rädd att bli gravid
jag är nästan lite rädd att bli gravid…när jag var med barn sist(gjorde abort) så mådde jag illa som fasiken….gjorde abort sent.jag låg i sängen dygnet runt.jag åt aldrig mat.direkt jag kände en lukt så höll jag på att spy.jag kunde verkligen inte röra mig ur sängen.åt även piller för illamåendet men gick inte över.blev bara avdankad av dom..jaG är livrädd att det ska bli såhär nästa gång med.om jag blir med barn vill säga.hur länge håller detta i sig?

Ojojoj, nu blev jag skrämd.
Min mamma berättade om sin kompis som spydde upp nästan allt hon åt, den tiden hon var gravid. Hur kan det bli så?..

Men det är ju så olika!! Varje graviditet är unik. Jag mår aldrig så bra som när jag är med barn (förutom ett lätt morgon illamående de första 2 månaderna). Att man blir ordentligt sjuk tror jag är ganska ovanligt….
ja då kan man ju alltid hoppas att det inte blir så nästa gång.men det finns ju alltid ett OM.kan ju inte ligga i sängen dygnet runt i flera veckor.det är rena mardrömmen.det enda jag åt på den tiden var marabou chokladkaka.det var så jag blev beroende av det.och är det fortfarande fast inte lika mycket.och detta är lite mer än 3 år sen.

#3 Är du så rädd för att kanske må dåligt ett par månader så får du ju väga det mot det positiva med ett barn…. 
jo det är klart.men rädd är ju alla för nått:)men skulle jag må så dåligt så vet jag inte vem som ska ta hand om vad…min sambo jobbar heltid.8-16 varje dag.och alla djuren måste ju tas om hand.så allt spelar ju roll.

#5 Ja och ha barn är ingen dans på rosor. Jag inbillar mig att innan jag fick barn så hade dygnet minst 32 timmar. Jag jobbade lite mer än heltid. Hade hästarna och hundarna och hann ändå umgås jättemycket med kompisar och vara på fester…. Nu hinner man knappt med hunden och jobbet..
nej det är inte bara.men man får väl ta det som de kommer :)
Ang illamåendet så kom min mamma med ett tips till mig så fort hon fick redan på att jag ska ha barn. Jag mår extremt illa hela dagen fram till sjutiden på kvällen *ler* Får tvinga mig till att äta eftersom jag vet att det blir bättre sedan jag fått nåt i mig. Hon sa åt mig att äta INNAN jag kliver upp. Jag gör en smörgås eller lite frukt i bitar innan jag går och lägger mig och har sedan min "lillfrukost" vid sängen under natten. Så fort jag vaknar på morgonen, har hittills varit runt 5 tiden, så har jag ätit och läst en bok ett tag och sedan kunnat somna om en stund till. Senare på morgonen har jag inte alls känt mig så dåligt som innan! Jätteskönt!

#8> Vilket ovaligt och intressant tips! Det ska jag komma ihåg den dagen det blir aktuellt. Jobbigt med sömnen bara, gäller att vara duktig med att gå och lägga sig i tid samt att se till att vakna i tid, om man ska få nån sömn alls… hehehe. Jag skulle nog inte lyckas somna om.

En liten fråga: Hur snart efter man blivit gravid brukar illamåendet komma och hur länge varar det under graviditeten, normalt alltså?

När det kommer är rätt olika men för de flesta brukar det börja gå över runt v 13-14 verkar det som.
Jag slänger in en liten fråga här samtidigt, jag gjorde ju abort men jag var i v.6 då och jag hade inget direkt illamående, tror ni det kan bli liknande nästa gång jag blir med barn eller är det olika från varje gång?

Det är inte säkert att två graviditeter blir likadana.
Mår du väldigt illa har du mycket graviditetshormoner i kroppen.
Jag började må illa i vecka 6 och det slutade inte förren i vecka 15. Jag var jätte sjuk och kunde bara ligga ner tillsist, levde på mannagrynsgröt och vatten.
Jag känner också att jag inte skulle orka gå igenom en sådan pers igen.

en kollega till mig var jättedålig under hela sin graviditet och låg inne på´sjukhus mesta dels av tiden. somhon hade det tror jagär välidigt ovanligt. Men t om hon säger…alla krämpor är som bortblåsta när man har sin lilla i famnen!!!!! det var värt att må dåligt den tiden för att sen få sitt barn.
Jag försöker tänka så nu när jag har min värk så gud in åt…….. jag försöker tänka på det positiva som ska komma. Sen att detta är jobbigt nu..ja det är klart det är. Stör sömnen och man får inte göra det man helst vill….men hallå….det rör 9 mån av hela ens liv och sen har man nåt underbart som ingen kan ta ifrån en resten av livet!
Anna…….inte säkert du kommer må lika dåligt om du blir gravid nu. Jag hade värre illamående sist jag var gravid och fick missfall än vad jag hade denna omgången. Äta är det viktigaste mot illamåendet…INNAN man stiger upp. Jag måste göra så än idag. Är i v 27. Kan inte gå ner för trappan och upp igen utan att äta,då spyr jag av ansträngningen. Men äter jag så e det lugnt. Lycka till!!!
Jag mådde extremt illa de första 3månaderna innan de slöt helt.. Barnmorskan rekomenderade att äta en mackbit innan man gick upp ur sängen hjälpte inte jag fick receptbelagda tabletter hjälpte inte.. Det enda som hjälpte för mig var att gå från sängen upp och spy sen göra något och försöka vara aktiv med något under hela dagen så ja inte tänkte på de.. Men nu mår ja bra och allt känns pirrigt och nervöst inför förlossningen.. =)