Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 1908 ggr
pistenbully
0

Om jag är. . .

Det finns säkert massor av liknande trådar, jag vet, men hittar inte den informationen som jag önskar eller så letar jag helt enkelt för dåligt. Har funderingar och behöver råd och hjälp. 

Jag och min sambo har försökt några månader att skaffa barn, jag har haft koll på mens och ägglossning under denna period. Idag är BM men ännu ingen mens, det känns inte som vanligt och ingen mensverk som normalt sett brukar få mig sängliggandes. Antingen är jag skengravid, mensen är försenad (vet inte riktigt om min är oregelbunden eller regelbunden men den han kommit enl. kalendern de senaste månaderna) och om detta beror på stress eller att jag är ledsen vet jag inte, eller så är jag helt enkelt GRAVID!

Om mensen inte kommit imorgon åker jag och köper ett graviditetstest imorgon efter jobbet. 

Vad gör jag om jag plussar?

När ringer man barnmorskan? 

När är det rimligt att berätta detta för sin familj? Barnbarn är efterlängtat och det skulle bli en väldigt rolig och glad nyhet. . .

Något jag bör tänka på att undvika att göra/äta den första perioden förutom det självklara (sprit och tobak), bra tips innan man fått kommit iväg och pratat med någon om det?

Jag är så ivrig, jag har längtat och planerat så länge och håller alla tummar och tår för att det verkligen har tagit sig denna gång. Men har som sagt en del frågor och funderingar som jag inte kan fråga någon annan, då vi hållit detta hemligt.

CelsiusT
2

Barnmorskemottagningen kan du ringa direkt. Jag ringde väl sådär en halvtimme efter att vi insett att vi fått ett plus ;P Men du måste inte ringa så snart, ring när det känns bra. Man brukar få komma på ett samtal om alkohol, matvanor osv redan i v5-6 nångång, så dom uppskattar om man hör av sig tidigt.

Ni berättar för släkt och vänner precis när ni känner själva. Antingen gör ni det direkt för att få stöd från början och få chansen att dela den stora glädjen som ett plus innebär. Eller så väljer ni att vänta och då brukar dom flesta vänta till v13 för det är då som riskerna för missfall sjunker drastiskt, en del väljer att vänta till efter ultraljudet.

Börja ät folsyra direkt om du inte gör det (bör du göra oavsett plus eller inte eftersom ni försöker bli gravida och det är bra att äta redan innan man blir gravid). Sen kan du gå in på slv.se (svenska livsmedelsverket) och läs på om mat under graviditeten. Där finns några saker listade på vad man bör undvika och lite om vad man bör tänka på att få i sig.

Bara att fråga på här =)

Medarbetare på westernridning.ifokus

pistenbully
0

Tacksam för ditt svar, då känner jag mig inte lika ovetandes längre. 

Då ringer jag till barnmorskan på måndagen om jag plussar. Ang graviditetstest, finns det några som är bättre och sämre? Engångstest.. 

Min syster berättade nyligen för mig att hon och sambon hade försökt bli gravida i ca 1 år, men då han ligger ute på jobb kan de inte ha sex så ofta. Hon hade börjat fundera på om det var något fel på henne, eller honom. Funderar lite på hur jag ska berätta det för henne, vill inte göra henne ledsen eller att hon ska få någon form av utbrott då hon har häftigt humör. =S Några tips eller liknande?

När borde man berätta att man är gravid för arbetsgivaren? Det är lite olägligt att skaffa barn ny egentligen då jag får mer och mer ansvar på jobbet och löneök är på väg då jag håller på att byter till mer kontorsjobb istället för kroppsjobb. Är rädd att jag inte längre får den möjligheten om de vet att jag förmodligen blir mammaledig nästa år.

em.nord
0

Jag ringde bm efter plus nummer 2 i v 8 :) vågade inte riktigt hoppas tidigare ;) Berättade för familjen efter ultraljudet o kub v13. Berätta på jobbet när det blir oundvikligt. Efter ul i v20 kanske? Inget du behöver gå ut med tidigare om du inte känner för det. Mycket som kan hända. :) Lycka till! Hoppas på bebis ;)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

CelsiusT
1

Tror inte du måste säga något till arbetsgivaren fören 2 mån innan bäbis är beräknad. Vill jag minnas… Men på dom flesta så syns det ju ganska långt mycket tidigare. Men du behöver inte känna att du måste berätta något än på länge. Runt halvvägs som #2 skriver kan väl vara lämpligt.

Du kan inte prata med din mamma om situationen med din syster? Så svårt att ge råd när man inte känner personen ifråga. Men egentligen så ska hon väl bli glad för er och hon kan ju inte bli arg på er för att ni kan få barn. Även om det såklart kan vara känsligt.

pistenbully
0

Jag får lösa allt sådant efter hand. Du jag inte fått något mens än så har jag nu köpt ett test. Hoppas på ett plus :-)

CelsiusT
0

#5 Det löser sig absolut ;P

Håller tummarna =)

pistenbully
0

Tack :-) Ska vänta till min sambo kommer hem. Köpte aco preg, Det står att man ska kissa på den i 5 sekunder men vet inte om jag kan kissa så länge :-/ vad händer om man kissar på den 1 sekund mindre, är det ogiltigt då? Kan man kissa i en mugg och doppa denna sticka i, har läst att man kan göra så men inte med vilken typ av test.

[TanatosNyx]
0

Jag kissar alltid i en mugg/litet glas och doppar. Så länge det är rent så är det bäst, då vet man att stickan blir tillräckligt blöt.

em.nord
0

Bäst är första morgonkisset men jag plussade på e.m kisset ;)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

ChristineL
0

Det brukar stå att man kan kissa i mugg också så det ska inte vara några problem. Följ instruktionerna noga!

pistenbully
0

Vad dum jag känner mig, trodde att alla instruktioner stod på utsidan men så öppnade jag paketet och där stod svaret på alla mina funderingar ä. Oops. Jag är så onödigt orolig ibland. Testet var så negativt som det kan vara, sträcket var kritvitt. Fortfarande ingen mens. Har nog beräknat bm fel, så det är ju inte kört än iallafall. Testar väl igen om en vecka om det inte kommit någon mens, vilket jag håller tummarna för. :-)

IceTee
0

Som någon annan sa är det morgon kisset som ska mätas! Det är som mest koncentrerat då, och finns det några hormoner så är de som starkast där!

Medarbetare på Skor iFokus

Denna kommentar har tagits bort.
pistenbully
0

Möjligen, men det stod att testet kunde tas vilken tid på dygnet som helst och med tanke på att det var kritvitt tror jag inte att morgonkisset skulle påverkat resultatet. Men ska absolut tänka på det till nästa gång :-)

ChristineL
0

Jodå, morgonurinen är mest koncentrerad av hormoner så det är skillnad ;) Men vänta nån vecka du och prova igen.

pistenbully
0

Morgonkisset gör säkert skillnad, jag menade mer att med tanke på att testet inte ens antydde på ett positivt resultat så tror jag inte att det gjort någon skillnad. 

Men facit i hand så kan jag även säga att det inte hade gjort någon skillnad, slogs utav mensverken från helvetet nu på morgonen när jag vaknade. Med detta kan jag dra slutsatsen av att min mens inte är regelbunden eller att den var försenad utav någon anledning. Påt igen och håller tummarna för att det tar sig nästa månad istället.

pistenbully
0

Tackar för att ni svarat på alla mina frågor, det har varit väldigt hjälpsamt.