ 1 som knappt behöver mer än minimal dos insulin.
Vi är med om en revolution och det tar nog några år till innan den har slagit igenom men då tror jag att vi kommer stå som "segrare" och betydligt fler diabetiker vara friskare än idag

Sarah-S
0

Förresten, den här intervjun är intressant
http://www.kostdoktorn.se/hon-fick-panik-och-sade-att-jag-skulle

UtanStrumpor
0

Lchf revolution

[TanatosNyx]
1

#72 Knappast, det finns redan läkare som rekommenderar svårbehandlade diabetiker att äta LCHF.. Det är inte direkt någon ny magisk hemlis att diabetiker behöver använda mindre insulin om de äter mindre kolhydrater/socker..

Frisk från diabetes med hjälp av LCHF - knappast. Symptomfri jovisst. Viss skillnad där. 

Sarah-S, vad har du för utbildning (utom hjärntvätt från LCHF-forum o dyl) eftersom du ifrågasätter läkare och diabetessköterskor så hårt?

UtanStrumpor
0

Att skriva meddelande på mobilen till iFokus är ett äventyr.. Text försvinner o hittar på lite vad det vill..

Sarah-S
0

#75 Och när tror du det började hända? Jo efter att Dr Dahlqvist blev frikänd 2008, innan dess var det inte lågkolhydratkost som rekommenderades och även  idag är det få läkare och diabetessköterskor som är insatta i LC.
Här ovan finns ju tex exempel på att exitingsvillemo's läkare och sköterska inte vet hur bukspottskörteln reagerar på lowcarb

Diabetesförbundet har ganska nyligen kommit ut med en broschyr om kost där LCHF, 5:2 och Paleo finns med, 2011 ändrade sig Socialstyrelsen ang kost vid diabetes…

Utan symptom eller indikationer på varken diabetes eller metabolt syndrom så har man inte diabetes, (dvs bl.a ett normalt fastesocker, normalt OGTT och ett normalt HbA1c)

Jag har tillräcklig utbildning för att diskutera diabetes på denna nivå

exitingsvillemo
1

Och vad är det för utbildning?

Alla diabetesläkare är fullt medvetna om att ju mindre socker du stoppar i dig desto bättre, naturligtvis!

Men kan du visa ngn trovärdig källa där det står att bukspottkörteln blir "segare" bara för att du äter lite kolhydrater?

Sarah-S
1
Sarah-S
1

Den här kanske är lättare att läsa då det framgår redan i Abstract
"But the Ice Ages which dominated the last two million years of human evolution brought a low-carbohydrate, high-protein diet. Certain metabolic adaptations were therefore necessary to accommodate the low glucose intake. Studies in both humans and experimental animals indicate that the adaptive (phenotypic) response to low-carbohydrate intake is insulin resistance."
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=7895958&ordinalpos=2&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum

Den här är ganska bra också
"Low carbohydrate diets have been suggested to be beneficial in the treatment of the metabolic syndrome because of reduced postprandial insulin. However, they may increase fasting glucose and impair oral glucose tolerance--effects which define carbohydrate intolerance. "
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=9288547&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum

exitingsvillemo
0

Jag har inte läst dina länkar ännu, ska ta tag i det så snart som möjligt.

Att läsa faktatexter på engelska är mer än vad min graviditetshjärna klarar av just nu ;)

I want to belive
2

Ingen risk för graviditets diabetes ! Fy så skönt :)

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.