Gravid iFokus

Gravid

Etikettlilla-barnet
Läst 2268 ggr
CelsiusT
1

Viktnedgång av amning

Jag gick upp 2kg från inskrivningen till sista mötet på MVC (4 dagar innan FL). När jag kom hem från BB så hade jag gått ner 6,5kg (dvs 4,5kg back från startvikt). Nu efter en vecka med amning så har jag gått ner ytterligare 3,5kg. Är lite rädd att rasa för mycket i vikt, tänk om jag inte kan fortsätta amma pga för stor viktnedgång? Känner att jag inte får gå ner mer än absolut max 3kg till nu (en veckas amning?), är redan smal sen innan även om dom där -6,5kg efter FL inte var någon fara alls så känner jag att nu får det räcka. Någon som har tips på hur jag ska få stopp på viktnedgången?

Medarbetare på westernridning.ifokus

fridaas
0

Ät mer och oftare fick jag som råd när jag rasade i vikt under tiden jag ammade dottern. Helst fetare mat (utan att vara onyttig) också.

Men minska på mängden sen när du slutat ammat, det gjorde inte jag  och det märktes på en gång, gick ner 5kg under startvikt och när jag slutade amma gick jag upp 10 =/

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

CelsiusT
0

#1 Hmm… känns redan som att jag inte gör så mycket annat än att äta. Och sugen efter skräpmat är enormt. Brukar annars vara mer sugen på vanlig riktig hemlagad mat men nu suger tarmen efter pizza, chips o godis hela tiden. Får väl försöka äta mer. Är det just fet mat som är bra? Vilken typ av fett?

vevve89
0

Jag gick ner 10 kg första veckan. 6,5 direkt när lillan kom typ å sen 3,5 till. Sist jag vägde mig hade jag gått ner ca 12 kg från att lillan kom så avtog lite sen. Nu har jag dock inte vägt mig på över en vecka då vi inte har någon våg hemma än. Jag gick ju dock upp ca 16 kg och hade ca 17 kg övervikt sen innan..

ChristineL
0

Ät det du känner för, amningen gör dig hungrig och för att kunna producera behöver du äta, så lyssna på det. Snackar vi fett så är ju lax, makrill, avocado bra grejer. Och att bara använda fullfeta produkter.

fridaas
0

#1 grädde, Creme fraiche och smör fick jag tips om, fullfeta sådanna. Men hur bra det är vet jag inte iofs. Snabbmat och chips har jag också rejäla sug efter vissa dagar. Jag lagar mest husmanskost men hade grädde i istället för mjölk ibland och sen äta regelbundet, vilket jag är dålig på i vanliga fall. Men det var att försöka få i sig frukost, lunch, middag, kvällsmat iaf. Istället för bara frukost och middag som det brukar vara.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

CelsiusT
0

#4 Ja lättvarianter förekommer inte här. Dock är jag allergisk mot mjölkprotein så inga mejeriprodukter alls tyvärr.

Men är det "farligt" att äta skräpmat titt som tätt nu ett tag? Alltså jag fattar ju att det inte är bra i längden, men kroppen har verkligen cravings efter det. Ungefär som när jag i början av graviditeten rasade i vikt och mådde illa, det enda som gick att äta utan att spy var hamburgare o pommes från McD.

ChristineL
0

#6 - Nej, det är inte farligt att äta skräp nu, du gör över med så mycket energi nu under amningen. Som sagt, i längden är det inte bra men det är viktigt att du får i dig det du behöver.

[TanatosNyx]
0

Mycket är väl vätska antar jag, därför kan det säga poff när man slutar amma om man kompenserar med för mycket kcal. Försök att inte fokusera för mycket på vikten under tiden du ammar såvida du inte mår regelrätt dåligt förstås. Det rättar till sig efteråt. Klart man har ett ökat kcal-behov dock, man producerar ju fet näringsrik mjölk till bebis, men ah du förstår nog vad jag menar.

CelsiusT
0

#8 Ja fast eftersom jag ligger på gränsen till undervikt så känns det inte som någon toppenbra grej att fortsätta rasa. Om det är så att jag tappat mycket nu till en början och att det jämnar ut sig så är det ju lugnt. Men känner att jag får inte fortsätta gå ner i vikt, då kommer jag försvinn.

Praefatio
1

Min BM sa att man gör av med inte mindre än 500 kcal (!!) mer om dagen när man ammar. Att lägga på sig många kilon under graviditeten är naturens lilla sätt att kompensera för detta, det är därför många går ner en hel del av sina gravidkilon, men för alla oss som inte går upp ett gram i fett utan går ner under graviditeten så hjälper det ju inte precis…

Ät så mycket mat och skräpmat du vill, balansera upp med lite vitaminrik mat också bara. Skräpmat har ju den, i detta fall, positiva egenskap att ganska liten mat mängdmässigt innehåller många kalorier så det är lätt att få i sig mycket, fort. Som de andra säger, försök äta extra mycket fett och peta in extra kalorier överallt. En generös smörklick på potatisen/kokta grönsakerna, extra olja på salladen, såser gjorda på enbart vispgrädde utan mjölk och/eller redning. Troligen är "HCHF" (high carb high fat) ett bra tänk.

