Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 1376 ggr
Irland32
0

Student föräldrar

Hej ! Jag och min fästmö ska ha en bebis i april och båda studera just nu! Jag jobbar en dag per vecka och vi båda får studiemedel. Jag är rädd för vad ska hända efter april när det är bara jag som ska få studiemedel och mitt lön. Är det svårt att vara båda student och föräldrar samtidigt . Vi vill hålla barnen definitivt men vill också fortsätta med universitet. Min fästmö ska hoppa av kursen och fortsätta efter ett år. Vad kan vi få från försäknings kassan , kan vi få hyr bidrag också? Jag hoppas att det finns någon som har samma upplevelse eller erfarenhet som kan hjälpa mig eftersom det är spännande och läskig samtidig :)!

[Bananpudding]
0

Hyrbidrag?

En av er får föräldrapenning, ni får kontakta försäkringskassan för hur mycket.

Allt2
0

Ni kan alltid vända er till soc för bidrag till tex bostad. Lycka till

Indriz
3

Beroende på ett antal faktorer -- ålder, vad ni tjänar m.m. --  så kan ni eventuellt få bostadsbidrag. Det går att testa här: http://www.forsakringskassan.se/privatpers/studerande/hjalp_hyran
Det har ni i så fall även rätt till med eller utan barn. Men tror att summan varierar. Dock har jag för mig att maxbeloppet är 1300kr/månad.
Sen har du även genom CSN rätt till tilläggsbidrag om du har barn --http://www.csn.se/hogskola/hur-mycket-kan-du-fa/barn-1.2569

Tyvärr har jag inte jättestor kunskap inom området men det är det jag vet i alla fall. Hoppas det hjälper.

Make the right thing easy and the wrong thing hard. Remember that the horse is the best teacher you'll ever find and that he is a reflection of the one who cares for him.

Irland32
0

Han jobbar en dag per vecka men han ska söka för ett sommar jobb och sen fortsätta med CSN under hösten och jag ska ha föräldrar pengar och barn bidrag! Räcker det med lägsta föräldrar pengar , bostad bidrag, barn bidrag och CSN ! Vi vet att vi ska inte vara rik men om det är bra ? Tack

Denna kommentar har tagits bort.
Irland32
0

På försäkringskassan sida måste man räkna båda lön och CSN för att se totalt?

Indriz
0

#6 Ja exakt, bådas lön, men om jag minns rätt så är det bara bidragsdelen på CSN som räknas. I och med att det andra är lån.

Om jag var som er så skulle jag gå ner till närmaste försäkringskassan och prata med dem. De kommer hjälpa er att ta reda på vad ni har rätt till, och därmed kan ni förbereda er lite på hur mycket pengar ni kommer att få ut varje månad. Räcker inte det till era kostnader så vore det bra att gå ner och prata med Socialen också, gärna så tidigt som möjligt. Har för mig att det tar ett par veckor/någon månad innan de har utrett eran situation och ni får pengar.

Make the right thing easy and the wrong thing hard. Remember that the horse is the best teacher you'll ever find and that he is a reflection of the one who cares for him.

Irland32
0

Ok vad bra! Då ska jag prova! Tack så mycket! Vet du hur länge får man föräldrar penning och kan man få barn bidrag samtidigt?

ChristineL
0

#8 - Barnbidraget får du fram tills barnet fyller 18 och man har 480 föräldradagar att ta ut som man vill fram tills barnet fyller 10.

Indriz
1

Jag är rättså säker på att man kan få båda bidragen tillsammans men är själv inte förälder så kan inte svara till 100 procent.

Här kan du läsa lite mer om föräldrapenning --http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning/om_foraldrapenning/

Ser ut som om man kan få det i cirka 16 månader.

Och här finns lite information om barnbidrag -- http://www.forsakringskassan.se/mobil/privatpers/foralder/barnet_fott/om_barnbidrag_och_flerbarnstill%C3%A4gg/!ut/p/b0/04_Sj9CPykssy0xPLMnMz0vMAfGjzOKNDQ0MLJ0MHQ38w0yMDDx9XHw8XALDDNz9zPQLsh0VATzLUgs!/

Pratar du med försäkringskassan dock så kommer de kunna ge dig mycket mer information och svara på alla frågor.

Irland32
0

Ok det ska vi göra! Min fästmö tror att jag oroa mig för mycket men jag vill bara vara väl förberedd ! 480 dagar är det för varje barn eller maximalt ?

Indriz
1

#11 För varje barn står det på sidan i alla fall. Och jag tycker du gör rätt med att vara ute i tid. Är du det så går oron över snabbt, då blir ju allting fixat :)

Irland32
1

Tack så mycket! Jag känner mig lugnare nu och ska boka en tid med försäkringskassan :)

[Bananpudding]
0

Ska ni ha en eller två`?

ChristineL
0

Det är 480 dagar per barn ja, vid tvillingar blir det alltså 960 dagar.

Irland32
0

Vi ska ha en men jag tänkte på framtiden om vi ska ha mer! Tack

Hannashusdjur
1

Vid tvillingar får man 480 dagar +180 dagar..

JeFo
0

#9 Har jag missat något? Om ditt barn är fött den 1 januari 2014 eller senare: Du kan ta ut föräldrapenning till och med den dag barnet fyller 12 år eller när barnet slutar i årskurs 5 i grundskolan. Men efter att barnet har fyllt 4 år kan ni bara spara 96 dagar sammanlagt.

ChristineL
0

#18 - Då har dom ändrat i år ;)

JeFo
0

Innan var det väl till 8års dagen?

JeFo
0

Ja ändringen var från i år…. Tyvärr till det sämre anser jag! Och de är inte allt för duktiga på att skriva ut sina ändringar STORT!

ChristineL
0

Inte lätt att ha allt sånt i huvudet, var helt säker på att det var 10. Nåväl, det bästa är alltid att kolla upp sånt med fk själv ;)

JeFo
0

Kunde enbart för att äldsta blir 8 nu i aug och yngsta är född i april i år 😉