När blev jag gravid?
Jag håller på att klia mig i huvudet över det här och måste därför fråga: Jag är i vecka 12 (11+1 enligt VUL) och trodde därmed att jag alltså blev gravid (ägget befruktades) 18 Juni. Men nu har jag läst på massor av sidor att det -inte- är så, utan snarare 14 dagar senare? Hur funkar det egentligen? Kan någon förklara? x)
Du blev gravid när du hade ägglossning. Man räknar en graviditet från sista mensens första dag, men då är man egentligen inte gravid, kan inte ens bli gravid då. Det där med 14 dagar senare funkar ju bara om man har en cykel på 28 dagar.
/Christine
#1 Ja jag vet ju inte när jag hade mens eller hur lång cykel jag har då den kommer och går som jag vill. Men då har jag förstått rätt då :)
#2 - Ja, då är det svårt att veta, men antagligen blev du gravid för ca 10 veckor sen då…
/Christine
Ja precis, ca 2 veckor innan man blir gravid på riktigt börjar man räkna. Så när man har ägglossning och faktiskt blir gravid är man redan i ca vecka 2 eller 3.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Du kan väl fråga om de kan göra ett vul på dig? Jag fick göra ett när jag var gravid, för jag hade ingen aning om när jag hade lyckats med det.
#5 - TS har ju redan gjort VUL ;)
/Christine
Men då är det väl bara att fråga barnmorskan om det, när hon blev gravid. Så får hon det bästa svaret.
Ts, beror din frågan på att det finns fler potentiella fäder?