Går det helt åt fanders så finns det ju gainers på kroppsbyggaraffärer, dvs proteinpulver med mycket kolhydrater också. Det finns varianter som inte innehåller mjölkprotein. Ett par sådana shejkar per dag, gjorda på något slags växtmjölk kanske (hasselnötsmjölk eller mandelmjölk + chokladgainer! Mums?!) borde kunna göra susen för att öka kaloriintaget under dagen. Så har jag själv planerat att göra eftersom jag också känner att jag inte klarar av att äta fler gånger om dagen.

CelsiusT
1

#10 Min BM sa 800kcal till o med ;P

Praefatio
0

#11 Jisses, ännu värre. Men byt ut lunchen mot en Big Tasty-meny så ligger du nog så mycket plus i slutet av dagen… 😛

Nej men, som sagt, gainers är inte så jättedumt faktiskt. Köper man pulver så blir det billigare och godare. Jag har fått äta det i perioder när jag mått dåligt och inte fått i mig tillräckligt med mat.

ChristineL
0

#10 #11 Jag läste 500 kcal mer än som gravid i nån bok här hemma så det är ytterligare lite extra än vad man behöver i vanliga fall ;)

Praefatio
0

#13 Fast man behöver ju inte så fasligt mycket extra som gravid. Min dietist med inriktning graviditet sa att det extra energiintaget under graviditeten motsvarar ungefär en extra frukt om dagen i första trimestern, en macka och en frukt i andra trimestern och en macka, en frukt och ett glas standardmjölk i tredje trimestern. Ett mellanmål i ökande omfattning med andra ord 🙂 Sedan kräver ju kroppen dock mer annat, i form av näring.

ChristineL
0

#14 - Ah, då var det inte så mycket då :P Pratade aldrig med någon om min vikt under graviditeten eftersom jag ökade som jag borde, är allätare och lever relativt hälsosamt trots några trivselkilon :P

Praefatio
0

#15 Dietistsamtal är inte standard, jag efterfrågade det pga min ätstörningshistorik :)

soundtrack
0

Jag oroar mig också lite för det här med amningen, har inga extrakilon att ta av :/ gick upp 10kg under grav. Inte vägt mig nu efteråt för vår våg är paj men skulle tro att det inte är många kilon kvar av den uppgången. Har dessutom hög ämnesomsättning så har svårt att gå upp i vikt. Min mamma rasade i vikt när hon ammade mig så brås jag på henne så kommer det bli tufft framöver..

Praefatio
0

Håller tummarna för er båda, det är inte kul att rasa i vikt när man redan ligger på gränsen.

JeFo
0

Jag rasade med andra. Folk började prata. Hamnade på 10kg under min normalvikt. Såg anorektisk ut. Gick dock upp till normal vikt igen efter att jag slutat amma. Ammade 6mån med henne.

CelsiusT
0

Jag önskar ju få amma minst ett år iaf. Visserligen så blir det ju mer kompletterat av riktig mat efter 6mån, men tänker nog försöka amma så mkt det går ändå. Så hoppas inte jag rasar för mycket.

[WickedAlly]
0

Jag rasade inte det minsta. Har fortfarande 4 kg kvar till startvikt så amningen var ingen mirakelgrej för min del i alla fall. 
Har annars inte speciellt svårt att gå ned i vikt så lite förvånad är jag allt. Tycker inte jag äter mer än jag tidigare gjort heller.

JossanH
0

Gick upp 25 kg med andra, har inte tränat eller rört på mig speciellt mycket.. Har hittills gått ner 18kg. 6 veckor efter förlossning. Med första gick jag upp 30kg men tappade inte de 6 sista kilona.

Sajtvärd på Iller.ifokus

JeFo
0

Jagg har gått upp ca 30kg med alla tre. Har ju dock inte kunnat röra mig när jag varit gravid. Detta har dock försvunnit riktigt fort och jag tror att amningen har hjälpt mig mycket med det. Tappade 40kg efter förlossningen med nr2 på tre månader!! 😁 Mycket som spelar in på hur det går. Går man upp 10 och har tappat 5kg efter förlossningen har man ju inte mycket kvar att ta på så då går det nog fort. Jag ska operera mig så om det skulle bli en sista bebis här ska jag kunna röra på mig. Väääldigt nyfiken på hur pass mycket jag skulle gå upp då.

CelsiusT
0

#23 ja och jag gick ju upp 2kg under graviditeten och efter förlossningen gick jag ner 6,5kg. Så där låg jag ju back redan innan jag började amma. Och sen har jag gått ner ännu mer när jag ammat nu.